Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Från den 17 mars:
https://www.socialstyrelsen.se/coron...-och-sjukvard/
Utdrag:
”Endast biologisk ålder
Tillgången ska prioriteras efter behov och patientnytta och inte ske utifrån patientens kronologiska ålder, understryker Socialstyrelsen genom en kursivering av ordet inte. Kronologisk ålder innebär hur många år någon levt, till skillnad mot biologisk ålder, som tar hänsyn till hur stor chans en person har att tillgodogöra sig en behandling och kunna leva vidare, se även Vårdfokus intervju med etikprofessor Lars Sandman som lett arbetet med riktlinjen.
Så här är prioritetsordningen:
Prioritet 1 En patient med svår sjukdom eller skada med förväntad överlevnad på mer än 12 månader ges högsta prioritet för intensivvård. Måste man prioritera också mellan patienter i den gruppen utgår man från förväntad återstående livslängd, alltså från biologisk ålder.
Prioritet 2 Gäller patienter som a) har en eller flera allvarliga systemsjukdomar med påtaglig funktionell begränsning och/eller b) har förväntad överlevnad 6–12 månader utifrån underliggande sjukdom.
Prioritet 3 Patient med förväntad låg sannolikhet att överleva redan från början och för vilken intensivvård normalt sätts in endast inför ny bedömning och samråd med närstående.
En patient som har högsta prioritet bör få behålla insatserna till dess prognosen försämras till lägre nivå och bör då omprövas, enligt riktlinjen. Finns det patienter med högre prioritet i kö, bör insatsen avbrytas.
Sådana beslut ska tas upp med patient, anhöriga och journalföras. Riktlinjen uttrycker förståelse för att en sådan dialog kan försvåras i det extraordinära läget i vården.”
https://www.vardfokus.se/webbnyheter...-vid-covid-19/
… [ Visa mindre ]
Citat:
Ursprungligen postat av
Flugpappa
Är det något etiskt och omoraliskt i denna prioritering så alla ansvariga skall ställas inför rätta i Haag som vissa vill ?
Vad tycker du själv om automatisk dödsdom vid Covid-19 diagnos?
helt ok så skulle vi göra jämt med sjuka människor?
betalartikel men det är nog inte den enda artikeln
De valdes bort av vården – fast vårdplatser stod tomma
https://www.dn.se/sthlm/de-valdes-bort-av-varden/
"I början av maj noterade Bengt, även då över Skype, hur pappan andades allt tyngre. Besöksförbud rådde, och han fick svävande svar om hur pappan mådde. Att komma i kontakt med läkaren tog flera dagar. – Jag fick höra att det var
emot reglerna att skicka in pappa till sjukhus och att han kunde få morfin för att han inte skulle lida – som om det är en behandling. Jag var otroligt orolig då att pappa skulle dö. DN träffar distriktsläkaren Bengt Hildebrand på vårdcentralen på Östermalm där han är lednings-ansvarig. Han tjänstgör även i stadsdelens covidtält, och som jourläkare i ett vårdteam som besökerpatienter i deras hem. Enligt regionens riktlinjer ska äldre på särskilt boende helst vårdas där. Äldre som inte klarar vardagen på egen hand ska inte prioriteras för att skickas till akutsjukhus, om det inte handlar om akuta kirurgiska ingrepp.Bengt kallar skrivningen för en ”gummipara-graf ”. Han har som jourläkare själv skickat in 85-åringar med covid-19 till sjukhus med ambulans, och de har överlevt.– Min pappa har bott på särskilt boende i sex år – skulle detta vara år av livets slutskede? Livets slutskede handlar enligt min definition om dagar och timmar. Med sin egen position inom sjukvården kunde han pressa på för att pappan skulle remitteras till en geriatrisk vårdavdelning, där det funnits lediga platser under pandemin.
Han hämtade sig efter dropp, blodförtunnande läkemedel och syrgas. Det var inte respiratorvård han krävde för sin pappa. – Det tror jag inte att han hade klarat. Jag har inte förväntat mig att han skulle läggas i Ecmo på Karolinska sjukhuset. När det går att göra skillnad med syrgas och dropp – varför ska man inte göra det? Ur bokhyllan plockar han fram en saturations-mätare som kläms fast på fingret och som mäter syresättningen i blodet. Det fanns inte på äldre-boendet på Stockholms sjukhem – Bengt erbjöd sig att köpa in och donera till verksamheten. – Men de tackade nej, och sa ”Det här är ett boende, inget sjukhus”. Stockholms sjukhems chefläkare Marianne Reimers skriver i ett mejl att det medicinska behovet av att remitteras till en högre vårdnivå bedöms av läkare i varje enskilt fall. Läkarna uppges ha saturationsmätare tillgängliga vid behov. "