2020-10-01, 10:35
Bannlyst
Jag ställde en fråga i tråden igår som jag tycker är väsentlig när det gäller hålet i sidan som orsak till vattenintag i båten:

(FB) Nya uppgifter om Estonia - hål midskepps. 24/09 - 20

"Om man hade borrat ett lika stort hål ungefär där det nyupptäckta hålet på sidan är, och om det hålet hade varit under vattnet under färden. Hade det då kunnat läcka in så mycket vatten genom det hålet under färden, pga vattentryck eller vågor?
Jag är tveksam, för det vatten som är på väg in i hålet, kommer kanske inte hinna in i hålet innan hålet har åkt vidare.
Det borde väl iallafall komma in mindre vatten genom hålet ju fortare båten åker?"

Finns det någon som kan svara på det?
Citera
2020-10-01, 10:35
Medlem
JayDee78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Nu har jag sett de första 4a av dokumentären, och den är väldigt välgjort och informativ utan att dra icäg för mycket. Innehållet borde räcka för att upplösa socialdemokratiska partiet innan nyår tycker man, men tja så är det ju sverige.

Undrar lite över griftefriden, då det är internationellt vatten där ingen stats lagar gäller. Är det så att det enbart är förbjudet för fartyg att dyka som är flaggade i de länder som undertecknat griftefridsavtalet?

Får ett Italienskt fartyg undersöka botten?
Har inte sett sista delen än dock.

Betänk att sossarna övertog detta från moderaterna. (Olyckan skedde en vecka efter valet och transporter av hemligt materiel gjordes under högerstyre)

Om det är en mörkläggning bakom finns den på bägge sidor av de politiska blocken. Ingen har då händerna rena!
Citera
2020-10-01, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaChief
Å fyfan, såg på intervjun med röjdykaren på swebbtv igårkväll, som berättade om dykning dagar efter förlisningen och om hålet som aldrig blivit offentliggjort.

Dock tycker jag att det ser ut som en kollision snarare än en sprängning.
VARFÖR TÄCKA VRAKET MED CEMENT???DET ENDA SYFTET MED DET,ÄR ATT DÖLJA,MÖRKA,LOCKET PÅ FÖR SANNINGEN...HÅLET HAR SVERIGE VETAT OM,HELT KLART..Grav Frid?SNART FÅR VI INTE GÅ TILL KYRKO GÅRD HELLER DÅ?ÄR DET DÄR STATEN GÖMMER DET SOM MÖRKATS????INTE ORIMLIGT ALLS.
Citera
2020-10-01, 10:37
Medlem
Dumdrygs avatar
Detta måste vara en av Flashbacks snabbast växande trådar.
Hålet är alltså på styrbords sida som legat nedåt mot botten. Estonia reste sig lodrätt på slutet och sjönk sedan. Sedan har det träffat botten och vält åt sidan och träffat en klippformation/stenhäll som tryckt in skrovet. Färjan väger ju ett antal ton.
Citera
2020-10-01, 10:40
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjabo1973
Ja, det var ett tyskflaggat fartyg som gjorde den nya undersökningen. (Tyskland ej undertecknat.)
Men dykarna har blivit åtalade?
Och hur funkar uttalandet från åklagare Helene Gestrine att "Ingen får komma i närheten av Estonia" ?
Citera
2020-10-01, 10:42
Medlem
mb20guys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee

Det är som sagt bevisat att det smugglades tisdagen den 14:e och tisdagen den 20:e.
Det är väldigt nära till hands att tro att det även smugglades tisdag den 27:e (olycksavgången).

Ja det känns högst troligt med tanke på att vittnen även sett militärtransporter innan avgång efter att alla vanliga passagerare gått på...

Nu är frågan hur mycket visste svenska militären/regeringen om denna smuggling? Hur omfattande var den? Vad smugglades?

Det är en helt ogreppbar skandal om svenska myndigheter har hemlighållit detta under alla dessa år för anhöriga och oss andra! Något liknande har jag aldrig hört talas om. Nu måste sanningen fram helt enkelt.
Citera
2020-10-01, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Detta måste vara en av Flashbacks snabbast växande trådar.
Hålet är alltså på styrbords sida som legat nedåt mot botten. Estonia reste sig lodrätt på slutet och sjönk sedan. Sedan har det träffat botten och vält åt sidan och träffat en klippformation/stenhäll som tryckt in skrovet. Färjan väger ju ett antal ton.
Tack för att du förtydligade detta. Skulle du kunna utveckla lite mer, eftersom det går emot den vedertagna uppfattningen om att detta är ganska otroligt med tanke på bottnens sammansättning?
Citera
2020-10-01, 10:43
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
Titanic var dock längre än Estonia och även i övrigt förekom det nog en del konstruktionsskillnader.

Jo visst det fanns skillnader men båda var stora fartyg som sjönk.

Om fartyget sjunker med t.ex. aktern först så att fören lyfts upp så tror jag det kan bli spänningar som kan fläka upp plåt längs fartygets sida.

Ännu värre antagligen om fartyget har kraftig slagsida och sjunker i grov sjö med de extra påkänningar som det då dessutom blir. Egenvikten från den del av fartyget som lyfts upp ur vattnet kan belasta fartygets sida med ett väldigt stort moment så att något där vid en svag punkt ger med sig och fläks upp.
Citera
2020-10-01, 10:43
Medlem
Citat:
Och hur funkar uttalandet från åklagare Helene Gestrine att "Ingen får komma i närheten av Estonia" ?
Tydligen får vem som helst komma dit eftersom det är på internationellt vatten. Men om de skulle befinna sig i Sverige efteråt så kan de bli lagförda för brott. Så som jag förstått det.
Citera
2020-10-01, 10:45
Medlem
Tjabo1973s avatar
Citat:

Två ombord var svenskar, dessa har blivit åtalade men inte resten av besättningen.
Citera
2020-10-01, 10:46
Medlem
RAzakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tinybits
Har för mig ,enligt teoretikerna, Estonia sände sitt mayday på kanal 16. Vilket är någon allmän kanal, inte den primära(?)

Nej, det är korrekt kanal, kanal 16 används som anropskanal o nödfrekvens. Däremot så tog Estonia först kontakt med Silja Europa, för att sen skicka ut mayday, behöver inte vara något konstigt med det mer än att man i panik använder sig av ryggmärgsreflex.

Gällande sjöräddningscentralen så gick det ju inte att få tag på dem, o det hörs ju även i radiotrafiken.
Citera
2020-10-01, 10:48
Medlem
SkogsKonungs avatar
Oavsett hur sprickan kom till är det ju djupt underligt att detta aldrig framkommit tidigare. Hur kan inte detta ha funnits med i offentliga rapporter innan? Knappast så att hålet kommit till de senaste åren...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in