2020-10-02, 11:40
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Något lite mer ”on topic”, här i Skåne börjar det öka ordentligt nu. Gått från ett snitt på 35/dag till 55/dag. På en vecka. Stabilt på sjukhusen dock, men det är väl bara en tidsfråga innan det märks även där.

Jag funderar samtidigt på när de (typ alla som inte verkar ta notis om ökningen) tror att detta skall vända neråt? Jag kan inte se något som som drastiskt förändrar situationen framåt förutom att fler kommer bli smittade.
Så länge som denna trenden håller i sig, så kommer det ju bara öka och öka för varje vecka.
Smittspårning osv har ju varit igång sedan länge, så vad talar emot en ökning hela vägen till våren egentligen?

Jag har också funderar på det, vad finns det som kan vända trenden? Det enda jag kan tänka mig är att människor drastiskt ändrar sitt beteende, och då även yngre personer samt barn.
Citera
2020-10-02, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag har också funderar på det, vad finns det som kan vända trenden? Det enda jag kan tänka mig är att människor drastiskt ändrar sitt beteende, och då även yngre personer samt barn.

Ja, det är klart. Men måste det gå för långt innan alla börjar fatta?
Om den drivande gruppen 20-39 börjar bara vara lite mer försiktiga så skulle det ju få bra genomslag ganska omgående.
Citera
2020-10-02, 11:58
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
En skitsida är en skitsida, oavsett hur många meter citat därifrån du klistrar in.

Vad är det för anmärkningar du har på "skitsidan" från University of Washington? Menar du att vi inte kommer få en ökning av nya fall i december som de förutspår i sin prognos?

https://covid19.healthdata.org/sweden?view=infections-testing&tab=trend&test=infections

© 2020 University of Washington

The Institute for Health Metrics and Evaluation (IHME) is a research institute working in the area of global health statistics and impact evaluation at the University of Washington in Seattle.

Citat:
These five principles guide everything IHME does.

1. Scientific Excellence: Because everyone deserves to live a long life in full health, better evidence of what works and what doesn’t is needed to help society achieve this goal. Sound evidence must come from rigorous measurement and adhere to the principles of scientific inquiry. To that end, above all else, we pursue excellence in scientific advancement aimed at improving population health.

2. Policy Relevance: We will measure what is important for guiding health policy, not just what is easy to measure. To better guide health policy, we make our findings comparable across time and populations using the most recent data available, and we provide information at the most local area of measurement possible.

3. Impartiality: For health evidence to be useful, it also must be credible, generated by a scientific process unimpeded by political, financial, or other types of interference. IHME was created to fill a gap in global health: to separate the measurement and evaluation of health policies and programs from the process of creating, implementing, and advocating for policies and programs.

4. Collaboration: To help people live longer lives in better health worldwide, we work with a broad network of researchers, statisticians, and policymakers, following a science-based, collaborative approach. We also foster a transparent and constructive dialogue and debate about all aspects of health measurement.

5. Knowledge Sharing: Because health improvement often starts from within communities, we invite the public to help us interpret our results and advance health metrics and evaluation through reports, policy discussions, data visualizations, and other activities. We also believe it is crucial to cultivate the next generation of leaders in health metrics and evaluation through educational programs, trainings, and mentoring.
Citera
2020-10-02, 12:00
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ja, det är klart. Men måste det gå för långt innan alla börjar fatta?
Om den drivande gruppen 20-39 börjar bara vara lite mer försiktiga så skulle det ju få bra genomslag ganska omgående.
Ja, tyvärr tror jag att många människor fungerar så, de ändrar inte ett beteende förrän det har gått för långt.
Citera
2020-10-02, 12:11
Avslutad
Citat:
Som jag misstänkte tyvärr..

Sahlgrenska Universitetssjukhuset:
20 personer varav 2 på IVA

4 patienter mindre totalt i VG jämfört med i onsdags. 1 mer på IVA totalt i regionen. Ser ändå mycket bra ut, att det ligger 2 på IVA för hela Göteborg är fortfarande en jättebra siffra, hade inte räknat med att det skulle ligga på 0 särskilt länge även om det fick vara så några dagar.
Citera
2020-10-02, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
4 patienter mindre totalt i VG jämfört med i onsdags. 1 mer på IVA totalt i regionen. Ser ändå mycket bra ut, att det ligger 2 på IVA för hela Göteborg är fortfarande en jättebra siffra, hade inte räknat med att det skulle ligga på 0 särskilt länge även om det fick vara så några dagar.

Jag håller med om att det inte är alarmerade siffror.

Jag såg att Uppsala tagit ett skutt uppåt på inlagda. Däremot ser spridningen ut att ha stabiliserat sig. Men får leta efter de goda tecknen.
Citera
2020-10-02, 12:15
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, vad ska man säga? Är någon förvånad?

