Citat:
Ursprungligen postat av
ShyPooper
Det finns väl andra sätt att lossa ett bogvisir, man skulle ju ändå in på bildäck och hämta det som skulle smugglas. Mängden vatten som eventuellt skulle kunna strömma in räcker inte på långa vägar för att åstadkomma de scenario som sedan utspelade sig, det är helt klarlagt.
Däremot vad som hände med bogvisiret är höjt i dunkel. De hävdar ju att bogvisiret drog med sig rampen ner vilket är bevisat på diverse dykfilmer att den sitter där det ska. Sedan har en överlevande maskinist sagt att han såg att det "stänkte" in vatten genom rampen och den mängden vatten räcker verkligen inte för att sänka Estonia eller ens få henne till 30 graders slagsida på 10-20min. Det finns många matematiska uträkningar som stödjer den teori jag presenterar. Det är inte mina egna tankar. Nämnda uträkningar motbevisar dessutom den officiella förklaringen. Just do the math
Nej, det är inte ”helt klarlagt”, tvärtom. Ventilationstrummornas dimension räcker mycket väl. Läs rapporterna jag talade om (e.g. HSVAs rapport nedan).
Och så rampen... läs i tråden.
- Estonia hamnade med 120 graders slagsida på botten och då stängs rampen av tyngdkraften. Helt uppenbart trodde jag.
- Om visiret lossnade så var det helt garanterat att rampen skulle slitas upp helt och hållet pga konstruktionen av visiret.
- Vatteninträngningen var därför enorm, och en av de frågor som upptagit de olika utredarnas intresse är varför inte Estonia kantrade omedelbart, kanske inom någon minut. Jag rekommenderar Hamburg-gubbarnas rapport (HSVA,
http://www.estoniasamlingen.se/content.aspx?idx=6&sub=4&ex=n), klart bättre kvalitet än SSPA/Chalmers enligt undertecknad.
Jag vet inte vilka matematiska beräkningar du talar om men länka gärna (Om de kommer från foliehatten Heiwa så skall jag läsa dem när jag är klar med hans ”bevis” för att atombomber är bluff.).