2020-10-03, 11:53
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bladstall
Jag håller med. Men de döda man bärgade var ju från räddningsinsatsen och inte decemberdyken. Man kunde inte gärna lämnat kroppar flytande på Östersjön när det teoretiskt kunde vara nedkylda vid liv. Eller rent oavsett.

Det finns dock en distinkt skillnad mellan att kritisera bristande politisk handlingskraft och en konspiration. Det finns inget syfte med att låta dykare gå in i vraket för att dokumentera döda för att mörka.

Gällande New York så vet jag inte hur insatt du är men det blev ett jävla liv och precis de etiska problem som man gärna vill undvika med kroppar staplade på hög med gaffeltruck och massgravar som trycktes ihop med grävskopor och anhöriga som inte kan vara säkra på vart deras anhöriga ligger. Så det är inte en jättebra jämförelse annat än för vilka problem som kan uppstå.

Jag är fullt medveten om att de 95 döda bärgades vid räddningsinsatsen och att de låg och flöt i flottar eller i vattnet. Men jag menar att det var inte moraliskt riktigt att Rockwater kunde promenera omkring blnad ytterligare 125 döda kroppar och sen bara lämnade man dem.
Jag tror inte på några konspirationer eller medvetena försök att dölja något. Sverige var bara oerfarna på att hantera en sådan situation. Tyskland, England eller Frankrike hade säkert agerat annorlunda.
Det blir alltid ett jäkla liv från anhöriga och överlevande hur man än beter sig. Det ingår i katastrofsituationen. Det var ett jäkla liv på folk i Thailand för att inte svenska staten kom och hämtade dem osv. Folk tänker alltid att någon myndighet ska ta hand om dem.
Men det kvarstår att det var ett märkligt moraliskt beslut att inte ens försöka ta hand om fler kroppar.
Citera
2020-10-03, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Jag är fullt medveten om att de 95 döda bärgades vid räddningsinsatsen och att de låg och flöt i flottar eller i vattnet. Men jag menar att det var inte moraliskt riktigt att Rockwater kunde promenera omkring blnad ytterligare 125 döda kroppar och sen bara lämnade man dem.
Jag tror inte på några konspirationer eller medvetena försök att dölja något. Sverige var bara oerfarna på att hantera en sådan situation. Tyskland, England eller Frankrike hade säkert agerat annorlunda.
Det blir alltid ett jäkla liv från anhöriga och överlevande hur man än beter sig. Det ingår i katastrofsituationen. Det var ett jäkla liv på folk i Thailand för att inte svenska staten kom och hämtade dem osv. Folk tänker alltid att någon myndighet ska ta hand om dem.
Men det kvarstår att det var ett märkligt moraliskt beslut att inte ens försöka ta hand om fler kroppar.

Fullt rimligt att man tycker att myndigheter ska hjälpa till när ca halva arbetsdagen går åt till att jobba för att betala skatt.
Citera
2020-10-03, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qazwsxedc
Det var inte en borgerliga regering som var i styre när det här skulle städas upp. Det vet säkert du också, du vet säkert också att Mona Sahlin, Ingvar Carlsson, Ines Usman osv inte är borgerliga? Eller hur? Börjar farbror bli senil?

Så du har alltså fortfarande inte sett dokumentären, godnatt.

Jo den är listig men i slutändan riktigt pinsam. Clickbait i redaktionell stil med nya Star Wars filmernas målgrupp som fokus. De som inte var födda eller var för unga skall få öppna plånb... ursäkta "återuppleva sagan".
Citera
2020-10-03, 11:58
Medlem
Citat:
Jo den är listig men i slutändan riktigt pinsam. Clickbait i redaktionell stil med nya Star Wars filmernas målgrupp som fokus. De som inte var födda eller var för unga skall få öppna plånb... ursäkta "återuppleva sagan".

Ändå går det alldeles utmärkt att se den gratis... utan reklam och helt lagligt. Du borde pröva, för du har inte sett den, det är för enkelt att avslöja dig.
Citera
2020-10-03, 11:59
Avslutad
Citat:
Du får ett relativt kort svar, är på mobilen

Formeln du ska använda är E=(mv^2)/2 för att beräkna det här, det du ska göra är att säkerställa att det 55 ton tunga visiret får samma rörelseenergi, E, som då ett 1000 ton tungt fartyg som höll 4 knop om vi utgår ifrån den norska expertens siffror.

