2020-10-01, 17:49
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Hur skulle ett bogvisir som lossnar kunna ge en så stor kraftkomposant mot fartygssidan som skadan visar?
Jag menar, det är ju en rejäl kraft som krävs även om objektet skulle komma in vinkelrätt mot sidan.

Med tanke på den jätte skada som är på visiret så kanske visiret direkt gick under fartyget. Så det är Estonia som kört över visiret. (spekulation)
Citera
2020-10-01, 17:50
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipflap
Vilken beskaffenhet har botten där Estonia ligger?
Du verkar väl insatt

Sannolikt som på de flesta bottnar i Ålands hav, Bottenhavet och finska viken. Lerbotten, här och där med uppstickande stenpartier och klippformationer.
Citera
2020-10-01, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Vi har tidigare tagit upp teorin om en mina. Det finns ju tydligen väldigt många aktiva minor kvar i Östersjön.

https://www.hbl.fi/artikel/tiotusentals-aktiva-sjominor-finns-kvar-i-ostersjon/
Experten på sprängskador på fartyg i dokumentären ansåg att det saknades indikation på sprängning (ingen typisk skrovfärgpåverkan vid hålet och för lite böjning på metalldelar)
Citera
2020-10-01, 17:54
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Experten på sprängskador på fartyg i dokumentären ansåg att det saknades indikation på sprängning (ingen typisk skrovfärgpåverkan vid hålet och för lite böjning på metalldelar)

Okej sedan är det ju inte heller säkert att en så gammal mina ens detonerar.
Måste ställa en fråga, även om minan ej exploderat skulle den kunna skada båten i alla fall?
Citera
2020-10-01, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjabo1973
Det som ju faktiskt finns konkret för den aktuella natten är det svenska kvinnliga vittne som i nya dokumentären berättar att hon såg militära transporter rulla på allra sist, dessutom på så sätt att hela färjan kom iväg en kvart för sent.

Den utredning som Hirschfeldt gjorde känns "märklig" och att han dessutom omedelbart brände allt faktaunderlag till sin rapport och nu vägrar svara på frågor är graverande.

Och om någon hade glömt det så var det kvinnliga vittnet ”Sara Hedrenius” samma Sara som tillsammans med Kent Härstedt blev internationellt kända eftersom TV och tidningar skrev om hur dom hade överlevt genom att hålla ihop i den svåra stund man befann sig i…

With the Estonia rapidly sinking, Kent Harstedt and Sara Hedrenius promised to have dinner together if they survived. Then they hurled themselves over the railing and into the frigid waters of the Baltic.

″When we realized that the ship was going down, we held hands and walked into the sea,″ Hedrenius, 20, said Friday on Swedish state television. ″The last thing Kent said was, ‘If we survive this, I’ll treat you to dinner in Stockholm.’

″We lost each other in the water and I thought I was going to drown. When I came up to the surface, I saw a head to the left of me. I asked who it was, and it was Kent,″ she said, her blue eyes shining happily.

https://apnews.com/article/afeba2428efbe36b23e1302aeeb22af4

Hon var också den som efter olyckan kom att bli symbol för de 137 överlevande – tillsammans med Kent Härstedt. De möttes när allt hopp var ute, minuterna innan fartyget sjönk med aktern före ner i havet. Tillsammans sköljdes de rakt ut i vattnet.
https://www.svd.se/tio-ar-efter-estonia

Och Kent Härstedt känner vi ju redan till, han var ju till och med på aktuellt och pratade om smällen som alla kände av innan katastrofen var ett faktum.
https://www.svtplay.se/video/28047922/aktuellt/aktuellt-28-sep-21-00-4?&position=950&start=auto
Citera
2020-10-01, 17:56
Medlem
Citat:
Med tanke på den jätte skada som är på visiret så kanske visiret direkt gick under fartyget. Så det är Estonia som kört över visiret. (spekulation)
Jag har bara svårt att se att ett bogvisir som kommer under båten kan perforera sidan på båten.

Våg lyfter Estonia och landar på ena sidan av bogvisiret där då den andra sidan smäller in i skrovsidan som ett krattskaft drämmer in i skallen när man trampar på metalldelen!?
Citera
2020-10-01, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flipflap
Vilken beskaffenhet har botten där Estonia ligger?
Du verkar väl insatt

Enligt sjöfartsverkets bottenundersökning innan man beslutade att hälla ner massa stenar så består botten först av lös lera och under den hårdare moränlera.
Citera
2020-10-01, 17:58
Bannlyst
Citat:
Måste ställa en fråga, även om minan ej exploderat skulle den kunna skada båten i alla fall?

Nej , och en gammal sjömina som går av ger helt andra skador än denna
Citera
2020-10-01, 17:58
Medlem
Citat:
Det kan den säkert, och containeralternativet har nämnts i tråden.
Men jag förstår alltså då inte hur det skulle kunna skapa en så stor kraft mot sidan av skrovet
Citera
2020-10-01, 17:59
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:

Skadan på visiret kom troligen ifrån bulben

Att visiret sedan skulle ha legat kvar och slagit till det där hålet verkar orimligt

Den norska professorn slog fast vilka vikter samt vilken hastighet som krävs för att orsaka hålet och där är visiret eller t ex en kontainer alldeles för lätta till vikten
Citera
2020-10-01, 17:59
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Jag har bara svårt att se att ett bogvisir som kommer under båten kan perforera sidan på båten.

Våg lyfter Estonia och landar på ena sidan av bogvisiret där då den andra sidan smäller in i skrovsidan som ett krattskaft drämmer in i skallen när man trampar på metalldelen!?

Menar inte att visiret skadat båten, hålet har uppstått på annat sätt. Men skadan på visiret kan ha uppkommit av att Estonia körde på det.
Citera
2020-10-01, 18:02
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Det kan den säkert, och containeralternativet har nämnts i tråden.
Men jag förstår alltså då inte hur det skulle kunna skapa en så stor kraft mot sidan av skrovet

Det var kraftig sjö och fartyget lär ha kränkt ganska rejält i vågorna och helt enkelt slagit i sidan mot ev. mina
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in