2020-10-02, 16:10
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Har redan svarat på en del i mitt tidigare inlägg men vill bara komma med några korta förtydliganden och tillägg.

Ur ett metaperspektiv har vi två olika ingångsperspektiv, för att vi tolkar och drar olika slutsatser av Lenas och Stefans inbördes relation och dess följder. Därför, att jag anser att din, Hidings och Vivecas väg, är fel och dessutom inte visat sig hålla måttet som framgångsrik i tingsrätten, bör man växla inriktning och strategi. Om huvudsyftet är att fälla en mördare, istället för att försvara brottsoffret och skydda de anhöriga.

Du har rätt i att våra ingångspunkter för vår tolkning av relationen och vad som sker dom emellan skiljer sig åt. Tror att jag kommenterat det tidigare.
Jag respekterar dina åsikter då du motiverar dig väl och det alltid är nyttigt att se saker ur andras perspektiv och reflektera över sin egen ståndpunkt.
Jag håller däremot inte helt med i dig i att den väg som Hiding har valt enligt dig, är det som gör åtalet svagt, utan det är bristen på starka indicier och bindande bevis. Till det kan kanske också tilläggas att de kan vara så att åklagaren/na varit delvis otydliga och kanske även "spretiga".

Det var en annan skribent som förde fram tesen att det skulle vara en balansgång vid ett åtal att skydda de anhöriga (eller hur hen skrev), och inget jag tror gäller här. Jag tänker att det finns många saker som man har tagit upp under rättegången som man önskar att inge av de anhöriga ska höra, men naturligtvis måste det komma fram för att det ska bli en rättvis rättegång. Det måste vara varje åklagares uppgift.

Och här kommer väl vår skiljaktighet i våra åsikter tydligt fram. Jag kan inte se att det ska ha varit något som Lena gjorde som inte kom fram, och jag kan inte se att hon hade några sidor som var så förskräckliga att de inte kunde visas?

Vad har inte framförts?
På vilket sätt har åklagaren försvarat Lena?

Jag har nog inte lyssnat på exakt alla vittnesmål, och inte hört slutanförandet, vilket känns oerhört viktigt. Det kan hända att åklagaren behöver vässa sina ståndpunkter, och tydliggöra den slutliga striden.

Citat:
Om saken däremot är den motsatta kan man istället fortsätta på den inslagna vägen angående motivbilder, försöka komplettera med förtydliganden, och tillägg i den tekniska biten, och hoppas att det ska räcka. Ďe tekniska tilläggen är bra, men jag tror ej de räcker.

Det går inte att fälla någon för bara motivet, hur starkt det än är. Men självklart är ett svagt motiv förvillande och ett starkt motiv ytterligare ett indicium.

Alla delar måste här stärkas upp, det visar ju den tidigare domen. Men det är också så att domstolen missuppfattat flera saker, vilket kan ändra utfallet i en ny instans.

Citat:
Under rättegången var det enligt min uppfattning så att det blev väldigt otydligt när S intervjuades vilka motiv han skulle kunna tänkas ha till att vilja mörda Lena. Han satt som en oskyldig svärmorsdröm och intygade både det ena och andra om att Lena och han inte var osams mot slutet, att otroheten redan var avslöjad, så det fanns ingen hållhake på honom. Hans mål var inte att återförenas med Hanna, de hade redan skilt sig, han var glad för hennes skull. Han hade redan sagt i loggarna till Lena 2015 att han inte hade för syfte att leva i en seriös relation med henne nu och framöver, och där underkänner han då implicit även svartsjukemotivet.

SD måste också få framföra sina ståndpunkter.
Det är även hans rättighet att både undanhålla, hålla tyst och ljuga om han vill.
Vissa saker tog åklagarna upp direkt eller vid ett senare tillfälle, men när vi inte har hört slutanförandet har vi inte hela bilden. Jag tänker att omedelbarhetsprincipen sätter allt på sin spets. Det finns inte samma tid till reflektion just där och då i rättssalen. Jag hoppas att de gått igenom allt en extra gång.

