2020-10-01, 01:22
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/pA6zbG/gen-fran-neandertalare-okar-risken-for-svar-covid-19

Det här med att neandertalgener ökar risken för att få svår covid, var verkligen intressant! Även om det inte går ihop med att så många i Europa bosatta somalier har drabbats (även unga), eftersom de saknar neandertalgener. Eller så gör de kanske inte det - de är ganska ljusa i huden och har ganska fina drag jämfört med negrer från mörkaste Afrika, så de kanske har blivit uppblandade med nordafrikaner (alltså typ egyptier och beduiner) under historiens gång..?

Eller så beror överrepresentationen hos somalier mest på sociala faktorer som deras trångboddhet, och att de inte läser och tar till sig information - och då måste ju av rena sannolikhetsskäl, några unga med dolda riskfaktorer följa med i raset också.

Forskarna har hittat en gen som till stora delar stämmer överens med samma gen hos ett neandertalerskelett från Kosovo. Då borde, av rena sannolikhetsskäl, fler personer från Balkan/Östeuropa ha den genen. Folk flyttar ju inte på sig så mycket som man tror på 50 000 år - på de platser där de har hittat ett neandertalerskelett i någon grotta, så har den nutida befolkningen utanför grottan fortfarande massa neandertalergener tydligen.

Hur-eller-hur, ska det bli spännande att följa det här forskningsspåret!

Vad gäller somalierna så känns det som d-vitamin teorin har ett starkt samband. Går man runt i ett tält året om så får man ingen naturlig d-vitamin. NHS i England har ju gått ut med rekommendationer till alla mörkhyade att öka d-vitamin intaget. Jag vet faktiskt inte vad somalier äter för mat. Svenskar rusar ju ut i solen och steker sig vid de första vårsolstrålarna som tittar fram.
Citera
2020-10-01, 01:58
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
"Hjärtkliniken i Falun har drabbats av ett coronautbrott sedan tre veckor tillbaka. Tio patienter, som inte längre är kvar på hjärtavdelningen 27, har testats positivt samt tolv medarbetare – totalt 22 smittade.

Dock har alla utom tre av de virusdrabbade medarbeterna tillfrisknat och är åter i arbete. För att motverka ytterligare utbrott har samtliga 140 i personalstyrkan testats för covid-19. Även varje ny patient som kommer till avdelningen coronatestas.

– Det är en allvarlig situation när vi ser att det blir en spridning. Och att de hjärtsjuka smittas ser vi som något allvarligt då de är i riskgrupp, säger Kristina Hambraeus som är verksamhetschef på hjärtkliniken i Falun.

Hur gör ni för att motverka ännu mer smittspridning?

– Vi har tagit hjälp av smittsskyddsavdelningen så att vi har rätt utrustning för hygienrutiner. Dessutom använder nu personalen skyddsvisir vid nära arbete med patienter. Den rutinen började vi med igår, säger Hambraeus."
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/coronautbrott-pa-hjartkliniken-i-falun-det-ar-en-allvarlig-situation

inga munskydd tydligen

Har ju visats att visir är ineffektivt så väldigt märkligt.

“Nearly all of the aerosols were coming around the side of the face shield and reached nearly the same distances as without wearing anything,” says Echternach. "
Citera
2020-10-01, 02:06
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Har ju visats att visir är ineffektivt så väldigt märkligt.

“Nearly all of the aerosols were coming around the side of the face shield and reached nearly the same distances as without wearing anything,” says Echternach. "

SR-200. SR-500 eller stridsmask 90 löser det problemet. Visir och mask i ett.
Citera
2020-10-01, 02:41
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jag tror på det senare. Folk blev helt enkelt livrädda i våras, så de fortsätter, inte minst, att hålla avstånd.
Men varför blev inte Madridborna så rädda att de fortsätter nu då? Madrid är ju hårdast drabbat i Spanien om jag minns rätt?
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-10-01 kl. 02:49.
Citera
2020-10-01, 02:43
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Någon medicinskt kunnig som vet hur lätt/svårt det är att ta reda på om man har denna gen?:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/pA6zbG/gen-fran-neandertalare-okar-risken-for-svar-covid-19
Titta dig i spegeln, lol.
Citera
2020-10-01, 06:10
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redshift
Skitsnack, cancer och bilolyckor är inga pandemier som går att effektivt bekämpa på samma sätt som exempelvis Taiwan gjorde med covid.

