Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-09-30, 12:30
Medlem
Fortsättning följer??

"Överåklagare: OK att hänga ut Engström och lägga ner utredningen

I DAG MEDDELADES att överåklagare Lennart Guné beslutat att inte överpröva Krister Peterssons beslut att lägga ned Palmeutredningen.

Beslutet togs alltså inte av Riksåklagaren, utan av en åklagare på närmast högre nivå ovanför Krister Petersson. Det framgår av pressmeddelandet från Åklagarmyndigheten att flera personer begärt överprövning av Peterssons beslut.

Guné hänvisar till att de som begärt överprövning inte har någon särskild relation till vare sig Olof Palme eller Stig Engström.

Han kunde ändå ha beslutat sig för att överpröva beslutet om han själv ansåg att det fanns anledning. Men i pressmeddelandet uttalar sig Guné och säger i allmänna ordalag att han ”vid en samlad bedömning” inte anser att det finns särskilda skäl för det.

Något annat var nog inte att vänta i denna första runda. Om Krister Peterssons kontroversiella beslut hade överprövats redan nu hade det varit en sensation – inte minst eftersom Riksåklagaren direkt efter den 10 juni var mycket noga med att undvika att på något sätt kritisera Petersson.

Men det skulle vara mycket förvånande om detta blir sista ordet om saken."

https://gunnarwall.wordpress.com/2020/09/30/overaklagare-ok-att-hanga-ut-engstrom-och-lagga-ner-utredningen/
Citera
2020-09-30, 12:43
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Fortsättning följer??

I DAG MEDDELADES att överåklagare Lennart Guné beslutat att inte överpröva Krister Peterssons beslut att lägga ned Palmeutredningen.

Beslutet togs alltså inte av Riksåklagaren, utan av en åklagare på närmast högre nivå ovanför Krister Petersson. Det framgår av pressmeddelandet från Åklagarmyndigheten att flera personer begärt överprövning av Peterssons beslut.

Guné hänvisar till att de som begärt överprövning inte har någon särskild relation till vare sig Olof Palme eller Stig Engström.

Han kunde ändå ha beslutat sig för att överpröva beslutet om han själv ansåg att det fanns anledning. Men i pressmeddelandet uttalar sig Guné och säger i allmänna ordalag att han ”vid en samlad bedömning” inte anser att det finns särskilda skäl för det.

Något annat var nog inte att vänta i denna första runda. Om Krister Peterssons kontroversiella beslut hade överprövats redan nu hade det varit en sensation – inte minst eftersom Riksåklagaren direkt efter den 10 juni var mycket noga med att undvika att på något sätt kritisera Petersson.

https://gunnarwall.wordpress.com/2020/09/30/overaklagare-ok-att-hanga-ut-engstrom-och-lagga-ner-utredningen/
Det finns ingen som öppet går emot högste chefens beslut. Vare sig i åklageriet eller i annan statlig myndighet. För då är karriären över.

Likaså JO. En tandlös papperstiger.
Citera
2020-09-30, 13:15
Medlem
andersaanderssonas avatar
Förhör med kriminalkommissarie Axelsson.

https://drive.google.com/file/d/1XQnF-f9A-yrW6KwLu8MocszMQSsn6Cex/view
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-09-30 kl. 13:25.
Citera
2020-09-30, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Fortsättning följer??

Det går alltså att hänga ut SE men identitetsmaska någon som efterfrågar HI för att skjuta Olof Palme. Hmmmm? Dubbelt Hmmm?

Skulle menet i så fall vara eventuellt fällande dom för stämpling till mord?
Citera
2020-09-30, 13:37
Medlem
H24s avatar
Bild på Förebudet-trion, med Jägar-Nisse längst till höger.

Förebudet

Mössan är spot-on vad Morelius och Björkman beskriver, även om detta såklart är snöblusens vita variant. Om Björkmans iakttagelse om mörkblå (som han säger sig vara säker på) stämmer skulle det kunna röra sig om marinens variant.

Olles brorsa
Citera
2020-09-30, 13:57
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Helt rätt.

När jag skrev den kommentaren tänkte jag inte på mordplatsvittnen eller CP. Jag tänkte på att vi nu har ytterligare en beskrivning att leta efter i tidiga förhör. Gångarten. Om nu detta skulle vara gärningsmannen.

