2020-10-02, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leosurvey
Vem har sagt att man ska anlita amatörer för en bärgning av Estonia?.

?
Det som skrevs var ju att en användare skulle "pröva själv". (Sen är "inget för amatörer" ett uttryck som du nu tolkade bokstavligt...)

Hur som helst, dykning på stora djup är slitsamt och för med sig risker. Finns goda anledningar till varför man hellre använder ROV om man inte absolut måste ha mänskliga dykare.
Citera
2020-10-02, 23:43
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bladstall
Fast rockwater hade varken kistor, liksäckar, kylutrymme, rättsläkare eller ens flottörer för alla hundratals kroppar. Deras uppdrag var bedöming. Inte genomförande.

Att koka ner det till ovilja från någon inblandad instans är att glida på sanningen.

Den politiska hanteringen (de som fattade besluten och godkände budgeten) är något helt annat men dock orelaterat.

Alla som sett dokumentären vet detta att Rockwaters uppdrag inte var att bärga kroppar. Varför skriver du det här? Är du korkad?
Citera
2020-10-02, 23:44
Medlem
Ha ha, Statsministern kräver att Ryssland utreder förgiftningen av den ryska oppositionsledaren Aleksej Navalnyj,
-Den ryska regeringen måste undersöka mordförsöket grundligt och öppet, säger Löfven!

Statsministern vill gärna gräva i andras skit men i sin egen skit är han väldigt ovillig att ta i. Om ryssarna hade följt svenskarnas undersökningsstil så hade man ju redan när Aleksej Navalnyj var på det ryska sjukhuset i Omsk ha burit iväg honom på en åker och begravt honom där under 10000 ton med sten och cement och sedan gett ut en rapport där det står klart och tydligt att Aleksej dog av naturliga orsaker…
Citera
2020-10-02, 23:45
Medlem
Var är etiska rådet? Nu vill vi ha en predikan varför det är omöjligt att ta hem SVENSKA FOLKET!.
Citera
2020-10-02, 23:52
Medlem
Dumdrygs avatar
Här står om en flyktingbåt som bärgas i Medelhavet från 400 meters djup. Ca 600 döda och man beslutar att bärga fartyget för att offren ska få en värdig begravning. Man bärgar 169 kroppar som låg utspridda på botten.
På 400 meters djup! jämför med Estonia som ligger på 70-80 meters djup, med ungefär lika många döda

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/nu-ska-flyktingvraket-bargas
Citera
2020-10-02, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Vad brände Estonia ner i botten med för hastighet?

Inte en aning och kanske inte någon annan heller (?), så rörelseenergin förblir nog en okänd, eller ganska grovt uppskattad faktor. Mitt inlägg rörde bara frågan om kraft och huruvida en stillaliggande sten kan orsaka en skada på ett fartyg, och visst kan den det, om fartyget är i rörelse och det var det, nedåt!
Citera
2020-10-02, 23:55
Avstängd
Kyrkbackens avatar
Då jag bor i skären och har släkt och vänner träffar jag på folk med sjön som sitt levebröd.

Kanske är inte Estonia problemet utan vad som finns i närheten?

Men vad fan vet jag?
Citera
2020-10-03, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bladstall
Du menar nog styrbord.
Rockwaters dykare som faktiskt var inne i fartyget vittnade om att hela inredningen, hela sektioner av hyttblock mm kollapsat ner mot styrbordssidan.

Utsidan av vraket på styrbordssidan har man aldrig kunnat undersöka ordentligt (åtminstone inte då) eftersom hon ligger på den sidan mot botten.

He he, det var du som tog upp barbord.
Citera
2020-10-03, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrkbacken
Då jag bor i skären och har släkt och vänner träffar jag på folk med sjön som sitt levebröd.

Kanske är inte Estonia problemet utan vad som finns i närheten?

Men vad fan vet jag?

Vad menas med det här? Vad finns i närheten?
Citera
2020-10-03, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Inte en aning och kanske inte någon annan heller (?), så rörelseenergin förblir nog en okänd, eller ganska grovt uppskattad faktor. Mitt inlägg rörde bara frågan om kraft och huruvida en stillaliggande sten kan orsaka en skada på ett fartyg, och visst kan den det, om fartyget är i rörelse och det var det, nedåt!

En sten? Det finns inga stora stenar som flyter runt på leran i Östersjön, isåfall är det berg hon har gått på. Det vore i mina ögon otroligt om man hade missat det i kartläggningarna av bottnen.

Edit: Eller jo en 20-30m hög sten vore ju möjligt men den borde inte missats och heller inte ligga i en slutning.
Senast redigerad av Vishking 2020-10-03 kl. 00:13.
Citera
2020-10-03, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Här står om en flyktingbåt som bärgas i Medelhavet från 400 meters djup. Ca 600 döda och man beslutar att bärga fartyget för att offren ska få en värdig begravning. Man bärgar 169 kroppar som låg utspridda på botten.
På 400 meters djup! jämför med Estonia som ligger på 70-80 meters djup, med ungefär lika många döda

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/nu-ska-flyktingvraket-bargas
Få en värdig begraving. Tänk vad mycket det betyder. Och att anhörig kommer hem. Svårare än så var inte en bärgning. Det var Italien det. Sverige?.
Citera
2020-10-03, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OvissFramtid
Det du skriver, är skitsnack. Att frakta/smuggla vapenteknologi i hemlighet på en civil färja är allt annat än ”i sin ordning”. Det är inget ett civiliserat land sysslar med.

Kan du visa att det smugglats vapen? Avvad som framkommit i tråden verkar det handla om kommunikationsutrustning, och hur hemligt var det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in