2020-10-01, 12:02
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kosegutten
Ok, däck 0 då. Hursomhelst så måste det varit en felkonstruktion om det inte låter båten flyta på sidan efter kantring. Kanske en senare modifiering?

Hål i sidan innan förlisning hade dock sänkt båten iaf.
Bestämmelserna (SOLAS, klasskingsregler) har alltid någon gräns. Man ansåg att 30 grader är mycket slagsida, och det är det också. Grejen är att vid sådan slagsida så dränks ytterdörrar och fönster krossas. Det är kört ändå.
Citera
2020-10-01, 12:03
Medlem
DeMysteriiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Det behövs ingen luft alls i ett föremål för att det ska kunna flyta på vatten, om det är tillräckligt tunnt och avlångt och föremålet ligger plant på vattnet. Då blir nämligen ytan som vattnets lyftkraft verkar mot större.

Nej, du har missförstått mig. Eller förklara vad jag har missförstått.

Ett föremåls förmåga att flyta har ingenting att göra med huruvida det har en stor yta nedåt eller inte. Din dörr som du pratar om kommer inte ha större eller mindre flytkraft beroende på om den ligger ner eller står upp. Det enda som har betydelse är föremålets massa och volym. Om ett föremål har volymen 1 dm³ så kommer det flyta så länge det har en massa som är mindre än 1 kg, och sjunka om det har en massa som är över 1 kg, oavsett hur föremålet är utformat eller vinklat. Dessa är de enda parametrarna du behöver för att räkna ut flytkraften.

Men det börjar bli lite väl off topic nu kanske. Som sagt, Googla det hela eller starta en tråd i fysikforat, för det är du som har en unik uppfattning om detta.
Citera
2020-10-01, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Du skriver ”uppe på däck 1” men han bodde på däck 1 (under bildäck)?

När du skriver ”rejält med vatten på däck 1”, menar du bildäck (2) eller däcket där hans hytt var ( däck 1)? Min poäng är att ingen såg de 500-1000 m^3 (eller ännu mer) vatten på däck 1 som skulle krävts för att Estonia skulle kantra. Vi pratar flera dm djupt över hela däck 1, mycket mer om det bara är hyttområdet.

Menar att det tog honom 1 minuts tid enligt honom att vara uppe på däck, dvs "utomhus". Och med rejält med vatten på hans våning där han bodde, vilket var under bildäck.

Ber om ursäkt jag var otydlig
Citera
2020-10-01, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Porkster
Vad har orsakat bucklan på visiret? Det känns ju orimligt att den kan ha uppstått när visiret landade på havsbottnen (om den nu gjorde det), även om botten hade varit 100% sten. Så tjockt järn, och så låg massa, kan ju inte få upp tillräcklig fart under vatten för att lämna en sån buckla. Givet att visiret uppenbarligen seglat ner med bredsidan först eftersom det är där bucklan är. Men vad vet jag. Man borde bärga Estonia och undersöka bottnen den låg på. Samma sak borde man gjort där visiret landade (om det nu gjorde det vill säga).

Den där sonarbilden som kan tänkas föreställa visiret dingla från sidan men fortfarande vara förankrat i skeppet var mycket intressant. Bilden är inte superlätt att tolka och kan nog misstolkas rätt lätt. Det förklarar inte den stora bucklan som är mitt fram på visiret heller.

Bucklan på visiret uppstod då det föll framåt och slog emot bulben. Någon annan förklaring kan knappast finnas.
Citera
2020-10-01, 12:08
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rambo77
HoFE sjönk inte, men det vet du väl? När såg de 3 vittnena (antar du menar bl.a. S-lver L-inde) att bogvisiret var borta? Såg de att rampen var nere? Har aldrig påstått att inte bogvisiret inte var en del av orsaken, inte trovärdigt dock att det var enda anledningen.

Nä jag ger upp att diskutera med dig. Vi är överens om att vara oense.... Vill inte bidra till mer lön som du får för att skriva, men visst var det bra att hålet hittades så att hela anledningen till förlisningen kanske kommer närmare ytan....
Jag förstår att det bör emot, men om du vill lära dig något så krävs det läsning.
- av sammanfattningen i JAIC framgår att de tre besättningsmännen vittnar om att visiret saknades när Estonia sjönk. Vilket jag skrev i mitt förra inlägg.
- eftersom du har beröringsskräck avs. JAIC så har jag gett dig en annan källa där du kan kolla vittnesmålen i orginal (kan finnas ljudfiler också): Estoniasamlingen.

Varsågod.
Ingen orsak.
Citera
2020-10-01, 12:08
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porkster
Vad har orsakat bucklan på visiret? Det känns ju orimligt att den kan ha uppstått när visiret landade på havsbottnen (om den nu gjorde det), även om botten hade varit 100% sten. Så tjockt järn, och så låg massa, kan ju inte få upp tillräcklig fart under vatten för att lämna en sån buckla. Givet att visiret uppenbarligen seglat ner med bredsidan först eftersom det är där bucklan är. Men vad vet jag. Man borde bärga Estonia och undersöka bottnen den låg på. Samma sak borde man gjort där visiret landade (om det nu gjorde det vill säga).

Den där sonarbilden som kan tänkas föreställa visiret dingla från sidan men fortfarande vara förankrat i skeppet var mycket intressant. Bilden är inte superlätt att tolka och kan nog misstolkas rätt lätt. Det förklarar inte den stora bucklan som är mitt fram på visiret heller.

