2020-10-01, 12:47
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShyPooper
Se dokumentären på dplay och vad den norska experten säger. Det är omöjligt att skadan har uppkommit så som du säger. Fysiskt omöjligt enligt de naturlagar vi har här på jorden. De går inte att bortse från.
Har inte Dplay...
Men Eurosport player? :-)
Citera
2020-10-01, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Det var som tusan. Är detta baserat på någon hastighet som fartyget höll?

Experten sa att det krävdes något med som väger 1k ton i en fart av 2 knop för att åstadkomma denna skada, alternativt något som väger 500 ton i en fart av fyra knop för att åstadkomma detta hål. Alltså att det har träffat estonias sida med en fart av fyra knop, inte att färjan höll fyra knop.
Citera
Medlem
Zloths avatar
Globalisten och Rothschild-agenten Bildt förnekar sig inte.

De flesta förstår att det är någonting som inte står rätt till med Estonia. Hur dumma tror han att vi är?
Citera
Medlem
Har någon sett Jutta Rabes film om Estonia? Har aldrig lyckats hitta den på internet, bara snuttar men nästan alla delar som lagts upp på youtube har blivit borttagna/aldrig laddats upp.
Senast redigerad av Porkster 2020-10-01 kl. 12:55.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Har inte Dplay...
Men Eurosport player? :-)

Men då faller ju alla dina argument platt? Jag menar, du argumenterar utan att ha all tillgänglig fakta?
Citera
2020-10-01, 12:50
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjabo1973
Som jag förstår så täcker hålet både delar av bildäck men även hyttsektioner.

Jag undrar om det finns några överlevande som bodde i dessa hytter? Det skulle kunna vara ett tydligt sätt att veta huruvida skadan uppkom när fartyget fortfarande var vid ytan.

Ja det finns överlevande vittnen från hytter i närheten av skadan och besättning från maskinrummet i närheten. Skadan uppstod när färjan slog i botten.
Citera
2020-10-01, 12:50
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Men har du svaret på den här frågan ang hålet på sidan och att båtens fart försvårar för vatten att läcka in i hålet:

(FB) Nya uppgifter om Estonia - hål midskepps. 24/09 - 20

Jag är ingen expert på sånt här.
(Jag har bara råkat höra talas om Arkimedes princip. )

Men om du tittar på den här filmen
https://www.youtube.com/watch?v=ky2p-ddlO6c
och då speciellt vid 1:37.

Om du borrar ett hål, eller öppnar en lucka, i botten, alldeles efter steget/ytan "1",
på båten i farten så kommer det inte att komma in något vatten i båten där,
eftersom den bara finns luft under den, just där och just då.

Om du stannar båten kommer det att komma in vatten i båten genom hålet.
Om du backar båten kommer det antagligen att komma in vatten i båten ännu fortare.

Så hur Estonia-hålet skulle fungera tror jag skulle bero väldigt mycket på hur kanterna
på hålet ser ut, och hur det skulle påverka vattenströmmarna runt hålet.

Om den främre kanten skulle vara utfläkt och sticka ut,
och den bakre infäkt och sticka in skulle det nog komma in
mindre vatten än om det var tvärs om.
Men sjögång osv skulle så klart kunna påverka en massa.

Förresten har det ju pratats mycket om hur kanterna är in eller ut fläkta.
Dvs gjorda av inre bomb eller yttre U-båt.
Jag tycker att kanterna ser mer utfläkta än vad många andra ser.
Men det kan ju bero på hur plåten har spruckit och bucklat sig när U-båten körde på.
Citera
2020-10-01, 12:52
Medlem
Tjabo1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Detta är en sida med en hel del intressant information:

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/01/26/nya-markligheter-i-estoniautredningen-rapporter-och-nodbojar-sparlost-forsvunna

Exempelvis:

"I den nyaste upplagan av Die Estonia (2019) presenterar Jutta Rabe ett nytt vittne, gränsvakten Janno J, som säger sig ha sett fyra ryska militärlastbilar köra ombord sist av alla på Estonia inför den sista resan.

Svenska militären har efter SVT:s Uppdrag gransknings avslöjande indirekt medgett smuggling av ryskt militärgods på Estonia. Men det skall ha skett vid två tillfällen i september, inte under olycksnatten.

Triathleten Ain-Alar Juhanson, som förlorade tre idrottskamrater på Estonia, kan bestämt avfärda Rabes nya vittnesuppgifter.

- Vi körde sist ombord med vår skåpbil. Vi tittade noga omkring oss på bildäck, eftersom som ledaren Jaan olovligt skulle sova i bilen. Han hade ingen hyttplats. Dessutom ville han vakta våra dyrbara cyklar. Vi såg absolut inga beväpnade vakter och inga militära fordon någonstans.
"

I den nya dokumentären säger överlevande svenska att hon såg militärtransporter komma allra sist, och dessutom "försenade", som att färjan väntade på dessa och därigenom kom iväg 15 minuter sent.

Undrar om dessa båda påståenden kan ändå stämma om triathletens uppgifter är att de var de sista ordinarie bilarna som kom in, kanske var han inte kvar när de "försenade bilarna" kom?
Citera
2020-10-01, 12:53
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
Ja, det är ju såklart mycket troligare att Estonia sjönk och landade med fören på en kulle som har en identisk form av ett saknat bogvisir där tillochmed inbuktningens djup stämmer med höjdskillnaderna på bilden... klart troligare scenario än att en eventuell inblandad part inte vill medge sin delaktighet.
Har någon av dina rapporter överhuvudtaget avhandlat bilden och nämnt något om denna "kulle"?
Då har vi två alternativa förklaringar som jag kan se:
1) Feltolkning/anomali i en SONAR-avbildning, vs.
2) sammansvärjning mellan Finland och Sverige avseende upptäckt och bärgning av visiret + mörkläggning av delar av JAICs medlemmar + munkavle/lögner från alla som undersökt visiret och vraket (inklusive Meyer-varvet får man förmoda)

Jag lutar nog åt (1) ändå.
Citera
2020-10-01, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Bucklan på visiret uppstod då det föll framåt och slog emot bulben. Någon annan förklaring kan knappast finnas.

Det finns en annan förklaring och det är att bucklan kom till när hon gick in på varv för att montera fenstabilisatorer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Ja det finns överlevande vittnen från hytter i närheten av skadan och besättning från maskinrummet i närheten. Skadan uppstod när färjan slog i botten.

Det är omöjligt och det är bevisat omöjligt. Den delen av skeppet där skadan sitter har aldrig haft kontakt med botten.
Citera
Medlem
Tjabo1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg

Finns detta dokumenterat? Det är ju i högsta grad väsentligt om det du skriver stämmer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in