2020-09-30, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meck-Vorpommern
Två frågor:

1, Varför anses det inte som ett brott mot griftefriden att uppehålla sig på en kyrkogård men ett brott mot griftefriden att uppehålla sig utanför Estonia? Jag skulle kunna träna intervaller eller dricka öl på en kyrkogård utan bli åtalad. Om jag dyker ned och ser på Estonia riskerar jag två år i fängelset.

Vad är det som säger att de döda på Estonia inte skulle gilla besök?

2, Varför var det Sverige som fick bestämma att Estonia skulle bli en gravplats? Båten var inte svensk och den ligger på internationellt vatten.

Tyskland skrev inte på papperet.
Så din fråga blir ett svar på frågan.
Men jag förstår din undran, vi är många med den.

Regeringens försvar var väl att majoriteten av dem omkomna var svenskar.
Det är anledningen att jag blev skeptisk när de ville hölja fartyget med betong från Holland.
Tyska varvet ville bärga fartyget för egen räkning.

Tror tiden kommer ikapp till slut.
Citera
2020-09-30, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShyPooper
En svensk ubåt av Västergötland-klass väger knappt 1000 ton och går dessutom bara i 11 knop i ytläge.

https://www.navypedia.org/ships/sweden/sw_ss_vastergotland.htm
https://sv.wikipedia.org/wiki/HMS_V%C3%A4sterg%C3%B6tland_(Vgd)

Estonia gick i 14 knop och körde den på en ubåt som hade några knop i motsatt riktning så blir det en jäkla smäll.
Citera
2020-09-30, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Men snälla. Bucklan i visiret är på undersidan av detsamma och uppstod med all sannolikhet när visiret föll ner på bulben. Menar du på fullt allvar att en ubåt, flög upp ur vattnet, kilade in sig mellan bulb och visir, slet loss visiret från samtliga dess fästen och lämnade den bucklan som enda spår?

I så fall säger vi så.

Va, bara med all sannolikhet? Oj, kan det vara nåt annat som gjort bucklan på bogvisiret? Utveckla när det inte är bortom allt tvivel ens för dig?
Citera
2020-09-30, 21:59
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
OK, lite personangrepp. Klass.
Trevligt att du har sett teorier om hur skadorna på visiret uppstod. Ännu bättre om du lade fram några. Eller berättade varför vittnen såg fartyget sjunka utan visir.

”Lev med din sanning”? Jag ser ett visir på land på Muskö, och på något sätt hamnade det där. En ”sanning” är att visiret slets av från fartyget innan förlisningen, bärgades av finnarna och placerades på Muskö. Den är oerhört mycket sannolikare än något du kommit med.

Är det personangrepp även om det är sant?
Varför ska jag lägga fram teorier för dig? Jag har ju fortfarande ingen egen (även om du inte fattar det). De teorier jag pratar om finns i tråden om du är nyfiken. Jac har defacto presenterat någr av dem för dig tidigare, men det har du nog glömt... Det var ju flera timmar sen.

DIN sanning (som är hämtad från en ifrågasatt rapport) är att bogvisiret slets loss. Viss bevisning hävdar motsatsen.
Visiret är Sveriges bäst bevakade .onument ocv står hos den myndighet som förmodlogen hat mest att förlora på att en eventuell alternativ sanning kommer fram... Verkar som att vattenfödet på Estonia var klart högre än blodflödet i ditt huvud.
Du får fortsätta hävda vad du vill. Vi är många som tycker att du är en tvättäkta idiot som låst sig vid något som är långt ifrån solklart.
Citera
2020-09-30, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Nej jag vet inte. Men vet du varför luckan ska ha öppnats vid bogvisiret? Dvs den där fällbara som enligt utredarna var nedfälld?

