2020-08-23, 18:44
Medlem
Tripportreats avatar
Det finns fler sätt att servera pasta på än klassiskt italienska, svamp och bacon vet jag att många tycker om.

//Tripportreat

Citat:
Ursprungligen postat av Varsamt
Kom igen nu! Svamp, lök och bacon? Det är ingenting som de äldre damerna på den italienska lansbyggden blandar i sin genuina matlagning.

Frågar du påven så är det nästan i strid mot religionen!
Citera
2020-08-23, 20:51
Medlem
maxorrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roosh
Bor hos flickvännen tillsvidare och noterar nu hennes något begränsade kylskåp. Det finns bacon, lök, pasta, mild yogurt naturell 3% tomatpure och lite kryddor också.

Går det att slänga ihop en duglig rätt med detta anser ni? Eller blir det bacon, makaroner med ketchup?

Släng ihop allting https://www.google.com/search?q=bacon+med+toughurt&rlz=1C1CHBF_svSE892SE8 92&oq=bacon+med+toughurt&aqs=chrome..69i57.16179j0 j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Bara med en snabb googling så fick jag fram recept med bacon å yoghurt..
Sen tar du med tomatpure ochså men värm den innan i några minuter i stekpannan, smaka av med bacon pasta och lök med tomatpuren sen häller du på yoghurten och vevar runt med eller utan värme.. smaka av hela tiden
Citera
2020-08-23, 22:04
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxorr
Släng ihop allting https://www.google.com/search?q=bacon+med+toughurt&rlz=1C1CHBF_svSE892SE8 92&oq=bacon+med+toughurt&aqs=chrome..69i57.16179j0 j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Bara med en snabb googling så fick jag fram recept med bacon å yoghurt..
Sen tar du med tomatpure ochså men värm den innan i några minuter i stekpannan, smaka av med bacon pasta och lök med tomatpuren sen häller du på yoghurten och vevar runt med eller utan värme.. smaka av hela tiden

Det är en vanlig frukostyoghurt hon har i kylen. Den fungerar dåligt i matlagning. Han skulle kunna göra färskost av den och servera som tillbehör.

Värm yoghurten försiktigt i en kastrull tills den spricker. Sila genom ett kaffefilter - det tar en stund. Salta. Den vattenliknande vätskan som blir över kan man reducera i kastrullen tills man har ca en tesked messmör.
Citera
2020-09-30, 20:00
Medlem
Bartman777s avatar
Jag har en öppnad chreme fraiche jag behöver göra slut på idag, det är cirka 2,5 dl.
Jag har en del fryst kycklingfilé, så tänkte göra någon röra av det, men andra förslag är såklart välkommet.

Jag vet dock inte riktigt vad jag ska ha till det.

Jag har:

Potatis
Morötter
Palsternacka
frysta Broccoli-buketter
(lite) grädde
Tacosås
Ägg
Gul paprika
Gul lök
Bacon

Tanken är såklart inte att jag ska göra av med alla de ingredienserna.

Men har någon förslag på vad jag kan dra ihop med chreme fraichen och kycklingen, som blir gott ändå?

EDIT: Funderar på att bara göra klyftpotatis till kycklingröran, om ingen har något kreativare och roligare förslag.
Senast redigerad av Bartman777 2020-09-30 kl. 20:12.
Citera
2020-10-01, 08:05
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Jag har en öppnad chreme fraiche jag behöver göra slut på idag, det är cirka 2,5 dl.
Jag har en del fryst kycklingfilé, så tänkte göra någon röra av det, men andra förslag är såklart välkommet.

Jag vet dock inte riktigt vad jag ska ha till det.

Jag har:

Potatis
Morötter
Palsternacka
frysta Broccoli-buketter
(lite) grädde
Tacosås
Ägg
Gul paprika
Gul lök
Bacon

Tanken är såklart inte att jag ska göra av med alla de ingredienserna.

Men har någon förslag på vad jag kan dra ihop med chreme fraichen och kycklingen, som blir gott ändå?

EDIT: Funderar på att bara göra klyftpotatis till kycklingröran, om ingen har något kreativare och roligare förslag.
Nu frågade du ju igår men jag hade gjort någon form av gryta med lök, paprika, bacon, kyckling och sen på med chreme fraichen och kryddor, om du inte har pasta så skulle jag nog satsa på att göra potatismos till av potatisen och grädden, om du inte har mjölk.
Citera
2020-10-01, 17:06
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Nu frågade du ju igår men jag hade gjort någon form av gryta med lök, paprika, bacon, kyckling och sen på med chreme fraichen och kryddor, om du inte har pasta så skulle jag nog satsa på att göra potatismos till av potatisen och grädden, om du inte har mjölk.
Jao, det blev klyftpotatis. Ingen jättehit, men det funkade.
Tack ändå för ditt svar!
Citera
2020-10-02, 05:34
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Jao, det blev klyftpotatis. Ingen jättehit, men det funkade.
Tack ändå för ditt svar!
Det är också gott! Av någon anledning gör jag inte klyftpotatis så ofta längre, det har som fallit ur huvudet på mig men tack för påminnelsen. Kanske får bli det ikväll.
Citera
2020-11-10, 14:57
Medlem
Födelsedagsmiddag till flickvän

Tja! Min andra hälft fyller snart år och istället för nån pryl så ville hon att jag ska laga nåt spännande till middag. Jag är rätt kass i köket och har ganska ont om stålar. Det ska vara vegetariskt och jag kan lägga ett par hundringar på råvarorna för just detta tillfälle. Minst en portion till oss båda. Endast huvudrätt. Några rekommendationer?
Citera
2020-11-10, 15:04
Medlem
Vegetarisk lasagne och en flaska rött
Citera
2020-11-10, 15:07
Medlem
burialhexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallsortering
Tja! Min andra hälft fyller snart år och istället för nån pryl så ville hon att jag ska laga nåt spännande till middag. Jag är rätt kass i köket och har ganska ont om stålar. Det ska vara vegetariskt och jag kan lägga ett par hundringar på råvarorna för just detta tillfälle. Minst en portion till oss båda. Endast huvudrätt. Några rekommendationer?

Vad gillar du själv för mat?
Om du skulle laga något du själv åt va skulle det bli då?
Citera
2020-11-10, 15:21
Medlem
Lucianuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallsortering

En liten undring: Vegetariskt? Det finns många sorters vegetarianer. En del äter ägg och mjölkprodukter (utökar möjligheterna ordentligt), men inte kött, fisk, fågel och skaldjur t.ex. Har du nån koll förresten på vad hon gillar?
Citera
2020-11-10, 15:28
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Vegetarisk lasagne och en flaska rött

Detta tycker jag är ett bra förslag. Men med en god sallad till! Och kanske något mer typ en skål oliver eller fetaost att toppa med?

Men en riktigt bra lasagne och ett glas rött till är perfekt.

Ett gott vitt bröd med smör också? Typ baguette.

Och kanske ett litet glas bubbel innan maten? Du kan ju köpa en sån liten flaska, det blir i alla fall festligt.

Edit: burrata med olivolja och lite flingsalt på är ju en trevlig förrätt annars? Några tomatbitar runt och några blad färsk basilika. Burratan är bara att lägga upp så det kräver 0 kunskap i köket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in