Citat:
Ursprungligen postat av
Pneumokock
En tanke som har slagit mig är logiken kring att öppna upp för besök hos de äldre nu när smittan ändå ökar på vissa håll i landet.
Jag tror att det kommer att bli smittor på äldreboenden igen, men fördelen nu är att man kommer kunna skylla på de äldres egna val, och de anhöriga.
Nästa gång smittan härjar på äldreboenden kommer vi inte höra så mycket om låg kompetens hos personalen och deras hygienrutiner, jag tror att man kommer kunna skylla på människans egna val.
Jo, det är en märklig tidpunkt, när det finns en ökning av fall. Även andra restriktioner lättas ju på, som att höja gränsen från 50 till 500 personer i vissa fall.
Hade dessa ändringar gjorts i juli hade knappast någon tyckt att det var konstigt. Men nu är det faktiskt svårare att förklara. Någonting beror det på, som man inte kan/vill gå ut med. Har tidigare sett två alternativ.
1. Vetskap om att viruset muterat och blivit lindrare.
2. Indikationer på ekonomisk kris.
Det finns också ett tredje alternativ.
3. Indikationer på att ett fungerande och effektivt vaccin komer utebli, eller dröja mycket länge.
Minst ett, kanske flera, av ovanstående gäller, det känner jag mig i stort sett säker på. Och om tio år kommer Löfvén,Tegnell och andra att säga, att vi visste att situationen var så här hösten 20, men av dessa skäl gick det inte att gå ut med.