Citat:
Ursprungligen postat av
Turphiee
Eftersom du inte bemödat dig med att kommentera mitt förra inlägg så ställer jag nu några raka frågor som jag önskar svar på.
1. Har någon av dessa 3 "oberoende" undersökningsteam tillåtits dyka på platsen?
2. Har något av teamen tillåtits ta del av material som hemligstämplades i samband med katastrofen?
3. Har något av teamen konfronterat ansvarig myndighet gällande Sonar-bilder på vad som ser ut att vara bogvisiret?
4. Har något av teamen tillåtits intervjua ansvariga politiker och tjänstemän? (Förutsätter att viljan att göra så har funnits).
5. Har något av teamen lyckats ta del av det "borttappade" materialet från originalutredningen?
Nej - det har ju varit fullständig mörkläggning från och med en vecka eller så efter sjunkningen ungefär. Det tog uppenbarligen en vecka eller så, innan svenska regeringen blev informerad om att det fanns något mycket allvarligt att dölja. En Moderat regering ledd av Calle Jänkarballe var på utgång och sossarna, ledda av Ingvar "Skosulan" Carlsson var på ingång.
När regeringen förstod att något skulle döljas, så svängde de 190 grader.och började bete sig otroligt skumt. Vi som minns det här, minns hur de började prata om att gjuta en
"Sarkofag" runt skeppet. Då vaknade även jag - som vid den här tiden litade på Sveriges regering. Det verkade fullständigt vansinnigt för mig. Dessutom ville de flesta anhöriga att deras kära skulle bärgas.
Ordet Sarkofag hade man senast hört, i samband med Tjernobyl - som blev ingjutet i en sarkofag eftersom det avgav så mycket farlig strålning. De flesta anhöriga och överlevande var emot det också - och protesterade så högljutt de kunde.
För att hantera detta tillsattes ett "etiskt" råd lett av Sossetrogna Svenska Kyrkan. De "utredde" och kom fram till att det var "ovärdigt" att bärga döda kroppar och att fartyget måste bli en grav, där det skulle råda "gravfrid". Hur mycket det etiska rådet och förespråkarna av "sarkofagen" egentligen visste är svårt att veta. När den svenska Konsenus drevet går igång så tycker alla "rätt" oavsett.
Att tycka "rätt" under hösten 1994, var att tycka "Låt de stackars offren vila i frid på havsbotten och använd alla medel för att se till att ingen stör gravfriden". Media hängde ut och anklagade alla som gick emot det här. De kallades oseriösa och exploatörer. Vi känner igen den här taktiken nu - men folk var mindre luttrade då.
Det här var innan internet och de flesta svenskar såg nyheterna på SVT - om man var lite vågad fanns även TV4 nyheterna - men de ansågs lite för kommersialiserade och oseriösa av många. Ville man ha den objektiva sanningen

så slog man på Rapport och Aktuellt......
Regeringen beordrade ändå att massor av grus skulle vräkas över fartyget, mot de anhörigas vilja. Detta skedde ocksåDäremot var protesterna om "sarkofagen" effektiva och det stoppades, efter en månad eller två av tjafsande. Sarkofag - ett jäkla otäckt ord. Har bara hört det nämnas i samband med egyptiska mumier, Tjernobyl och Estonia. Efter flera regeringsbyten m.m. verkar det som att de FORTFARANDE sluter tätt i leden. Det måste vara något allvarligt som de döljer, eller så är de rädda att huvuden ska rulla. Konstigt eftersom de flesta beslutsfattare från 1994 redan gått i pension.
Esterna däremot är i en mycket bättre position numera. De har återfått sin självsäkerhet som nation och är inte alls beroende av bidrag och hjälp från Sverige som förr. Folks mentalitet i Estland har ändrats. Nu vill de ha riktiga svar och det gör de rätt i. Trots att de här smugglingarna med största sannolikhet var kända av Estlands dåvarande regering - som fick mycket "stöd" på den tiden av USA och CIA, utöver Sverige. Heder åt dem för att de kräver sanningen!