2020-10-02, 12:55
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
Eftersom du inte bemödat dig med att kommentera mitt förra inlägg så ställer jag nu några raka frågor som jag önskar svar på.

1. Har någon av dessa 3 "oberoende" undersökningsteam tillåtits dyka på platsen?

2. Har något av teamen tillåtits ta del av material som hemligstämplades i samband med katastrofen?

3. Har något av teamen konfronterat ansvarig myndighet gällande Sonar-bilder på vad som ser ut att vara bogvisiret?

4. Har något av teamen tillåtits intervjua ansvariga politiker och tjänstemän? (Förutsätter att viljan att göra så har funnits).

5. Har något av teamen lyckats ta del av det "borttappade" materialet från originalutredningen?
Sedan när är jag din assistent?
Om du undrar över vad SSPA, Safety-at-Sea eller HSVA har gjort får du läsa deras rapporter eller fråga forskarna.

Jag lägger fram studier/resultat som är relevanta i frågan, t.ex. om fartygets stabilitet med vatteninträngning. Du kan bemöta de studierna och argumenten eller hitta andra. Det skulle kunna tillföra något.

Vad som inte kommer att hända är att jag tar ansvar för vad olika forskargrupper ägnat sin energi på. Om du har synpunkter på det är det dem eller VINNOVA du skall fråga/skälla på.
Citera
2020-10-02, 12:57
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Men stensarkofagen är ju foliehattarnas Halmgubbe #1. När försvarade någon den idén senast? En vansinnig idé för att skapa griftefrid som aldrig genomfördes, varför ödsl energi på det.
När någon försvarade den är ointressant. Arbetet påbörjades, men avslutades när icke önskvärda spår var övertäckta.
Citera
2020-10-02, 12:58
Medlem
Citat:
Men stensarkofagen är ju foliehattarnas Halmgubbe #1. När försvarade någon den idén senast? En vansinnig idé för att skapa griftefrid som aldrig genomfördes, varför ödsl energi på det.

Därför att allt hör ihop med hur regeringen betett sig med hela fallet. Du är väldigt try hard med att försöka skjuta ner allt som säger emot JAIC eller regeringen. För att sen ibland inte svara på raka frågor folk ställer till dig. Nästan så man börjar tro på vad en tidigare användare skrev om att du får betalt för att sitta här
Citera
2020-10-02, 12:59
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StJerome
Finns det någon här som sett dokumentären och ändå tror att detta var en olycka? Hur förklarar ni till exempel att motormännen såg på direktsänd videokamera hur bogvisiret satt fast långt efter att Estonia började ta in vatten?
Hur skulle motormannen kunna se bogvisiret på en kamera på bildäck? Menar du rampen och vattnet motormannen, 3:e M och systemteknikern såg spruta in på bildäck bredvid rampen? Är det den kameran du menar?
Citera
2020-10-02, 13:00
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducey10
Rätt mig gärna om jag har fel, men det var väll rampen dem såg och inte visiret?
Nej, rampen var tillbaka på sin plats när hon låg på botten. Finns dykare som hävdar att vajrar mm som styr rampen var spända och att visiret över huvud taget inte fällts ut.
Senast redigerad av Mr.Sweden 2020-10-02 kl. 13:39.
Citera
2020-10-02, 13:02
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff-Carling
Jag hade själv aldrig hört talas om M/S Jan Heweliusz tidigare. Men efter att ha läst på lite så känns det som att intressanta jämförelser kan göras med Estonia. Både när det kommer till sjunkförlopp och behandling av avlidna.

Likheter:
* RoRo-fartyg
* Sjönk i Östersjön under samma tidsperiod (ett år tidigare, 1993).
* Trafikerade Sverige (Ystad-NV Polen)
* Relativt snabbt sjunkförlopp (~2h). En stor skillnad här är dock att skeppet låg kvar med kölen uppåt under en lång tid efter att det slagit runt.
* De allra flesta på skeppet omkom (54 av 63 omkom)
* Svenskar bland de avlidna (6 st)
* Vraket ligger relativt grunt

Självklart mindre skala jämfört med Estonia (speciellt med svenska ögon sett), men ändå en stor katastrof. Här var det dock inget snack om att inte plocka upp några kroppar. De som hittades plockades upp. Dock saknas fortfarande 14 kroppar (varav 5 svenskar). De hittades aldrig.

