2020-10-01, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redshift
Taiwan har lidit mindre ekonomiskt än potatismonarkin med stockholmssyndromet och covidhaveriet.

Det är billigare med beredskap och att anställa kompetenta människor än att hålla stockholmssyndromet med fakejobb och terapisessioner tillsammans med politrukerna från FHM och socialstyrelsen.

Överens?

Vilken extremt dålig attityd du har!

Är du bitter på Sverige av någon anledning? Sitter du utan arbete i mammas källare och aldrig fick hämnas på de som mobbade dig i skolan?

Att jämföra Sverige med Taiwan blir ju bara löjligt. Då menar du att alla länder i Europa är helt inkompetenta. Endast Taiwan är bra nog enligt ditt sätt att se..
Citera
2020-10-01, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pneumokock
En tanke som har slagit mig är logiken kring att öppna upp för besök hos de äldre nu när smittan ändå ökar på vissa håll i landet.
Jag tror att det kommer att bli smittor på äldreboenden igen, men fördelen nu är att man kommer kunna skylla på de äldres egna val, och de anhöriga.
Nästa gång smittan härjar på äldreboenden kommer vi inte höra så mycket om låg kompetens hos personalen och deras hygienrutiner, jag tror att man kommer kunna skylla på människans egna val.

Jo, det är en märklig tidpunkt, när det finns en ökning av fall. Även andra restriktioner lättas ju på, som att höja gränsen från 50 till 500 personer i vissa fall.
Hade dessa ändringar gjorts i juli hade knappast någon tyckt att det var konstigt. Men nu är det faktiskt svårare att förklara. Någonting beror det på, som man inte kan/vill gå ut med. Har tidigare sett två alternativ.
1. Vetskap om att viruset muterat och blivit lindrare.
2. Indikationer på ekonomisk kris.
Det finns också ett tredje alternativ.
3. Indikationer på att ett fungerande och effektivt vaccin komer utebli, eller dröja mycket länge.

Minst ett, kanske flera, av ovanstående gäller, det känner jag mig i stort sett säker på. Och om tio år kommer Löfvén,Tegnell och andra att säga, att vi visste att situationen var så här hösten 20, men av dessa skäl gick det inte att gå ut med.
Citera
2020-10-01, 08:31
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
Tror Flashback kan ha haft en roll i att skydda Sverige mot överreaktion på viruset tidigare i år då det är i stort sett endast Svenskar här inne och det är svårt att skapa fejkkonton i jämförelse med twitter exempelvis. På detta sett kunde en diskussion utan lika mycket yttre manipulation föras. Vad har ni för tankar kring detta ni tappra individer som fortfarande hänger här inne?
Tror säkert att flera individer från FHM aktivt deltar i tråden - ofta kan man ju skapa sig en uppfattning av detta genom att titta på registreringsdatum och på hur användaren uttrycker sig och argumenterar.

Jag kan dock tycka att dessa skribenter gör ett rätt dåligt jobb med att länka till vetenskapliga publikationer för att förklara och försvara den svenska linjen.
Citera
2020-10-01, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Jo, det är en märklig tidpunkt, när det finns en ökning av fall. Även andra restriktioner lättas ju på, som att höja gränsen från 50 till 500 personer i vissa fall.
Hade dessa ändringar gjorts i juli hade knappast någon tyckt att det var konstigt. Men nu är det faktiskt svårare att förklara. Någonting beror det på, som man inte kan/vill gå ut med. Har tidigare sett två alternativ.
3. Indikationer på att ett fungerande och effektivt vaccin komer utebli, eller dröja mycket länge.

Minst ett, kanske flera, av ovanstående gäller, det känner jag mig i stort sett säker på. Och om tio år kommer Löfvén,Tegnell och andra att säga, att vi visste att situationen var så här hösten 20, men av dessa skäl gick det inte att gå ut med.
Vi har en ökning av fall, men det är fortfarande på en väldigt låg nivå.

Den låga prevalens som viruset har i samhället utgör inte en tillräckligt stor risk för att motivera ett besöksförbud, som påverkar de äldre mycket negativt.

Med det sagt, förr eller senare kommer äldreboenden drabbas igen. Men då måste man sätta det i relation till vad influensan brukar ställa till med, utan att generera varken besöksförbud eller särskilda restriktioner. En viss risk är acceptabel, om det samtidigt förbättrar de äldres sista tid i livet.
Citera
2020-10-01, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Ung befolkning samt hög BMI kanske inte är det första man tänker på rörande Afrika.

Syftningsfel i min mening.... Ung befolkning. Och knappast en hög BMI generellt sett.
Citera
2020-10-01, 08:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det går sakta åt fel håll, med andra ord.

Man kan inte låta bli att vara orolig för vad som kommer att hända när något land återigen når en kritisk massa av smittade, där man inte längre kan smittspåra.

