2020-10-02, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Ingen reagerar över malaria t ex. Fast det är väl för att ingen går åt i Sverige. 70% av 400.000 blir några. 280.000 barn under fem år som årligen dör om min huvudräkning inte ställer till det.

https://www.omvarlden.se/Branschnytt/nyheter-2020/malaria-fortsatter-att-doda-fler-an-1-000-manniskor-per-dag/

”Mellan 2000 och 2014 sjönk antalet döda i malaria med 40 procent, men sen har utvecklingen inte fortsatt som Världshälsoorganisationen, WHO förväntat sig. Dödstalen från 2014 till 2019 har i princip legat på samma höga nivå med runt 400 000 per år. Cirka 70 procent av de som dör är barn under fem år. ”
Men det är ju negrer å sånt någon annanstans, inget att bry sig om, de har ju inte byggt Sverige. Och att svälten i världen kommer att öka pga alla politiska beslut tagna för att rädda några äldre-äldre i i-länderna är heller inget att fundera på (6 miljoner lär ha dött av det hittills). Det finns inga i världshistorien som är så värdefulla som dagens multisjuka gamlingar i den besuttna delen av världen.
Citera
2020-10-02, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Dock har totalt antal döda i Argentina inte ändrats. Både gårdagens 3000 döda, och en del döda från de senaste veckorna verkar det som, har flyttats tillbaka tidigare i tiden. Troligen har de även före gårdagen haft enorm eftersläpning i rapportering, och de höga dödstalen sista tiden i själva verket till ganska stor del gällt människor som dött någon månad tidigare.

Det har varit en av de värsta ökningarna jag följt - Om det nu stämmer med denna nya kurva - så är det ju jättebra - men väldigt konstigt att det skett rapportering om ständigt ökande dödsfall de senaste veckorna - och nu byts det till ständigt sjunkande avtagande kurva. Det har varit c:a 300 dödsfall per dag senaste tiden och nu rapporteras något tiotal.

Väldigt bra om detta är sant. Det har varit mycket protester i Argentina - protester mot regeringen - poliser som protesterat för bättre lön - folk har protesterat mot coronarestriktionerna.

Egentligen är det oacceptabelt att det rapporterats in såna stigande siffror - och som bara raderas och byts ut till starkt fallande. Någonstans har siffrorna kommit från.

Det borde inte få förekomma sådana förändringar utan en förklaring - Man vet ju inte vad man ska tro!
Citera
2020-10-02, 20:03
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Jaså, trodde du tyckte att man inte ska diskutera mask i den här tråden? Använder du mask privat också?

Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja jag använder mask i affärer etc.

Jag tycker jag har sett fler som har munskydd på stan bara senaste veckorna.
Senast redigerad av gloffgloff 2020-10-02 kl. 20:06.
Citera
2020-10-02, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Japp, det är vad jag tror skulle hända. Vad tror du själv skulle hända om inget vaccin kommer?
Tror du alla i riskgrupp skulle isolera sig för evigt?
Någon lag att alla i riskgrupp ska isolera sig för tid och evighet är förstås tveksamt. Huvudspåret nu är förstås att det kommer vaccin och att det kommer redan under första halvåret 2021. Fram till dess handlar det om att vinna så mycket tid som möjligt. I synnerhet gäller detta riskgrupper.
Vill varna för följande inlägg då det kan framkalla ångest.

Jag tror att de flesta i sk riskgrupp skulle klara covid utan problem. Uppenbarligen gör de det eftersom så få av de där 2miljonerna du räknat hittills dött.

Ungefär som med säsongsinfluensan. Ja, det skulle dö några. Trist. Till och med katastrof ibland.

Allt eftersom så blir de som inte påverkas Idag äldre och de kommer inte påverkas som äldre heller i större utsträckning än de gör idag av säsongsinfluensa.

Kallsinnigt? Ja kanske. Evolution? Nej det skulle jag inte kalla det eftersom våra överlevande äldre äldre sannolikt inte skaffar fler barn. Men det blir ett virus i mängden bredvid alla andra som vi som överlevt klarar som andra dött av. I slutändan där det ca 250 om dagen. Som nu i september/oktober 2020.

(Ångestvarning)
280.000 barn under 5år dör varje år i malaria. Hela Malmö. Femåringar. Med gluggar bland mjölktänderna. Varje år. De senaste 10åren har det alltså dött 3miljoner barn som är under 5år. Hur mycket krut och tankeverksamhet har västvärlden och du lagt på det?

