2020-10-01, 07:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Tja, antagligen kan du bemöta vad som helst på detta sätt? Men bara en fråga, bilolyckor och camcer kan alltså inte bekämpas? De bara händer?

Nej, eftersom cancer och bilolyckor inte består av patogener som sprids från människa till människa.

Låt oss återigen titta på den hårda och brutala verkligheten:

Land: Taiwan
Befolkningsstorlek: Tjugo miljoner+
Avstånd från Kina: Ett stenkast
Antal döda i covid: Sju
Antal lockdowns: Noll

Frågor på det?
Citera
2020-10-01, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Många äldre och de i riskgrupper lever i isolering.

Så många som möjligt jobbar hemma.

Konserter, körer och idrottsevent är just nu inställda.

Nöjesparker är stängda.

Restriktioner finns på krogen.

Svenska samhället är inte som det var för ett år sedan.

Hur smittspridningen ser ut när den är ohejdad såg vi i våras i flera länder.

Nånstans idag läste jag en studie som uppskattade R0 för pandemin till ca 2. CDC verkar räkna med R0 2-4 i olika scenarier https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/hcp/planning-scenarios.html

Det verkar finnas de som har respekt både för smittspridningen av SARS-CoV-2 och för sjukdomen Covid-19

annars skulle inte världen hålla på såhär.

Fast du förstår inte poängen.

Förkylningarna sprider sig just nu som de brukar/normalt för säsongen, men covid-19 håller sig undan med bara 2 % av dessa.

Hint: Finns en studie som visa att 0-10-åringar bidrar till endast till 2 % av covid-19, 20-49-åringar till 65 %, som driver smittan.

Ringer det en klocka?
Citera
2020-10-01, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Jag vet inte. Jag fick bara känslan av att dom kämpade för att hitta en förklaring till varför siffrorna i Afrika ser så låga ut. Jag tror snarare att D-vitamin, dålig testning, befolkning som hinner dö tidigt av andra orsaker är större anledningar till att det på pappret ser bättre ut där.

Ung befolkning samt hög BMI kanske inte är det första man tänker på rörande Afrika.
Citera
2020-10-01, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redshift
Nej, eftersom cancer och bilolyckor inte består av patogener som sprids från människa till människa.

Låt oss återigen titta på den hårda och brutala verkligheten:

Land: Taiwan
Befolkningsstorlek: Tjugo miljoner+
Avstånd från Kina: Ett stenkast
Antal döda i covid: Sju
Antal lockdowns: Noll

Frågor på det?

Taiwan har ju i och med sin direkta närhet till Kina en beredskap och en struktur gällande att hantera de återkommande virusutbrotten från skitlandet Kina. Där är de i världsklass. Dom är i ständigt stabsläge s a s, och lever under ständigt hot. Taiwan har också säkerligen lidit hårt ekonomiskt.

Att andra länder t ex Sverige ska ha den beredskapen har inte varit aktuellt hittills, men kan bli framåt i viss form
Citera
2020-10-01, 07:56
Medlem
En tanke som har slagit mig är logiken kring att öppna upp för besök hos de äldre nu när smittan ändå ökar på vissa håll i landet.
Jag tror att det kommer att bli smittor på äldreboenden igen, men fördelen nu är att man kommer kunna skylla på de äldres egna val, och de anhöriga.
Nästa gång smittan härjar på äldreboenden kommer vi inte höra så mycket om låg kompetens hos personalen och deras hygienrutiner, jag tror att man kommer kunna skylla på människans egna val.
Citera
2020-10-01, 07:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Taiwan har ju i och med sin direkta närhet till Kina en beredskap och en struktur gällande att hantera de återkommande virusutbrotten från skitlandet Kina. Där är de i världsklass. Dom är i ständigt stabsläge s a s, och lever under ständigt hot. Taiwan har också säkerligen lidit hårt ekonomiskt.

Att andra länder t ex Sverige ska ha den beredskapen har inte varit aktuellt hittills, men kan bli framåt i viss form

Taiwan har lidit mindre ekonomiskt än potatismonarkin med stockholmssyndromet och covidhaveriet.

Det är billigare med beredskap och att anställa kompetenta människor än att hålla stockholmssyndromet med fakejobb och terapisessioner tillsammans med politrukerna från FHM och socialstyrelsen.

Överens?
Citera
2020-10-01, 07:59
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Fast du förstår inte poängen.

Förkylningarna sprider sig just nu som de brukar/normalt för säsongen, men covid-19 håller sig undan med bara 2 % av dessa.

