2020-09-30, 21:47
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajemback
Sjösatt 1995..?!

Jäklar jag googladr lite ryska ubåtar och de har lite mer vikt än våra småttingar. Någon k141 vägde mellan 13-16000 ton och det är som en fullastad estonia.
Citera
2020-09-30, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mb20guy
Enligt "experterna" här på forumet så satt bogvisiriet ihop med bilrampen i nån låda? och när bogvisiret ramlade framåt skadade den rampen ...som senare bara ramlade ner? Har svårt att se det själv faktiskt men den kanske ramlade ner. Om den gjorde det måste det påskyndat förloppet nåt otroligt.

Vad jag vet dock finns inga besättningsmedlemmar som sett själva rampen öppen endast att det kom in vatten på sidorna (rätt mycket men rampen var ändå stängd enligt dem).

Experter behöver dom inte vara, det finns dokumenterat på massa olika sidor.
Men visst är rampen helt öppen så skyndar det på att hon vänder sig upp o ner . Men sen ska hon flyta så utan att sjunka direkt.
Citera
2020-09-30, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Men det vet du väll. Det tar pengar från annat sossarna vill använda dom till. Behöver inte nämna vad ,men du förstår nog.

Men ja visst är det konstigt att dom inte ens kan tänka sig göra en ny utredning
Estland och Finland står och räcker upp handen för att få vara med och betala.
Till det andra kan allt sossarna suga ut mer slantar från oss som pyntar skatt, genom någon annan hittepå skatt lik plastpåseskatten.
Citera
2020-09-30, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
OK, så du menar att man skar loss visiret under vatten och sedan skapade en konspiration med flera länder inblandade (Sverige, Finland) om att man hittade det någon sjömil från vraket? Kan du ge något förslag hur man skär loss visiret inifrån utan att öppna det och med bogrampen stängd bakom? Vad gäller skärytan så kan man självfallet se om den kommer från en skärbrännare eller inte.

Vad gäller vatteninträngningen under bildäck så är detta väl utrett. Estonia hade ventilationstrummor på sidorna som mynnade på fartygets sidor. Dessa hamnade under vatten vid slagsida om ca 30 grader och då sjönk Estonia. Detaljer om detta inklusive beräkningar av battenflödet finns i HSVA(?)-utredningen och jag har lämnat massvis med länkar i stora Estoniatråden för sådär 15 år sedan... Dessutom vittnar flera passagerare om att de såg vatten rinna från däck 2 och ur springor vid dörrarna till bildäck (JAIC s.68-69).

Du skriver sedan om vattenflöden på däck 1 och 0. Detta är den detalj som enligt mig talar mest emot teorin om ett hål i vattenlinjen midskepps. Om vatteninträngning från detta hål orsakade slagsidan så hade rimligen passagerarna i sektion #5 och/eller #6 dränkts om de inte lämnat däck 1. I stället har passagerare som lämnade däck 1 så sent som 01:15 överlevt.

Kul att du använder "bibeln", förlåt din kära haverikommionsrapport igen
Citera
Medlem
Får se om jag kan bidra med något. Lite teorier har jag och även frågor.
Min teori är baserad på de bider som finns nedan. Jag tycker väl inte det skulle kunna vara osannolikt att fartyget har stött på någon sorts klippa. Det skulle ha kunnat skett inomskärs när fartyget var på väg mot öppet vatten.

Teori nr två skulle kunna vara att när man skulle täcka båten med sten så är frågan om man dröst ned sten som träffat båten och som gjort skadan möjlig. Detta kanske är en idiotiskt ide eftersom det aldrig har lagts någon sten just där. Det vet jag inte.

Fråga. Detaljen som jag märker med pil vad är det. Är det ett rör för intag av vatten för att fylla ballast eller vad är det för något?. Hursom sprickan går i alla fall längs med denna detalj. Inbuktningen i fartyget ligger så att, ja jag ger tipset på en tidigare grundstötning.

https://www.bildtagg.se/bild/9t58361q2p5et4cb916udjna

https://www.bildtagg.se/bild/gflwgg16utspn9zum5yuq1h8
Senast redigerad av leosurvey 2020-09-30 kl. 21:52.
Citera
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mb20guy
Enligt "experterna" här på forumet så satt bogvisiriet ihop med bilrampen i nån låda? och när bogvisiret ramlade framåt skadade den rampen ...som senare bara ramlade ner? Har svårt att se det själv faktiskt men den kanske ramlade ner. Om den gjorde det måste det påskyndat förloppet nåt otroligt.

Vad jag vet dock finns inga besättningsmedlemmar som sett själva rampen öppen endast att det kom in vatten på sidorna (rätt mycket men rampen var ändå stängd enligt dem).

Ja det såg jag i dokumentären. Men man bör väl då sett om det var öppet när man dyker eller? Båten ligger väl på sidan så varför svetsar man eller skär upp när dykarna går in i båten. Bör ju vara ett stort öppet hål i fören att simma in i
Citera
2020-09-30, 21:50
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
Men ditt inavlade as... Kag har fortfarande inte påstått att jag tror något alls om förloppet, men det har du bevisligen fortfarande inte fattat. Jag är däremot inte lika instängd i en och samma "sanning" som du.

