Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-10-02, 21:26
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myllo
Det har sagts att hans mor skulle ha härstammat från Brasilien. Jag minns inte källan
och orkar inte söka nu.

Vet du om det var honom specifikt som Styckjunkaren/hans källa avsåg som gärningsman, eller en okänd militär inom övningen där LN är en av de som passar in?
Citera
2020-10-02, 22:26
Medlem
Lite om Robert Stangesjö.

Jag förstår så långt att om man avlyssnade andra länders diplomater då pratar man inte så högt om det.

"Han har pekats ut som tekniskt ansvarig för Säkerhetspolisens hemliga diplomatbuggning.

Redan 1989 framkom det att Robert Stangesjö basade över Säpos enhet FSG – Företagsskyddsgruppen, som ska ha hanterat buggningar från en adress nära Atlasmuren vid Sankt Eriksplan i Stockholm.

En tjänsteman från den amerikanska underrättelseorganisationen CIA hade också en central position.

Robert Stangesjö arbetar fortfarande kvar på Säpo, men vill inte lämna några kommentarer till Expressen:

– Du måste prata med pressavdelningen, säger han.

En annan som fick insyn i diplomatbuggningen var advokaten Leif Silbersky som bland annat var försvarare åt Walter Kegö och Jan-Henrik Barrling under KU-förhören om Ebbe Carlsson-affären.

Han säger sig i dag inte minnas några detaljer.

– I mitt minne finns bara plats för mer närliggande saker, och mer viktiga kanske, säger Leif Silbersky."

https://www.expressen.se/nyheter/expressen-avslojar/reaktioner-pa-diplomatbuggningen/
24 nov 2014
Citera
2020-10-03, 01:02
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Nej, jag menar ju inte att planeringen hela tiden och endast låg på att Palme skulle gå på bio. Naturligtvis inte. Det kunde de inte veta.

Vad jag menar är att de sökte bästa möjliga tillfälle och då uppstod detta. Biobesök utan livvakter. WT-gubbarna i GS höll helt enkelt koll på Palmes rörelser, kartläggning.

WT-gubbarna i GS mordkvällen hade upptäckt/visste att de skulle åka tunnelbana till city denna kväll och såg till att meddela detta till övriga i gruppen som då grupperade sig för detta.

Det är, menar jag, fullt möjligt att Palmes telefon var avlyssnad. Exempelvis via en vanlig teletråd i teleskåpet i GS som Borgnäs visade i ett av sina program.

Att Säpo/ polisen i efterhand inte hittade spår efter avlyssning är självklart. Så klantig är man inte att man lämnar sådana spår efter sig.

Som du säger hade taxi, Rosengren, livvakter etc komplicerat läget och kanske inneburit att det inte blev något attentat den kvällen.

Men Grandmannen (tror jag) stod och lyssnade på familjen Palmes samtal och förstod att det skulle bli promenad. Kort WT-rapport. Dags att skrida till verket.

Vi ska minnas att Mårten P fick intrycket att Grandmannen dolde något under sin jacka (WT?).

Gruppen sökte helt enkelt bästa möjliga tillfälle.

Resonemanget förutsätter attentatsgrupp. Om GM agerade ensam var det som du säger ett stort moment av slump.

Koppla samman detta med 14tht inlägg om att GM ev levererats med bil. Alltså:

Spanare rapporterar till en operationsledning om att LOP är på väg söderut. Operationsledningen ser till att en bil med GM transporteras till närheten av Tunnelgatan. Skall vi gissa på västra delen av Tunnelgatan/drottninggatan.
När LOP går över på östra sidan av Sveavägen ställer sig GM där strax dessförinnan. Kan man få ihop ett sånt scenario med vittnesuppgifter?. Var står bilen initialt?-jfr vittnesuppgifter om bilar med tonade rutor och antenner

Till sist en travesti på Cato: För övrigt anser jag att utesluta ett mötesscenario är att göra sig skyldig till en Ölvebroare
Citera
2020-10-03, 01:49
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram

Spanare rapporterar till en operationsledning om att LOP är på väg söderut. Operationsledningen ser till att en bil med GM transporteras till närheten av Tunnelgatan. Skall vi gissa på västra delen av Tunnelgatan/drottninggatan.
När LOP går över på östra sidan av Sveavägen ställer sig GM där strax dessförinnan. Kan man få ihop ett sånt scenario med vittnesuppgifter?. Var står bilen initialt?-jfr vittnesuppgifter om bilar med tonade rutor och antenner

Till sist en travesti på Cato: För övrigt anser jag att utesluta ett mötesscenario är att göra sig skyldig till en Ölvebroare

Ja, jag kan inte säga annat än att jag är övertygad om att vi med vår närgångna mödosamma analys av vittnesuppgifterna från mordkvällen (bilar, WT-män mm) kommer att lösa det här.

