2020-10-02, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faceback
Kan inte varit någon av dom Finska Ubåtar Saukko och Vesikko som kört in i Estonia? Finländarna verkar ivriga att begrava denna historien

Finland har inga ubåtar, Saukko var i tjänst 1933-1944
Citera
2020-10-02, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av catzizfantazticz
Rockwater sa att man hade kunnat bärga alla kroppar i hela skeppet. Det såg man inte som ett problem. Dom var fullt villiga att ta på sig denna uppgift. Att Sverige sen nekade till detta och motiverade det med att dykarna skulle må dåligt... Dykarnas egna ord var, att INTE ta upp kropparna gjorde så dom mådde dåligt
Såklart att Rockwater erbjöd sig bärga kroppar. Fler dyktimmar, mer pengar in på kontot.

De dyker knappast för nöjes skull.
Citera
2020-10-02, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mb20guy
1) Det tror jag faktiskt inte. Kunskap finns.
2) Sverige är nog ett av de minst korrupta länderna...that being said....det betyder inte på något sätt att de inte varit genomkorrupta i denna affär och många andra.

Det av ett Uppdrag Granskning nyss där dom intervjuade en amerikansk jurist om hur Sverige väljer, eller inte väljer, att jobba mot penningtvätt. Sverige ser inte de långsiktiga farorna med penningtvätt och att följa pengarna vidare. Såna pengar är ofta bidragande orsak till korruption. Så jag skulle inte riktigt basunera ut att Sverige inte är ett korrupt land.
Här kanske det mer är vänskaps korruption och det kanske inte är lika illa i mångas ögon. Men hela sossestyret är ju vänksapskorruption... i såväl kommuner som på nationell nivå.
Citera
2020-10-02, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Farbror barbro. Jag har nu sett att du gått på den officiella haverikommissionens linje sedan 2005 här i flashback.
I alla år har du försvarat den officiella linjen och kallat andra för konspirationsteoretiker,haverister och dylikt.
Jag undrar vad som driver dig? Vilka motiv har du? En normal människa hade tröttnat efter så lång tid.
Är du avlönad? ( ja, jag är konspiratorisk ) Medietränad verkar du vara absolut, kan det retoriska+ härskarteknik.
Har du varit inblandad på något sätt?
Vem är du? ( fiskar inte efter att du ska outa dig) Du lyser en agenda av av att göra narr av folk som ifrågasätter den officiella bilden. Snälla svara på mina synpunkter annars kommer jag vara på dig och påminna dig.

Kan du svara Farbror Barbro?
Citera
2020-10-02, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Allt jag påstår är skitsnack påstår du jävla landkrabba, du får punkt för punkt då utveckla. Givetvis för mycket begärt av ett asfaltsbarn

haha..... jo precis, vad är det jag ska utveckla för dig? Har du inte läst JAIC-rapporten ditt pucko? Det är alltså haverikommissionens, LÄS DEN!

Sida 57
Vågförhållandena under olycksnatten har beräknats i efterhand av de finska, svenska och tyska marina meteorologiska instituten, dvs. MTL, SMHI och DW, varvid deras egna numeriska modeller för vågtillväxt har använts. Viktigaste indata i vågberäkningsmodellerna har varit uppskattningarna av vindhastigheten på havsytan och vindriktningen under en viss tid före och efter olyckan. Dessa vinddata har tillhandahållits av de nationella meteorologiska instituten

Sida 58
På grund av vindkantringen sex timmar före olyckan var vågorna vid olyckstidpunkten fortfarande begränsade av blåstiden. Om vindriktningen hade förblivit konstant, skulle vågorna i stället ha varit begränsade av anloppssträckan. Den signifikanta våghöjden skulle ha kunnat vara ca 5 meter och
perioden ca 10 sekunder. Detta ger den absoluta övre gränsen för den signifikanta våghöjden

Sida 58
Numeriska beräkningar hos MTL visar att den signifikanta våghöjden kan öka avsevärt på grunt vatten på grund av inverkan av bottentopografin. Minsta vattendjupet i olycksområdet, enligt den finska sjöfartsmyndighetens kontroll var över 40 meter, vilket betyder att det inte fanns någon effekt av grunt vatten på ESTONIAs rutt

Sida 58
Om den signifikanta våghöjden är 4 meter, kommer alltså en våg på 100 att vara högre än ca 6 meter.

Sida 58
Befälhavarna på dessa fartyg har gjort bedömningen att före olyckan var vågorna inte högre än 5–6 meter,

Sida 58
Uppskattningar av våghöjd som gjorts av de svenska helikopterförare som anlände till olycksplatsen mellan kl. 03.50 och 06.45 varierar mer än sjömännens bedömningar. Flertalet helikopterförare har angivit uppskattade värden på 5–6 meter eller 6–8 meter. En förare har uppgivit 6–9 meter, en annan 6–10 meter och en förare har t.o.m. rapporterat en enda mycket hög våg, 12 meter, uppmätt med radar.

sida 223
Vädret
• Vinden på olycksplatsen omkring kl.
01.00 var sydvästlig, 18–20 m/s, och
den signifikanta våghöjden var ca 4
meter.
• Vid tiden för olyckan mötte ESTONIA vågorna på babords bog.
• Sjöhävningen gjorde många passagerare sjösjuka, men situationen ombord var inte exceptionell.

