2020-10-02, 21:44
Medlem
Dessutom - när svenska ubåtar slår till så finns det ingen som kan berätta.....vad var det som hände? Är det min tid att dö?
Citera
2020-10-02, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odagan
Jo det finns vissa stolligheter i vittnesmålet.
-Hur träffar man i sidan när man skjuter bakifrån?
-Jävla många distans till ett djup av 180 meter.

Framförallt eftersom det inte funnits några ytgående ryska/sovjetiska torpeder sedan 50-talet. 10-20m djup ja och en explosion under kölen som knäcker fartyget på mitten. En halvmeter till en meter ovanför vattenlinjen låter annars som en sjömålsrobot.
Citera
2020-10-02, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pulitzer
Jag tänker väl att, om hålet uppstod vid "landningen", så har varit typ ett stenblock som orsakat hålet. Har inte sett nåt övertygande belägg för att det inte skulle kunna finnas sten på platsen fast botten överlag är lera.

Om fartyget lade sig på ett stenblock är det ju rätt massiva krafter på en liten punkt av skrovet, måste vara oerhört mycket mer än 500 ton.

Självklart, enda raka är att undersöka platsen under hålet så vet vi svaret. Hålet är märkligt nog, ungefär vad många experter tror att det ska vara. Om det nu var ett hål som orsakade förlisningen. Men som sagt, det måste undersökas för att få ett svar.
Citera
2020-10-02, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Det måste ju finnas fysikaliska beräkningar som kan förtälja om estonia hade klarat av att flyta upp & ner med hjälp av bottenskrovet om det hade varit helt intakt? Mycket mer än så behövs väl egentligen inte för att utröna om hålet uppstod innan hon sjönk eller efter.

Argumentet hos kritikerna till haverikommisionens rapport är, vad jag förstår, att om det finns luft kvar i de lägre däcken så borde båten flyta en lägre tid. I dokumentären påstås att det mellan bildäck och de lägre däcken finns en "vattentät avskiljning" eller liknande. Tyvärr är väl detta en väldig förenkling på olika sätt och det finns en massa sätt som vatten kan ta sig ner från bildäck till de lägre däcken.

Det blir alltså en massa "the devil is in the details" och det hela beror rimligtvis på hur snabbt vatten kan ta sig ner från bildäcket till de lägre däcken jämfört med hur snabbt båten vänder sig. (Jag vet inte riktigt vad som påverkar det sistnämnda?)

Kan tillägga att jag inte egentligen kan något om detta, men jag hoppas detta är en någorlunda rimlig sammanfattning av de olika argumenten.
Citera
2020-10-02, 21:48
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bladstall
Ett fläns för en läns. Man sätter gärna sådana i skarvar i bordläggningen eftersom det förenklar konstruktionen då plåtarna kan vara färdigstansade och det minskar mängden svetsjobb. Inte en ovanlig brottyta dessutom vid belastning (det sker nästan alltid vid den svagaste punkten).
'
Tack!

Ja, brottytor tenderar att vara vid svagaste punkten, inte orimligt att det så att säga spricker upp i skarvarna oavsett vad belastningen beror på, grundstötning, påkörning eller annat.

Dock kvarstår frågan, uppstod hålet när fartyget landade på botten eller innan?
Citera
2020-10-02, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
'
Tack!

Ja, brottytor tenderar att vara vid svagaste punkten, inte orimligt att det så att säga spricker upp i skarvarna oavsett vad belastningen beror på, grundstötning, påkörning eller annat.

Dock kvarstår frågan, uppstod hålet när fartyget landade på botten eller innan?

Jadu. Ja Havkom kommer ju inte bryta mot gravfriden så inga nya dyk är aktuella.

Man borde tagit upp fartyget på 90-talet.
Citera
2020-10-02, 21:57
Medlem
N4CLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gullfia
Om det skiljer på två dagar så tror jag att de har fel i pappret eller att han fått en ändring just för att kunna skydda sig från journalister. Som sagt - det finns bara några två tre personer med det namnet i hela Sverige. Vad är oddsen att födelsedatumet skiljer på 2 dagar?

Du har Carl Bildt som avatar och jag tvivlar därför på din agenda i den här diskussionen.