Citat:
Så Hiding får aldrig grepp på honom, istället avvisar han samfällt alla olika alternativa motiv. Hur får han möjlighet att sicksacka sig ur motivbilden?
1. Vivecas forskning om återkommande mönster försvårar urskilningen av vilket motiv som är relevant i aktuellt fall.
2. Lenas krig, och utpressning har en undanskymd roll i rättegången, därför kan inte ledamöterna förstå hans gigantiska motiv bakom mordet. Som just han har, till skillnad från alla andra människor i hennes närhet, som saknar detsamma.
3. Ulf kände Lena, han förstår att Lena jagade livet ur Stefan. Använd honom på det området. Jenny F, kände Lena använd henne exp fortsättningsvis kring gränslöshetsbeteenden. Kristin kände Lena och vilka medel och mål hon hade för sin provokation. Använd henne. Stefan A kände Lena, han vet varför hon var arg på Davidsson fortsätt använd honom. Helena Å följde Lena på nära håll under Lenas sista år, hon vet varför Lena ville hämnas på S. Sådär fortsätter man samla ihop en armé för att övertyga om motiv, som ett exempel. Det ska skräddarsys,en del måste därför rensas bort, några läggas till.
4. När du väl använder vittnen måste du fokusera på relevanta och irrelevanta frågor. Kort bakgrund, vidare in i kärnan. Vi behöver inte en lång uppsats om Lenas alla män som sedan måste dyka upp under sekretess, CV, eller ett seminarium om dödligt våld i nära relationer. Inte heller behöver vi veta Albinssons uppgifter om Beholder x, för att förstå varför Stefan dödar Lena. Beholder x hade redan aviserat att han inte ville ha en seriös relation med Lena.
Så fortsätter man skala bort oväsentligheter till fördel för att förstärka motivbilden.

Vittnen har sin begränsning i bevisningen.
Dela är de partiska, de kan ha svårt att minnas, de har fått en version, de kan ha haft svårt att hänga med i den komplicerade relationen och dess bråk.

Däremot finns det många konversationer och inspelade samtal, screenshots som kan stärka upp det hela.

Expertvittnets del är en mycket lite del av hela rättegången. För att hon ska kunna ge en riktig bild av förhållandet, måste hon ju i princip läsa hela FUP och stora delar av slasken, vilket är omöjligt. Hennes uppgift var att förklara hur liknande kontrollerande relationer kan se ut och hur det kommer sig att en del slutar med mord. Jag är inte alls säker på att alla har klart för sig dynamiken i sådan relationer.

Lenas krig; det är bådas krig.

Jag tror absolut att åklagaren är inne på rätt linje.
Motivet har vi egentligen inte så olika åsikter om. Det handlar om den kamp som de båda förde.

Det är anledningen till att det slutar med mord som jag tror att vi har olika åsikter om. Jag tror att SD har ett svårt kontrollbehov, som spiller över på både HD, Lena, barnen och andra personer som kommer honom nära. På det har han empatibrist och en narcissistiskt personlighet. Den kombinationen gör honom så farlig som forskningen visar när Lena sätter hårt mot hårt.
Citera
2020-10-02, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Det mesta triggade nog LW när det gäller SD (och HD).

Kanske SD inte skrev Found it för att han ville retas med efterkommande cachare? SD-humor?
I en annan logg för inte så länge sen såg han ju till att andra jägare inte skulle få chans att ta FTF när han tog med sig loggremsan till en mack för att signera.

Jag såg att HD har varit ute på en FTF-jakt för serien "Gårdsjön runt" där sannolikt SD var hennes medcachare. När de insåg att de inte hade en chans att bli först från "rätt" håll började de serien med den sista gömman och tog flera FTF:er från "fel" håll. Inte särskilt sportsligt manér - ingen av dem bangar för att fuska.
www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=592d4b0d-7775-43d5-8f27-d5d65fd9c434
Loggningen vid Gårdsjön ska nog inte att ses som onormal eller osportslig. Vid ett släpp så har alla olika sträcka att resa och de som kommer senare börjar då normalt bakifrån (eller på mitten om man är trea då).

