2020-09-30, 21:04
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShyPooper
Sedan är det förbjudet enligt internationell lag att frakta militära grejer på civila färjor.
Men det är bara vad jag tror

Tro gör du bäst i kyrkan. Vilken lag hänvisar du till ?
Citera
2020-09-30, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Han säger ju först vit och sen blir det väl att det var ljusare än vattnet. Det var ju ändå ett belyst skepp som på sniskan kanske speglar ljuset mot en eventuell ubåt och lyser upp den

Ja det är klart att det är möjligt. Men att få en grönsvart ubåt till vit oavsett ljus känns inte rätt. Sedan vet alla svenskar hur en ubåt ser ut efter hårsfjärdsincidenterna samt ubåten vid Gåsefjärden som kablades ut över hela världen så känns det högst osannolikt att det skulle ha varit en ubåt. Jag menar det är inga små fritidsbåtar vi pratar om utan gigantiska as.

Sedan måste ubåten ha gått i ytläge för att ens kunna träffas av Estonia och då borde den med all logik ha synts på radarskärmar hos Europa och Mariella m.fl

Jag tror på övningstorped eller något annat som vi inte känner till. Ryssarna hade många mystiska saker för sig.
Citera
2020-09-30, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Ok, så du är minst nr. 2 som föreslår att Estonia först fick slagsida åt styrbord och sedan träffades sv en torped... En motfråga är hur du tänker dig att slagsidan uppstod? Av annan torped? Eller av att visiret lossnade och slet upp bogrampen så att vatten kom in på bildäck?
Om det skulle varit torped som orsakat hålet i sidan så är det mest troliga scenariot att det är en kollision med en rysk ubåt i fören som får bogvisir/ramp att fallera.
Med tanke på lasten ombord på Estonia tror försvarsmakten att detta är en attack och man väljer att avfyra torped för att sänka ubåten men som träffar Estonia.

Och lägg då till att svenskarna inte verkade ha så bra koll på sina torpeder back in the days.

”En svensk korvett var under ubåtsjakt ytterst nära att sänkas av sin egen torped 1992, skriver Svensson. Torpeden låste sig på korvetten i stället för den ubåt som var målet. Korvetten undgick katastrofen tack vare att befälhavaren omedelbart efter avfyringen enligt bestämmelserna gjorde en skarp gir.”
Citera
2020-09-30, 21:05
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
En bult?... Faktum är att ett tiotal delar från bogvisiret fiskades upp, och ungefär 3/4-delar kastades tillbaka. Bl.a. bulten till atlantlåset, men även delar av hydrauliken. Hur vore det om du själv satte dig in i det som diskuteras istället för att bara kräva så av alla andra?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vmOKxw/estoniabevis-slangdes-bort
OK, och på vilket sätt gör de saknade delarna att du, eller annan sjöfartsexpertis, inte kan dra slutsatsen att visiret med närmast 100% sannolikhet inte slets loss från fartyget av vågorna?Berätta, berätta, jag är idel öra.

Det är närmast tragikomiskt att en grynig dokumentärfilm av ett hål ovan vattenlinjen på vraket får foliehattarna att ställa sig i kö för att utropa att den officiella haveriversionen är lögn och del av en enorm mörkläggning, samtidigt som visiret i fråga står på land och har undersökts i minsta detalj utan att man hittat något som motsäger sagda version. Vidare har ingen presenterat ett förslag hur visiret annars kunde få loss från fartyget, bärgas och hamna på land utan några hål eller skador på dess utsida.

Lite skillnad i bevisvärdering och krav, kan man tycka.
Citera
2020-09-30, 21:06
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
nej det är ingen som är seriös som tror att det på riktigt med avsikt eller genom olycka
tror att en ubåt rammat estonia, helt orimligt.
flashback är fullt av dårar utan förmåga att göra rimliga och logiska bedömningar

Din teori är samma som de svenska utredarna? Dvs bogvisiret trillar av och luckan öppnas och båten sjunker rekordsnabbt?
Citera
2020-09-30, 21:06
Avslutad
Finns det några uppgifter kring orsaken till att man gjorde en ny filmning vid vraket av Estonia? Vem riskerar att bli dömd till 2 års fängelse om det inte finns en orsak till det?
Citera
2020-09-30, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeyWired
Väldigt retsamt att det i lilla aktuellt påstås att experter resonerar kring att skadorna uppstått som en konsekvens av förlisningen eller efteråt. Det nämns inget om de experter som granskat skadan och säger det motsatta. Det är minst sagt anmärkningsvärt hur SVT väljer att väga orden, oavsett om inslaget är avsett för barn. Vi som säger det motsatta, vilka är vi? Pöbeln? Jag anser detta vara ett övertramp mot objektivitetsprincipen.