Det föremål han då sagt ska kommit från sidan med ca 90 graders vinkel +/- 10 grader (uppskattningsvis) har träffat Estonia med rörelseenergi om ca 2,1 MJ.

2100000 J = (55000*v^2)/2
4200000 = 55000*v^2
4200000/55000 = v^2
(4200000/55000)^0,5 = v

v ~ 9 m/s

9 m/s motsvarar ca 17,5 knop.

Det är en fart som segelbåtar inte ens når med lätthet vid 20 m/s konstant vind då de de facto har ett segel. Här ska då visiret först komma ut en bra bit från båten för att därefter accelerera in i sidan upp till 17,5 knop. Det är inte sannolikt, för att till börja med hade det sjunkit innan det hade hunnit hända, vinden är ingen accelerator som klarar av att på så kort sträcka ens få upp den farten på visiret om det så ens låg och flöt ovanpå. Nästa är då vågorna, de kan knappast skicka iväg visiret med högre fart än de själva har, vågorna har aldrig samma hastighet som vinden vilket många felaktigt antar, dessutom framgår det i JAIC-rapporten att vindens beteende hade hållit nere vågornas storlek även om vinden var stark.

Skulle visiret vara skälet till hålet så skulle vi också ha massor med olyckor beroende på containrar som flyter runt på ca 30 ton, skroven på båtarna skulle då också vara väldigt svaga vilket borde medföra massor av skador i hamn (vilket även talar emot att Sten-teorin är rimlig).

Vädret som rådde var knappast Gudrun så som det framställts, det var hårt väder men var varken då eller idag på nivå att man höll färjorna i hamn.

Mycket talar dessutom för att visiret fallit framåt på Estonias bulb, skadan är på visirets styrbord sida, rimligen har det därför fallit mot barbord av Estonia.

Ok tack för första sakliga svaret! Om det kan uteslutas har jag bara 3 för mig nästan lika osannolika teorier kvar då ;-) Som alla väcker många frågor för mig.

Men det är nog så att något som jag ser som ”osannolikt” ändå måste ha inträffat. Som både kan förklara hålet OCH allt annat som hände, och som någorlunda även går ihop med vittnesmålen där man oberoende av varandra vittnar om samma saker.

Jag ser inga skäl att tvivla på att bogvisiret lossnade och att vatten kom in därifrån, men jag ser heller inga skäl att tvivla på att hålet kan ha inträffat samma natt och därmed kan vara en av två orsaker till varför fartyget sjönk så snabbt... Det kluriga är ju att få det att gå ihop och förklara båda!
Citera
2020-10-03, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Varför vill du att jag skall lägga mig i ett inlägg fån climasol till kangaroozzickness?
Det är väl bättre att du skriver till dem själv.

(FB) Nya uppgifter om Estonia - hål midskepps. 24/09 - 20

Klantigt av mig att låta frustrationen ta över, 3913 är inlägget, varsågod
Citera
2020-10-03, 12:00
Medlem
Men ingen som slagits av tanken att det var torpeder som åstadkom de metalliska ljuden och smällarna, men utan sprängsats (eftersom det varit tal om skador på skrovet men inte explosion)? Nu igen i den nya dokumentären förklarar i sista avsnittet en av de sakkunniga hur det inte finns några tecken på explosion i metallen, inte de spår som annars skulle finnas. Men torpeder utan sprängsats? Flera? Vilket förklarar skadorna och hur vattnet kom in under vattenlinjen och det som folk hörde i hytterna där.
Avfyrade från ubåt eller? Men bara i syfte kraftig statisk kraft/krasch (lättare att bortförklara) inte explosion
Citera
2020-10-03, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg

Problemet är egentligen mycket enkelt.
Från politisk sida var det dåligt skött. Ingenting som man vill gräva i med andra ord.

Att ytterligare peta i det genom att fatta politiska beslut som skulle kostat en massa pengar, var fyllt med risker och ändå inte skulle lett till att man fått upp alla kroppar fanns det inte politiskt mod till.

