2020-10-02, 22:17
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dualtofilter
Argumentet hos kritikerna till haverikommisionens rapport är, vad jag förstår, att om det finns luft kvar i de lägre däcken så borde båten flyta en lägre tid. I dokumentären påstås att det mellan bildäck och de lägre däcken finns en "vattentät avskiljning" eller liknande. Tyvärr är väl detta en väldig förenkling på olika sätt och det finns en massa sätt som vatten kan ta sig ner från bildäck till de lägre däcken.

Det blir alltså en massa "the devil is in the details" och det hela beror rimligtvis på hur snabbt vatten kan ta sig ner från bildäcket till de lägre däcken jämfört med hur snabbt båten vänder sig. (Jag vet inte riktigt vad som påverkar det sistnämnda?)

Kan tillägga att jag inte egentligen kan något om detta, men jag hoppas detta är en någorlunda rimlig sammanfattning av de olika argumenten.

Jag är heller inte speciellt kunnig men som jag har förstått det så ska det "normala" i en sådan här situation vara att fartyget hamnar upp & ner under en längre tid innan hon sjunker givet att bottenskrovet inte har några större skador.

Då kan man väl som lekman tycka att haverirapporten borde tagit upp varför Estonias sjunkförlopp hamnar utanför den fysikaliska "normen" istället för att stirra sig blind på intagande vatten från fören. Man bör ha gett en förklaring till varför vatten så fort tog sig från bildäck till det understa skrovet. För det ska ju tydligen inte ske om konstruktionen på den nivån är intakt? Det snabba sjunkförloppet är den springande punkten.

Detta sammantaget med alla experter plus överlevare som inte tror på den officiella förklaringen gör ju att situationen blir lite, pikant, minst sagt.
Citera
2020-10-02, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det går såklart inte att uteslutas utan närmare tekniska undersökningar av skada och havsbotten.

Med tanke på att Estonia är cirka 160 meter lång så borde det i min bok finnas fler liknande skador på skrovet, inte nödvändigtvis hål, men intryckningar i skrovet lite här och där, finns inte det så kan man ju åtminstone misstänka att hålet inte har uppkommit i samband med att fartyget landade på havsbotten.

Finns det teknik som gör det möjligt att titta på skrovet utan att frilägga det, typ ultraljud eller liknande?

Utan att vara bärgningsexpert skulle jag säga nej.
Personligen tror jag inte på en konspiration men omständigheterna att man inte kommer kunna undersöka vidare och att man inte kommer bärga vraket gör att frågan kommer leva vidare och charlataner och skrupelfria typer kommer fortsätta tjäna pengar.
Citera
2020-10-02, 22:20
Medlem
gullfias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N4CL
Men det är ju inte fel på några datum?
https://imgur.com/a/ivLEc88
Tack för att du kollade! Ja då är Krister H. en riktig person.
Den där liraren med Carl Bildt avatar, som menar att Bildt är Sveriges landsfader försöker sprida missinformation!
Någon borde absolut ringa Krister H och be honom att berätta allt han vet. SwebbTV kanske? Jag känner nästan för att ringa honom själv! Vad är det värsta som kan hända? Lite taskigt om privatpersoner terroriserar hans telefon bara. Men jag tycker någon bättre alternativmedia borde kontakta honom.
Citera
2020-10-02, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Vi är en jävla dagis-förskolenation. Orsaken att de inte ville bärga var att det skulle bli för hemskt och traumatiskt. Jämför med 9/11 eller flodvågskatastrofen i Asien, eller bara alla döda i Corona i New York nu i våras och hur man hanterade det.
Rena fjanterier att visa hemska bilder från ubåten Ulven för att visa Etiska rådet hur hemskt det är med döda kroppar i ett fartyg. Vad såg soldaterna som befriade Auschwitz?
Det är bara att hugga i och lösa situationen. Upp med så många kroppar som går.

Förbannade jävla fjant-nation.

Men det är ju våra Tjejer som bestämmer - nu vill jag att du motionerar - och visar att du är en riktig man.
Citera
2020-10-02, 22:27
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Skitsnack. Om försvarsmakten köper begagnad sovjetskrot och plockar hem den är det väl ingen smuggling, utan bara en transport av just militärt sovjetskrot, vilket är helt i sin ordning. Det behöver inte dramatiseras mer än nödvändigt.
När Estonia sjönk jobbade Löfven fortfarande på Hägglunds, vad fan vet han om vad en M leddregering höll på med 1994, och vad vet du?