De påstår ju att eftersom rampen låstes fast i bogvisiret, alltså gick "in" i bogvisiret när det stängdes så skulle bogvisiret med sin vikt ha slitit med sig rampen när det lossnade. Men det stämmer ju inte eftersom rampen fortfarande är uppfälld på vraket och att personer har klättrat på den för att försöka komma i säkerhet när båten sjönk. Allt det står ju förklarat i den rapport som haverikomisionen presenterade -97
Citera
2020-09-30, 22:00
Medlem
mb20guys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Experter behöver dom inte vara, det finns dokumenterat på massa olika sidor.
Men visst är rampen helt öppen så skyndar det på att hon vänder sig upp o ner . Men sen ska hon flyta så utan att sjunka direkt.

Ja det är en av otroligt många saker som inte stämmer med den officiella versionen. Tror vi kan skrota stora delar av den med allra största säkerhet. Nog fan ska inte skeppet bara bubbla ner sådär direkt om det inte finns något annat hål. Århundradets mysterium detta. Konstigt att det är så lite internationell press som skriver om detta. Dom har väl inte fattat vidden av det ännu. Tur att vi ligger i världsklass här på Flashback.
Citera
2020-09-30, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kosegutten
Estonia gick i 14 knop och körde den på en ubåt som hade några knop i motsatt riktning så blir det en jäkla smäll.

Fast om det nu rörde sig i motsatt riktning borde ju hålet ha varit större samt att hela sidan skulle ha skurits upp? Menar, vinkeln för "impact" blir ju i princip omöjlig i det scenariot.
Citera
2020-09-30, 22:02
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Hela storyn är väldigt suspekt. Eller inte att ett skepp sjunker men att de ledande är så panikslagna och vägrar stötta de anhöriga. Hade ett passagerarplan kraschat på Gotland och sen vill regeringen tömma sten och fylla cement över allt istället för att undersöka planet och samla ihop döda så skulle man tycka det vore galet.
Citera
2020-09-30, 22:02
Medlem
Mongoprofetens avatar
Om det fanns en möjlighet att bärga M/S Estonia, för en mer grundligare teknisk undersökning. Vilket kommer aldrig att ske, fast rent hypotetiskt. Klarar fartyget av en bärgning efter alla desssa år? Hur stora är rostskadorna? Kan man fortfarande säkra bevis, om något skumt smugglades ombord?
Kan det nyupptäckta hålet hindra en bärgning?
Senast redigerad av Mongoprofeten 2020-09-30 kl. 22:05.
Citera
2020-09-30, 22:03
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
De påstår ju att eftersom rampen låstes fast i bogvisiret, alltså gick "in" i bogvisiret när det stängdes så skulle bogvisiret med sin vikt ha slitit med sig rampen när det lossnade. Men det stämmer ju inte eftersom rampen fortfarande är uppfälld på vraket och att personer har klättrat på den för att försöka komma i säkerhet när båten sjönk. Allt det står ju förklarat i den rapport som haverikomisionen presenterade -97

Tack för informationen!
Citera
2020-09-30, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Hela storyn är väldigt suspekt. Eller inte att ett skepp sjunker men att de ledande är så panikslagna och vägrar stötta de anhöriga. Hade ett passagerarplan kraschat på Gotland och sen vill regeringen tömma sten och fylla cement över allt istället för att undersöka planet och samla ihop döda så skulle man tycka det vore galet.

Jag tycker mig se klara paralleller till DC-3an och dess öde. Där ville man ju heller inte fiska upp planet utan valde att medvetet leta på fel ställen samt ändra senast kända position osv osv osv. Detta är inte regeringens första rodeo direkt.
Citera
2020-09-30, 22:04
Medlem
Citat:
Fast om det nu rörde sig i motsatt riktning borde ju hålet ha varit större samt att hela sidan skulle ha skurits upp? Menar, vinkeln för "impact" blir ju i princip omöjlig i det scenariot.

Kan ju varit vilken vinkel somhelst och en första kollision rätt på bogvisiret och sedan en rotation på ubåten som smällde in i sidan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in