2020-10-01, 11:53
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kosegutten
Nja, det finns någon beräkning som säger att det finns ca 3000 ton lyftkraft i överbyggnaden. Iaf så räcker det inte med ballasttankarna. De är till för att justera lutningen några grader och inte att flyta på.

Estonia skulle inte sjunkit pga vatten på bildäck. Bildäck är över vattenlinjen så öppet bogvisir leder inte ensamt till katastrof. Bara att vända upp och låta det rinna ut. Dock kunde hon ha kantrat pga för mycket skvalp på bildäck Estonia skulle då flutit på det täta utrymmet under bildäck. Så var det iaf tänkt.

Nu sjönk hon pga det inte var tätt under. Dåligt underhåll, fusk med tillsyn från myndigheter felbyggd ventilation till däck 1. Hål midskepps pga explosion eller kollision var nog bara grädde på moset.

Tillkommer gör skandalen med smuggling som gjorde att Carl Bildt bestämde att bogvisiret var boven och myndigheterna spelade med pga att så många dog pga eftersatt tillsyn av sjöfarten och att de på så sätt kunde smita från ansvar.
Myth busting påkallad:
Estonia hade ventilationstrummor från däck 0 som mynnade mitt på sidorna. När slagsidan översteg ca 30 grader hamnade de under vatten och utrymmet under bildäck vattenfylldes.
Citera
2020-10-01, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaktjuven
Fråga.
Estonia är på väg västerut mot Stockholm.
Visiret lossnar och hon sjunker under 1h och går till botten. Under denna tid har hon efter ett par minuter börjat tappa fart ju mer slagsidan ökar tills hon står i 90graders vinkel. Dvs, hon rör sig ifrån visiret.
Visiret hittas dock ca 1560m västerut från vraket.

Jag har inte läst JAIC rapporten men vände Estonia tillbaks mot Estland och rörde sig österut från att bogvisiret lossnade, dvs ifrån visirets nedslagsplats eller flöt den ikapp Estonia?

Förstår ni frågeställningen?

Som jag har förstått det så girade fartyget kraftigt för att inte gå rakt mot vågorna då man insåg vad som höll på att hända. Så småningom dog motorerna dessutom så fartyget drev med vinden.
Citera
2020-10-01, 11:55
Medlem
mb20guys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Ja esterna med Margus Krum samt en tredje mer oberoende part Japan eller nåt. En svensk utredning kommer ingen lita på oavsett.

Exakt Sverige har absolut ingen trovärdighet kvar i detta ärende. Låt Island och Australien utreda
Citera
2020-10-01, 11:56
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Ja fartyget är delvis sjunket då. Och det kan ju sjunka ännu mer om mer vatten och annan massa kommer in i det.
Och om det läcker in vatten i tex de nedre däcken, och det blir fyllt med vatten där, då tror jag de som är instängda där tycker att skeppet har sjunkit.
Men om man tycker att ett fartyg har större värde än människor, då är det viktigaste kanske att fartyget kan tas iland innan det sjunker till botten, och människorna instängda i det vattenfyllda nedre däcket är då ett mindre problem.

Är Estonia sjunket?
Eller är Estonia delvis sjunket?
Citera
2020-10-01, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Myth busting påkallad:
Estonia hade ventilationstrummor från däck 0 som mynnade mitt på sidorna. När slagsidan översteg ca 30 grader hamnade de under vatten och utrymmet under bildäck vattenfylldes.

Ok, däck 0 då. Hursomhelst så måste det varit en felkonstruktion om det inte låter båten flyta på sidan efter kantring. Kanske en senare modifiering?

Hål i sidan innan förlisning hade dock sänkt båten iaf.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BillClintonsCigarr
Finns det något sätt att se dokumentären om man inte är i Sverige för tillfället?

Finns många VPN-tjänster du kan använda, finns säkert någon gratis. Vet inte hur pass bra geoblock som dplay använder men värt ett försök. Annars om du har någon polare som kan rippa och slänga upp på piratviken
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Menar du när vittnena berättade eller när de såg det?
- förhören startade inom 1-2 dagar om jag minns rätt.
- de tre vittnena såg att visiret saknades när Estonia sjönk.

HoFE kapsejade snabbare och tog därför inte in vatten lika snabbt. Självklart är det en högst relevant referens, i synnerhet om man vill förstå hur JAIC tänkte. Tror iofs att hon stod med skorstenen i botten, men jag kan minnas fel.

HoFE sjönk inte, men det vet du väl? När såg de 3 vittnena (antar du menar bl.a. S-lver L-inde) att bogvisiret var borta? Såg de att rampen var nere? Har aldrig påstått att inte bogvisiret inte var en del av orsaken, inte trovärdigt dock att det var enda anledningen.

