2020-09-30, 19:53
Medlem
Meck-Vorpommerns avatar
Två frågor:

1, Varför anses det inte som ett brott mot griftefriden att uppehålla sig på en kyrkogård men ett brott mot griftefriden att uppehålla sig utanför Estonia? Jag skulle kunna träna intervaller eller dricka öl på en kyrkogård utan bli åtalad. Om jag dyker ned och ser på Estonia riskerar jag två år i fängelset.

Vad är det som säger att de döda på Estonia inte skulle gilla besök?

2, Varför var det Sverige som fick bestämma att Estonia skulle bli en gravplats? Båten var inte svensk och den ligger på internationellt vatten.
Citera
2020-09-30, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meck-Vorpommern
Två frågor:

1, Varför anses det inte som ett brott mot griftefriden att uppehålla sig på en kyrkogård men ett brott mot griftefriden att uppehålla sig utanför Estonia? Jag skulle kunna träna intervaller eller dricka öl på en kyrkogård utan bli åtalad. Om jag dyker ned och ser på Estonia riskerar jag två år i fängelset.

Vad är det som säger att de döda på Estonia inte skulle gilla besök?

2, Varför var det Sverige som fick bestämma att Estonia skulle bli en gravplats? Båten var inte svensk och den ligger på internationellt vatten.

Svaret på fråga 1 ger du i fråga 2. För att regeringarna har bestämt det kort o gott.
Citera
2020-09-30, 19:57
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajemback
Den nya "filmen" ljuger väl inte om beteckningen/bokstäverna? Jag förstår inte riktigt vad du menar..?

Kolla Dykfilmen... där
Ser du tydligt ett ”s” men sedan när de pratar om det i någons hem och visar en karta på båten så är skadan placerad efter ”e”
Citera
2020-09-30, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taozen
Vill inte tysta debatten men sten spåret är löjligt, hela bottnen där Estonia ligger består ju utav mjuk lera... Uppenbar sprängladdning eller dylikt
Har du undersökt botten? Det påstås vara morän, men morän kan innehålla stenblock av varierande storlek så den teorin kan inte strykas.
Annars har jag en teori som skulle kunna koppla bogvisiret till hålet i skrovet. Ubåten kan ha legat i närheten av Estonia och de har uppfattat nödsignalen. De åkte mot signalen och gick uppför att kolla. Då krockade man med fartyget. Klart osannolikt men kanske inte omöjligt. Dock borde det inte finnas någon anledning att hålla tyst om det.
Citera
2020-09-30, 19:59
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Intressant om detta stämmer... När jag läste kommisionsrapporten så noterade jag även själv att dykarna aldrig var på just bildäcket och undrade lite varför (sidan 131 i utredningen tror jag)

”militär sekretess kring den civila Estoniakatastrofen
Interpellation 2004/05:686 av Ångström, Lars (mp)”: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/interpellation/militar-sekretess-kring-den-civila_GS10686

Som sagt, det finns förmodligen en anledning till den enorma mörkläggning som Sverige ägnat sig åt. Man behöver inte vara skitsmart för att inse att det osar katt.
Citera
2020-09-30, 20:02
Medlem
Masmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Kolla Dykfilmen... där
Ser du tydligt ett ”s” men sedan när de pratar om det i någons hem och visar en karta på båten så är skadan placerad efter ”e”

Han säger ju att det finns massa olika ritningar på båten där bokstäverna sitter lite olika.
Citera
2020-09-30, 20:02
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masmo
Han säger ju att det finns massa olika ritningar på båten där bokstäverna sitter lite olika.

Ja precis det jag reagerar på...
Citera
2020-09-30, 20:03
Medlem
Vänsteråklagaren som åtalar männen bakom Estoniafyndet: "Ingen får komma i närheten av vraket"

Citat:
Åklagaren Helene Gestrin åtalade tidigare i år två svenskar som deltog i det team av dokumentärfilmare som i måndags avslöjade hålet i Estonias skrov. Nu hävdar Gestrin att ingen – inte ens myndigheter – får undersöka vraket.

https://www.friatider.se/vansteraklagaren-som-atalar-mannen-som-upptackte-halet-ingen-far-komma-i-narheten-av-vraket
Citera
2020-09-30, 20:04
Medlem
Meck-Vorpommerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tanakh
Svaret på fråga 1 ger du i fråga 2. För att regeringarna har bestämt det kort o gott.

Det var Sverige som drev den frågan. Inget annat land. Skeppet är inte svenskt och ligger inte heller på svenskt vatten. Varför var Sverige så angeläget om att ingen ska få undersöka skeppet?

Hsr man ingenting att dölja så...
Citera
2020-09-30, 20:04
Medlem
Masmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Ja precis det jag reagerar på...

Skadan är på samma ställe på båten, men bokstäverna på de flesta skisser sitter inte där de "ska". Som jag uppfattade det.
Citera
2020-09-30, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meck-Vorpommern
Det var Sverige som drev den frågan. Inget annat land. Skeppet är inte svenskt och ligger inte heller på svenskt vatten. Varför var Sverige så angeläget om att ingen ska få undersöka skeppet?

Hsr man ingenting att dölja så...

Skeppet ägare är ett svenskt rederi. Även om skeppet gick under estländsk flagg då Estline är ett cyriotiskt/estländskt rederi

https://sv.wikipedia.org/wiki/M/S_Estonia

I januari 1993 såldes fartyget till svenska Nordström & Thulin, delägare i rederiet Estline tillsammans med estniska statens Estonian Shipping Company, och registrerades både av Estline och cypriotiska Estline Marine Co Ltd i Nicosia på grund av krav från långivaren, Europeiska utvecklingsbanken.[7] Hon fick nu namnet M/S Estonia och sattes in på rutten Stockholm–Tallinn. Hon gick på rutten till september 1994, då hon förliste i Estoniakatastrofen.
Citera
2020-09-30, 20:09
Medlem
fluffypuffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Min bet ligger på att skadan uppstod när Estonia slog i botten, ser inget annat realistiskt scenario än så.
Lyssnar på man experterna som ska veta något, så är det inte en skada som uppstått av någon typ av detonation.

En kollision är inte heller speciellt troligt, då det skulle krävas en väldigt hög hastighet med ett väldigt tungt skepp för att orsaka en sådan skada. En sådan kollision skulle ju skada en ev. ubåt enormt mycket.

Under ytan finns inte den kraft som krävs för att förstöra skrovet på det viset även om det skulle funnits en stor sten på botten. Dessutom hade fartyget kapsejsat och flutit upponer under lång tid innan det sjönk om hålet i sidan inte hade skapats redan vid ytan/händelsen.

En olycklig olycka helt enkelt, med stor sannolikhet en ubåt som antingen haft en sovande kapten eller en nöduppstigning som gått fel.
Troligtvis är skadan på sidan och bogvisirets lossnande sammankopplade med samma olycka.

Sverige fortsätter agera väldigt pinsamt, vilket tyder på skuld i frågan på ett eller annat vis.

Detta är headline news och löpsedelsmaterial i Estland, men i Sverige är det redan "bortglömt" av blaskorna.
Jag skäms över vårt lands agerande, ännu en gång.
Senast redigerad av fluffypuffy 2020-09-30 kl. 20:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in