https://www.svtplay.se/video/28375393/lilla-aktuellt/lilla-aktuellt-missa-inte-sasong-1-ny-undersokning-av-skeppet-estonia
Lilla aktuellt är ren propaganda. Mycket mer så än nyheterna förvuxna. Som när de sa att om det är någon man kan lita på så är det statsministern.
Citera
2020-09-30, 21:08
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
nej det är ingen som är seriös som tror att det på riktigt med avsikt eller genom olycka
tror att en ubåt rammat estonia, helt orimligt.
flashback är fullt av dårar utan förmåga att göra rimliga och logiska bedömningar

Det finns dock all anledning till att förlita sig till Margus Kurgs seriösa bedömning än din självutnämnda flashback-expertis.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/estniske-utredaren-estonia-traffades-av-ubat
Citera
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShyPooper
Ja det är klart att det är möjligt. Men att få en grönsvart ubåt till vit oavsett ljus känns inte rätt. Sedan vet alla svenskar hur en ubåt ser ut efter hårsfjärdsincidenterna samt ubåten vid Gåsefjärden som kablades ut över hela världen så känns det högst osannolikt att det skulle ha varit en ubåt. Jag menar det är inga små fritidsbåtar vi pratar om utan gigantiska as.

Sedan måste ubåten ha gått i ytläge för att ens kunna träffas av Estonia och då borde den med all logik ha synts på radarskärmar hos Europa och Mariella m.fl

Jag tror på övningstorped eller något annat som vi inte känner till. Ryssarna hade många mystiska saker för sig.

Det är väl inte jättedjupt där estonia sjönk? Var det 80 meter eller nåt sånt och hur hög är en ubåt och hur stora vågdalar pratar vi om. Skulle en ubåt på 20 meters djup kunna bli "tacklad" av en stor tung estonia i hög sjö?
Citera
Medlem
mb20guys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snakepliskensthlm
När man bestämmer tidigt att upptagning inte är och tänka på och väljer hälla betong över båten så ska nått döljas......

Amen to that! Det måste ju vara det mest tydliga beviset för det. Hur jävla dum får man vara liksom. Döda alla möjligheter till framtida teknik att göra nya upptäckter? Ja just ja det var det som var tanken ja....
Citera
2020-09-30, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onebiker
Jag skiter egentligen i Estonias öde, dock tragiskt för alla människoöden.
Det som stör mig så in i helvete är vad sossesvinen döljer.
Finland har sagt, undersök.
Estland har sagt, undersök.
Svenska kyrkan säger att man kan förbise griftefriden vid tex ett sådant här fall.
Löfven säger NEJ till exakt allt.
Vad fan är det som asen så desperat döljer?
Varför inte bara utreda och ev konstatera orsak, låt överlevande och anhöriga få ett avslut, men i vanlig sosse anda pissar man på folket.

De som röstar på sossarna måste blivit hjärntvättad av alla barnprogram på 80talet, jag kollade på porrfilm och e frisk röstar på SD. Upp med båtfan, att utreda kroknäsan Palme i 25år gick bra och sen skylla på en död person.
Fan hatar alla jävla sossesvin, undra om jag får varning för detta
Citera
2020-09-30, 21:09
Medlem
kaktjuvens avatar
Tror på teorin som den esrniske åklagaren också går på om en ubåt men varför tror folk på flashback att det ska vara en svensk ubåt för?

Vi kan utgå från att denna dag smugglades det materiel som tidigare dagar (oavsett vad FM säger så har de ljugit tidigare och att dem säger att inget smugglades denna afton saknar trovärdighet).

Hur som, så väntar svenskarna på sin transport och Ryssen har bett dem att sluta upp med smugglingen två gånger tidigare. Så varför skulle Nato eller en svensk ubåt vilja sänka Estonia?

I min värld ser jag att Ryssen markerar tydligt med att köra en ubåt i frontalkrock mot Estonia men träffar sidan istället. Mao lever de upp till hoten.
Sverige och dem inblandade i smugglingen inser sitt misstag och vet inte hur dem ska dölja detta mer än en cover up i sedvanlig manér.

Så varken svensk eller Nato ubåt men rysk gissar jag på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in