Citat:
Ursprungligen postat av
Dr Tinnitus
Och ni båda stollar kan inte tänka er att det kan vara en helvetes skillnad på det fartyget och Estonia i storlek etc....? Kan det kan påverka hur lätt det är att bärga...?
Fan, när man ser sådana här trådar och myllret av totalt korkade påståenden och åsikter som kommer från folk som har noll koll på det de babblar om så blir nästan mörkrädd, var fan ligger snittIQ på i tråden..... Det torde vara extremt få som håller snittet uppe......
Ang hålet så är det extremt osannolikt, långsökt, att det skulle ha orsakats av t ex en ubåt, svensk som vissa påstår. Då skulle det vara extremt svårt att tysta ner för det skulle dyka upp en ubåt med skador, som skulle upptäckas på örlogsbasen, och besättningen skulle vara vittnen. Totalt osannolikt att detta skulle kunna tystas ner.
Dessutom är det extremt mycket sannolikare att hålet har uppstått i samband med kapsejsningen, typ klippa på botten eller liknande. En sprängladdning är lika osannolikt det med för då skulle det finnas gott om vittnen som hört en helvetes explosion, samt att sådana skador har mycket karakteristiska tecken på skadorna.
Så, varför folk går i taket för detta är obegripligt. Men människans dumhet har tydligen inga gränser...
Den enda korkade stollen här är du som drar ned kvaliteten på tråden när du visar att du inte klarar av att hänga med. Jobbigt att behöva bemöta korkade inhopp från sådana som dig hela tiden. Tar fokus från tråden.
Jag skrev att folk kan titta på Eniro över sitt eget kvarter och mäta upp en sträcka på 70-80 meter för att få en uppfattning hur grunt Estonia ligger. Då kom en annan stolle precis som du och sa lycka till att dyka till 70-80 meters djup. Då påpkera jag att det gjordes ju flera dykningar. Sedan visar jag att de bärgar kroppar från ett ännu större djup på 400 meter. Sedan kommer du in och visar upp din intelligensnivå för alla här som börjar sucka trött.
Sedan hänvisar jag till Baltic Ace, en bilfärja i samma storlek som bärgades utanför Rotterdam. Visserligen lite grundare än 80 meter, men det är fullt möjligt att bärga ett fartyg av den storleken. Anledningen till att man inte ville bärga Estonia var inte att det var tekniskt omöjligt, utan att de helt enkelt var rädda för en makaber situation med massa döda lemlestade krossade kroppar. Jag minns diskussionerna och argumenten som framfördes då.
Dina tårar trillar nu ner för kinderna där du sitter och skäms med dumstruten på huvudet.