Anledningen till att jag låter så säker är att jag precis tittat på den starka och uppskakande dokumentärserien om Estonia där den svenska regeringen 1994 exakt uppträdde som den svenska regeringen gjorde 1986 efter Palmemordet.

Om uttrycket tillåts i sammanhanget finns det saker rörande Palmemordet som aldrig ska få komma upp till ytan.

Det är därför Ölvebro-paradigmet finns, det är därför KP pekar ut SE, det är därför en oskyldig missbrukare får sitt liv förstört av svenska myndigheter.

Jag vet redan att världen är cynisk och att det begås obeskrivligt vidriga brott världen över. Nu vet jag att även vårt kära hemland ingår i kategorin länder som försöker ljuga sig fria från obehagliga sanningar.

Jag är inte nedslagen. Jag är stridslysten. Jag kommer aldrig att släppa det här förrän vi vet sanningen om Palmemordet. Aldrig.
Citera
2020-10-03, 02:17
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram

Och ja. Bilar. Det finns en hel drös oförklarade bilar. Ur minnet:

1) Den medelstora mellanblå bil som plockade upp en man på Snickarbacken ca 23.30. Vittnet Hans H gav polisen delar av registreringsnumret men...

2) Den medelstora mellanblå bil som kom från Roslagsvägen fram till E4 Bergshamra ca 23.30-23.40.

3) Den vita Mercedes som plockade upp en springande man på Norra Bantorget ca 23.25.

4) Den vita Mercedes med stor blond man som stod parkerad på motorvägsuppfarten vid E4 Bergshamra när en medelstor mellanblå bil kom dit. En man sprang från den blå bilen till Mercedesen som därefter drog iväg i full fart E4 norrut riktning Arlanda/Uppsala. Den blå bilen fortsatte i riktning Enköping. Tid ca 23.30-23.40.

5) Den vita Mercedes och den röda VW Golf som stannade i hörnet Norrtullsgatan och Frejgatan ca 23.30 mordkvällen. Förarna bytte bil med varandra. Mercedesen åkte norrut och Golfen söderut.

6) Den ljusgrå (var det väl?) bil som Grandvittnet Pia Engström såg åka söderut från Grand ca 23.15.

7) Den Volvo som hämtade upp en springande man ("turken") på AF kyrkogata ca 23.23.

8) Den bil som stannade mittemot mordplatsen direkt efter mordet. En ung man sprang över Sveavägen fram till mordplatsen och snabbt tillbaka igen.

9) Den bil med tonade rutor som Robert G såg vid Grand efter bion ca 23.10.

10) Den bil med radioutrustning som Sunniva T såg på Drottninggatan.

11) Det stod väl bilar parkerade längs Sveavägens östra trottoar i samband med mordet?

12) Den bil Almsäter och hans kompis såg åka snabbt från Hamngatan till Regeringsgatan ca 23.15.

Ja. Att GM skjutsas från området kring Grand till en position strax söder om Tunnelgatan är givetvis fullständigt möjligt. Frågan blir då i vilken bil? Vi får lusläsa förhören. Igen.

För egen del är jag särskilt intresserad av den vita Mercedesen. Det finns ett mönster som man kan intressera sig för om man vill. Hata slumpen. Tips: Kolla på Stockholmskartan.
Citera
2020-10-03, 02:57
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Fick uppfattningen av att det finns mer att göra här.
Försöka få fatt i Televerkets gamla arkiv för att spåra ägaren via tillståndet?

https://sok.riksarkivet.se/nad?Sokord=Televerket+tillst%C3%A5nd&EndastDigital iserat=false&BegransaPaTitelEllerNamn=false&lk=Lad da+kategorier&AvanceradSok=False&typAvLista=Standa rd&page=2&FacettState=undefined%3Ac%7C#tab
Ja, utan att jag läst och fördjupat mig så ser det ut som att du har hittat en del. Så visst hade man kunnat komma vidare.

Ser man däremot på när dokumenten är daterade, alltså december 2019, så får man svaret på att det inte kom fram mer. SE var klappad och klar för uthängning. Alltså var inte WT intressant. Som KP sade på den digitala pressträffen. Det har inte kommit fram någonting som tyder på att OP var övervakad mordkvällen.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-10-03 kl. 03:05.
Citera
2020-10-03, 03:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Väldigt märkligt om Brasilienstoryn skulle ljugits ihop, förbryllande .
Har du någon koll på varifrån påståendet emanerar initialt?
Citera
2020-10-03, 03:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Mycket talar för att den andre är Robert Stangesjö och den tredje är en SÅ-man eller någon med liknande bakgrund.