Det du skriver, är skitsnack. Att frakta/smuggla vapenteknologi i hemlighet på en civil färja är allt annat än ”i sin ordning”. Det är inget ett civiliserat land sysslar med.
Citera
2020-10-02, 22:27
Medlem
Man brukar iofs inte bärga civila lik.

Om man tänker efter egentligen.
Citera
2020-10-02, 22:29
Medlem
Jag ska inte bråka allt för mycket med er. Men hur djupt ligger Estonia?. Svar: 58 meter på lägsta punkten.

Hur långt är 60 m? Det svaret får vi här i videon där man ger en instruks när Anja Persson hoppade långt i ett störtlopp. Tänk er, när ni fryser filmen vid dess slut. Ställ bilden på stup. Och ja där har ni djupet. Slutsats. En baggis att ta upp båten.

https://www.youtube.com/watch?v=nVH14R67ML4&feature=emb_title
Senast redigerad av leosurvey 2020-10-02 kl. 22:32.
Citera
2020-10-02, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OvissFramtid
Det du skriver, är skitsnack. Att frakta/smuggla vapenteknologi i hemlighet på en civil färja är allt annat än ”i sin ordning”. Det är inget ett civiliserat land sysslar med.

Tvärtom käre Sherlock - det är precis det som "neutrala" länder sysslar med....du skulle bara se antalet danskar och norskar och svenskar som slängs ut ut ryssland - för att de "känner ambassadören"
Citera
2020-10-02, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Jag är heller inte speciellt kunnig men som jag har förstått det så ska det "normala" i en sådan här situation vara att fartyget hamnar upp & ner under en längre tid innan hon sjunker givet att bottenskrovet inte har några större skador.

Då kan man väl som lekman tycka att haverirapporten borde tagit upp varför Estonias sjunkförlopp hamnar utanför den fysikaliska "normen" istället för att stirra sig blind på intagande vatten från fören. Man bör ha gett en förklaring till varför vatten så fort tog sig från bildäck till det understa skrovet. För det ska ju tydligen inte ske om konstruktionen på den nivån är intakt? Det snabba sjunkförloppet är den springande punkten.

Detta sammantaget med alla experter plus överlevare som inte tror på den officiella förklaringen gör ju att situationen blir lite, pikant, minst sagt.

Detta låter väl för mig som en rimlig poäng. Det enda jag känner mig lite osäker på är väl hur stark konsensus det finns kring att det normala är att båten ska ligga och flyta upp och ned. Det framställs ju som det av kritkerna och i dokumentären, men det är svårt att veta om det faktiskt finns en sådan konsensus utan att vara insatt i området.

Nu kanske jag inte ska kritisera den allt för mycket då jag inte har läst den, men den här haveri kommisionen verkar ju inte heller ens ha lyckats belägga att rampen har dragits ned av bogvisiret. Vilket till synes är helt centralt för deras påstådda händelseförlopp. Det är verkligen svårt att förstå hur något så enkelt kan vara en tvistig fråga.
Citera
2020-10-02, 22:31
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whistlehead
Tvärtom käre Sherlock - det är precis det som "neutrala" länder sysslar med....du skulle bara se antalet danskar och norskar och svenskar som slängs ut ut ryssland - för att de "känner ambassadören"

Vad snackar du om?
Citera
2020-10-02, 22:35
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OvissFramtid
Det var länge sedan saker och ting var "i sin ordning" i Sverige. Om vi är civiliserade kan också ifrågasättas med tanke på de senaste decenniernas groteska vanstyre och de hjärntvättade klappträn till människor som fortsätter att röstar fram dessa.

Ingenting förvånar mig vid det här laget. Absolut ingenting!
Citera
2020-10-02, 22:42
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Det var länge sedan saker och ting var "i sin ordning" i Sverige. Om vi är civiliserade kan också ifrågasättas med tanke på de senaste decenniernas groteska vanstyre och de hjärntvättade klappträn till människor som fortsätter att röstar fram dessa.

Ingenting förvånar mig vid det här laget. Absolut ingenting!

Precis, om det är i sin ordning att man smugglar vapenteknologi på en civilfärja varför håller man då tyst om det i 10+ år efter förlisningen. Jo för att det är skamligt och vedervärdigt. Senare kan man ju kanske förstå det om försvarsmakten faktiskt gjorde det för nationella intressen men nej, allting tyder på att dessa vapen visats upp och lämnats åt NATO-makter. Och vi ska vara neutrala? Det är alltså i sin ordning att smuggla vapen på en färja som hundratals svenskar reser med dvs spela ett riktigt högt spel med civila människoliv och sedan ge dessa vapen till andra makter. Hade det varit för egna intressen så nja, det är ändå avskyvärt oavsett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in