2020-10-03, 00:07
Medlem
Slettsnokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stomperud
Jeg tror at RU fikk en perifer rolle og at det var et set-up sånn at han skulle bli dømt for kidnapping og utpressing og drap.

TH fortalte om krypto-mannen allerede i første avhør men husket merkelignok ikke hva han het.

TH var også klar på at løsningen var lokalt.

Løsepengesummen samsvarer også med beløpet RU angivelig har påstått at det kostet å bygge den krypto-mining virksomheten.

Han har sikkert kommet med flere hint om hvem som kan stå bak.
Selvfølgelig var det en del av mesterplanen at TH skulle «bli kjent» med en kryptofyr, henvise til trusselbrevet og nevne han for politiet med en gang.

De trengte en nyttig idiot som kunne villede politiet inn i kryptomiljøet for å styrke kidnappingsplottet, og valget falt på RU som sønnen kjente.

At han skrev på facebook at han kjente en «hval» var perfekt for planen.

Virkeligheten var stikk motsatt, det var de som hadde funnet en idiot de kunne bruke.
Citera
2020-10-03, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LH07
Jeg mener hette- og luemannen er samme person. Mulig også bilkjører 8.56. Telefonmannen har annen kroppstype og er usikker på om han er involvert. Tror personlig ikke det.

Ja, du kan ha rett i det. Det går forholdsvis lang tid mellom observasjonene, og det er mulig at alle disse mennene er samme person, men med andre klær, og som bevisst har forandret ganglaget sitt.

Citat:
kan det tenkes at kollegaene ikke hadde kontroll på tidspunktet th ankom jobben. Feks at han var der før 9.10. Dro hjem med annen bil 8.56. Fikk hettemannen til å kjøre bilen hans til futurum. Th dreper aeh etter 9.14. Hettemann ringer 10.06 og 10.07. Th ser det er fra hans telefon og da vet det er hettemannen. Th legger telefon på bordet og klargjør for henting av aeh. Ser etter hettemann ved container. Liket blir kjørt bort av begge. Dette oppringet er noe th ikke er komfortabel med.

Jeg tror helst at AEH ble drept tidligere, på natten engang. Og at aktiviteten på morgen og formiddag forsvinningsdagen, dvs all telefontrafikk, biltrafikk og menn som går her og der, er villedning.

Men, det går sikkert an å pusle sammen et slags gjennomførbart hendelsesforløp, også om drapet skjedde på formiddagen.

Men hvorfor planlegge over lang tid for å gjennomføre drapet i dagslys, med mye høyere risiko for å bli avslørt.

Det mest intuitive synes jeg må være at drapet skjedde i løpet av natten, levningene ble skjult i løpet av natten, og at den synlige og registrerte aktiviteten på forsvinningsdagen er villedning.
Citera
2020-10-03, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mattagg
Nei? Mente jeg leste det her, men da er det feil. Uansett så har folk fått det med seg. Kamera som filmet bilen som rygget, ville det fanget opp de som sto på brygga?
Jeg vet ikke. Men kanskje den bilen med østeuropeiske skilter kan ha blitt fanget opp på kamera. Den sto parkert et sted (se avmerking på bilde et stykke ned i artikkelen) som er i nærheten av det stedet der 9.05-bilen kjørte opp gangveien mot S4 (hvis jeg har forstått rett):

Fuglefotograf forteller at han så en bil med østeuropeiske registreringsskilt parkert her både den 29. oktober og en annen dag i høst.

