Citat:
Ursprungligen postat av
qazwsxedc
Ska du ta o räkna lite också? Du är helt ute och cyklar. Är du ens medveten om vilken massiv acceleration du pratar om?
Kanske jag cyklar. Men är tio ggr mer kraft verkligen en total omöjlighet under vissa förutsättningar? Det är allt jag frågar och jag ställer frågan just för att jag inte kan göra en sådan uträkning och vill veta med säkerhet att det är omöjligt. För det är trots allt inte 1000 eller 100 gånger mer kraft som behövs, utan minst tio.
55 ton gånger tio = 550 ton.
Där ett 12 meter stort objekt lossnar i hög hastighet, höga vindar, tyngdkrafter osv.
Om någon lyckas göra en riktig uträkning och kan visa: ”Nä men det där kan ju bara dubblera vikten och motsvara en kraft på 110 ton” så köper jag det, tills dess kan jag inte med säkerhet utesluta det helt och hållet.
Men jag är öppen för andra teorier med. Fast alla väljer ju den teori som passar bäst ändå... Det finns ju experter som utesluter både U-båtar och sprängningar, och det finns de som ser det som fullt rimligt.
Men ingen av experterna i dokumentären var egentligen säkra på sin sak, de la bara fram olika teorier och är oftast öppna för flera olika teorier. Sedan är det folk som tolkar det som de vill. Han som var expert på sprängningar i dokumentären såg en sprängning som osannolik och trodde inte det, men uteslöt det inte till hundra.
Hur som helst har vi ett hål som ingen har lyckats förklara eller bevisa och nästan de enda teorierna som finns att välja på är:
U-båt, sprängning, bogvisiret, en klippa/sten när det sjönk.
Jag tycker egentligen ingen är någon självklarhet och samtliga väcker många frågor.
Vad man däremot kan säga utifrån vittnena så är många ändå väldigt eniga om att de hörde och kände en kraftig smäll utöver det ”vanliga” nångång efter kl. 01.00. Det var många oljud innan dess men något större verkar helt enkelt ha hänt där och vittnen oberoende av varandra berättar nästan samma sak. Något stort hände där som påverkade fartyget strax efter.
Det kan i mina ögon vara precis vad som helst av dessa teorier, även om jag är tveksam till att det skulle ha funnits en klippa...
Om hålet uppstod den natten så borde det ha varit där och då det kom till, inga andra vittnesmål innan dess talar för en kraft som skapar ett sådant hål. Den som sedan tror att det var en sten efter att fartyget sjönk har fortfarande att förklara vad det var för enorm smäll många hörde... Den som tror på U-båt/sprängning har allt som hände innan dess att förklara.
Ett bogvisir som skapar ett hål: Ja då har man kraften som det behövs att förklara. OM det däremot skulle vara möjligt förklarar det en massa saker som idag inte går ihop.
Det gör både det som hände innan och efter mer rimligt, det skulle förklara motstridiga uppgifter som att vattnet kom från olika håll (för då kommer det både från bogvisiret och från hålet), det förklarar varför ett vittne såg ”något vitt”. Det förklarar varför fartyget sjönk så otroligt snabbt. Det gör det mer rimligt att minst tre vittnen såg att bogvisiret var borta när det sjönk, samtidigt som ett annat vittne säger att han såg det runt kl. 01.00. Osv.
Men som sagt, jag tycker alla teorier är rätt osannolika. Att det av allt att dömma inte bara har sjunkit av en enda orsak. Men något av det osannolika verkar ha hänt.
Citat:
(...)Efter kanske ytterligare en minut hördes ett svagt metalliskt ljud och efter ytterligare 40– 50 sekunder en mycket kraftig metallisk smäll. Han blev orolig eftersom bullret lät som om bordläggningsplåtarna trycktes in.”
Citat:
”I en annan förut belägen hytt väcktes en man och hans hustru av ett ljud som liknar det som uppstår när stora metallplåtar slår mot varandra och strax därefter fick fartyget slagsida.”
Citat:
”(...)Det metalliska slaget liknade inte en släggas slag utan gav ifrån sig ett väldigt, distinkt metalliskt buller, likt ett skott som genljöd genom skrovet. Det följdes av en mindre slagsida.”
Citat:
”Några personer i puben kommenterade ljudet med anmärkningar som ”nu har vi kolliderat med ett isberg”
Citat:
Andra vittnen i mer förliga hytter har berättat om ljud som, alldeles före överhalningen, liknade väldiga krascher och smällar. Ett vittne hörde tre eller fyra kraftiga metalliska slag efter varandra. Ljuden föreföll komma nerifrån och några ögonblick senare krängde fartyget över.”
Citat:
(...)Det kvinnliga vittne som hade lämnat sina vänner på däck 1 satt i en stol på däck 7 och har berättat att hon hörde en tydlig smäll när fartyget krängde över och saker började falla. Folk rutschade åt styrbord och kunde inte resa sig igen.”