Det som möjligen kan ses som lite ofint är att inte logga åtminstonde någon cache online för att visa att det är folk på plats så att ingen riskerar att åka långt "i onödan". Och så brukar man oftast vänta en stund om man ser att någon annan är på väg.

Sedan är det mer en fråga om tycke och smak om man bryr sig om att beskriva denna typ av rävspel i sina egna loggar. De flesta brukar hursomhelst ge en så positiv bild som möjligt av mötena ute i skogen. Man brukar undvika att skriva att man sprang för att hinna före även om de skulle vara så.

Däremot är det lite andra "regler" vid eventsläpp då man ofta går i lämmeltåg och tar alla cacher tillsammans.
Citera
2020-10-02, 18:50
Medlem
Ni kan helt släppa Geologer som motiv.Det är en struntsak i det stora hela.Det är inte svårt att se motivet.L utmanade S och ställde till ett helvete för S. Tror ni verkligen att S hade med det i sin beräkning när han valde att träffa henne ne från början?Hon lurade honom kort och gott Vad det ledde till får ni lista ut på egen hans.
Citera
2020-10-02, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Du har rätt i att våra ingångspunkter för vår tolkning av relationen och vad som sker dom emellan skiljer sig åt. Tror att jag kommenterat det tidigare.
Jag respekterar dina åsikter då du motiverar dig väl och det alltid är nyttigt att se saker ur andras perspektiv och reflektera över sin egen ståndpunkt.
Jag håller däremot inte helt med i dig i att den väg som Hiding har valt enligt dig, är det som gör åtalet svagt, utan det är bristen på starka indicier och bindande bevis. Till det kan kanske också tilläggas att de kan vara så att åklagaren/na varit delvis otydliga och kanske även "spretiga".

Det var en annan skribent som förde fram tesen att det skulle vara en balansgång vid ett åtal att skydda de anhöriga (eller hur hen skrev), och inget jag tror gäller här. Jag tänker att det finns många saker som man har tagit upp under rättegången som man önskar att inge av de anhöriga ska höra, men naturligtvis måste det komma fram för att det ska bli en rättvis rättegång. Det måste vara varje åklagares uppgift.

Och här kommer väl vår skiljaktighet i våra åsikter tydligt fram. Jag kan inte se att det ska ha varit något som Lena gjorde som inte kom fram, och jag kan inte se att hon hade några sidor som var så förskräckliga att de inte kunde visas?

Vad har inte framförts?
På vilket sätt har åklagaren försvarat Lena?

Jag har nog inte lyssnat på exakt alla vittnesmål, och inte hört slutanförandet, vilket känns oerhört viktigt. Det kan hända att åklagaren behöver vässa sina ståndpunkter, och tydliggöra den slutliga striden.

Det går inte att fälla någon för bara motivet, hur starkt det än är. Men självklart är ett svagt motiv förvillande och ett starkt motiv ytterligare ett indicium.

Alla delar måste här stärkas upp, det visar ju den tidigare domen. Men det är också så att domstolen missuppfattat flera saker, vilket kan ändra utfallet i en ny instans.

SD måste också få framföra sina ståndpunkter.
Det är även hans rättighet att både undanhålla, hålla tyst och ljuga om han vill.
Vissa saker tog åklagarna upp direkt eller vid ett senare tillfälle, men när vi inte har hört slutanförandet har vi inte hela bilden. Jag tänker att omedelbarhetsprincipen sätter allt på sin spets. Det finns inte samma tid till reflektion just där och då i rättssalen. Jag hoppas att de gått igenom allt en extra gång.

Vittnen har sin begränsning i bevisningen.
Dela är de partiska, de kan ha svårt att minnas, de har fått en version, de kan ha haft svårt att hänga med i den komplicerade relationen och dess bråk.

Däremot finns det många konversationer och inspelade samtal, screenshots som kan stärka upp det hela.

Expertvittnets del är en mycket lite del av hela rättegången. För att hon ska kunna ge en riktig bild av förhållandet, måste hon ju i princip läsa hela FUP och stora delar av slasken, vilket är omöjligt. Hennes uppgift var att förklara hur liknande kontrollerande relationer kan se ut och hur det kommer sig att en del slutar med mord. Jag är inte alls säker på att alla har klart för sig dynamiken i sådan relationer.