Ur det perspektivet känns det lite betryggande att vi i Sverige inte har en lika tung smittspårningsapparat som andra länder. Vi försöker inte med näppar och klor hålla oss kvar i den tidiga fasen av pandemin, utan kör väsentligen på som vanligt. Som det ser ut nu är det ju bara en tidsfråga innan man måste överge smittspårning i många länder, p.g.a. dess omfattning, och måste övergå i mitigation.

Stockholms siffror över IVA är svagt svagt ökande och Skånes siffror är stabila medan Västra Götalands sjunker.

Däremot har det ökat med 3st i Gävleborgs län och Uppsala likaså med +3 senaste dagarna.
Citera
2020-10-01, 08:54
Medlem
virvelbaggs avatar
Oj, nu har vi 24 personer inlagda på IVA enligt SVT. Vi var väl nere på 13 ett tag. I dag blir det ännu lite svårare för FoHM att förringa ökningen av fall i Sverige. När ökningen började skyllde man på ökat testande, fast det var uppenbart att det inte var bara därför, fast många köpte detta rakt av. Nu erkänner man att vi har ökat antal nya fall men säger att det inte märks inom vården. Men det kan man ju knappast upprepa i dag.

I övriga Nordiska länder inför man åtgärder för att försöka stoppa smittan, politiker och motsvarande vårat FoHM går ut med starka varningar till folket. I Sverige tar man bort restriktioner och försöker bortförklara ökningen av fall. Om vi ännu en gång sticker ut med betydligt fler avlidna en våra grannländer har detta inget med otur att göra, inget med sämre villkor från början utan beror bara på att den myndighet som getts all makt i pandemin själva skapat detta.

Vi har mer bränder och smältande isar än vad vi upplevt tidigare. Det livet vi hade tidigare kommer aldrig att komma tillbaka.
Citera
2020-10-01, 08:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Syftningsfel i min mening.... Ung befolkning. Och knappast en hög BMI generellt sett.

Jag förstod vad du menade. Funderade på om jag skulle käcka mig men struntade i det.
Citera
2020-10-01, 09:07
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov

Jag tror att det beror på dålig organisation och svag beslutsfattningsförmåga. Har svårt att tro att Sverige skulle sitta inne med någon kunskap om att ett effektivt vaccin uteblir.

Tvärtom, jag tolkar exempelvis Trumps kommentarer om ett möjligt vaccingenombrott i oktober som att någon bland de stora läkemedelsbolagen kanske redan har data som visar på exempelvis 70% effektivitet med en konfidensintervall på +- 25 baserat på det nuvarande urvalet och 95% signifikans. Dom förväntar sig antagligen få in fler datapunkter inom några veckor, och då kommer intervallet krympa och kanske visa 70% effektivitet +-15% med 95% signifikans.

Trump kommer då slå sig för bröstet och förklara seger i vaccinracet.
Citera
2020-10-01, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Stockholms siffror över IVA är svagt svagt ökande och Skånes siffror är stabila medan Västra Götalands sjunker.

Däremot har det ökat med 3st i Gävleborgs län och Uppsala likaså med +3 senaste dagarna.

Iva drar iväg nu som det verkar. Många regioner åt fel håll. Inte oväntat, men tråkigt. Gissar på 27 st inlagda när dagen är slut.
Skåne håller dock emot fortfarande.
Hoppas verkligen att folk börjar ta detta på allvar igen så vi kan bromsa utvecklingen.
Citera
2020-10-01, 09:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Iva drar iväg nu som det verkar. Många regioner åt fel håll. Inte oväntat, men tråkigt. Gissar på 27 st inlagda när dagen är slut.
Skåne håller dock emot fortfarande.
Hoppas verkligen att folk börjar ta detta på allvar igen så vi kan bromsa utvecklingen.

Gävleborg och Uppsala står som sagt för i stort sett hela ökningen nationellt själva. Västra Götaland är sjunkande.
Citera
2020-10-01, 09:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Vilken extremt dålig attityd du har!

Är du bitter på Sverige av någon anledning? Sitter du utan arbete i mammas källare och aldrig fick hämnas på de som mobbade dig i skolan?

Att jämföra Sverige med Taiwan blir ju bara löjligt. Då menar du att alla länder i Europa är helt inkompetenta. Endast Taiwan är bra nog enligt ditt sätt att se..

Andra plats är förste förloraren.

Ska nu Sverige vara bäst så är det bara ringa upp Tsai Ing-Wen och fråga hur vi bör gå tillväga för att hålla samma prestanda som deras hantering av pandemin.

Nu ska jag förklara dig något viktigt. Håll i dig ordentligt och läs noga meningen nedan, släpp därefter sargen:

Prestige är bara för förlorare.

Frågor på det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in