Nä jag ger upp att diskutera med dig. Vi är överens om att vara oense.... Vill inte bidra till mer lön som du får för att skriva, men visst var det bra att hålet hittades så att hela anledningen till förlisningen kanske kommer närmare ytan....
Citera
2020-10-01, 12:00
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catzizfantazticz
Reintamm eller hur han stavades bodde väl på våningen under bildäck. Han sprang ut omgående när han hörde smällarna och berättar att det kom vatten ur/från väggarna. Det fanns inget vatten i trappen när han sprang upp till bildäcksvåningen. Började ju bli slagsida ganska omgående även. För mig låter det som att det faktiskt kommer rejält med vatten på vån 1. Han uppskattar själv att han är uppe på däck 1 minut efter han lämnat sin hytt för han springer så fort. Antagligen var det säkert 1.5-2 minuter det tog, men jag killgissar där. Är ju för övrigt då han eventuellt ser bogvisiret flyta brevid båten. Men jag har svårt att få till att bogvisiret ska flyta i 1-2 minuter efter att det lossnat, även att båten inte heller har kört ifrån det om man inte visste man tappade de.

Jag spårar lite från min första fundering kring vatten på vån 1, jag vet.
Du skriver ”uppe på däck 1” men han bodde på däck 1 (under bildäck)?

När du skriver ”rejält med vatten på däck 1”, menar du bildäck (2) eller däcket där hans hytt var ( däck 1)? Min poäng är att ingen såg de 500-1000 m^3 (eller ännu mer) vatten på däck 1 som skulle krävts för att Estonia skulle kantra. Vi pratar flera dm djupt över hela däck 1, mycket mer om det bara är hyttområdet.
Citera
2020-10-01, 12:01
Medlem
beardbraids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hugTracersbutt
Mjo, om det fanns en ubåt i området så har jag svårt att tro att man medvetet försöker sänka ett fartyg genom att ramma det, så någon annan teori borde kanske funka. Fast jag vet inte så mycket om ubåtar, experter på dem (t.ex. de som sitter inuti) kanske vet att man kan kollidera på detta sätt utan att ta för mycket skada själva. Annars är det väl någon olycka eller liknande.

Det som får mig att undra är hur ca 150 pers som jobbar på en ubåt håller käft i 26 år om att man i misstag råkade ha ihjäl nästan 1000 civila. Nån måste ju sitta pensionerad med samvetskval i ett land utan utlämningsavtal med ubåtens hemland, och ingen lägre besättningsman har erkänt på fyllan för en kompis under alla dessa år. Det låter inte så troligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mb20guy
Exakt Sverige har absolut ingen trovärdighet kvar i detta ärende. Låt Island och Australien utreda

Det bästa vore väl om vi kunde få någon neutral stat , som inte är med i nato och således inte har något egenintresse alternativt är känsliga för påtryckningar. Om det nu är så att det vi smugglade skedde på order av NATO , den slutsatsen känns inte så långsökt med tanke på att deras president var ditsänd av Pentagon, så vore det väl på sin plats att någon neutral åskådare fick kika på det hela.
Citera
Medlem
Vad har orsakat bucklan på visiret? Det känns ju orimligt att den kan ha uppstått när visiret landade på havsbottnen (om den nu gjorde det), även om botten hade varit 100% sten. Så tjockt järn, och så låg massa, kan ju inte få upp tillräcklig fart under vatten för att lämna en sån buckla. Givet att visiret uppenbarligen seglat ner med bredsidan först eftersom det är där bucklan är. Men vad vet jag. Man borde bärga Estonia och undersöka bottnen den låg på. Samma sak borde man gjort där visiret landade (om det nu gjorde det vill säga).

Den där sonarbilden som kan tänkas föreställa visiret dingla från sidan men fortfarande vara förankrat i skeppet var mycket intressant. Bilden är inte superlätt att tolka och kan nog misstolkas rätt lätt. Det förklarar inte den stora bucklan som är mitt fram på visiret heller.
Citera
2020-10-01, 12:02
Medlem
Tjabo1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Mer troligt uppkom den när fartyget nådde botten. Antingen genom att ett klippblock slog i plåten eller - mer sannolikt - att fartygets konstruktion slog sig, ”hamnade på sniskan”. Precis där revan finns är ett av de 13 vattentäta skotten infästa. Kanske drog de inåt och skapa en buckla följt av en reva.

Om nu den grafiska översiktsbilden är korrekt så ser det ut som ett väldigt stort område är deformerat. För mig som lekman känns det "lustigt" att själva centrum av skadan verkar ligga just i vattenlinjen. Jag har ingen aning om vad som kan ha träffat skeppet, men att hålet strålar ut från just den höjd där ett ytföremål skulle träffa känns väsentligt. En krock med ett större stenparti på havsbotten skulle kunna hamna precis var som helst (inklusive just i vattenlinjen förstås av ren slump).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in