2020-10-01, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Menar inte att visiret skadat båten, hålet har uppstått på annat sätt. Men skadan på visiret kan ha uppkommit av att Estonia körde på det.

Förmodligen bulben under som orsakat den. Både storleksmässigt och utseendemässigt lutar det åt det.
Citera
2020-10-01, 18:04
Medlem
Dåligt sjömanskap, för hög fart och dåligt underhållet fartyg är vad jag tror. Man blir bestört över alla dessa ”experter” som media hittar lite överallt med mediokra kunskaper om fartyg.
Enligt J-T Törnroos som jag har största förtroende för, så var det inte något extremt väder, utan normalt för årstiden och positionen.
Min teori innehåller varken torpeder, u-båtar, ryssar eller amerikaner. Bogvisiret slets loss när Estonia hade en fart på ca 7 meter per sekund. Visiret är en fackverkskonstruktion som har en viss flytkraft beroende på hur det träffar vattenytan. På 10-12 sekunder träffar visiret styrbordssidan och åsamkar hålet. Stämmer bra med det ”stora vita” som något vittne har sett. Men det var inte denna skada som orsakade förlisningen utan det var fria vätskeytor på bildäck.
Estonia lade sig på styrbordssidan och det var därför omöjligt att upptäcka denna skada vid de tidiga dykningarna. Därefter har hon lyft sig något så att skadan har blivit synlig.
Detta är min teori och jag tror att haveriutredningen kommer fram till samma slutsats.
Citera
2020-10-01, 18:06
Medlem
BonerBatmans avatar
Skadan måste uppkommit från att båten slagit i bottnen. Skadan kan knappast kommit från visiret då detta hade skrapat längs med båten. Någon torped eller mina är det inte heller tal om. Frågan är vad hon slog i och hur hon hamnat på andra sidan.
Citera
2020-10-01, 18:06
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Uppvisar klara tecken på att vara mytoman helt enkelt eftersom hans bakgrundshistoria inte kan stämma. Ändå är det väldigt märkligt att hålet som han ritar upp är likt det som senare upptäcktes, vilket Jallai också påpekar. Har han hört något och sen skarvat ihop en historia där han själv är hjälten?

Hans hål är på en helt annan plats.. har han ens varit där nere ? Det är frågan
Citera
2020-10-01, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gullfia
Ja, de som kände igen Aavo Piht var människor som verkligen kände honom, i besättning. I det här programmet från rysk TV så hör man hur en estnisk man säger på ryska " Där - det är han, innan han försvann". Antar att det är en est ifrån besättningen. Det ska ha funnits ett annat inslag med Piht också där han var med, från tysk TV, men det är inte sparat.

Klart att man kan ta fel - men fem personer som känner honom väl, är bergsäkra på att de såg honom bland de räddade. Dessutom stod hans namnmed på listan av de räddade i flera dagar innan det togs bort. Låter som lite för mycket sammanträffande, eller hur?

Vd:n för Nordström&Thulin bekräftade för Aktuellt att Avo Piht överlevde, men tydligen hade han fel?

https://youtu.be/vES1gYQ5QO0
Citera
2020-10-01, 18:12
Medlem
Jag tycker det låter märkligt att bogvisiret skulle göra hål på sidan. Men det var ju trots allt kanske 4-5-6 meter höga vågor och blåste runt 20-25m/s i byarna. För hög fart i kombination med en stor våg som rycker bort visiret och kastar in det i sidan på båten med en jävla kraft. Låter som en freak accident som inte går att uteslutas helt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rutselleri
Dåligt sjömanskap, för hög fart och dåligt underhållet fartyg är vad jag tror. Man blir bestört över alla dessa ”experter” som media hittar lite överallt med mediokra kunskaper om fartyg.
Enligt J-T Törnroos som jag har största förtroende för, så var det inte något extremt väder, utan normalt för årstiden och positionen.
Min teori innehåller varken torpeder, u-båtar, ryssar eller amerikaner. Bogvisiret slets loss när Estonia hade en fart på ca 7 meter per sekund. Visiret är en fackverkskonstruktion som har en viss flytkraft beroende på hur det träffar vattenytan. På 10-12 sekunder träffar visiret styrbordssidan och åsamkar hålet. Stämmer bra med det ”stora vita” som något vittne har sett. Men det var inte denna skada som orsakade förlisningen utan det var fria vätskeytor på bildäck.
Estonia lade sig på styrbordssidan och det var därför omöjligt att upptäcka denna skada vid de tidiga dykningarna. Därefter har hon lyft sig något så att skadan har blivit synlig.
Detta är min teori och jag tror att haveriutredningen kommer fram till samma slutsats.

Nej och åter nej. Det är omöjligt att visiret har åstadkommit den skadan. För det första bör det ha sjunkit väldigt snabbt. Hade det på något sätt flutit längs med fartyget hade det möjligen kunnat repa lacken. Men detta är en inbuktning i skrovet som har krävt hundratals tons riktat tryck.

