Citat:
Jag håller med. Men de döda man bärgade var ju från räddningsinsatsen och inte decemberdyken. Man kunde inte gärna lämnat kroppar flytande på Östersjön när det teoretiskt kunde vara nedkylda vid liv. Eller rent oavsett.
Det finns dock en distinkt skillnad mellan att kritisera bristande politisk handlingskraft och en konspiration. Det finns inget syfte med att låta dykare gå in i vraket för att dokumentera döda för att mörka.
Gällande New York så vet jag inte hur insatt du är men det blev ett jävla liv och precis de etiska problem som man gärna vill undvika med kroppar staplade på hög med gaffeltruck och massgravar som trycktes ihop med grävskopor och anhöriga som inte kan vara säkra på vart deras anhöriga ligger. Så det är inte en jättebra jämförelse annat än för vilka problem som kan uppstå.
Det finns dock en distinkt skillnad mellan att kritisera bristande politisk handlingskraft och en konspiration. Det finns inget syfte med att låta dykare gå in i vraket för att dokumentera döda för att mörka.
Gällande New York så vet jag inte hur insatt du är men det blev ett jävla liv och precis de etiska problem som man gärna vill undvika med kroppar staplade på hög med gaffeltruck och massgravar som trycktes ihop med grävskopor och anhöriga som inte kan vara säkra på vart deras anhöriga ligger. Så det är inte en jättebra jämförelse annat än för vilka problem som kan uppstå.
Jag är fullt medveten om att de 95 döda bärgades vid räddningsinsatsen och att de låg och flöt i flottar eller i vattnet. Men jag menar att det var inte moraliskt riktigt att Rockwater kunde promenera omkring blnad ytterligare 125 döda kroppar och sen bara lämnade man dem.
Jag tror inte på några konspirationer eller medvetena försök att dölja något. Sverige var bara oerfarna på att hantera en sådan situation. Tyskland, England eller Frankrike hade säkert agerat annorlunda.
Det blir alltid ett jäkla liv från anhöriga och överlevande hur man än beter sig. Det ingår i katastrofsituationen. Det var ett jäkla liv på folk i Thailand för att inte svenska staten kom och hämtade dem osv. Folk tänker alltid att någon myndighet ska ta hand om dem.
Men det kvarstår att det var ett märkligt moraliskt beslut att inte ens försöka ta hand om fler kroppar.