Framkommer i dokumentären att det antagligen är bulben under som orsakat bucklan i visiret.
Citera
2020-10-01, 12:09
Medlem
mb20guys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beardbraid
Det som får mig att undra är hur ca 150 pers som jobbar på en ubåt håller käft i 26 år om att man i misstag råkade ha ihjäl nästan 1000 civila. Nån måste ju sitta pensionerad med samvetskval i ett land utan utlämningsavtal med ubåtens hemland, och ingen lägre besättningsman har erkänt på fyllan för en kompis under alla dessa år. Det låter inte så troligt.

Det är helt klart underligt men efter att ha haft en far som arbetade inom försvarsindustrin (under den tidsperioden som Estonia sjönk också) och vet hur hårt han höll på sekretess både då och längre fram i livet så är jag mindre förvånad att det inte kommit ut. Men som du säger man tycker ju att nån borde ha talat ut om en sån exceptionell händelse.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Bucklan på visiret uppstod då det föll framåt och slog emot bulben. Någon annan förklaring kan knappast finnas.
Ja såklart! Tack.

Citat:
Ursprungligen postat av OvissFramtid
Framkommer i dokumentären att det antagligen är bulben under som orsakat bucklan i visiret.
Gotcha.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaktjuven
Min första tanke också att visiret slitit upp sidan.
Men rent fysiskt blir det svårt då kraften som slitit upp hålet ska vara på ca 1000 ton enligt professorn med en fart av 19knop tror jag. Visiret väger 55 ton.
Visirets vikt och spetsiga kanter, vågorna som ger kraft, Estonia hastighet, jag får tyvärr inte alla dessa kombinerat till att visiret ska kunna uppnå en sådan styrka. Ett isberg kanske men inte ett visir som lätt skulle stötts bort jämfört med ett isberg.

Vet någon när de olika länderna kommer presentera en ny haverikomission?
Tillsättandet av den nya kommissionen kommer ge oss ett direkt svar på transparens eller ett nytt dubbelspel ifrån länderna.
Dem som är hungrigast på att få veta sanningen i detta läge känns som esterna med Kurm i spetsen.

Skulle tro att Estoniaaffären omgärdas av största sekretess och att Kurm mfl nu utsätts för tryck från bla USA att ansluta sig till locket som ligger på. För bakom katastrofen finns fakta om att E användes för transporter av grejer som sannolikt stulits eller köpts av mindre nogräknade militärer. Det blir en del i kalla kriget när det förefaller som Sverige spelat under täcket för att hjälpa USA komma över militära hemligheter. Sverige har förlitat sig på sin vänskap med USA när det gäller att bevara friheten och därför var det fel men fullt logiskt att Estonia nyttjades på ett farligt sätt. Estonia kan ha förlist pga andra orsaker men orsaken till förlisningen kan också ha varit mänsklig illvilja. Och nu går dramat vidare tack vare det "nyupptäckta" hålet som sannolikt funnits där sedan förlisningen men som aldrig nämnts i någon haverirapport. Varför det? En haverikommission som var en mörkläggningskommission.
Citera
2020-10-01, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kosegutten
Nja, det finns någon beräkning som säger att det finns ca 3000 ton lyftkraft i överbyggnaden. Iaf så räcker det inte med ballasttankarna. De är till för att justera lutningen några grader och inte att flyta på.

Estonia skulle inte sjunkit pga vatten på bildäck. Bildäck är över vattenlinjen så öppet bogvisir leder inte ensamt till katastrof. Bara att vända upp och låta det rinna ut. Dock kunde hon ha kantrat pga för mycket skvalp på bildäck Estonia skulle då flutit på det täta utrymmet under bildäck. Så var det iaf tänkt.

Nu sjönk hon pga det inte var tätt under. Dåligt underhåll, fusk med tillsyn från myndigheter felbyggd ventilation till däck 1. Hål midskepps pga explosion eller kollision var nog bara grädde på moset.

Tillkommer gör skandalen med smuggling som gjorde att Carl Bildt bestämde att bogvisiret var boven och myndigheterna spelade med pga att så många dog pga eftersatt tillsyn av sjöfarten och att de på så sätt kunde smita från ansvar.

Hon fick in för mycket vatten på bildäck och fria vätskeytor uppstod, och det bidrog till det snabba förloppet med slagsida, det är varje fartygsbefäl mardröm att få fria vätskeytor i ett fartyg. Och i passagerarfartyg är det oftast inte stort GM, hon hade enligt utredningen nedan
I metacenter-
höjden på 1,17 meter ingår korrektionen
för fria vätskeytor. Enligt den gällande
stabilitetsboken var minsta erforderliga
metacenterhöjd 0,63 meter.
Så det skall inte mycket till att reducera metacenterhöjden när det det forsade in vatten på huvuddäck.

Och som jag skrev i ett tidigare inlägg så skulle Estonia klarat sig ifall de öppnade akterrampen, då skulle vattnet strömma igenom och hon skulle hålla sig flytande !
En av Sveriges bästa inom fartgsstabilitet och fartygslära var med och gjorde testet som bekräftade att hon hade klarat sig från att sjunka! Men det kom aldrig ut i media, skulle bli ramaskri !
Citera
2020-10-01, 12:11
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av remixutoheaven
1. Bogsvisiret skulle aldrig kunna ha hålla sig flytande mer än några sekunder pga sin vikt.

Det är inte vikten som avgör om något flyter

Har vi några fakta som stöder att bogvisiret kan eller inte kan hålla sig flytande en stund? Någon som exakt hur visiret ser ut invändigt? Finns det en chans att det kan flyta en kort stund om det lägger sig på vattenytan i ett visst läge?
Citera
2020-10-01, 12:12
Medlem
Barney Calhouns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Eller fått sig en smäll från någon av propellrarna?
Tror inte det sjönk direkt som en sten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in