Inser nu att mitt inlägg kunde missuppfattas.

Det är lugnt. Letade efter lite gångarter en stund.

Fauzzi: Han gick lite underligt.
Najic: Gick klumpigt.
Schaeffer: Gick med långa bestämda steg.
Storhök: Mannen står så konstigt vid stolpen och tror att han har fel på benen.
Delsborn: Sprang inte med en yngre mans vighet, utan förde sig något långsamt i steget.
Ljungqvist: Han lunkade i väg med breda steg och klumpigt beteende.
Jeppsson: Han springer tungt, tunga steg.
Björkman: Två spänstiga steg.

Ja. Sen vet vi ju att Hans J långt senare pratade om "elefantstil".

Vet att ett annat mordplatsvittne talade om "två långa bestämda steg" men hittar det inte.
Senast redigerad av Basfakta 2020-09-30 kl. 14:00.
Citera
2020-09-30, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Det är Williamson jag syftar på men det finns uppgifter i det hela som så att säga "haltar" med annat jag fått mig till livs från en kapten inom South Africa Military Intelligence Gert Hugo om den som skulle vara tänkt som OP's mördare.

Att Williamson skulle vara en "mycket uppriktig person"? Skämtar du med mig?

Det vore intressant att veta status på förhören av Gert Hugo i Palmeutredningen.

Läs mitt inlägg en gång till. Det är Eugene de Kock som betraktas som en uppriktig person.
Citera
2020-09-30, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl1950
Läs mitt inlägg en gång till. Det är Eugene de Kock som betraktas som en uppriktig person.

Okej, jag tyckte det stod att Williamson var uppriktig.

Nja, efter att ha studerat en hel del om apartheid och de polisiära och militära organisationer som verkade i Sydafrika så har jag svårt att förknippa någon av dem som begick överträdelser som sanningsenliga, ärliga eller andra lovvärda egenskaper synonyma med uppriktighet.

Man skall ta både Williamsons som de Kocks utsagor på allvar med hänsyn taget till deras situation och bakgrund.

Det finns intressanta delar i bådas berättelser men just nu har jag inte tid att granska dem. Man skall också vara medveten om att också EdK var utsatt för desinformation och blir därmed ett verktyg för att leda in PU på villovägar.

Hur mycket trodde EdK själv på det han fick höra?
Senast redigerad av Utredaren 2020-09-30 kl. 15:37.
Citera
2020-09-30, 18:33
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lelle (old)
här sanningen om palmemordet
http://www.itdemokrati.nu/page17.html

Citat:
Ursprungligen postat av H24
Bild på Förebudet-trion, med Jägar-Nisse längst till höger.

Förebudet

Mössan är spot-on vad Morelius och Björkman beskriver, även om detta såklart är snöblusens vita variant. Om Björkmans iakttagelse om mörkblå (som han säger sig vara säker på) stämmer skulle det kunna röra sig om marinens variant.

Olles brorsa

Eller vilken stickad mössa som helst.
Citera
2020-09-30, 18:34
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Det är lugnt. Letade efter lite gångarter en stund.

Fauzzi: Han gick lite underligt.
Najic: Gick klumpigt.
Schaeffer: Gick med långa bestämda steg.
Storhök: Mannen står så konstigt vid stolpen och tror att han har fel på benen.
Delsborn: Sprang inte med en yngre mans vighet, utan förde sig något långsamt i steget.
Ljungqvist: Han lunkade i väg med breda steg och klumpigt beteende.
Jeppsson: Han springer tungt, tunga steg.
Björkman: Två spänstiga steg.

Ja. Sen vet vi ju att Hans J långt senare pratade om "elefantstil".

Vet att ett annat mordplatsvittne talade om "två långa bestämda steg" men hittar det inte.

Uppdatera gärna med tidpunkten för dessa beskrivningar. Mars 1986 är att föredra framför 1989.
Citera
2020-09-30, 19:11
Medlem
Gothuss avatar
Boris Pankin, bor i Bromma.
Där ser man
Citera
2020-09-30, 20:50
Medlem
HAARPs avatar
LP : ...den korta halsen kan kanske förklaras med att han rörde sig med uppdragna axlar....

SC: ......han sprang så konstigt , han hade axlarna uppdragna , eller också hade han kort hals .......

Behövs det mer info för att lista ut vilken väg GM valde bort från mordplatsen ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in