2020-09-30, 22:05
Medlem
Julskinkatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Både Ingvar Karlsson och Carl Bildt sa det till och med. Dvs den som klev av och klev på och sen ändrade båda sig för att "skona" de drabbades anhöriga som ville motsatsen?

Ja väldigt märkligt. Fanns ingen anledning att inte bärga fartyget, dyrt visserligen men inte så otroligt dyrt, förmodligen tekniskt görbart.

Vad ska anhöriga med den platsen till ändå, man ser inte vraket från ytan el nått. Det utgör ingen landmärke. De kroppar som inte blev bärgade skulle väl kunna sörjas utan att skeppet låg där? Helt ologiskt.

Tolkningen blir ju att man inte ville ha upp skeppet i dagsljus.
Citera
2020-09-30, 22:07
Medlem
mb20guys avatar
Citat:
Ja det såg jag i dokumentären. Men man bör väl då sett om det var öppet när man dyker eller? Båten ligger väl på sidan så varför svetsar man eller skär upp när dykarna går in i båten. Bör ju vara ett stort öppet hål i fören att simma in i

Av den enkla anledningen att rampen aldrig fälldes ner. Rätt solklart är det inte?
Citera
2020-09-30, 22:07
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShyPooper
Det finns väl andra sätt att lossa ett bogvisir, man skulle ju ändå in på bildäck och hämta det som skulle smugglas. Mängden vatten som eventuellt skulle kunna strömma in räcker inte på långa vägar för att åstadkomma de scenario som sedan utspelade sig, det är helt klarlagt.

Däremot vad som hände med bogvisiret är höjt i dunkel. De hävdar ju att bogvisiret drog med sig rampen ner vilket är bevisat på diverse dykfilmer att den sitter där det ska. Sedan har en överlevande maskinist sagt att han såg att det "stänkte" in vatten genom rampen och den mängden vatten räcker verkligen inte för att sänka Estonia eller ens få henne till 30 graders slagsida på 10-20min. Det finns många matematiska uträkningar som stödjer den teori jag presenterar. Det är inte mina egna tankar. Nämnda uträkningar motbevisar dessutom den officiella förklaringen. Just do the math
Nej, det är inte ”helt klarlagt”, tvärtom. Ventilationstrummornas dimension räcker mycket väl. Läs rapporterna jag talade om (e.g. HSVAs rapport nedan).

Och så rampen... läs i tråden.
- Estonia hamnade med 120 graders slagsida på botten och då stängs rampen av tyngdkraften. Helt uppenbart trodde jag.
- Om visiret lossnade så var det helt garanterat att rampen skulle slitas upp helt och hållet pga konstruktionen av visiret.
- Vatteninträngningen var därför enorm, och en av de frågor som upptagit de olika utredarnas intresse är varför inte Estonia kantrade omedelbart, kanske inom någon minut. Jag rekommenderar Hamburg-gubbarnas rapport (HSVA, http://www.estoniasamlingen.se/content.aspx?idx=6&sub=4&ex=n), klart bättre kvalitet än SSPA/Chalmers enligt undertecknad.

Jag vet inte vilka matematiska beräkningar du talar om men länka gärna (Om de kommer från foliehatten Heiwa så skall jag läsa dem när jag är klar med hans ”bevis” för att atombomber är bluff.).
Citera
2020-09-30, 22:08
Medlem
JayDee78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mb20guy
Av den enkla anledningen att rampen aldrig fälldes ner. Rätt solklart är det inte?

Värt att läsa....

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/interpellation/militar-sekretess-kring-den-civila_GS10686

Citera
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato
Ja väldigt märkligt. Fanns ingen anledning att inte bärga fartyget, dyrt visserligen men inte så otroligt dyrt, förmodligen tekniskt görbart.

Vad ska anhöriga med den platsen till ändå, man ser inte vraket från ytan el nått. Det utgör ingen landmärke. De kroppar som inte blev bärgade skulle väl kunna sörjas utan att skeppet låg där? Helt ologiskt.

Tolkningen blir ju att man inte ville ha upp skeppet i dagsljus.

I dokumentären så var ju dykarna frågande varför de inte skulle bärga folk när de redan var där nere och räknade kroppar. Men de fick de väl inte
Citera
Medlem
Julskinkatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShyPooper
Jag tycker mig se klara paralleller till DC-3an och dess öde. Där ville man ju heller inte fiska upp planet utan valde att medvetet leta på fel ställen samt ändra senast kända position osv osv osv. Detta är inte regeringens första rodeo direkt.

Nej de maktfullkomliga politikerna har länge fifflat runt med vapenaffärer och stormmaktspel, allt "för landets bästa" som allt mer blivit för politikeradelns bästa.
Citera
2020-09-30, 22:09
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rambo77
Kul att du använder "bibeln", förlåt din kära haverikommionsrapport igen
we aim to please.

Jag får invänta din lista över godkända referenser.
Citera
2020-09-30, 22:10
Medlem
Julskinkatos avatar
Citat:
I dokumentären så var ju dykarna frågande varför de inte skulle bärga folk när de redan var där nere och räknade kroppar. Men de fick de väl inte

Nej det hade ju lett till krav på att bärga allt antagligen.

Själv hade jag velat ha upp min anhörig oavsett om det var rationellt el inte.
Citera
2020-09-30, 22:11
Medlem
JayDee78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
we aim to please.

Jag får invänta din lista över godkända referenser.

Frågar igen, vad anser du om det som står att läsa här?

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/interpellation/militar-sekretess-kring-den-civila_GS10686
Citera
2020-09-30, 22:12
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JayDee78
Ett helt annat sidospår.

Hur ställer du dig till detta?

Vilken del av Ångströms interpellation menar du?
1. visiret
2. bogrampen
3. smugglingen?

Alltihop? :-)
Citera
2020-09-30, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kosegutten
Estonia gick i 14 knop och körde den på en ubåt som hade några knop i motsatt riktning så blir det en jäkla smäll.

Så vadå, Bildt vill sänka estonia så han drar upp en arrangerad ubåt från havsbotten, fixar en ubåtsbesättning, blir påkörd av estonia "med en jävla snäll" och reparerar sedan ubåten till exakt samma skick som innan och lägger den tillbaka på botten utan att nån märker nåt?
Citera
2020-09-30, 22:14
Medlem
JayDee78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Vilken del av Ångströms interpellation menar du?
1. visiret
2. bogrampen
3. smugglingen?

Alltihop? :-)

Det jag la i spoiler texten första gången jag frågade, men gör det igen för enkelhetens skull.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in