Samme dag som han så disse tre mennene, så han en sølvfarget bil med skilter fra et østeuropeisk land, forteller Rørvik, som tror det var en eldre Ford Fiesta. Den sto parkert på en liten parkeringsplass like ved. – Jeg gikk utifra at den tilhørte fiskerne, da jeg ikke så noen andre i nærheten, sier Rørvik. Bilen hadde han også sett flere ganger tidligere, stort sett parkert på samme plass, men da så han ikke fiskere.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/l1o81y/nytt-vitne-i-loerenskog-saa-mystiske-menn-med-fiskestang-og-telelinse
Senast redigerad av z-z-z 2020-10-03 kl. 00:35.
Citera
2020-10-03, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Ja, du kan ha rett i det. Det går forholdsvis lang tid mellom observasjonene, og det er mulig at alle disse mennene er samme person, men med andre klær, og som bevisst har forandret ganglaget sitt.

Jeg tror helst at AEH ble drept tidligere, på natten engang. Og at aktiviteten på morgen og formiddag forsvinningsdagen, dvs all telefontrafikk, biltrafikk og menn som går her og der, er villedning.

Men, det går sikkert an å pusle sammen et slags gjennomførbart hendelsesforløp, også om drapet skjedde på formiddagen.

Men hvorfor planlegge over lang tid for å gjennomføre drapet i dagslys, med mye høyere risiko for å bli avslørt.

Det mest intuitive synes jeg må være at drapet skjedde i løpet av natten, levningene ble skjult i løpet av natten, og at den synlige og registrerte aktiviteten på forsvinningsdagen er villedning.

Det måtte skje på dagtid for at TH skulle ha alibi.
Citera
2020-10-03, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Slapset var forlengst borte da TH kom hjem fra jobb.
Hvordan vet du det?
Citera
2020-10-03, 00:32
Medlem
Citat:
Her er min teori ut fra det vi vet. Bil med mgm ankommer sv 8.56. TH kjører bil ut av garasjen og mgm kjører inn i garasjen og venter der. TH drar til Futurum og viser seg på jobb, logger på ipad. TH drar hjem til sv til fots uten å bli fanget på kamera. Dreper aeh med strips i overetasjen ca 9.56. Blir et basketak der aeh løper og faller ned eller skubbes ned trappa. Stager bolig. Hettemannen ringer som avtalt 10.06 og 10.07 fra ths telefon for å gi th alibi og varsle han er på vei for å hjelpe til. Maskerer seg og gir tegn til th ved søppelcontainer at han ankommer bolig så th ikke overraskes av uvedkommende. Mgm og th bærer aeh i bilen og kjører henne til et planlagt sted for destruksjon. Th drar deretter tilbake til jobb og ringer 11.18 osv. Til slutt skuespill overfor politiet og villedning.

Men TH sin mobil er på kontoret hans.
Citera
2020-10-03, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Tenker du på THs manglende skosåleavtrykk etter at han kom hjem fra Futurum den dagen?
Han kan ha tatt av skoene på den matten som lå like innenfor ytterdøren før han gikk inn i huset og lette etter AE. Pga sjokk f.eks kan han ha husket feil da han senere ble spurt av politiet om han gikk inn i huset med sko på eller uten sko på.

Før jobb også. Kvelden og dagen før også.
Citera
2020-10-03, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mattagg
Før jobb også. Kvelden og dagen før også.
Det kan hende at han brukte å stå på en matte i entreen rett innenfor ytterdøren mens han tok av og på skoene, og at det dermed ikke ble skosåleavtrykk på gulvene fra hans sko. Og de fleste jeg kjenner har en slik matte som de står på mens de tar sko av eller på (for å ikke skitne til gulvene). De fleste i Norge går ikke på gulvene inne hjemme med utesko på.
Senast redigerad av z-z-z 2020-10-03 kl. 00:45.
Citera
2020-10-03, 00:43
Medlem
Citat:
.

Det er mange og svære huller i alibiet til TH.

At han ikke har skaffet seg et bunnsolid alibi, tyder på at han har vært involvert selv, og muligens gjennomført det aller meste selv.

Og at det hverken er leide kidnappere eller leiemordere involvert.

Så, jeg heller fremdeles til at dekkhistorien er dekkhistorie og at den fingerte kidnappingen er fingert. For at det skulle se ut som om det skjedde på dagtid, da det også skulle se ut som om TH hadde bunnsolid alibi.

