2020-10-03, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Alla som sett dokumentären vet detta att Rockwaters uppdrag inte var att bärga kroppar. Varför skriver du det här? Är du korkad?

Bladstalls agenda är väl lätt att se vid det här laget?
Citera
2020-10-03, 08:50
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marmoth
Ja, det är min uppfattning också men hur kan han få breda ut sig och få höras på diverse olika plattformar utan att fler ifrågasätter och kritiserar?
För att det finns en törst på konspirationer. Livet blir mer spännande då. Därmed inte sagt att det aldrig funnits konspirationer. Mordet på Franz Ferdinand och MKULTRA/Chaos är dokumenterade exempel.
Citera
2020-10-03, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Apropå hål:
Jag tittade på sammanställningen i JAIC av dykarnas undersökning i december 1994 att de undersökte hytter på däck 1. Det ser ut på planritningen (Fig. 8.27) som att de gått in genom två hål i babordssidan. Stämmer detta?

Jag fattar inte hur de annars kommit in, för det grönmarkerade området på däck 1 matchar inte motsvarande på däck 4 och uppåt.

Du har med andra ord inte ens sett dykbilderna från den senaste dokumentären?!

Vad sägs om att vara konsekvent... om du förespråkar att folk kikar i haverirapporten, då behöver du ju självklart samtidigt själv ta del av materialet som är grunden till att den här tråden skapats!
Citera
2020-10-03, 09:03
Medlem
Citat:
Jag tror du blandar ihop det uppfällbara bogvisiret (själva fören på Estonia) som bröt vågorna och den uppfällbara bogrampen som fälldes ner när fordonen skulle lastas av.

Ett liknande missförstånd om att besättningsmännen i maskin såg vatten tränga in bredvid visiret var uppe i tråden här om dagen. Mitt enda råd här är att åtminstone bläddra igenom JAICs slutrapport eller wikipedia-artikeln så att de olika delarna på fartyget klarnar.

Mörkläggningsrapporten igen? Du kämpar på..... Intressant vad du vinklar vinklar till att du försöka tysta ner och tysta ner, har du sett dokumentären? Hur går det med svar på inlägg 3918?
Citera
2020-10-03, 09:08
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VerklighetenJa
Jag kan inte skeppsbyggnad men processindustrin har Licensierade killar som svetsar rätt ofta och röntgar svetsar vilket jag inte tror
Skeppsbyggnad har

Jag kan nog sätta mitt eget liv på att varv som bygger fartyg i denna storlek har både licenskrav på sina svetsare och krav på att röntga fogarna. Om det mot all rimlig förmodan skulle vara så att man inte behöver det så ska jag personligen starta en organisation som kräver att det blir så.
Citera
2020-10-03, 09:09
Medlem
Citat:
Det fetade är inte bara en ”trådsanning” utan en missuppfattning som spreds redan för 25 år sedan. Jag har skrivit 5-10 inlägg om det i tråden senaste veckan men det är som att ösa en båt med tesked. I korthet gäller följande:

- hydrostatiska stabilitetsberäkningar på Estonia visar att hon skulle få >35 grader slagsida med 2000 ton vatten på bildäck vilket leder till att ventilationsöppningar, akterfönster och dörrar på däck hamnar under vatten. Vatten kan då tränga ner under biläck och fartyget sjunker (http://www.estoniasamlingen.se/SSPA/1_Definition_of_foundering_scenarios_CFD_Computati ons_and_validations_Comprehensive_modelling.pdf, s.42).
- Som bekant sjönk inte Estonia med 35 grader slagsida utan hon fortsatte att kantra och sjönk med > 90 grader slagsida, faktiskt nästan upp och ner. För att detta skall kunna inträffa måste flytkraften i däckshuset (däck 4-8) försvinna lagom snabbt så att vatten dels hinner tränga ner under bildäck, dels tillräckligt snabbt så att Estonia faktisk kantrar helt. Detta är en fråga som inte besvarades tillfredställande av JAIC (och den är väl på sätt och vis akademisk) och har varit föremål för flera nya studier och debatter.

För den intresserade rekommenderas Estoniasamlingen där man hittar både utredningsrapporter och presentationer från konferenser i ämnet:
http://www.estoniasamlingen.se/content.aspx?idx=6&sub=4&ex=n
Där finns också vittnesmålen m.m. i orginal, åtmimstone tidigare delvis som ljudfiler (!), vilket kan vara bra för de som har beröringsskräck för allt det står JAIC på.

Går det bra att med svaret till inlägg 3918?
Citera
2020-10-03, 09:10
Medlem
10.40 minuter in i klippet börjar de diskutera hålet för 8 år sen.

https://youtu.be/A2vJql2OlCQ

Har inte följt tråden men överlevande pratar i klippet (från 12.55) om upprepade dunsar/slag mot båten, metalliska ljud.

Kan det vara bogvisiret som av någon anledning inte sjönk direkt, kanske hängde kvar en stund i linor/kedjor eller nåt och slog mot skrovet i vågorna, orsakade hålet, innan det lossnade och sjönk.

Sen hur mycket vatten som kom in den vägen och hur det påverkade utgången är väl skit samma om största delen vatten forsade in via bildäck när visiret och skyddsporten innanför gav vika.

Bara en fundering.
Senast redigerad av vonSnorre 2020-10-03 kl. 09:25.
Citera
2020-10-03, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VerklighetenJa
Fortfarande dåligt påläst

Du har missat att spanten deformerats. Om du inte känner till den termen han det enklast förklaras som ett fartygs skelett, revben, bröstkorg.