”Vad beror denna förändrade bild på? Jo, medan de andra nordiska länderna fortsätter att rapportera nyregistrerade dödsfall varje dag, så lägger Sverige sina nyregistrerade dödsfall på döds*dagen, som ligger flera dagar eller veckor bakåt i tiden. Sverige retro-korrigerar. Och visar därför alltid väldigt få fall i nutid.

Man behöver, i Sveriges fall, hela tiden titta ett par veckor bakåt i tiden för att få en korrekt jämförelse med andra länder.
Man behöver, i Sveriges fall, hela tiden titta ett par veckor bakåt i tiden för att få en korrekt jämförelse med andra länder.

I den inhemska svenska rapporteringen är retro-korrigering däremot inget nytt (vilket är anledningen till att en debattartikel i våras uppgav i snitt 105 dödsfall per dag under tre dagar i april – vilket var registrerade dödsfall hos ECDC – medan Anders Tegnell uppgav i snitt 60 dödsfall för samma period, och denna siffra sedan successivt uppjusterades till 104).”

”Det kan finnas en vits med att dödsfallen hamnar på rätt dag. Belgien rapporterar på samma vis, men där är det obligatoriskt för alla sjukhus att registrera covid-19-dödsfall samma dygn de ägt rum. Och äldreboenden har en fördröjning på högst 2–3 dagar. I Sverige, däremot, har endast hälften av dödsfallen registrerats inom 5 dagar. Det leder till att de sista två veckornas svenska siffror alltid blir för låga, och mot slutet extremt låga. Om Sverige åter får de högsta aktuella dödstalen i världen så kommer detta inte längre att synas. Detta om dödsfallsrapporteringen.”

Det var just detta som gjorde att de 22 forskarna fick skit av Tegnell när de skrev att 105 avled per dag under en period. Tegnell hävdade att det endast var 60 stycken. Den verkliga siffran var 95!

https://www.dn.se/debatt/svensk-coronastatistik-ger-en-skev-bild-av-smittspridningen/

Det tillhör inte nordisk kultur att vara ohederlig och ljuga. I norden är vi transparenta och hederliga. Norge, Finland, Danmark håller inte på med ohederligt siffertrixande och lögner. Vad är det som hänt med Sverige? Varför beter vi oss på sånt sätt som bara hör hemma bland skurkstater och bananrepliker? Igår kom det fram att Turkiet lärt sig av Sverige och kört en "Tegnellare" - siffertrixat å det grövsta och blåljugit för befolkningen.
Citera
2020-10-02, 12:15
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Vad är det för anmärkningar du har på "skitsidan" från University of Washington? Menar du att vi inte kommer få en ökning av nya fall i december som de förutspår i sin prognos?

https://covid19.healthdata.org/sweden?view=infections-testing&tab=trend&test=infections

The Institute for Health Metrics and Evaluation (IHME) is a research institute working in the area of global health statistics and impact evaluation at the University of Washington in Seattle.

Deras så kallade prognoser har ju viftat upp och ner sen i våras och i princip aldrig stämt med någon verklighet så trovärdigheten är i princip noll.
Citera
2020-10-02, 12:19
Medlem
Någon som har bättre koll än mig på Japan?
Vad har de för åtgärder just nu? De ser ju ut att fått bra bukt med våg #2.
Citera
2020-10-02, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johio
Exakt en omöjlighet,högst osäkra siffror pga så många faktorer, att jämföra dödsfall är inte heller så enkelt då länder redovisar och diagnostiserar på olika vis men visst det talet är ju det som antagligen bäst visar läget i varje land, vart det går, fast det släpar efter och man vet inte ebs hur många som utsatts för corona.
Vissa skillnader finns det så klart i hur man räknar, men jag tror i alla fall att EU-länder, UK och Norge räknar döda på ett någotsånär jämförbart sätt nu. Kanske inte på tiondelen, men bra nog för att jämföra.

Sjudagars rullande dödskurvorna är väldigt stabila, även på förhållandevis låga nivåer. Även enstaka dödsfall per dag är ju ett tiotal i veckan. Det är inte längre så lågt att det blir allvarliga avrundningsproblem. Man kan dock ifrågasätta varför Worldometers envisas med att avrunda det till heltal, eftersom det går att redovisa det som "1.7 döda per dag" och liknande.
Citera
2020-10-02, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale

Om dom förutspådde 50.000 döda i maj i Sverige, så visar det ju helt klar på att deras modeller är helt kass. Vi har ju inte vidtagit en enda åtgärd sedan dess. Nu är det ju typ ”utan införande av munskydd, 100.000 döda till jul”
Tycker du själv att det känns troligt? På riktigt?
Citera
2020-10-02, 12:23
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Ett visst antal på IVA är inget problem, det är ifall det sker en anhoppning som problemet uppstår.
Och jag håller helt med om att 0 på IVA en längre tid under pågående epidemi är en orimlig tanke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in