Citat:
Ursprungligen postat av
ShyPooper
Det kan omöjligt ha varit en ubåt, det är helt ologiskt. Jag tror på rysk övningstorped av något slag. Förmodligen bärgades den samtidigt som den radioaktiva lasten. (Någon har uppenbarligen varit inne på bildäck då räckerna till rampen sågats bort vid första dyket).
Om det hade varit en ubåt måste någon ha sett ubåten. Den bör ha setts på radarskärmar och framförallt av ögonvittnet som var på däck bara några sekunder efter smällen.
Du måste ha missat att se dokumentären på Discovery. Ögonvittne finns. Skadan på skrovet ser inte ut att vara från en torped eller explosion, snarare en krock av antingen ett fartyg eller ubåt.
Fartyg hade upptäckts på radar, därav förmodligen ubåt.svensk NATO eller rysk?
Vi forslade rysk last, som säkert övervakades av en svensk ubåt eller av NATO. Dagen eller dagarna efter gick någon in på bildäck och hämtade upp den lasten (därav räckena)
Jag tror fortfarande på en olycka, har svårt att tänka mig att ens ryssar skulle vara galna nog att skjuta en torped mot ett passagerarfartyg med så många civila. Det beror såklart på lasten, men ändå
Svensk eller NATO ubåt 85%
Rysk ubåt 14%
Torped 1%