Men det är ju inte fel på några datum?
https://imgur.com/a/ivLEc88
Citera
2020-10-02, 22:00
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bladstall
Jadu. Ja Havkom kommer ju inte bryta mot gravfriden så inga nya dyk är aktuella.

Man borde tagit upp fartyget på 90-talet.

Äntligen en vettig kommentar från dig.
Citera
2020-10-02, 22:01
Medlem
Barney Calhouns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Estonia vägde över 15 000 ton. Skadan uppstod när hon träffade botten. Det räcker med en ojämnhet. I rapporten står även att Estonia kan ha kontakt med den hårdare moränleran midskepps.
Naturligtvis är det så.
Här ältas det om båtens hastighet när den tar i botten.
Det skulle bli en skada även om den sänktes ner med en kran med en fart av en millimeter i timmen om något hårt tar på ett ställe.
Citera
2020-10-02, 22:02
Medlem
Dumdrygs avatar
Okej, jag har sett avsnitt 1 och 2 nu. Tror inget om konspirationsteorier om att hon blev sänkt, eller krockade med en ubåt. Men det är ju helt uppenbart sjukt att de inte försökte bärga kroppar när de kunde. De dök ju runt och lokaliserade 125 personer.
Johan Fransson från Sjöfartsverket som varit pådrivande att inte bärga Estonia borde kölhalas. De borde stå till svars varför man inte gjorde allt för att bärga så många kroppar det gick och helst hela fartyget.

Felet är att Sverige inte varit i krig sedan 1800-talet och att myndigheter var ovana vid en händelse med så många döda kroppar samtidigt, men det är ingen ursäkt. Hade man fixat vanliga kylcontainrar som finns på lastbilar som och fått plats med 30 kroppar i varje kylcontainer så hade det räckt med 26 stycken. Bårhus i Finland, Estland och Sverige hade kunnat hjälpa till.

Det är knappast så att uppgiften hade varit övermäktig. De som dök såg redan massa kroppar och hade inte blivit mer traumatiserade av att lägga dem i säckar och lyfta upp dem. Det bärgades ju massa döda redan första natten.

Det är en skam för Sverige att man inte bärgade.
Citera
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gullfia
Trevligt! Jag känner en äldre man som var ubåtskapten och senare svensk marinattaché i Moskva och någon slags höjdare i marinen. S*nnerstedt är hans efternamn - familjevän. Med stor integritet och många insikter. Ubåtarna på 80-talet var inte vad man då trodde och det visste de som verkligen kunde ubåtar och Östersjön.

Jag har nu tittat på Efterlyst Special 1997 med Hasse Aro och Henning Witte. Det här är ju uppenbart för en logisk och rationell vuxen människa som inte är zombifierad i det svenska konsensus-drevet. Något hände - med koppling till Kalla kriget. Och det var så allvarligt att det absolut inte fick komma ut.

Just vid 1994 var Sverige inblandat i att nedmontera den viktiga sovjetiska ubåtsbasen i Paldiski.

Försvarsministern i Estland var en man som i princip var amerikan med en lång karriär vid Pentagon bakom sig och anhöriganknytning till Estland. Amerikanerna placerade helt sonika honom som försvarminister och med Sveriges hjälp skulle viktig materiel smugglas med just färjan Estonia och vidare till USA. (jag har svårt att se att det inte fanns en bättre smuggelrutt - å andra sidan var östfärjorna - vilket varenda människa i Stockholm visste - helskumma smuggelbåtar. Det hade varit så redan på 80-talet men det formligen exploderade på 90-talet.

https://www.youtube.com/watch?v=A2vJql2OlCQ&feature=youtu.be

Saken är klar för min del. Jag är inte en sån som rycks med i Illuminati, Chemtrails, avancerade judekonspirationer osv. Här talar bevisen för sig själva och är betydligt mer trovärdiga än den officiella historien - experterna verkar hålla med, dvs de som inte var avlönade för att stödja den officella historien. Svenska folket var som sagt zombifierade i konsensusdrevet. Inklusive jag själv - som dessutom inte var intresserad av sånt här på 90-talet.

Jag håller med dig, och det enda som kan bringa klarhet är nya dykningar och som Brynolf Wendt sa att detta kan påverka det Svenska folket mer än Palme-mordet.
Citera
Medlem
Men själva det runda hålet - som gjort utifrån - med en kraft a 1 meter inåt...vem har gjort det då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in