Lenas krig; det är bådas krig.

Jag tror absolut att åklagaren är inne på rätt linje.
Motivet har vi egentligen inte så olika åsikter om. Det handlar om den kamp som de båda förde.

Det är anledningen till att det slutar med mord som jag tror att vi har olika åsikter om. Jag tror att SD har ett svårt kontrollbehov, som spiller över på både HD, Lena, barnen och andra personer som kommer honom nära. På det har han empatibrist och en narcissistiskt personlighet. Den kombinationen gör honom så farlig som forskningen visar när Lena sätter hårt mot hårt.
Det L gjorde kan om otur göra fler än S farlig.Tro inte att det är gratis att göra livet till ett rent helvete för folk.Det finns gränser.DÄRFÖR VAR EN GOD MEDMÄNNISKA
Citera
2020-10-02, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Jo ,men tror Du inte att om hon INTE blivit lovad saker och ting,så HADE hon inte blivit SÅ pådrivande ?

Hade varit bättre om det sagts till med SKARPA ORD att nån egentlig relation blir det Aldrig någonsin- utan enbart ren skär SEX enbart då och då , på den manlige personens villkor !

Då hade hon kanske insett att det inte var någon mening att hänga på ,även om det kändes bra för stunden?

Någon slags logik hade hon väl innanför pannbenet får man hoppas ,eller var SD så pass smart och manipulativ så att hon inte kunde se allt som på en "spelplan" = den evige förlorerskan ....så som så ofta- för de kvinnor i älskarinnerollen !Typ att ALLT var på lånad tid ?

Antar att hon som person; inte pallade att vara använd för sakens skull - just för att hon tidigare i livet, kan ha känt sig som en sak/ett litet barn, som "råkade" befinna sig av misstag på ett barnhem ,typ oönskad och bortglömd ,kanske ,vem vet ?

Så tror inte LW var den rätta ; att agera "älskarinna ".Det tog för mycket på hennes inre känslor av att komma i andra hand som hon antagligen hade känt av redan då hon föddes ? Att inte känna sig tillräckligt älskad är fruktansvärt.
Hon var för vek för älskarinnerollen helt enkelt....Det förstod hon nog antagligen inte ens själv...

Det var otroligt synd att de satte igång den här "relationen" för det verkar ha missgynnat båda två till tjyvene och sist.....
Sent skall syndaren vakna ,suck

Du menar alla de gifta män som hon låg med ?
Jo där håller jag med dej ,fruarna måste ha tyckt det varit för jäkligt ,LW kunde väl ha hållt sig till singelmän kan man tycka .Att såra oskyldiga människor är ingen bra renomme'.

Så där har du HELT RÄTT .
Undrar varför hon drogs till GIFTA män hela tiden ?Eller till stor del - vad det verkar ?Konstigt....

Konstigt att GIFTA MÄN ville ligga med andra än sin fru kan man tycka också ,där borde väl ett uns kärlek stannat vid att se men inte röra ,eller något åt det hållet .Verkar ju otroligt galet att vara GIFT om man vill ligga med andra kvinnor ?

Fattar ingenting utav det här ?

Trodde man var gift för att leva med och för; en speciell kvinna ?
Sin Fru .
Varför har man annars en Fru ?

(Spekulationer)
Hon var inte en god medmänniska oavsett.Resten inte svårt att räkna ut.Ett stort ego !,
Citera
2020-10-02, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Jo ,men tror Du inte att om hon INTE blivit lovad saker och ting,så HADE hon inte blivit SÅ pådrivande ?

Hade varit bättre om det sagts till med SKARPA ORD att nån egentlig relation blir det Aldrig någonsin- utan enbart ren skär SEX enbart då och då , på den manlige personens villkor !

Då hade hon kanske insett att det inte var någon mening att hänga på ,även om det kändes bra för stunden?