Idag är platsen populär hos sportdykare. Inget prat om gravfrid för de som inte hittades etc. De plockade upp de kroppar de hittade och det var det. Varför hanterades detta så annorlunda?

En av de märkligaste omständingheterna med Estonia för mig. Finns det något annat exempel på en olycka där man låtit bli att bärga kroppar som legat lättillgängliga?
Också jäkligt intressant. Ingen gravfrid, inga försök att täcka över.
Citera
2020-10-02, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av As-33-15-4-p
Interpellation 2005/06:455 av Ångström, Lars (mp)

Svar på interpellation 2005/06:455 om Estonias bogvisir
Anf. 26 Samhällsbyggnadsminister MONA SAHLIN (s)

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/interpellation/militar-sekretess-kring-den-civila_GS10686
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/interpellation/estonias-bogvisir_GT10455

Frågan angående dessa sonarbilders intressehalt kokar alltså ned till när de blev tagna. Borde inte alls vara omöjligt att gräva i detta och undersöka.

Är de tagna innan bärgningen av bogvisiret är de MYCKET besvärande...

Intressant. Ur den första länken:
Citat:
Vad de som öppnat rampen gjort vet vi inte. Däremot vet vi att de som öppnade rampen bemödade sig med att stänga den efter sig. Detta vet vi eftersom ombordkörningsrampens räcken ligger avskurna på havsbottnen slängda en bit bort från fartyget vilket dokumenterats på film. När ombordkörningsrampen fälls ut faller också räcken på rampens sidor ut. Om rampen är skadad, vilket den var, så fastnar räckena i infattningen när den stängs. De som stängde rampen valde att skära av räckena. Varför öppnar man en tio ton tung ilramp in till fartygets bildäck? Varför stänger man den efter sig? Varför förtiger haverikommissionen att någon varit inne på bildäcket?

Om jag förstått den officiella versionen rätt så skulle det ha gått till ungefär så här:
1. Bogvisir av.
2. Ramp ner.
3. Båtens bildäck vattenfylls och båten sjunker.
4. Ramp upp på sin plats när båten sjunker igen.

Men som kan läsas ovan så kan rampen inte komma på plats igen om den är skadad (pga räckena). Om jag tolkar det hela rätt så ska alltså rampen ha lyckats stänga sig perfekt när skeppet sjönk. Men senare när någon har öppnat den manuellt så har man fått skära av räckena för att lyckas stänga det. Missar jag någonting här?
Senast redigerad av Jeff-Carling 2020-10-02 kl. 13:08.
Citera
2020-10-02, 13:03
Medlem
gullfias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
Eftersom du inte bemödat dig med att kommentera mitt förra inlägg så ställer jag nu några raka frågor som jag önskar svar på.

1. Har någon av dessa 3 "oberoende" undersökningsteam tillåtits dyka på platsen?

2. Har något av teamen tillåtits ta del av material som hemligstämplades i samband med katastrofen?

3. Har något av teamen konfronterat ansvarig myndighet gällande Sonar-bilder på vad som ser ut att vara bogvisiret?

4. Har något av teamen tillåtits intervjua ansvariga politiker och tjänstemän? (Förutsätter att viljan att göra så har funnits).

5. Har något av teamen lyckats ta del av det "borttappade" materialet från originalutredningen?

Nej - det har ju varit fullständig mörkläggning från och med en vecka eller så efter sjunkningen ungefär. Det tog uppenbarligen en vecka eller så, innan svenska regeringen blev informerad om att det fanns något mycket allvarligt att dölja. En Moderat regering ledd av Calle Jänkarballe var på utgång och sossarna, ledda av Ingvar "Skosulan" Carlsson var på ingång.

När regeringen förstod att något skulle döljas, så svängde de 190 grader.och började bete sig otroligt skumt. Vi som minns det här, minns hur de började prata om att gjuta en "Sarkofag" runt skeppet. Då vaknade även jag - som vid den här tiden litade på Sveriges regering. Det verkade fullständigt vansinnigt för mig. Dessutom ville de flesta anhöriga att deras kära skulle bärgas.

