2020-10-01, 16:30
Medlem
Tja, jag har en glugg i framtänderna som jag gärna vill fixa. Hur fungerar det kan man få gratis tandställning om man är under 18 för att fixa en glugg?
Citera
2020-10-01, 16:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kekedu
Tja, jag har en glugg i framtänderna som jag gärna vill fixa. Hur fungerar det kan man få gratis tandställning om man är under 18 för att fixa en glugg?

Vadå under 18?
Citera
2020-10-01, 16:35
Medlem
Citat:
Sonen fick det fixat gratis med en tandprofilsplatta som ”limmades” på framtänderna.
Citera
2020-10-01, 21:48
Medlem
Okej, du menar att du har glugg m e l l a n tänderna. Vi råkar ha gratis tandreglering för barn och ungdomar i Sverige tack vare att alla betalar skatt. Så svar ja; om du bevisligen är under 18.
Citera
2020-10-01, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mangelina
Okej, du menar att du har glugg m e l l a n tänderna. Vi råkar ha gratis tandreglering för barn och ungdomar i Sverige tack vare att alla betalar skatt. Så svar ja; om du bevisligen är under 18.

För det första så är det väll inte så svårt att fatta att en glugg brukar vara mellan tänder men för att förtydliga det så JA MELLAN tänderna. För det andra så kan du inte begära tandställning för vad som helst utan det måste vara ett problem som besvär dig typ att du får svårt att äta och det är därför jag frågar om en glugg mellan framtänderna är tillräckligt för att få tandställning.
Citera
2020-10-01, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falhscbak
Sonen fick det fixat gratis med en tandprofilsplatta som ”limmades” på framtänderna.
Tandprofilsplatta har jag aldrig hört talas om däremot att man limmar fast en bit plast kanske det du menar. Jag kollade upp det och plastbitarna blir gula så det syns väldigt mycket efter ett tag är dock ett alternativ.
Citera
2020-10-01, 22:52
Medlem
Citat:
För det första så är det väll inte så svårt att fatta att en glugg brukar vara mellan tänder men för att förtydliga det så JA MELLAN tänderna. För det andra så kan du inte begära tandställning för vad som helst utan det måste vara ett problem som besvär dig typ att du får svårt att äta och det är därför jag frågar om en glugg mellan framtänderna är tillräckligt för att få tandställning.
Stämmer. Man sätter inte tandställning för att korrigera annat än bettfel. Detta är inget bettfel. Detta är av kosmetisk art så förmodligen måste du bekosta det själv.
Hittade denna info på nätet "Vad kostar det att fylla glugg mellan tänderna? Priset beror alldeles på vilken behandling du behöver och i vilken omfattning. Till exempel tandreglering med Invisalign kan kosta mellan 30 till 50 000 kronor och fylla på glugg med komposit, från 1800 kronor och uppåt"
Citera
2020-10-01, 22:58
Medlem
Citat:
Tandprofilsplatta har jag aldrig hört talas om däremot att man limmar fast en bit plast kanske det du menar. Jag kollade upp det och plastbitarna blir gula så det syns väldigt mycket efter ett tag är dock ett alternativ.
Kolla upp det hos din tandläkare, finns säker många olika alternativ.
Som vanligt är det mesta en kostnadsfråga. Hållbara, kavlitétsmaterial är alltid dyrare. Kanske finns det någon porslinsvariant som inte missfärgas, men kostar självklart då mera. Hör dig för. Kostar inget att fråga
Citera
2020-10-02, 09:50
Medlem
Citat:
Det har inte gulnat på sonen i alla fall.
Citera
2020-10-02, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falhscbak
Det har inte gulnat på sonen i alla fall.

Okej hur gammal är din son?
Citera
2020-10-02, 21:17
Medlem
Citat:
Okej hur gammal är din son?
Viktigare är väl att han har haft den i fyra år nu.
Citera
2020-10-02, 23:04
Medlem
MrMarios avatar
Det jämnar ut sig av sig självt om du får visdomständer. Hade glugg mellan framtänderna som barn o tonåring, försvann vid 20 års åldern då visdomständerna tryckte ihop alltsammans. Nu får jag knappt in tandtråd emellan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in