Landkrabban... ska du ta och motbevisa JAIC:s analys av omständigheter och område nu då?
Senast redigerad av qazwsxedc 2020-10-02 kl. 10:11.
Citera
2020-10-02, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P-o-beln
Såklart att Rockwater erbjöd sig bärga kroppar. Fler dyktimmar, mer pengar in på kontot.

Men va?! Isåfall borde den dykaren som jobbade där som dom intervjuade i dokumentärer få en Oscar för sitt skådespeleri. Han såg ur som en ganska macho man som sett mycket skit i sitt jobb och han var märkbart påverkad av att dom hade behövt lämna kvar kropparna.
Citera
2020-10-02, 09:49
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rambo77
Kan du inte påminna dig! Du är så j-vla korrupt! Det är väl de ANHÖRIGA som är knäckta? J-vla t-mte.

P.S. Vem av mörkläggarna får du lön av?
Men hur var det då?
Menar du att Estland och/eller Finland faktiskt har drivit frågan om
bärgning av kropparna? Är de också ”kriminella” om de inte gjorde det?

Not.: Estland och Finland har också lyst gravfrid över Estonia (ex: Lag om fredning av vraket efter passagerarfartyget Estonia 30.6.1995/903 i Finland) så deras dykare hade inte velat deltaga efter det iaf.
Citera
2020-10-02, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeyWired
JAIC-rapporten... skojar du? Du säger att vågorna var kring 4 meter, förtydliga gärna. Det är inte ovanligt att våghöjden i östersjön går upp till 5-6 meter i dylika väderförhållanden. För att uttrycka mig i klartext; du snackar ren smörja med fakta som du drar ur röven (läs: JAIC). Du förstår fortfarande inte skillnaden mellan medelvind och byvind så låt mig göra det klart för dig; Från SMHI

"[...] byvind avser det högsta momentana (2 sekunder) mätvärdet under en mätperiod av 1 timme. Medelvinden är medelvärdet av vinden under 10 minuter"

Med andra ord - 15-20m/s som medelvind kan mycket väl innebära väsentligt kraftigare byvind. Gissa vad det gör med våghöjden? Du snackar dessutom om att vädret var värre när båten låg på botten. Har du ens koll på sjunkförloppet och hur snabbt fartyget förliste? Vi pratar inte om något utdraget utan något som gick synnerligen hastigt. Under den korta perioden vill du alltså få det till att "vädret blev knepigt"? Skrattretande.

Lyssna på Jan-tore som har en gedigen erfarenhet av östersjön: https://sverigesradio.se/avsnitt/83904 03:28. Det talas om 8-10 meter höga vågor som något relativt vanligt vid hårt väder. Jag lämnar den tämligen enkla matematiken till dig gällande att räkna ut våghöjd och de förhållanden som råder på östersjön i dylika situationer.

Du är motbevisad på precis alla punkter och det är härmed konstaterat att du far med osanningar.

Läs JAIC-rapporten, alltså haverikommissionens, där man dels har ett avsnitt om vädret men även i slutsatsen skriver om det. Deras data är seriöst insamlad och analyserad tillskillnad från din gissningar, som dock verkar vara kvalificerade men utan grunddata.

Ja vädret var värre kring 3 på morgonen än mellan 0-2, vilket också framgår i rapporten.

Motbevisad? Du spekulerar, det är inte bevis.

Sida 57
Vågförhållandena under olycksnatten har beräknats i efterhand av de finska, svenska och tyska marina meteorologiska instituten, dvs. MTL, SMHI och DW, varvid deras egna numeriska modeller för vågtillväxt har använts. Viktigaste indata i vågberäkningsmodellerna har varit uppskattningarna av vindhastigheten på havsytan och vindriktningen under en viss tid före och efter olyckan. Dessa vinddata har tillhandahållits av de nationella meteorologiska instituten

Sida 58
På grund av vindkantringen sex timmar före olyckan var vågorna vid olyckstidpunkten fortfarande begränsade av blåstiden. Om vindriktningen hade förblivit konstant, skulle vågorna i stället ha varit begränsade av anloppssträckan. Den signifikanta våghöjden skulle ha kunnat vara ca 5 meter och
perioden ca 10 sekunder. Detta ger den absoluta övre gränsen för den signifikanta våghöjden

Sida 58
Numeriska beräkningar hos MTL visar att den signifikanta våghöjden kan öka avsevärt på grunt vatten på grund av inverkan av bottentopografin. Minsta vattendjupet i olycksområdet, enligt den finska sjöfartsmyndighetens kontroll var över 40 meter, vilket betyder att det inte fanns någon effekt av grunt vatten på ESTONIAs rutt

Sida 58
Om den signifikanta våghöjden är 4 meter, kommer alltså en våg på 100 att vara högre än ca 6 meter.

