2020-10-01, 19:39
Medlem
mb20guys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Nej jag har inte missat det, men lägger ingen vikt vid det... och föresten smuggla och smuggla, transportera kallar jag det för.
Estland erkändes som självständig stat av Sovjetunionen 1991, tre år innan Estonia sjönk, missat det eller?
Avgörande militär teknologi åkte österut innan dess, och skrapet som lämnades lär inte vara så viktigt att det motiverar en sänkning ac en passagerarfärja.

Haha ok nänä det bör inte läggas nån vikt vid det förstås..Jag tror inte den sänktes avsiktligt men jag tror ubåt/ubåtar var där och var med orsakade det som hände.
Citera
2020-10-01, 19:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
http://www.itdemokrati.nu/msestonia/page5.html

Här har ni en bra teori. Upphunnen, uppstigande ubåt körs över = buckla i visiret, och som sedan kolliderar med fenstabben som.orsakar hålet i skrovet (alt. gör ubåten det i sekundkollision).

Finnarna hörde tydligen när Estonia damp ner i bottenleran, däremot hördes ingen kollision med en ubåt eller ett slammer när bogvisiret rev upp ett hål i skrovet.

Finns det någon karta över hydrofoner och inspelningar från tidpunkten för olyckan.

Låt mig gissa, de har påpassligt ”försvunnit”
Citera
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Precis. Han såg bogvisiret och inte en ubåt.

Det utesluter dock inte att något träffade Estonia från sidan, med en stark kraft. Vilket skapade det andra hålet. Även om han såg bogvisiret sjunka.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redshift
Det beror på var den programmeras att explodera. Det är ute så att en torped på 90-talet saknade inställningar.

Briserar en torped under midskepps så skakar säkerligen visiret loss av vibrationerna från implosionen.

Det finns inte en chans att bogvisiret lossnar även vid en större explosion i sidan av Estonia. Jag har hela tiden sagt att det mest troliga är i så fall att Estonia har kolliderat i fören med ubåt (kanske rysk) och svenska försvarsmakten tror det är en attack pga av materialet som fraktades och drar av en torped som är tänkt för ryska ubåten men som istället träffar Estonia. Om nu inte hålet i sidan orsakats av kollisionen med ubåten vilket inte heller är omöjligt. Men att kollision i fören är den huvudsakliga anledningen till att hon sjunker det är jag helt övertygad om.
Citera
2020-10-01, 19:41
Medlem
Löfvén säger attSverige inte hemlighållit någonting.

Men det gjorde Sverige. Efter att en estnisk tullpolis tillika vittne medgett att militär teknik fanns ombord på Estonia och hade fraktats flera ggr, DÅÅÅÅ, inte innan utan dåååå erkänner den svenska regeringan att jo det hade funnits militär information ombord Estonia.

Löfven ljuger igen helt öppet.
Citera
2020-10-01, 19:42
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JayDee78
Screenshot från Estonia: Fyndet som förandrar allt.

Du borde se den, eftersom du tydligt inte gjort det, då du borde känt igen bilden annars.

Frågor på det?

Om bilden är tagen från dokumentären så blir det ju dokumentären ännu mer skrattretande. Estonia är 157 meter lång och 24 meter bred. Så brant är det inte där hon ligger. Skalan är ju helt åt helvete.
Citera
2020-10-01, 19:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Semiprime
Jag har bara läst svaret på interpellationen, går kanske att kolla med Finska Geologiska Institutet i Helsingfors, men min finska är obefintlig.

Killgissar att allt är ”borta”. Det hade varit om ryssen skulle gräva fram något från sina arkiv. De har säkert en massa smaskiga ljudfiler från den tiden. Men att få tag på dessa...
Citera
2020-10-01, 19:44
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Det utesluter dock inte att något träffade Estonia från sidan, med en stark kraft. Vilket skapade det andra hålet. Även om han såg bogvisiret sjunka.

Det kan ju ha varit ett litet tefat från yttre rymden som dök genom atmosfären och krockade med Estonia.
Citera
2020-10-01, 19:45
Medlem
JayDee78s avatar
Citat:
Om bilden är tagen från dokumentären så blir det ju dokumentären ännu mer skrattretande. Estonia är 157 meter lång och 24 meter bred. Så brant är det inte där hon ligger. Skalan är ju helt åt helvete.

Då tar vi officiella haverirapporten då...

http://www.estoniasamlingen.se/textfiles/JAIC-haverirapport.pdf

Citat:
Vrakets position är N59°22,9', O21°41'. Det ligger på havsbottnen med ca 120° styrbords slagsida och med stäven mot öster.
Fartyget vilar på ett skikt av mjuk lera på ett vattendjup av 85 m vid fören och 74 m vid aktern. Lerskiktets tjocklek varierar från 5 m, ungefär midskepps, till ca 15 m vid aktern och 25 m vid bogen. Under den mjuka leran består havsbottnen av fast moränlera.
Fartyget har troligen kontakt med moränleran midskepps. Vrakets högsta punkt är vid aktern, på ett djup av 58 m.

Tänk nu på att hon och botten rört sig en del också.
Det var en av anledningarna att övertäckningen avbröts, Underlaget var för instabilt och rörde sig när man hävde över krossen av sten.
Citera
2020-10-01, 19:46
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Det kan ju ha varit ett litet tefat från yttre rymden som dök genom atmosfären och krockade med Estonia.

Nu är du bara dum. Bogvisiret orsakade inte det nya hålet och inte havsbotten heller. Något träffade Estonia hårt från sidan (oavsett vad det var).
Citera
Medlem
nobbenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Utan detaljer av hålet blir det svårt att vederlägga din hypotes. Den är minst lika bra som vad vi har annars!

En fråga är om någon bodde i hytten alldeles innanför hålet. Då kan man tycka
han skulle vaknat! Ingen i yttersta raden hytter överlevde dock enligt kartorna jag sett.
Ja finns det ingen vass sten alternativt klippspets på botten där vid hålet som skulle ha kunnat orsaka skadan i skrovet, ja då är min teori än mer sannolik, ja tom högst trolig. Något annat finns ju inte mer än rena fantasifoster.

Att fartyget fick slagsida, just det, är nog hålet i sidan stort bidragande till. För vattnet som forsade in från fören av vågorna borde ha fördelat sig ganska jämt över skeppet. Bara vinden skulle inte ha gett båten den slagsida den så snabbt fick.

Ordentlig otur alltså att visiret drog upp revan midskepps, annars hade nog de flesta ombordvarande kunnat räddas i livbåtar och flottar som hade hunnit sättas i sjön, utan den förödande slagsidan.
Citera
Medlem
mb20guys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JayDee78
Suck och åter suck

Hon ligger på 5-25meter löst botten sediment och under det ligger TJOCKT med moränlera .

Tips: Googla morän och se vilken storlek det MAX är på stenar i morän och fundera sen om det kan orsaka en 4 meter x 1.2 meter x 1 meter skada utan att synligt repa metallen runt skadan.

https://forumfiles.com/B3P87fa2pc/botten_jpg

Det är såklart inte orsakat av botten det kan väl ingen på allvar tro. Ser inget realistiskt scenario när skadan har uppkommit efter hon sjönk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in