Citat:
Ursprungligen postat av
Bucketshop
Tja svårt att säga, jag har ingen data på hur folks allokeringar när det kommer till spanande ser ut, men det låter väl ganska rimligt men med ett par funderingar.
För det första så har alla de du träffar regelbundet som nu sparar i indexfonder rimligtvis blivit äldre och fått mer pengar de senaste åren. Det måste ju finnas en väldigt stark korrelation mellan ålder och andel sparande i aktier. Få 16 åringar investerar (medvetet) i aktier, desto fler 36 åringar
gör det.
För det andra så har vi sett en av de störta uppgångarna någonsin de senaste decenniet, när börsen bara går bra lockar det rimligtvis fler människor till börsen. Samma sak kunde förmodligen observeras i mitten på 80-talet också.
Fast tänkte mest på fenomenet att buffertspara i en indexfond, som ändå är ett aktiesparande. Tycker som sagt att jag träffar folk ofta som gör detta, med argumentet att man inte får någon ränta på ett bankkonto och att "börsen går ju alltid upp". Även om indexfonder uppfattas som lättillgängligt (vilket är en del av poängen) så händer kanske något med folks uppfattning om risk.
Misstänker t.ex. att det inte var så vanligt förr att spara i aktier för att finansiera en kontantinsats, och om man mot förmodan gjorde så var man nog väl medveten om vilken risk man tar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bucketshop
För det andra så har vi sett en av de störta uppgångarna någonsin de senaste decenniet, när börsen bara går bra lockar det rimligtvis fler människor till börsen. Samma sak kunde förmodligen observeras i mitten på 80-talet också.
Sant, och även här baseras riskviljan troligen på kort minne, dvs. övervikt på senare händelser (som nu råkar vara uppgångar). Men utöver stora uppgångar har vi ju idag även fenomenet minusränta, med nollränta som följd på bankinsättningar, vilket gör att kreditmarknaden spelat ut sin roll och att börsen framstår som det enda alternativet för att få en bra avkastning.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bucketshop
Kanske, men samtidigt är ju knappast finansbranschen dåliga på att kränga grejer till folk, så hade dom inte sålt indexfonder hade dom sålt något annat som folk hade tyckt varit enkelt. Det är ju ganska enkelt att köpa enskilda aktier också, så vet inte riktigt varför det skulle bli lägre volatilitet bara för att sparare köper en annan produkt.
Tror som sagt att en genomsnittlig konsument (småsparare) förknippar indexfonder med lägre risk, emn detta är ju bara ett antagande från min sida. Säljer en bank in t.ex. strukturerade produkter eller liknande börjar folk nog tänka i termer av risk direkt, även om den typen av produkter som bekant har sålts in framgångsrikt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bucketshop
Du kan ha rätt i att inflödet till aktier har ökat pga indexfonder, men jag tror att mycket av inflödet bara är till bekostnad av andra pordukter.
Det jag inte kan låta bli att tänka på är att folk förr sparade på bankkonto, det var ett reellt alternativ där man tog låg risk och fick låg avkastning. Och som sagt gör jag antagandet att en småsparare "ersätter" bankkontosparande med indexfonder pga. att indexfonder förknippas med låg risk, kanske för låg helt enkelt.