Att bogvisiret står på land och undersökts är i sak korrekt, men kika lite närmare på vart det står och vilka som eventuellt har något att dölja så faller undersöknkngarna i ett annat sken.

Jag har förövrigt sett otaliga teorier i tråden som tar upp både skador på visiret och hur det har lossnat. Finns även teorier (styrkta av fax och sonarbilder) som ifrågasätter om visiret överhuvudtaget lossnade från Estonia.
Lev med din sanning om du vill, jag är inte här för att omvända dig. Jag är här för att ta del av den otaliga mängden frågetecken som finns i detta. Du som sitter på "sannigen" har gjort föga för att räta ut dem. Dina s.k. "bevis" för sjunkförloppet är ganska exakt likvärdiga med att bibeln bevisar guds existens.
OK, lite personangrepp. Klass.
Trevligt att du har sett teorier om hur skadorna på visiret uppstod. Ännu bättre om du lade fram några. Eller berättade varför vittnen såg fartyget sjunka utan visir.

”Lev med din sanning”? Jag ser ett visir på land på Muskö, och på något sätt hamnade det där. En ”sanning” är att visiret slets av från fartyget innan förlisningen, bärgades av finnarna och placerades på Muskö. Den är oerhört mycket sannolikare än något du kommit med.
Citera
2020-09-30, 21:52
Medlem
JayDee78s avatar
Citat:
Trevligt att du har sett teorier om hur skadorna på visiret uppstod. Ännu bättre om du lade fram några. Eller berättade varför vittnen såg fartyget sjunka utan visir.

”Lev med din sanning”? Jag ser ett visir på land på Muskö, och på något sätt hamnade det där. En ”sanning” är att visiret slets av från fartyget innan förlisningen, bärgades av finnarna och placerades på Muskö. Den är oerhört mycket sannolikare än något du kommit med.

Ett helt annat sidospår.

Hur ställer du dig till detta?

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/interpellation/militar-sekretess-kring-den-civila_GS10686

Citera
2020-09-30, 21:53
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felicie
Om ubåten stigit precis innan kollisionen så ses den givetvis inte på någon radar över huvud taget.

Och vad menar du med att utan lämna några spår på visiret?

https://dms04.dimu.org/image/022uKXkhdnQp?dimension=1200x1200

https://medier.talentum.com/ponIltIpIv-1563524706/media/Nyteknik/9igqc9-estonia-bogvisir-700-394-ny-teknik.jpg/alternates/FREE_640/estonia-bogvisir-700-394-ny-teknik.jpg

Jag kan iaf se en rejäl buckla. Men självkritik kanske inte är din grej, eller?
Men snälla. Bucklan i visiret är på undersidan av detsamma och uppstod med all sannolikhet när visiret föll ner på bulben. Menar du på fullt allvar att en ubåt, flög upp ur vattnet, kilade in sig mellan bulb och visir, slet loss visiret från samtliga dess fästen och lämnade den bucklan som enda spår?

I så fall säger vi så.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShyPooper

Däremot vad som hände med bogvisiret är höjt i dunkel. De hävdar ju att bogvisiret drog med sig rampen ner vilket är bevisat på diverse dykfilmer att den sitter där det ska.

Skadorna på rampen är dokumenterade i haverirapporten, finns även skador på bogvisiret som visar att dom slagit emot varandra.
https://www.havkom.se/assets/default/Estonia_JAICrapport_Sv.pdf
sida 123 figur 8.7

Hur ska rampen fortfarande kunna vara helt öppet när det vraket ligger upp och ner på botten?
Citat:
8.5.4
Skador på rampen
Lastrampen vid bogen påträffades något
öppen, med ungefär en meters öppning
upptill. Rampen inspekterades främst från
undersidan på grund av ovansidans begränsade åtkomlighet.
Babords två gångjärn vid rampens
nedersta del var isärslitna (figur 8.11).
Citera
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato
- Estonia sjönk, trots att det var en "vanlig" höststorm som båten klarat av 14 höstar förut.
-man smugglade militärt materiel. (det är känt och bekräftat)
-ett nytt hål har upptäckts som inte finns med i tidigare utredningar.
-Ingvar Carlsson sa först att båten skulle bärgas men sen ändrar man sig av oklar anledning.
-Ryssland höll just på att dra bort sina sista trupper från Baltikum, ganska känsligt läge.

Om tex det hade framkommit att Ryssland sänkt Estonia pga svenska statens (i USAs ledband) smuggling så hade spänningarna ökat dramatiskt och dessutom en katastrof för den svenska regeringen mfl.
Ryssland kanske hade behållit militär i Baltikum el liknande. Regeringen i Sverige hade rykt såklart.

Både Ingvar Karlsson och Carl Bildt sa det till och med. Dvs den som klev av och klev på och sen ändrade båda sig för att "skona" de drabbades anhöriga som ville motsatsen?
Citera
2020-09-30, 21:54
Medlem
Citat:

Nu börjar jag verkligen tro att någonting är skumt bogvisiret, tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in