Samvetsfråga IMBILDEN. Är du barnfadder? Skänker du något till Rädda Barnen? Själv är jag månadsgivare.
Citera
2020-10-02, 20:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, jag vet och detta har länge varit ett av de mer korkade argumenten från sådana som dig. Det dör många människor i andra sjukdomar än covid-19 varje år. Ja, det gör det med TBC och Malaria är inte relevanta för Sverige.

Ps. jag väntar på länken där Tegnell redan i februari säger att arbeta hemma kan bli aktuellt.

Du ljög.
Men din dumma anka, frågan gällde inte Sverige, frågan gällde världen.

Eftersom frågan gällde världen så är också svaret relevant för världen.
Senast redigerad av Ipsi 2020-10-02 kl. 20:26.
Citera
2020-10-02, 20:16
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Problemet är att du mest klagar på att maten är äcklig. Inte att den är onyttig. För du kan inget om kostlära heller.

Jag utgår från ditt exempel, att jag är helt okunnig om kostlära. Får jag, trots det, kritisera en kock, vars mat är uppenbart onyttig? Eller ska jag hålla tyst, såvida jag inte har utbildat mig inom kostlära?

Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Tycker ändå inte man kan jämföra en pandemi med matlagning. Det är normalt att folk dör under en pandemi, ...

Ja, tyvärr.

Citat:
... och FHM har lyckats begränsa antalet dödsfall.

Nej.

Citat:
Däremot bör det inte ses som det normala att folk dör av matförgiftning när de går på restaurang. Och gör de det behöver det inte vara kockens fel utan han kan ha fått dåliga matvaror levererade ...

Ja, kocken beställde råvaror från Iran och Italien, trots upprepade varningar. Kocken struntade i varningarna. Men när gästerna började dö som flugor, så skyllde kocken ofrån sig, och klandrade dom dåliga matvaror som han själv hade insisterat på att beställa.

Citat:
... eller så var det kanske diskarna som gjorde ett dåligt jobb och lämnade smuts på redskapen som kocken använde.

Tänk om ålderdomshem (i normala tider, utan pandemi) staplade döda utanför. Skulle föreståndaren betraktas som usel för att äldre dör?

Nej, såvida inte föreståndaren har orsakat dödsfallen.

Citat:
Det är som om du försöker konstruera ett argument utan att ha nån poäng.

Poängen är vanliga okunniga medborgares rätt att kritisera yrkesfolk, som har misskött sitt arbete.
Citera
2020-10-02, 20:23
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:

Jag tror att de flesta i sk riskgrupp skulle klara covid utan problem. Uppenbarligen gör de det eftersom så få av de där 2miljonerna du räknat hittills dött.

Ungefär som med säsongsinfluensan. Ja, det skulle dö några. Trist. Till och med katastrof ibland.

Allt eftersom så blir de som inte påverkas Idag äldre och de kommer inte påverkas som äldre heller i större utsträckning än de gör idag av säsongsinfluensa.

Kallsinnigt? Ja kanske. Evolution? Nej det skulle jag inte kalla det eftersom våra överlevande äldre äldre sannolikt inte skaffar fler barn. Men det blir ett virus i mängden bredvid alla andra som vi som överlevt klarar som andra dött av. I slutändan där det ca 250 om dagen. Som nu i september/oktober 2020.

(Ångestvarning)
280.000 barn under 5år dör varje år i malaria. Hela Malmö. Femåringar. Med gluggar bland mjölktänderna. Varje år. De senaste 10åren har det alltså dött 3miljoner barn som är under 5år. Hur mycket krut och tankeverksamhet har västvärlden och du lagt på det?

Samvetsfråga IMBILDEN. Är du barnfadder? Skänker du något till Rädda Barnen? Själv är jag månadsgivare.

Ingen vet idag vilka långtidseffekter en Covid19 infektion ger, men det finns gott om varningsrapporter. Att merparten i riskgrupperna inte har dött ännu beror ju i hög utsträckning på att de inte varit sjuka, vilket i sin tur beror på att många har valt att isolera sig för att skydda sig.

Inte speciellt många dör av Malaria i Sverige.

