Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag har ingen avsikt att försvara alla beslut som regeringen Bildt eller Carlsson tog. Inte heller tycker jag att allt som JAIC skrivit och gjort är kanon. Men att gå därifrån till att hävda bortsågade bogvisir, enorm mörkläggning och 35 (?) korrupta medlemmar i JAIC, där kommer foliehatten in. Alla går inte så långt, men en del kufar här inne gör ju det.
Tycker du att det känns NORMALT att gjuta in ett sjunket skepp i en sarkofag, som regeringen Carlsson 1994 föreslog? Eller att hälla tonvis med grus på skeppet - vilket de verkligen gjorde - trots att de anhöriga var emot bägge idéerna?
Det sjunker mindre skepp med folk ombord med jämna mellanrum. Ingen annan har någonsin föreslagit något så knasigt!
Till och med ryssarnas ubåt Kursk med 180 döda eller något sånt. De tog upp ubåten från mycket djupare vatten än Estonia ligger i - och begravde alla dödas kvarlevor. I projektet använde de ingen mindre än sin värsta fiende för att hjälpa till. Eftersom de ville veta EXAKT vad som gått fel och låta folk begrava sina anhöriga. Så varför kan inte svenskar få göra det samma - med en "vanlig" passagerarfärja? Är Sverige värre än Ryssland på sånt här?
Estonia ska ligga kvar, med en massa grus eller en sarkofag över - hårt bevakad av två länders kustbevakning. Regeringen sluter FORTFARANDE TÄTT och har inte yttrat ett ord förrän de konfronteras med fakta de inte kan förneka.
- De har gjort allt de kan, sen 1994, för att stoppa folk som forskar i det här, genom att hemligstämpla det mesta och "förlora" viktiga dokument.
- De har besprutat tyskar, britter och amerikaner med vattenkanon när de närmar sig vraket på internationellt vatten.
- De har genom media förlöjligat världsledande expertis från Norge och Storbritannien när de yttrat sig eller erbjudit hälp.
- Mycket prat om sekretess varvat med "gravfrid" - något de anhöriga aldrig sagt att de tycker är viktigt. Det är regeringen som kokat ihop den idén för att den passar deras syften.
Och detta är inte skumt enligt dig - utan det känns som regeringen och svenska staten betett sig helt rimligt? (att syssla med mer hemlighetsmakeri än Ryssland gjorde, för en mer känslig farkost... Jo jag tackar jag! )