Sida 58
Befälhavarna på dessa fartyg har gjort bedömningen att före olyckan var vågorna inte högre än 5–6 meter,

Sida 58
Uppskattningar av våghöjd som gjorts av de svenska helikopterförare som anlände till olycksplatsen mellan kl. 03.50 och 06.45 varierar mer än sjömännens bedömningar. Flertalet helikopterförare har angivit uppskattade värden på 5–6 meter eller 6–8 meter. En förare har uppgivit 6–9 meter, en annan 6–10 meter och en förare har t.o.m. rapporterat en enda mycket hög våg, 12 meter, uppmätt med radar.

sida 223
Vädret
• Vinden på olycksplatsen omkring kl.
01.00 var sydvästlig, 18–20 m/s, och
den signifikanta våghöjden var ca 4
meter.
• Vid tiden för olyckan mötte ESTONIA vågorna på babords bog.
• Sjöhävningen gjorde många passagerare sjösjuka, men situationen ombord var inte exceptionell.

Nå ditt missfoster, vem far med osanning?
Senast redigerad av qazwsxedc 2020-10-02 kl. 10:07.
Citera
2020-10-02, 09:54
Medlem
mb20guys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsawrap
Det av ett Uppdrag Granskning nyss där dom intervjuade en amerikansk jurist om hur Sverige väljer, eller inte väljer, att jobba mot penningtvätt. Sverige ser inte de långsiktiga farorna med penningtvätt och att följa pengarna vidare. Såna pengar är ofta bidragande orsak till korruption. Så jag skulle inte riktigt basunera ut att Sverige inte är ett korrupt land.
Här kanske det mer är vänskaps korruption och det kanske inte är lika illa i mångas ögon. Men hela sossestyret är ju vänksapskorruption... i såväl kommuner som på nationell nivå.

Fair enough håller med även om det finns måååånga värre länder. Dock så borde ribban ligga MYCKET högre i ett land som haft det bra länge och nu anser sig vara ett av de mest demokratiska.
Citera
2020-10-02, 09:59
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herter
Med tanke på att en NATO-övning dragit igång i Östersjön samtidigt, så finns åtminstone någon slags grund för tanken.

SSBN-731 gav sig ut på patrull (31) 28 Aug. 1994, vände tillbaka till Bangor,WA. 3. Nov. 1994.
Här påbörjas "refit" 32, vilket kan vara standardservice, eller reparation, vilket framgår inte.

Ger sig ut på patrull (32) 8. Dec. 1994, ca. 1 månad efter "refit" vilket annars är att betrakta som normalt.
Ingenting tyder på onormala skador, men vad vet jag ?
Citera
2020-10-02, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P-o-beln

Ja, det är det nog ingen som säger emot. Självklart handlar det om pengar. "Kostar att ligga på topp" så att säga. Och vi kan för skojs skull anta att dom säkert skulle saltat dyktimmarna med det dubbla. Men dom hade ju fått jobbet gjort enligt dom själva. Så den fakturan skulle ingen normalt funtat människa ha problem med, saltad eller ej
Citera
2020-10-02, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Åh nej, har jag försvarat etiska rådet? Aj aj.

Ja du, om världen är svart-vit är livet kanske lättare. Men lite jobbigt också tydligen. Om du läste först och skrev sedan så såg du att min uppfattning är att
man skulle bärgat åtminstone synliga kroppar men lämnat vraket.

Det är min uppfattning. Till skillnad från dig accepterar jag att etiska rådet och regeringen hade en annan uppfattning.

En kort kontrollfråga till etik-polisen:
Estonia var ett estniskflaggat fartyg som sjönk på internationellt vatten. Mig veterligen har Estland aldrig krävt bärgning av de omkomna. Är deras regering(ar) också ”kriminella”?

Klart som f-n du skriver så nu, korrupt som du uppenbarligen är. Du försvarar etiska rådets beslut? Bekvämt nu när det gått så lång tid att påstår du velat bärga synliga kroppar....

Känner du till Andi Meister? Känner du till Margus Kurm? De båda påstår ju att utredarna på svenska sidan är korrupt och de två är inga tomtar precis.

Känner du till Johan Hirschfeldt? Han om någon är bevisligen en del av mörkläggningen! Men sånt är inte intressant? Han erkänner t.o.m. i tv det.

B-rje St-nstr-m som SLÄNGDE ner Bulten till Atlantlåset för bogvisiret i havet igen bland annat, ganska viktigt bevismaterial... Men nej det är orimligt att tro det är någon mörkläggning. 🤣😅😂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in