Nej, jag är ingen barnfadder. Är ingen månadsgivare. Sist jag skänkte något till välgörande ändamål var till jordbävningsoffren på Haiti. Att se alla dessa föräldralösa barn som mist bägge sina föräldrar var verkligen tårgripande. I alla fall för mig. För mig innebär relation mellan barn och föräldrar någonting väldigt starkt. Föräldrar är barnens yttersta trygghet. Barn som då mister inte bara sin ena förälder, utan båda. Det är nästan mer än vad jag klarar av rent mentalt. Har läst om sådana fall även i Covid19. Finns ett antal sådana fall i USA. I Sverige däremot har jag läst om unga barn som förlorat sin ena förälder, men inte båda. Inte än tack och lov.
Citera
2020-10-02, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Det har varit en av de värsta ökningarna jag följt - Om det nu stämmer med denna nya kurva - så är det ju jättebra - men väldigt konstigt att det skett rapportering om ständigt ökande dödsfall de senaste veckorna - och nu byts det till ständigt sjunkande avtagande kurva. Det har varit c:a 300 dödsfall per dag senaste tiden och nu rapporteras något tiotal.

Väldigt bra om detta är sant. Det har varit mycket protester i Argentina - protester mot regeringen - poliser som protesterat för bättre lön - folk har protesterat mot coronarestriktionerna.

Egentligen är det oacceptabelt att det rapporterats in såna stigande siffror - och som bara raderas och byts ut till starkt fallande. Någonstans har siffrorna kommit från.

Det borde inte få förekomma sådana förändringar utan en förklaring - Man vet ju inte vad man ska tro!

Jo, det är märkligt. Att de flyttar de 3000 dödsfallen från igår, och fördelar ut på andra dagar, det förstår jag, det var uppenbart att det var många gamla fall som rapporterades, så många döda per capita på ett dygn har inte något land varit i närheten av någon gång under pandemin. Däremot, att så många andra dödsfall flyttades från september till augusti, det är märkligt. Och nu lutar plötsligt kurvan över dödsfall neråt som en störtloppsbacke, samtidigt som kurvan över smittade är svagt stigande. Nog för jag tjatat mycket om mutationer, men inte ens jag tror att det så snabbt kan sänka dödligheten så mycket. Något är helt enkelt skumt med siffrorna.
Och det gäller givetvis fler länder, även om det blivit väldigt uppenbart med Argentina, med så tvära förändringar. T.ex.är det ju extremt svårt att tro på att Kina i princip bara haft enstaka fall sedan februari.
Citera
2020-10-02, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
För att citera Clint Eastwood: Att dö är inget vidare sätt att leva.

Jag tror vi behöver hålla ut till vi kan få ett bra och fungerande vaccin. Ytterst få människor dör av TBC, Polio eller Böldpest nu för tiden i Sverige. När dessa sjukdomar härjade som värst var de nog minst lika fruktade som Covid19. Men tack vare vaccin och effektiva läkemedel tror jag ingen fruktar dessa sjukdomar längre. Förhoppningsvis ligger lösningen där även rörande Covid19. Att vi ska vänja oss vid att det är mer eller mindre livsfarligt för över 2 miljoner människor att ens besöka en matvarubutik känns inte som någon tilltalande tanke.

Du behöver bara influensa och bakteriell lunginflammation för att få tusentals döda varje år. Det är lika livsfarligt för de gamla. 1,5 miljoner dör av TBC - varje år.
Citera
2020-10-02, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo

Vill dock vara tydlig med att inga dödsfall har tagits bort, det är fortfarande samma som i morse (i vart fall i stort sett, kommer inte ihåg exakt, men om det har ändrats är det marginellt). Det som däremot hänt är att en massa dödsfall ändrat datum.
Citera
2020-10-02, 20:30
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Du behöver bara influensa och bakteriell lunginflammation för att få tusentals döda varje år. Det är lika livsfarligt för de gamla. 1,5 miljoner dör av TBC - varje år.

Influensa finns det vaccin mot. Lunginflammation har vi antibiotika mot. TBC har man vaccinerat sig mot sedan årtionden tillbaka.
Det du beskriver är egentligen mer ett resultat av fattigdom. När hade vi en TBC-pandemi i Sverige senast?
Citera
2020-10-02, 20:35
Medlem
Citat:

(Ångestvarning)

Väldigt bra skrivet inlägg.. För många är saker endast ett problem om det drabbar oss med bättre välfärd - att HIV, Malaria osv skördar extremt mycket liv varje år ses inte som hemskt eftersom vi klarar oss. Usch.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in