Adam Alsing dog endast på grund av stockholmssyndromets hänsynslösa framfart med flocken.

Har du måhända fler påståenden som jag kan bekämpa på ett effektivt taiwanesiskt manér?

Låt höra!
Tja, antagligen kan du bemöta vad som helst på detta sätt? Men bara en fråga, bilolyckor och camcer kan alltså inte bekämpas? De bara händer?
Citera
2020-10-01, 06:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Någon medicinskt kunnig som vet hur lätt/svårt det är att ta reda på om man har denna gen?:

Jag har jävligt svårt att köpa den teorin. När dom visade bilder från vårdpersonal som hade avlidit i UK så var ju mörkhyade oerhört överrepresenterade?

Sedan undrar jag vad dom menar med ”södra Asien” är det egentligen Mellanöstern som åsyftas?
Citera
2020-10-01, 06:29
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Jag har jävligt svårt att köpa den teorin. När dom visade bilder från vårdpersonal som hade avlidit i UK så var ju mörkhyade oerhört överrepresenterade?

Sedan undrar jag vad dom menar med ”södra Asien” är det egentligen Mellanöstern som åsyftas?
Till Sydasien räknas oftast Indien, Pakistan, Iran, Bhutan, Nepal, Maldiverna, Bangladesh och Sri Lanka.
Citera
2020-10-01, 06:42
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:

Allt är inte svart eller vitt, detta är bara en riskfaktor av många. Som du kanske vet finns många andra. Bland annat taxichaffis verkar utgöra en betydligt högre risk.
Södra asien är typ Indien, Pakistan, Bangladesh. Etniskt tror jag ibland också Iran brukar räknas med.
Citera
2020-10-01, 06:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Allt är inte svart eller vitt, detta är bara en riskfaktor av många. Som du kanske vet finns många andra. Bland annat taxichaffis verkar utgöra en betydligt högre risk.
Södra asien är typ Indien, Pakistan, Bangladesh. Etniskt tror jag ibland också Iran brukar räknas med.

Jag vet inte. Jag fick bara känslan av att dom kämpade för att hitta en förklaring till varför siffrorna i Afrika ser så låga ut. Jag tror snarare att D-vitamin, dålig testning, befolkning som hinner dö tidigt av andra orsaker är större anledningar till att det på pappret ser bättre ut där.
Citera
2020-10-01, 06:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Vad gäller somalierna så känns det som d-vitamin teorin har ett starkt samband. Går man runt i ett tält året om så får man ingen naturlig d-vitamin. NHS i England har ju gått ut med rekommendationer till alla mörkhyade att öka d-vitamin intaget. Jag vet faktiskt inte vad somalier äter för mat. Svenskar rusar ju ut i solen och steker sig vid de första vårsolstrålarna som tittar fram.

Även vi svenskar bör äta D-vitamin under vintermånaderna. Jag gör det och har mått mycket bättre på vintern sedan jag började med det.
Citera
2020-10-01, 07:07
Medlem
Citat:
Jag vet inte. Jag fick bara känslan av att dom kämpade för att hitta en förklaring till varför siffrorna i Afrika ser så låga ut. Jag tror snarare att D-vitamin, dålig testning, befolkning som hinner dö tidigt av andra orsaker är större anledningar till att det på pappret ser bättre ut där.

Ja, många länder i Afrika har ju en snittålder på under 60 år, är väl i o f s en del barndödlighet som räknas in i detta. Tror inte man blir så gammal på den kontintenten.
Den stora förklaringen gällande Afrikas låga registrering av covid-döda är sannolikt att dom inte har en susning av vad folk dör av
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in