Citat:
Ursprungligen postat av
sjelvefan
Kanske jag cyklar. Men är tio ggr mer kraft verkligen en total omöjlighet under vissa förutsättningar? Det är allt jag frågar och jag ställer frågan just för att jag inte kan göra en sådan uträkning och vill veta med säkerhet att det är omöjligt. För det är trots allt inte 1000 eller 100 gånger mer kraft som behövs, utan minst tio.
55 ton gånger tio = 550 ton.
Där ett 12 meter stort objekt lossnar i hög hastighet, höga vindar, tyngdkrafter osv.
Om någon lyckas göra en riktig uträkning och kan visa: ”Nä men det där kan ju bara dubblera vikten och motsvara en kraft på 110 ton” så köper jag det, tills dess kan jag inte med säkerhet utesluta det helt och hållet.
Men jag är öppen för andra teorier med. Fast alla väljer ju den teori som passar bäst ändå... Det finns ju experter som utesluter både U-båtar och sprängningar, och det finns de som ser det som fullt rimligt.
Men ingen av experterna i dokumentären var egentligen säkra på sin sak, de la bara fram olika teorier och är oftast öppna för flera olika teorier. Sedan är det folk som tolkar det som de vill. Han som var expert på sprängningar i dokumentären såg en sprängning som osannolik och trodde inte det, men uteslöt det inte till hundra.
Hur som helst har vi ett hål som ingen har lyckats förklara eller bevisa och nästan de enda teorierna som finns att välja på är:
U-båt, sprängning, bogvisiret, en klippa/sten när det sjönk.
Jag tycker egentligen ingen är någon självklarhet och samtliga väcker många frågor.
Vad man däremot kan säga utifrån vittnena så är många ändå väldigt eniga om att de hörde och kände en kraftig smäll utöver det ”vanliga” nångång efter kl. 01.00. Det var många oljud innan dess men något större verkar helt enkelt ha hänt där och vittnen oberoende av varandra berättar nästan samma sak. Något stort hände där som påverkade fartyget strax efter.
Det kan i mina ögon vara precis vad som helst av dessa teorier, även om jag är tveksam till att det skulle ha funnits en klippa...
Om hålet uppstod den natten så borde det ha varit där och då det kom till, inga andra vittnesmål innan dess talar för en kraft som skapar ett sådant hål. Den som sedan tror att det var en sten efter att fartyget sjönk har fortfarande att förklara vad det var för enorm smäll många hörde... Den som tror på U-båt/sprängning har allt som hände innan dess att förklara.
Ett bogvisir som skapar ett hål: Ja då har man kraften som det behövs att förklara. OM det däremot skulle vara möjligt förklarar det en massa saker som idag inte går ihop.
Det gör både det som hände innan och efter mer rimligt, det skulle förklara motstridiga uppgifter som att vattnet kom från olika håll (för då kommer det både från bogvisiret och från hålet), det förklarar varför ett vittne såg ”något vitt”. Det förklarar varför fartyget sjönk så otroligt snabbt. Det gör det mer rimligt att minst tre vittnen såg att bogvisiret var borta när det sjönk, samtidigt som ett annat vittne säger att han såg det runt kl. 01.00. Osv.
Men som sagt, jag tycker alla teorier är rätt osannolika. Att det av allt att dömma inte bara har sjunkit av en enda orsak. Men något av det osannolika verkar ha hänt.
Du får ett relativt kort svar, är på mobilen
Formeln du ska använda är E=(mv^2)/2 för att beräkna det här, det du ska göra är att säkerställa att det 55 ton tunga visiret får samma rörelseenergi, E, som då ett 1000 ton tungt fartyg som höll 4 knop om vi utgår ifrån den norska expertens siffror.
Det föremål han då sagt ska kommit från sidan med ca 90 graders vinkel +/- 10 grader (uppskattningsvis) har träffat Estonia med rörelseenergi om ca 2,1 MJ.
2100000 J = (55000*v^2)/2
4200000 = 55000*v^2
4200000/55000 = v^2
(4200000/55000)^0,5 = v
v ~ 9 m/s
9 m/s motsvarar ca 17,5 knop.
Det är en fart som segelbåtar inte ens når med lätthet vid 20 m/s konstant vind då de de facto har ett segel. Här ska då visiret först komma ut en bra bit från båten för att därefter accelerera in i sidan upp till 17,5 knop. Det är inte sannolikt, för att till börja med hade det sjunkit innan det hade hunnit hända, vinden är ingen accelerator som klarar av att på så kort sträcka ens få upp den farten på visiret om det så ens låg och flöt ovanpå. Nästa är då vågorna, de kan knappast skicka iväg visiret med högre fart än de själva har, vågorna har aldrig samma hastighet som vinden vilket många felaktigt antar, dessutom framgår det i JAIC-rapporten att vindens beteende hade hållit nere vågornas storlek även om vinden var stark.
Skulle visiret vara skälet till hålet så skulle vi också ha massor med olyckor beroende på containrar som flyter runt på ca 30 ton, skroven på båtarna skulle då också vara väldigt svaga vilket borde medföra massor av skador i hamn (vilket även talar emot att Sten-teorin är rimlig).
Vädret som rådde var knappast Gudrun så som det framställts, det var hårt väder men var varken då eller idag på nivå att man höll färjorna i hamn.
Mycket talar dessutom för att visiret fallit framåt på Estonias bulb, skadan är på visirets styrbord sida, rimligen har det därför fallit mot barbord av Estonia.