Hans Meilns holk låg i korsningen Rådmansgatan/Sveavägen.
Vad tror du om påståendet att Säpo-trion skulle lagt ut den fysiska övervakningen på entreprenad till gruppen med Åke J Ek?
Citera
2020-10-03, 03:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H24
En tipsare säger också att han ser ut som en sydlänning.
Lisbet pratade också om sydländskt utseende. Angående gärningsmannen. Om vi nu ska tro på den utsagan.
Citera
2020-10-03, 03:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja, jag kan inte säga annat än att jag är övertygad om att vi med vår närgångna mödosamma analys av vittnesuppgifterna från mordkvällen (bilar, WT-män mm) kommer att lösa det här.

Anledningen till att jag låter så säker är att jag precis tittat på den starka och uppskakande dokumentärserien om Estonia där den svenska regeringen 1994 exakt uppträdde som den svenska regeringen gjorde 1986 efter Palmemordet.

Om uttrycket tillåts i sammanhanget finns det saker rörande Palmemordet som aldrig ska få komma upp till ytan.

Det är därför Ölvebro-paradigmet finns, det är därför KP pekar ut SE, det är därför en oskyldig missbrukare får sitt liv förstört av svenska myndigheter.

Jag vet redan att världen är cynisk och att det begås obeskrivligt vidriga brott världen över. Nu vet jag att även vårt kära hemland ingår i kategorin länder som försöker ljuga sig fria från obehagliga sanningar.

Jag är inte nedslagen. Jag är stridslysten. Jag kommer aldrig att släppa det här förrän vi vet sanningen om Palmemordet. Aldrig.
Vi befinner oss nu i inhämtningsfasen. En grov uppskattning ger vid handen att vi har tillgång till runt 1-2 procent av materialet. Inklusive det som släpptes i samband med CP-rättegångarna. PU lär bestå av omkring 500 000 dokument. Så att beställa fram allt adekvat material lär ta tid. Som att få fram alla tips och förhör med de som rörde sig på den västra sidan av Sveavägen vid aktuella tidpunkter. Där totala antalet inkomna tips lär röra sig om drygt 20 000.

Om det nu var så att mordet genomfördes av en grupp så finns möjligheten att gärningsmannen exponerades väldigt lite i området före Dekorima. Och då troligtvis inte visade sig genom övervakning. Alltså kommer han då bli svår att hitta. Och då är vi återigen framme vid vittnesförhör och tips.

Förslagsvis en iakttagen man som släpps av från en bil. Eller en man som gåendes närmar sig hörnan. Gärna en kraftig axelbred man iklädd rock eller täckjacka. Rentav mössa med upprullad kant. Runt 180 centimeter lång och ger ett mörkt helhetsintryck. Eller liknande beskrivningar.

Nej, vi släpper inte det här.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-10-03 kl. 03:46.
Citera
2020-10-03, 07:18
Medlem
Ingen som tror på CA längre? Han var ju en het kandidat innan pk. Är det någon som begärt ut allt om honom från arkivet? Finns ju fortfarande en liten chans, ni som har bäst insyn, är det iskallt nu?
Citera
2020-10-03, 09:02
Medlem
Gothuss avatar
Bra information.
Dock stämmer det inte riktigt.
Maffialedaren Alexander Balmages som själv var jude och kom ifrån St Petersburg började med smuggling av ryska antikviteter långt tidigare.

Citat
"The*Tambov Gang*(in*Russian:*Тамбовская преступная группировка,*Tambovskaya prestupnaya gruppirovka) is a large*gang*in*Saint Petersburg,*Russia. According to common allegations, it was organised in Saint Petersburg in 1988 by two men from*Tambov Oblast,*Vladimir Kumarin*and*Valery Ledovskikh, and one from Saint Petersburg. The gang is named after their region of origin. Despite allegations,[1]*Kumarin continues to deny his involvement. Originally the gangsters were recruited from people of Tambov origin and sportsmen, and were engaged in a*protection racket.

Tambovskaya BratvaFounded1987Founding*locationLeningrad,*Sovie t UnionYears*active1988–presentTerritorySt Petersburg,*Lenoblast, part of*Novgorod oblast,part of*Pskov oblast*and part of*KareliaEthnicityRussian,
*Russian Jews
Membership*(est.)Around 600"

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Tambov_Gang

http://blog.zaramis.se/2012/03/04/rysk-maffia-i-sverige-tambovganget/

Senast redigerad av Gothus 2020-10-03 kl. 09:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in