2020-10-02, 17:54
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Motor i SK60 var två stycken Turboméca Aubisque med 6,9 kN dragkraft vardera och den motorn har enbart använts till SK60.

Jag minns en diskussion jag hade i 90-talets slutskede med en SK60-mekaniker som påstod att motorn även användes i Saudiska oljepipelines. Enligt wikiuppgifterna verkar det inte ligga någon sanning i att det var just Aubisquemotorn som användes i denna tillämpning.
Senast redigerad av LaurentiusLucidor 2020-10-02 kl. 18:43.
Citera
2020-10-02, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Jag minns en diskussion jag hade i 90-talets slutskede med en SK60-mekaniker som påstod att motorn även användes i Saudiska oljepipelines. Enligt wikiuppgifterna verkar det inte ligga någon sanning i att det var just Aubisquemotorn som användes i denna tillämpning.
Efter att ha läst lite mer ser jag att exportverisionen av SK60/Saab 105, hade motorn J85 och det är den motor som utvecklades till civila modellen CJ610 och därefter till CF700-2B som modifierades till CF700-2V för användning i LLRV så jag får nog ge ingenjör Turbo rätt i att en liknande motor använts på vissa modeller av Saab 105.
Senast redigerad av Prudent 2020-10-02 kl. 18:48.
Citera
2020-10-03, 16:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Men ge dig. Vilken teknik? Hur gjorde de? På vilket sätt hade de 'tillgång till Kubrick'?
Tekniken heter Front Screen Projection och användes av Kubrick i filmen 2001.
Det finns även många bilder på Kubrick och George Mueller tillsammans i London.
Citera
2020-10-03, 18:12
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kukusson
Tekniken heter Front Screen Projection och användes av Kubrick i filmen 2001.
Det finns även många bilder på Kubrick och George Mueller tillsammans i London.

Du kan inte simulera tyngdlöshet med Front Screen Projection. Vet du ens hur denna process funkar? Den lämpar sig också väldigt dåligt då astronauterna bär en hel del utrustning som reflekterar ljuset.
Senast redigerad av SadEyes 2020-10-03 kl. 18:14.
Citera
2020-10-03, 18:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Du kan inte simulera tyngdlöshet med Front Screen Projection. Vet du ens hur denna process funkar? Den lämpar sig också väldigt dåligt då astronauterna bär en hel del utrustning som reflekterar ljuset.
Nej tyngdlösheten simulerade man med vajrar och sänkt uppspelningshastighet av film.
Front Screen Projection användes för månlandskapet.
Citera
2020-10-03, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Efter att ha läst lite mer ser jag att exportverisionen av SK60/Saab 105, hade motorn J85 och det är den motor som utvecklades till civila modellen CJ610 och därefter till CF700-2B som modifierades till CF700-2V för användning i LLRV så jag får nog ge ingenjör Turbo rätt i att en liknande motor använts på vissa modeller av Saab 105.
Toppen!
Så att jag inte jämt får skit.
Citera
2020-10-03, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TurboCalle
För att kunna avhandla om någon månresa skett, måste det beaktas om det vetenskapligt är genomförbart. Av det jag tagit upp har jag lämnat pass på Van Allen bältet och kosmisk strålning då det ligger utanför mitt kompetensområde. Allt annat av Nasas (never a straight answer) dravel klarar inte vetenskaplig granskning.

Jaså, märkligt då att massor av riktiga och etablerade vetenskapsmän världen runt granskat månlandningarna och inte skrikit ”bluff” utan konstaterat att man landat på månen med folk.

Men TurboCalle, en anonym snubbe på ett forum, vet bättre än alla dessa vetenskapsmän och andra sakkunniga även om han inte kan lägga fram ett enda konkret bevis starkare än sina egna flummiga anekdoter.....
Citera
2020-10-03, 21:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jaså, märkligt då att massor av riktiga och etablerade vetenskapsmän världen runt granskat månlandningarna och inte skrikit ”bluff” utan konstaterat att man landat på månen med folk.

Men TurboCalle, en anonym snubbe på ett forum, vet bättre än alla dessa vetenskapsmän och andra sakkunniga även om han inte kan lägga fram ett enda konkret bevis starkare än sina egna flummiga anekdoter.....
Antingen är TurboCalle smartare än dessa vetenskapsmän (vilka det nu är, jag vet inte särskilt många som försvarat månlandningarna offentligt), eller så är dessa vetenskapsmän helt enkelt rädda om sin lön.
Citera
2020-10-04, 00:14
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Antingen är TurboCalle smartare än dessa vetenskapsmän (vilka det nu är, jag vet inte särskilt många som försvarat månlandningarna offentligt), eller så är dessa vetenskapsmän helt enkelt rädda om sin lön.

Vilket är ett Ancient Aliens argument, antingen är det A eller B, C, D osv. skippar vi för det spräcker våra vanföreställningar.

Om saker ska baseras på vad du vet blir det inte mycket som går att leda i bevis. Något som är så väldokumenterat är det inget vetenskapsmän behöver försvara offentligt. Snarare kommer du få problem att hitta vetenskapsmän som bestrider att vi landat på månen med ett hållbart argument.

Vi har bildbevis,amatörastronomer, radioamatörer och konkurrerande staters observationer på att vi landat på månen.
Citera
2020-10-04, 02:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kjellkritisk
Vilket är ett Ancient Aliens argument, antingen är det A eller B, C, D osv. skippar vi för det spräcker våra vanföreställningar.

Om saker ska baseras på vad du vet blir det inte mycket som går att leda i bevis. Något som är så väldokumenterat är det inget vetenskapsmän behöver försvara offentligt. Snarare kommer du få problem att hitta vetenskapsmän som bestrider att vi landat på månen med ett hållbart argument.

Vi har bildbevis,amatörastronomer, radioamatörer och konkurrerande staters observationer på att vi landat på månen.
Jag vet många vetenskapsmän som bestrider det med väldigt hållbara argument.
Citera
2020-10-04, 02:17
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Jag vet många vetenskapsmän som bestrider det med väldigt hållbara argument.

Vilken märkligt sätt att debattera, du slänger fram konstiga påstående om hur Kubrick fejkade detta, sedan påstår du att du vet många vetenskapsmän som bestrider månlandningen. Ja men fram med dem då!!

Eller är är det samma nivå där dom dina kunskaper om film och videoteknik 1969??
Citera
2020-10-04, 06:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kjellkritisk
Vilken märkligt sätt att debattera, du slänger fram konstiga påstående om hur Kubrick fejkade detta, sedan påstår du att du vet många vetenskapsmän som bestrider månlandningen. Ja men fram med dem då!!

Eller är är det samma nivå där dom dina kunskaper om film och videoteknik 1969??
Här är en t ex:
"Luis Ernesto Bilbao has a PhD in Physics from the University of Buenos Aires, is Adjunct Professor, and Independent Researcher, INFIP CONICET, UBA (the Faculty of Exact and Natural Sciences, University of Buenos Aires, Argentina)."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in