Ur en kall cynisk politisk utvärdering hade man stått med en saftig nota (minst 1mille per dag över minst 3mån) och blivit kvar med ett sjunket fartyg med kroppar i och kanske ytterligare döda.
Senast redigerad av Bladstall 2020-10-03 kl. 12:04.
Citera
2020-10-03, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Ok tack för första sakliga svaret! Om det kan uteslutas har jag bara 3 för mig nästan lika osannolika teorier kvar då ;-) Som alla väcker många frågor för mig.

Men det är nog så att något som jag ser som ”osannolikt” ändå måste ha inträffat. Som både kan förklara hålet OCH allt annat som hände, och som någorlunda även går ihop med vittnesmålen där man oberoende av varandra vittnar om samma saker.

Jag ser inga skäl att tvivla på att bogvisiret lossnade och att vatten kom in därifrån, men jag ser heller inga skäl att tvivla på att hålet kan ha inträffat samma natt och därmed kan vara en av två orsaker till varför fartyget sjönk så snabbt... Det kluriga är ju att få det att gå ihop och förklara båda!

Ja, jag tycker framförallt det som gör att jag reagerar är att hålet finns, det har förnekats o avfärdats som idioti i 23+ år... varför har man så aktivt argumenterat mot dess existens?

Jag tror varken eller vad gäller uppkomst, det finns dock exakt där folk sagt att det borde finnas och vittnesmål talat för.

Nu är det dags att utreda dess uppkomst och varför det varit så viktigt att förneka det. Hade man från början konstaterat hålet och förklarat det så hade hela sjunkförloppet gått ihop. Då hade många nog faktiskt varit nöjda. Man hade säkert då kommit undan med att skylla på visiret, för ingen hade funderat. Nu istället har man aktivt förnekat dess existens och försökt sopa igen... militärtransport osv hade förblivit hemligt. Antagligen var väl dock visiret för orimligt att skylla på gällande hålet i sidan att man förstod att det skulle ingenjörer avslöja direkt.

Annat väldigt märkligt är att Bildt kunde veta att det var bogvisiret som lossnat innan de överlevande knappt torkat. Fanns ju inga video, radiomeddelanden om visiret eller kaptener etc som överlevde. De enda som visste något var de ca 100 överlevande.
Senast redigerad av qazwsxedc 2020-10-03 kl. 12:21.
Citera
2020-10-03, 12:08
Medlem
Citat:
Ändå går det alldeles utmärkt att se den gratis... utan reklam och helt lagligt. Du borde pröva, för du har inte sett den, det är för enkelt att avslöja dig.
Jag har sett den och jag är inte dum nog att betala för den.
Jag har även läst koranen och inte blev jag muslim för det.

Vill man bli lurad så blir man det. Det är som Jockibois "spökjakt". Klart det finns spöken, bara man tror på dem.
Citera
2020-10-03, 12:13
Medlem
Citat:
Jag har sett den och jag är inte dum nog att betala för den.
Jag har även läst koranen och inte blev jag muslim för det.

Vill man bli lurad så blir man det. Det är som Jockibois "spökjakt". Klart det finns spöken, bara man tror på dem.

Du verkar konsumera mycket skit, så är väl därför dina synapser har brunnit.
Citera
2020-10-03, 12:15
Medlem
Citat:
Att bärga Estonia hade kostat miljarder.
Att täcka vraket blev ju också för dyrt på grund av bottenförhållanden. För att inte tala om att det var en urbota korkad idé till att börja med.

Den hederlige Ingvar Carlsson förfäktade idiotförslaget. Är inte hemma i marin historik men har det någonsin skett globalt sett över förlista fartyg, ens föreslagits?

Caroline Krook antyder att något skulle döljas.

Carlsson gick först snabbt ut och sa att Estonia skulle bärgas, men vände så på klacken att sa att hon inte skulle bärgas utan istället inneslutas i betong på havets botten. Varför i så fall inte bara utlysa gravfrid och förbud om dykningar utom för myndighetssanktionerade i de tre berörda länderna.

Statsministern hade mellan besluten fått information om vapenlasten eller om ubåtstrafik i närheten? Det kan ha varit en explosion. Det kan ha varit en kollision.

Som överlevande säger: Estonia kan inte sjunka så snabbt av att vatten sköljer in på däck. Då hade hon lagt sig på sidan eller slagit runt efter ett tag när vattnet pressade båten nedåt och luften i båten svarat med att rotera henne i havet.
Senast redigerad av Lantarbetaren 2020-10-03 kl. 12:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in