Ordet Sarkofag hade man senast hört, i samband med Tjernobyl - som blev ingjutet i en sarkofag eftersom det avgav så mycket farlig strålning. De flesta anhöriga och överlevande var emot det också - och protesterade så högljutt de kunde.
För att hantera detta tillsattes ett "etiskt" råd lett av Sossetrogna Svenska Kyrkan. De "utredde" och kom fram till att det var "ovärdigt" att bärga döda kroppar och att fartyget måste bli en grav, där det skulle råda "gravfrid". Hur mycket det etiska rådet och förespråkarna av "sarkofagen" egentligen visste är svårt att veta. När den svenska Konsenus drevet går igång så tycker alla "rätt" oavsett.

Att tycka "rätt" under hösten 1994, var att tycka "Låt de stackars offren vila i frid på havsbotten och använd alla medel för att se till att ingen stör gravfriden". Media hängde ut och anklagade alla som gick emot det här. De kallades oseriösa och exploatörer. Vi känner igen den här taktiken nu - men folk var mindre luttrade då.

Det här var innan internet och de flesta svenskar såg nyheterna på SVT - om man var lite vågad fanns även TV4 nyheterna - men de ansågs lite för kommersialiserade och oseriösa av många. Ville man ha den objektiva sanningen så slog man på Rapport och Aktuellt......

Regeringen beordrade ändå att massor av grus skulle vräkas över fartyget, mot de anhörigas vilja. Detta skedde ocksåDäremot var protesterna om "sarkofagen" effektiva och det stoppades, efter en månad eller två av tjafsande. Sarkofag - ett jäkla otäckt ord. Har bara hört det nämnas i samband med egyptiska mumier, Tjernobyl och Estonia. Efter flera regeringsbyten m.m. verkar det som att de FORTFARANDE sluter tätt i leden. Det måste vara något allvarligt som de döljer, eller så är de rädda att huvuden ska rulla. Konstigt eftersom de flesta beslutsfattare från 1994 redan gått i pension.

Esterna däremot är i en mycket bättre position numera. De har återfått sin självsäkerhet som nation och är inte alls beroende av bidrag och hjälp från Sverige som förr. Folks mentalitet i Estland har ändrats. Nu vill de ha riktiga svar och det gör de rätt i. Trots att de här smugglingarna med största sannolikhet var kända av Estlands dåvarande regering - som fick mycket "stöd" på den tiden av USA och CIA, utöver Sverige. Heder åt dem för att de kräver sanningen!
Senast redigerad av gullfia 2020-10-02 kl. 13:15.
Citera
2020-10-02, 13:04
Medlem
mjohan84s avatar
Tänk om myndigheterna är där ute och dyker i detta nu? För att hitta på sätt att prata bort hålet ... man kanske t om tar prover osv runt hålet för att visa att inget har varit i kontakt med metallen
Citera
2020-10-02, 13:05
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catzizfantazticz
Därför att allt hör ihop med hur regeringen betett sig med hela fallet. Du är väldigt try hard med att försöka skjuta ner allt som säger emot JAIC eller regeringen. För att sen ibland inte svara på raka frågor folk ställer till dig. Nästan så man börjar tro på vad en tidigare användare skrev om att du får betalt för att sitta här
Vilka frågor syftar du på?

Jag har ingen avsikt att försvara alla beslut som regeringen Bildt eller Carlsson tog. Inte heller tycker jag att allt som JAIC skrivit och gjort är kanon. Men att gå därifrån till att hävda bortsågade bogvisir, enorm mörkläggning och 35 (?) korrupta medlemmar i JAIC, där kommer foliehatten in. Alla går inte så långt, men en del kufar här inne gör ju det.
Citera
2020-10-02, 13:07
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Nej, visiret var tillbaka på sin plats när hon låg på botten. Finns dykare som hävdar att vajrar mm som styr visiret var spända och att visiret över huvud taget inte fällts ut.
Och de tre besättningsmännen samt passageraren som såg Estonia sjunka utan bogvisir, såg de fel eller ljuger de?
Citera
2020-10-02, 13:08
Medlem
Citat:
Vilka frågor syftar du på?

Jag har ingen avsikt att försvara alla beslut som regeringen Bildt eller Carlsson tog. Inte heller tycker jag att allt som JAIC skrivit och gjort är kanon. Men att gå därifrån till att hävda bortsågade bogvisir, enorm mörkläggning och 35 (?) korrupta medlemmar i JAIC, där kommer foliehatten in. Alla går inte så långt, men en del kufar här inne gör ju det.

Om jag lägger upp det såhär då: Vad tyder på att det INTE är mörkläggning vid det här laget? Med allt material vi nu har från dokumentären och det som fanns innan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in