Någon slags logik hade hon väl innanför pannbenet får man hoppas ,eller var SD så pass smart och manipulativ så att hon inte kunde se allt som på en "spelplan" = den evige förlorerskan ....så som så ofta- för de kvinnor i älskarinnerollen !Typ att ALLT var på lånad tid ?

Antar att hon som person; inte pallade att vara använd för sakens skull - just för att hon tidigare i livet, kan ha känt sig som en sak/ett litet barn, som "råkade" befinna sig av misstag på ett barnhem ,typ oönskad och bortglömd ,kanske ,vem vet ?

Så tror inte LW var den rätta ; att agera "älskarinna ".Det tog för mycket på hennes inre känslor av att komma i andra hand som hon antagligen hade känt av redan då hon föddes ? Att inte känna sig tillräckligt älskad är fruktansvärt.
Hon var för vek för älskarinnerollen helt enkelt....Det förstod hon nog antagligen inte ens själv...

Det var otroligt synd att de satte igång den här "relationen" för det verkar ha missgynnat båda två till tjyvene och sist.....
Sent skall syndaren vakna ,suck

Du menar alla de gifta män som hon låg med ?
Jo där håller jag med dej ,fruarna måste ha tyckt det varit för jäkligt ,LW kunde väl ha hållt sig till singelmän kan man tycka .Att såra oskyldiga människor är ingen bra renomme'.

Så där har du HELT RÄTT .
Undrar varför hon drogs till GIFTA män hela tiden ?Eller till stor del - vad det verkar ?Konstigt....

Konstigt att GIFTA MÄN ville ligga med andra än sin fru kan man tycka också ,där borde väl ett uns kärlek stannat vid att se men inte röra ,eller något åt det hållet .Verkar ju otroligt galet att vara GIFT om man vill ligga med andra kvinnor ?

Fattar ingenting utav det här ?

Trodde man var gift för att leva med och för; en speciell kvinna ?
Sin Fru .
Varför har man annars en Fru ?

(Spekulationer)
Det handlar inte om adoption eller anknytnibgstrams heller.Det handlar om att hon tyckte han var farlig som oåtkomlig Hon drogs till den farlige hemlighetsfull snygge charmige snyggingen.Han drogs på samma vis mot henne av liknande skäl.Två människor som tappat sans kort och gott.Kittlade av spänningen.
Senast redigerad av SteinwayandSons 2020-10-02 kl. 19:07.
Citera
2020-10-02, 19:20
Medlem
Får hoppas att HR s domare har livserfarenhet nog att se ett klart motiv.
Citera
2020-10-02, 20:08
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SteinwayandSons
Får hoppas att HR s domare har livserfarenhet nog att se ett klart motiv.

Ja man ska nog inte hoppas på för mycket. Publika mål ger fega domar.

” Åklagaren: ”Det springer runt massor av skyldiga på gatorna”

Chefsåklagaren säger bland annat att bevisbördan för att få någon fälld i dag har blivit orimligt tung, i vissa fall.
– Min uppfattning är att det har blivit så i publika mål i Sverige.

Min känsla är att domstolen ofta omedvetet – absolut inte medvetet – kanske höjer bevisribban jämfört med den vanliga bulken av mål. Är man domare krävs det mer mod, anser jag, för att fälla i ett stort uppmärksammat rubrikmål.
Åklagaren säger att han grundar denna teori på ”lång erfarenhet” och ”oändliga diskussioner med kolleger”.

Tidigare gjorde man ofta en helhetsbedömning av bevisningen. Numera, i den här typen av mål, styckar domstolen ofta upp de olika bevispunkterna och prövar dem en och en.

Det innebär att en svag länk i beviskedjan kan bidra till att en person frias, enligt Lundberg – även om det i övrigt finns tung bevisning.
– Den här typen av bevisvärdering är inte rättssäker, ”

https://www.expressen.se/nyheter/krim/aklagaren-det-springer-runt-massor-av-skyldiga-pa-gatorna/
Citera
2020-10-02, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer

Chefsåklagaren säger bland annat att bevisbördan för att få någon fälld i dag har blivit orimligt tung, i vissa fall.