Det är inte någon amatör som analyserat bilderna och kommit fram till kraften/energin som krävs för deformationen.
Citera
2020-10-03, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
För att det finns en törst på konspirationer. Livet blir mer spännande då. Därmed inte sagt att det aldrig funnits konspirationer. Mordet på Franz Ferdinand och MKULTRA/Chaos är dokumenterade exempel.

Att ta beslut att försöka gjuta in M/S Estonia i betong, att inte GRUNDLIGT undersöka skrovet, undersöka bildäck, etc. är skandal. Konspirationen är ett faktum!

Att inte ens nu efter hålupptäckten vilja bemöda sig att utesluta bortom allt tvivel andra förlopp än bara bogvisirshistorian ÄR ett klart tecken av en konspiration på högre ort.

Sanningen hur båten förliste är otroligt viktigt för de överlevande skull, för de anhörigas skull, för demokratins skull, för trovärdighet vid framtida olycksutredningars skull.
Citera
2020-10-03, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InezLima
Minnet fungerar inte som en videokamera. Redan när händelsen sker fyller hjärnan in vad som saknas så flera personer som upplever samma sak minns olika versioner och olika saker som kan motsäga varandra utan att de för den delen ljuger. Finns gott om studier om detta. Och kaos och chock gör inte minnena bättre. Och snabbt börjar yttre faktorer påverka minnet. Ska det ha något värde behöver det tecknas ner direkt, utan att påverkas, och vara samstämmigt. Redan att intervjua någon en vecka efter händelsen med den mediabevakning och intresse från anhöriga och vänner som Estonia hade gör vittnesmål svaga, och 26 år senare har vittnen inget jävla aning alls vad som riktigt i skallen. Och dokumentärer börjar med sin slutsats och sedan cherrypicking vittnen och experter som håller med, även om 99% andra motsäger det. Hårda bevis och occams rakkniv tack.
Occams rakkniv:
Problem: En färja sjönk, varför?
1. Ett hål i skrovet
2. Ett bortslitet bogvisir

Lösning:
1. En färja sjunker med ett hål i skrovet
2. En färja sjunker inte av ett bortslitet visir, den slår runt men flyter

Slutsats:
Estonia sjönk på grund av ett hål i skrovet.

Nästa problem:
I vilken ordning föll visiret/bogporten resp. uppstod hålet eftersom båda händelserna uppenbarligen skedde?
1. Hålet först
2. Bogvisiret/rampen först

Lösning:

Slutsats:
Citera
2020-10-03, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bladstall
Fast rockwater hade varken kistor, liksäckar, kylutrymme, rättsläkare eller ens flottörer för alla hundratals kroppar. Deras uppdrag var bedöming. Inte genomförande.

Att koka ner det till ovilja från någon inblandad instans är att glida på sanningen.

Den politiska hanteringen (de som fattade besluten och godkände budgeten) är något helt annat men dock orelaterat.

De sista två meningarna, jisses vad du lindar in din uppenbara agenda, oviljan var total p.g.a. den politiska hanteringen.... Det är ju självklart relaterat (det vet du) Blir så j-vla irriterad att du antagligen får betalt för de här idiotiska och mörkläggande inläggen
Citera
2020-10-03, 09:29
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Och ni båda stollar kan inte tänka er att det kan vara en helvetes skillnad på det fartyget och Estonia i storlek etc....? Kan det kan påverka hur lätt det är att bärga...?

Fan, när man ser sådana här trådar och myllret av totalt korkade påståenden och åsikter som kommer från folk som har noll koll på det de babblar om så blir nästan mörkrädd, var fan ligger snittIQ på i tråden..... Det torde vara extremt få som håller snittet uppe......

Ang hålet så är det extremt osannolikt, långsökt, att det skulle ha orsakats av t ex en ubåt, svensk som vissa påstår. Då skulle det vara extremt svårt att tysta ner för det skulle dyka upp en ubåt med skador, som skulle upptäckas på örlogsbasen, och besättningen skulle vara vittnen. Totalt osannolikt att detta skulle kunna tystas ner.

Dessutom är det extremt mycket sannolikare att hålet har uppstått i samband med kapsejsningen, typ klippa på botten eller liknande. En sprängladdning är lika osannolikt det med för då skulle det finnas gott om vittnen som hört en helvetes explosion, samt att sådana skador har mycket karakteristiska tecken på skadorna.

Så, varför folk går i taket för detta är obegripligt. Men människans dumhet har tydligen inga gränser...

Den enda korkade stollen här är du som drar ned kvaliteten på tråden när du visar att du inte klarar av att hänga med. Jobbigt att behöva bemöta korkade inhopp från sådana som dig hela tiden. Tar fokus från tråden.
Jag skrev att folk kan titta på Eniro över sitt eget kvarter och mäta upp en sträcka på 70-80 meter för att få en uppfattning hur grunt Estonia ligger. Då kom en annan stolle precis som du och sa lycka till att dyka till 70-80 meters djup. Då påpkera jag att det gjordes ju flera dykningar. Sedan visar jag att de bärgar kroppar från ett ännu större djup på 400 meter. Sedan kommer du in och visar upp din intelligensnivå för alla här som börjar sucka trött.
Sedan hänvisar jag till Baltic Ace, en bilfärja i samma storlek som bärgades utanför Rotterdam. Visserligen lite grundare än 80 meter, men det är fullt möjligt att bärga ett fartyg av den storleken. Anledningen till att man inte ville bärga Estonia var inte att det var tekniskt omöjligt, utan att de helt enkelt var rädda för en makaber situation med massa döda lemlestade krossade kroppar. Jag minns diskussionerna och argumenten som framfördes då.
Dina tårar trillar nu ner för kinderna där du sitter och skäms med dumstruten på huvudet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in