Vill man ha en naturlig förklaring så är det bara botten som det kan vara. Annars återstår bara kollision med en farkost.
Citera
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JayDee78
50-65 ton är en mer riktig siffra...

Estonias väger väl 64ton om jag kommer ihåg exakt. (I dokumentären pratas det om 55 ton, men det kan vara så att 64 ton inkluderar rampen.)
Ännu mindre risk att det flyter iväg då...
Citera
2020-10-01, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Normalsaltatsocker
Nädu det är samma slentrian som med allt annat
Slentrian eller inte så är det fortfarande under medvetenhet av de som jobbar och vistas i närheten av transporterna jämfört med militära transporter som sker i dunkel. Det är ett respektlöst beteende och ett högt risktagande där man utsätter civila för högre risker vad som är brukligt.
Citera
2020-10-01, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gullfia
En sak som är väldigt ruggig, som det inte har pratats om, sen olyckan hände - var att folk kunde överleva ganska länge, i den sjunkna båten.

De första dagarna efter, så var det mycket prat om det. Det blir luftfickor och massor av experter pratade om att man kunde överleva i FLERA DAGAR i ett sånt sjunket skepp - om man hamnar i någon del av båten där vattnet inte kommer in, eller bara kommer in långsamt. Det kan hända att man hade kunnat plocka upp överlevare upp till dagar efteråt.

Sverige hade tydligen inte rätt utrustning för att alternativt göra detta - men andra länder har det.
Stefan Thorsell berättade att Ryssland hade hört av sig till den svenske ambassadören i Moskva, innan lunchdags, dagen efter. Staffan Hirdmann heter han - mycket duktig diplomat. Allt det här finns dokumentar.
Ryssland hade nämligen utrustning som behövdes, för att ta sig in i båten och systematiskt söka igenom hela fartyget efter folk som överlevt, i luftfickor. Den fanns redan i Östersjön och de var beredda att rycka ut omedelbart.

Ryssland har givit massor av ärliga erbjudanden om hjälp till Sverige genom åren - senast i samband med skogsbränderna - då hade de toppmoderna helikoptrar för brandbekämpning, i Karelen - en timmes flygning från Sverige. Då, liksom vid Estonia så ignorerade Sverige Rysslands erbjudande. Man kanske kan tänka sig att Ryssland hade ett dolt motiv för att erbjuda hjälp. Det kan ju inte uteslutas - men Sverige hade ju bara kunnat säga "Tack - våra dykare eskorterar era dykare - , men vi vill självklart ha hjälp att rädda så många svenska liv som möjligt".

Om de inte ville använda just Rysslands hjälp, så hade de ju kunnat kolla om något annat land i närheten hade rätt utrustning - Tyskland kanske hade det? Eller Storbritannien? Vet ej - men Ryssland hade sån utrustning och erbjöd sig att rycka ut direkt för att hjälpa till.

Men NEJ! Bara svenska militären fick komma in. Att det kunde finnas tiotals, kanske hundratals människor vid liv, på 80-meters djup var mindre viktigt än att bevara hemligheten - vad det nu kan ha varit.
Efteråt bevakar svenska militären vraket. Det är inte möjligt att alla dessa skumma faktum kan vara en slump. Det är något som de försöker dölja.

Jävla fantasier, Ryssland fanns för fan inte ens när Estonia sjönk. Det hette Sovjetunionen och var i totalt förfall. Är det någon makt inblandad i olyckan så är det rester av GRU som opererat i lönndom. Det finns inga andra som skulle klara av att mörklägga en sådan operation än Sovjetunionen eller nuvarande Ryssland. De kan skicka några tusen gröna män för att annektera Krim från dess rättmätiga ägare eller helt kallt skjuta ner ett fullsatt passagerarplan. Det är ett skitfolk kapabla till vad som helst.
Citera
2020-10-01, 18:17
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutselleri
Det kommer de säkert - men det är inte sant för det. De ljög om transporterna och har ljugit om hålet... varför tror du att de talar sanning om bogvisiret? Jag rekommenderar HeiwaCos hemsida - han är expert, och visar dig hur mycket de ljugit. Dags att vakna, Svensson?
Citera
2020-10-01, 18:18
Medlem
JayDee78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag syftade på det veritabla vattenfallet når flera m^3 i sekunden forsar in genom skrovet. Det kan man inte gärna missa när man lämnar hytten. Så om Estonia tog in tillräckligt med vatten på däck 1 för att kantra (500-1000 ton?), hur kunde de 20 överlevande från däck 1 missa detta...?

Har funderat på det du skrev i förmiddags och som hör samman med ovan.

Jag vet inte något om det jag nu frågar, utan kastar upp bollen och ser var den landar.

Vet vi om det fanns dörrar/områden på däck 1 som med säkerhet varit stängda olycksnatten? Skulle det kunnat komma in den mängd vatten det handlar om för en snabb kantring där och hålla tillbaka trycket utan att fylla hela däck?
Senast redigerad av JayDee78 2020-10-01 kl. 18:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in