Min känsla är att domstolen ofta omedvetet – absolut inte medvetet – kanske höjer bevisribban jämfört med den vanliga bulken av mål. Är man domare krävs det mer mod, anser jag, för att fälla i ett stort uppmärksammat rubrikmål.
Åklagaren säger att han grundar denna teori på ”lång erfarenhet” och ”oändliga diskussioner med kolleger”.

Tidigare gjorde man ofta en helhetsbedömning av bevisningen. Numera, i den här typen av mål, styckar domstolen ofta upp de olika bevispunkterna och prövar dem en och en.

Det innebär att en svag länk i beviskedjan kan bidra till att en person frias, enligt Lundberg – även om det i övrigt finns tung bevisning.

https://www.expressen.se/nyheter/krim/aklagaren-det-springer-runt-massor-av-skyldiga-pa-gatorna/
Ja, det verkar inte klokt.
Citera
2020-10-02, 20:39
Medlem
Draifoss avatar
Citat:

Intressant resonemang hos chefsåklagaren där, och just det här med helhetsbedömning vs. en bedömning av indicierna var för sig verkar vara en viktig fråga. Ta t.ex. berättelserna i bibeln. Vad blir det kvar av den helhetsbilden om man skall vara kritisk och separat granska varje enskild omständighet som t.ex. jungfrufödseln, Jesus gick på vattnet, det regnade fiskar från himlen, och Jesus återuppstod från de döda?

Nej, naturligtvis måste varje sådant här enskilt indicium värderas utifrån utgångspunkten att de andra indicierna säkert är sanna, annars blir det ju bara pannkaka av alltihop. Så tror jag att chefsåklagaren menar i den där intervjun.
Citera
2020-10-02, 21:16
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Ah, trots min oerfarenhet i mål och domar, var det just det jag uppfattade hände i detta fall!

För en oinvigd som jag, uppfattas väl vanligen ett indiciemål som ett mål utan bindande bevisning.

Indicier är väl var och en för sig ingen bevisning, utan kräver flera indicier som stärker varandra.
Som jag sagt förut, en fimp gör ingen mördare.

Men i den här domen hävdade domaren (inte felaktigt enligt lagen) att eftersom det var ett indiciemål, var det ännu viktigare att granska varje enskild bevisning extra noggrant!

Precis på det viset slogs varje enskild indicie sönder till smulor.

Det känns ju inte rimligt.
Tillsammans skulle de bedömas, men vad blev kvar?

Lägger till:
Efter att ha läst artikeln förstår jag att fokus visserligen inte ligger på just den här gruppen av misstänkta som SD ingår i, men det är ändå väldigt intressant hur perspektiven inom bevisvärderingen ändrats.

"Han menar också att bevisvärderingen har förändrats.

– I dag pratar vi ofta om teknisk bevisning, det sägs från visst håll att finns inte teknisk bevisning ska domstolarna fria. Det håller jag inte alls med om, säger Lundberg till Kvartal.

– Det talas också ofta om alternativa hypoteser. Allt det här gör att åklagarna har en mycket större uppförsbacke i de publika målen.
"
Senast redigerad av notknapparen 2020-10-02 kl. 21:32.
Citera
2020-10-02, 22:21
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men i den här domen hävdade domaren (inte felaktigt enligt lagen) att eftersom det var ett indiciemål, var det ännu viktigare att granska varje enskild bevisning extra noggrant!

Precis på det viset slogs varje enskild indicie sönder till smulor.
Nja, rent juridiskt har väl ingenting "slagits sönder till smulor". Tvärtom slår ju tingsrätten fast i domen (s.28) att det är klarlagt att det fanns blod från LW på SD:s tvättmaskin. Tingsrätten slår också fast (s.38) att SD trots datorhändelsen 23:34 har haft tidsmässigt utrymme att döda LW (dvs. att han saknar alibi). Däremot verkar det alltså inte finnas något objektivt stöd för dessa två juridiska ställningstaganden, men det är ju en helt annan femma.
Senast redigerad av Draifos 2020-10-02 kl. 22:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in