Men, så gikk ikke alt etter planen, uventede ting skjedde og hele tidsplanen ble forskjøvet.

Akkurat nå synes jeg både dekkhistorien og kidnappingsplottet har falt totalt sammen.
Citera
2020-10-03, 00:45
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Jobb alibiet er viktig, tror jeg også. Her er det brukt proffe folk som har ryddet AE av veien og blitt kompensert for det.

Kan hende var det ikke meningen at AE skulle dø i hjemmet, det kan ha oppstått noe uforutsett. Et fall, med livstruende skader som førte til at hun måtte tas av dage der og da? Planen kan i utgangspunktet ha vært at hun skulle forlate huset levende slik at kidnappingsskuespillet ble fulgt til punkt og prikke. I steden endte man opp med et drap i huset og et todelt åssted.

Om TH står bak som direkte oppdragsgiver eller om det er brukt en mellommann vet jeg ikke, men han har nok holdt seg langt unna all praktisk utførelse. Han har vært så lite delaktig som overhodet mulig. Kanskje har han gjort noen dumme grep da han kom hjem til boligen, før han ringte politiet. Det har medført problemer med at forklaringen hans ikke stemmer med det politiet har klart å kartlegge ut fra sporene i huset. Men det er foreløpig uvisst om det er nok til å knytte ham til medvirkning for drapet.

Etterforskningen pågår med full styrke, og med nødvendig støtte ovenfra. Så får vi håpe det kommer litt mer informasjon snart.
Citera
2020-10-03, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Det kan hende at han brukte å stå på en matte i entreen rett innenfor ytterdøren mens han tok av og på skoene, og at det dermed ikke ble skosåleavtrykk på gulvene fra hans sko. De fleste i Norge går ikke på gulvene inne hjemme med utesko på.

Påstår du at TH lyver ? Ja han har løyet for politiet, også om at han gikk inn med skoene på.
Senast redigerad av Stomperud 2020-10-03 kl. 00:51.
Citera
2020-10-03, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Nei, han har ingen plikt til å vitne. Så jeg tviler på at han kommer til å bidra med mer enn å bekrefte personalia.

Når det gjelder Futurum-mennene og Hettemannen, diverse bilobservasjoner og telefonoppringinger, går det an å få disse observasjonene til å passe inn i et sannsynlig hendelsesforløp?

Futurum-mennene, Luemannen 07:36 og Telefonmannen 08:00, ingen av tidspunktene passer til THs ankomst til jobb 09:10-09:15. Hvis de så etter bilen til TH, kunne og burde de ha kommet fra andre kanten, og dermed unngått kameraene på Futurum.

Og hvorfor skulle de spane ved Futurum om de planla bortføring i Sloraveien timer senere? Jeg tror begge er villedning. Politiet bekreftet at disse to personene kun finnes på opptak ved Futurum, og at det ikke finnes spor etter de i det totale video-overvåknings-materialet. Jeg tror Futurum-mennene enten er TH selv og/eller medhjelper som har forkledt seg.

Det samme med Hettemannen. En skjult og forkledt person, som stopper ved søppelkontainerne og ser over mot Sloraveien. Men villedning. Kanskje for at politiet skal lete seg blå etter tidligere spaning fra søppelkontainerne. Og tidspunktet passer ikke inn i noe slags handlingsforløp.

Og så bilen som kom og gikk 08:56. Akkurat samtidig som livsbevis-samtalen med lønn ble avsluttet. Og bilen som rygget opp gangveien 09:05 kunne kanskje passe med alibi-samtalen 09:14, men passer dårlig med siste bevegelse på AEHs mobil 10:07.

Det henger ikke sammen. Det er mye villedning her.

Kan de ikke være ute i annet ulovlig ærend? Vil ikke bli spurt om hva de gjorde der?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in