2020-10-01, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redshift
Svennebanan kan ha sänkt den själv när det uppdagades att Calle lille ville göra sig en hacka på hemlig krigsmateriel tillsammans med sina kumpaner på CIA.

Eller så var det ryssen som fick ett samtal från amerikanen att något fuffens var i görningen och satte en torped midskepps. Implosionen och den efterföljande vattenhammaren rev upp ett hål i skrovet och skakade loss visiret.

Existerar det några hydrofoninspelningar från den tidpunkten?

Det hade varit mycket intressant att låta någon med militär bakgrund lyssna på ljudet från Estonia vid samma tidpunkt som passagerarna hörde den första smällen.

Bara det lilla hålet i sidan av då eventuell torped som måste varit av en klenare variant/övningstorped är däremot inget som hade sänkt Estonia själv och orsakat att visir/ramp fallerar och Estonia sjunker på 30 minuter.
Citera
2020-10-01, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Semiprime
Ingen explosion enligt Mona S hon hade kollat med finska seismologiska institutet däremot kunde dom se när fartyget slog i botten.
Från en interpellation av Lars Ångström 20050612

https://data.riksdagen.se/fil/DC1D4D52-E608-48E0-937D-518CC9681F72

Jag litar ju inte ett dugg på Mona Muslim. Har man skattefuskat två gånger, skrivit falska intyg och sedan när man intervjuas om det så gör man sig själv till offret och hävdar "att man inte visste att det var olagligt" och "Jag trodde att det skulle bli så de intyg jag ljög ihop" så har man förbrukat ALLT förtorende i mina ögon.
Citera
2020-10-01, 19:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Semiprime
Ingen explosion enligt Mona S hon hade kollat med finska seismologiska institutet däremot kunde dom se när fartyget slog i botten.
Från en interpellation av Lars Ångström 20050512

https://data.riksdagen.se/fil/DC1D4D52-E608-48E0-937D-518CC9681F72

Ett fartyg som dimper ner i meterdjup lervälling tvivlar jag starkt man hör med hydrofon definitivt inte med en seismograf.

Däremot kanske finnarna hörde något annat än ett nerslag i botten. En explosion som tolkades fel kanske?

Hur ser klockslagen ut på inspelningarna, finns det några sådana bevarade?
Citera
2020-10-01, 19:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Felicie
Bara det lilla hålet i sidan av då eventuell torped som måste varit av en klenare variant/övningstorped är däremot inget som hade sänkt Estonia själv och orsakat att visir/ramp fallerar och Estonia sjunker på 30 minuter.

Det beror på var den programmeras att explodera. Det är ute så att en torped på 90-talet saknade inställningar.

Briserar en torped under midskepps så skakar säkerligen visiret loss av vibrationerna från implosionen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JayDee78
Suck och åter suck

Hon ligger på 5-25meter löst botten sediment och under det ligger TJOCKT med moränlera .

Tips: Googla morän och se vilken storlek det MAX är på stenar i morän och fundera sen om det kan orsaka en 4 meter x 1.2 meter x 1 meter skada utan att synligt repa metallen runt skadan.

https://forumfiles.com/B3P87fa2pc/botten_jpg

Så Estonia ligger alltså i början av ett djup om jag tolkar den bilden rätt? Då förklarar det varför ubåten stigit och kanske även valt att gå i ytläge vid kollisionen.
Citera
Medlem
JayDee78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShyPooper
På tal om det, varför står bogvisiret på Berga örlogsbas? Att bygga en monter och ställa ut det på Sjöhistoriska (som är ägare) borde väl inte vara omöjligt? Ett ypperligt sätt för folk att få titta på det med egna ögon och få bort en massa konspirationsteorier?

Muskö, inte Berga.
Citera
2020-10-01, 19:32
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JayDee78
Suck och åter suck

Hon ligger på 5-25meter löst botten sediment och under det ligger TJOCKT med moränlera .

Tips: Googla morän och se vilken storlek det MAX är på stenar i morän och fundera sen om det kan orsaka en 4 meter x 1.2 meter x 1 meter skada utan att synligt repa metallen runt skadan.

https://forumfiles.com/B3P87fa2pc/botten_jpg

Det behöver inte handla om en enda stor sten. Det räcker att sidan på skrovet träffat en kulle/uppbuktning.
Har du gjort bilden du länkar till? Vilken gullig liten Estonia. Jag som trodde hon var 24 meter bred.
Citera
2020-10-01, 19:34
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Kan inte uteslutas. Bogvisiret kan ha hängt kvar i någon del av dess högra sida och därmed av sin tyngd först fallit mot höger, därefter slutgiltigt lossnat även från de sista fästpunkterna på högra sidan. Visiret sjunker naturligtvis men inte nödvändigtvis sekundsnabbt.

Om fartyget rör sig med 15 knop tar det endast ett par sekunder innan visiret passerar platsen midskepps där hålet nu sitter.Om visiret lossnar och faller i havet på så sätt att luft hamnar under visiret så sjunker det inte omedelbart utan med en liten fördröjning.

Det tar 9-10 sekunder för rämnan i fartyget att komma i höjd med ett eventuellt flytande bogvisir om man tar i beaktande avståndet mellan bogvisirsfästena på styrbords sida och rämnan (70 meter) liksom fartygets fart (15 knop).

Kan visiret verkligen ligga och flyta så pass länge?
Citera
2020-10-01, 19:35
Medlem
FetFulElaks avatar
http://www.itdemokrati.nu/msestonia/page5.html

Här har ni en bra teori. Upphunnen, uppstigande ubåt körs över = buckla i visiret, och som sedan kolliderar med fenstabben som.orsakar hålet i skrovet (alt. gör ubåten det i sekundkollision).
Citera
2020-10-01, 19:35
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Om han såg den sjunka, då var det förmodligen bogvisiet som sjönk. Inte en chans att den skulle flyta efter att den hade lossnat och hamnat i vattnet. Oavsett dessa små potentiella luftfickor.

Precis. Han såg bogvisiret och inte en ubåt.
Citera
2020-10-01, 19:36
Medlem
JayDee78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Det behöver inte handla om en enda stor sten. Det räcker att sidan på skrovet träffat en kulle/uppbuktning.
Har du gjort bilden du länkar till? Vilken gullig liten Estonia. Jag som trodde hon var 24 meter bred.

Moränlera kan hålla uppe runt 1000-1500kg/m2. Sten väger mellan 1800-2500kg/m3.

Hur har dom inte sjunkit igenom moränleran genom hundratals år utan fortfarande är kvar vid ytan av botten?

Bilden är en screenshot från Estonia: Fyndet som förandrar allt.

Du borde se den, eftersom du tydligt inte gjort det, då du borde känt igen bilden annars.

Frågor på det?
Senast redigerad av JayDee78 2020-10-01 kl. 19:40.
Citera
2020-10-01, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redshift
Ett fartyg som dimper ner i meterdjup lervälling tvivlar jag starkt man hör med hydrofon definitivt inte med en seismograf.

Däremot kanske finnarna hörde något annat än ett nerslag i botten. En explosion som tolkades fel kanske?

Hur ser klockslagen ut på inspelningarna, finns det några sådana bevarade?

Jag har bara läst svaret på interpellationen, går kanske att kolla med Finska Geologiska Institutet i Helsingfors, men min finska är obefintlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in