Hint: Finns en studie som visa att 0-10-åringar bidrar till endast till 2 % av covid-19, 20-49-åringar till 65 %, som driver smittan.

Ringer det en klocka?

Jodå. Jag har förstått din poäng: Ingenting smittar.

Men det verkar som om både viruset och världens befolkning skiter i din poäng.
Citera
2020-10-01, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Jag har jävligt svårt att köpa den teorin. När dom visade bilder från vårdpersonal som hade avlidit i UK så var ju mörkhyade oerhört överrepresenterade?

Sedan undrar jag vad dom menar med ”södra Asien” är det egentligen Mellanöstern som åsyftas?

Visst, det håller jag med om. Men faktum är ju ändå att studien visar att tre gånger fler hamnar i respirator med den genen. Borde vara rätt tydligt, om de inte valt testpersoner totalt extremt, bara tagit överviktiga 70-åringar från den genen, och bara friska 30-åringar från de som inte har den. Fast det hade sannolikt upptäckts innan publicering.
Men förstås kan det finnas andra förklaringar, andra gener som inte är upptäckta än etc.
Citera
2020-10-01, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Jodå. Jag har förstått din poäng: Ingenting smittar.

Men det verkar som om både viruset och världens befolkning skiter i din poäng.

Använd hjärnan.

Hösten började med en ökning av förkylningar från lite drygt 2 till nästan 8 procent som rapporterar förkylningar, en 3-4x ökning. Covid utgör 2 % av dessa, den kommer också att öka parallellt med ökningen av förkylningar 3-4 x. Det är det som syns i statistiken.

1. Covid-19 är ungefär lika smittsam som förkylningar, givet att det finns ganska många olika förkylningsvirus som cirkulerar samtidigt.
2. Så länge de som driver smittan vidare, vuxna och äldre tonåringar, håller sig hemma vid förkylning, kommer nivån stanna där. Smittkedjan vidare bryts.
Citera
2020-10-01, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redshift
Taiwan har lidit mindre ekonomiskt än potatismonarkin med stockholmssyndromet och covidhaveriet.

Det är billigare med beredskap och att anställa kompetenta människor än att hålla stockholmssyndromet med fakejobb och terapisessioner tillsammans med politrukerna från FHM och socialstyrelsen.

Överens?

Att vi (och många andra länder) behöver höja beredskapen och förbättra en del saker råder det inget tvivel om.

Hur länder har påverkats ekonomiskt och gällande total folkhälsa vet vi om något år, när detta förhoppningsvis är över.

Du verkar ha låga tankar om Sverige på många sätt och vis. Vet inte om du har rest ut i världen (vilket jag gjort en hel del), det jag slås av varje gång är hur tacksam jag är över att få leva där jag bor på många sätt och vis. Därmed inte sagt att vi har problem, vissa t ex kriminalitet och integration behöver tas i med hårdhandskarna, och omgående.
Citera
2020-10-01, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
IVA-siffrorna är från idag.
Antalet personer på IVA ökar med ungefär 6-10 personer per dag.
Det går sakta åt fel håll, med andra ord.

Man kan inte låta bli att vara orolig för vad som kommer att hända när något land återigen når en kritisk massa av smittade, där man inte längre kan smittspåra.

Ur det perspektivet känns det lite betryggande att vi i Sverige inte har en lika tung smittspårningsapparat som andra länder. Vi försöker inte med näppar och klor hålla oss kvar i den tidiga fasen av pandemin, utan kör väsentligen på som vanligt. Som det ser ut nu är det ju bara en tidsfråga innan man måste överge smittspårning i många länder, p.g.a. dess omfattning, och måste övergå i mitigation.
Citera
2020-10-01, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Visst, det håller jag med om. Men faktum är ju ändå att studien visar att tre gånger fler hamnar i respirator med den genen. Borde vara rätt tydligt, om de inte valt testpersoner totalt extremt, bara tagit överviktiga 70-åringar från den genen, och bara friska 30-åringar från de som inte har den. Fast det hade sannolikt upptäckts innan publicering.
Men förstås kan det finnas andra förklaringar, andra gener som inte är upptäckta än etc.

Det finns mer än en orsak till att folk blir svårt sjuka och hamnar i respirator.

Afrikaner (och andra som har svårt att ta upp detta via huden) - D-vitamin
Svenskar - 1177-väggen (blev svårt sjuka hemma medan de väntade på att få åka till sjukhuset)
osv osv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in