2020-09-30, 19:32
Medlem
Ajembacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Något jag stör mig på är att ”s:et” man ser i filmen från rov:en ligger vid skadan

När man sedan visar vart skadan är placerad så ser man att den är till höger om ett E

Man säger att texten har flyttats från tid till tid

Men hur länge ägde Estland färjan ? Varför skulle de ha flyttat texten flera gånger ?

Den nya "filmen" ljuger väl inte om beteckningen/bokstäverna? Jag förstår inte riktigt vad du menar..?
Citera
2020-09-30, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falhscbak
Hur vet du det? Smaka på ordet och fundera på vad kunskap är till skillnad från spekulationer och teorier.
Varför vill du tysta debatten förresten?

Vill inte tysta debatten men sten spåret är löjligt, hela bottnen där Estonia ligger består ju utav mjuk lera... Uppenbar sprängladdning eller dylikt
Citera
2020-09-30, 19:34
Medlem
mb20guys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defunct
En ubåt sänkte Estonia? Vi får hoppas att regeringen går till botten med det här.

Good one
Citera
2020-09-30, 19:36
Medlem
JayDee78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dekorima
Jag köper det, att specifikationerna inte höll måttet så att säga. Men att finska myndigheter skulle godkänna ett fartyg som inte var sjövärdigt är uteslutet. Dessutom borde SOLAS ha inbyggda toleranser. Det var ju inte en orkan det var fråga om och hon hade gått rutten i sämre sjö tidigare och som du säkert hört på radiotrafiken så var ingen av skepparna oroliga till en början.

De skador som nu offentliggjorts tyder på stor yttre åverkan anser jag. Det är inte "en bult som lossnat".

Sorry att jag spräcker den bubblan...

Citat:
HAVERIKOMMISSIONEN GRANSKAR HUR ESTONIAS KONSTRUKTION FÅTT DISPENS

STOCKHOLM (TT)

Rederiet Estline kände inte till att Estonia hade beviljats undantag från de internationella sjösäkerhetsreglerna. Det framgick inte av de certifikat de finländska myndigheterna utfärdat.Hur myndigheterna hanterat Estonias dispens har nu blivit en mycket viktig fråga för haverikommissionen, enligt Börje Stenström, haverikommissionens tekniske expert. Placeringen av bogrampen på Estonia uppfyllde inte kraven i de internationella säkerhetsreglerna, SOLAS, (Safety of life at sea), enligt haverikommissionen.

http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cachesytW8BwA6EJ:www.estoniasamlingen.s e/newsItemTT.aspx%3Fid%3D19941218:TT:0016:0+&cd=5&hl =sv&ct=clnk&gl=se
Citera
2020-09-30, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Låter fett flummigt detta, men tänk att 26 år passerat och där har hon legat i mörkret på botten fast i tiden medan livet ovanför vattnet fortsatt - somrar har kommit och gått, regeringar har bytts ut osv, men där nere är tiden fortfarande 1994. Finns det tydliga bilder/filmer på interiören av god kvalitet?
Skulle vara rätt fascinerande att se, men jag tror inte sådana filmer finns tillgängliga för allmänheten om de nu skulle existera.
Citera
2020-09-30, 19:38
Medlem
JayDee78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raggdoll3
Vad tror du om att en kollision släppte in vatten och belastning på bogvisiret ökade så det brast?

jag tror att bogvisiret inte tålde påfrestningarna, som på Diana II året innan.

Citat:
En stormig natt i januari 1993, när Diana II gick för TR-Line och var insatt mellan Rostock-Trelleborg, så skadades bland annat låsanordningarna till bogvisiret i den höga sjögången och det läckte även in vatten förbi bogrampen in på bildäck, men ingen katastrof inträffade, mycket tack vare att fartyget hann gå in i lä innan skadorna blev alltför stora.

https://sv.wikipedia.org/wiki/M/S_Bluefort

Det är skadan i sidan som jag ställer mig frågande till.
Citera
2020-09-30, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Jo de hade en sådan lösning, men båten var så j-vla uselt underhållen så det var 50/50 att den funka.

Aa men det är ingen som brytt sig att kolla upp om den funkade den natten
Citera
2020-09-30, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Låter fett flummigt detta, men tänk att 26 år passerat och där har hon legat i mörkret på botten fast i tiden medan livet ovanför vattnet fortsatt - somrar har kommit och gått, regeringar har bytts ut osv, men där nere är tiden fortfarande 1994. Finns det tydliga bilder/filmer på interiören av god kvalitet?

Kolla upp lite bunkrar på youtube osv, rätt häftigt att kolla på folk som går igenom bunkrar från 60 talet och liknande.
Off topic men aja.

för övrigt.

Morän botten = fullt möjligt med större stenar.
Båt som väger säkert 5000 ton som sjunker relativt snabbt som faller på en större sten.

Det enda som behöver hända egentligen är att båten sjunker ned på en stor sten, stenen och båten sjunker djupare ned i botten tills stenen tillslut fastnar (t.ex i andra stenar) vilket punkterar båten och sedan dras båten djupare = en reva uppstår.

Eller har ni bestämt att ryska spioner har sprängt ett hål i båten, för att sedan dyka ut genom hålet för att sedan fly i en ubåt som väntar på dem?
Man blir ju mörkrädd, hoppas verkligen inte att ni är majoritet ute i verkligheten.
Citera
2020-09-30, 19:41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av herter
Skulle vara rätt fascinerande att se, men jag tror inte sådana filmer finns tillgängliga för allmänheten om de nu skulle existera.

Kvarlevorna av 852 människor finns kvar därinne och det skulle du vilja se? Är du en särdeles vidrig existens eller hade du bara otur när du tänkte?
Citera
2020-09-30, 19:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Aa men det är ingen som brytt sig att kolla upp om den funkade den natten
Tror inte intresset varit så stort hos utredningshjonen tyvärr. Inte hos bryggpersonalen före olyckan heller.
Senast redigerad av jonkebonke 2020-09-30 kl. 19:47.
Citera
2020-09-30, 19:46
Avslutad
Intressant om detta stämmer... När jag läste kommisionsrapporten så noterade jag även själv att dykarna aldrig var på just bildäcket och undrade lite varför (sidan 131 i utredningen tror jag)

Citat:
Min andra fråga handlar om vilka som var inne på Estonias bildäck bara dagarna efter hennes förlisning? Någon har då med stor kraft dragit upp den tio ton tunga ombordkörningsrampen.

Hade syftet varit att få in dykare för en självklar haveriundersökning där man kontrollerar hur lasten varit surrad och om vattentäta luckor och dörrar varit stängda eller ej hade man inte behövt dra upp rampen mer än någon meter. Haverirapporten uppger för övrigt att man underlät att över huvud taget genomföra någon undersökning inne på bildäcket.

Vad de som öppnat rampen gjort vet vi inte. Däremot vet vi att de som öppnade rampen bemödade sig med att stänga den efter sig. Detta vet vi eftersom ombordkörningsrampens räcken ligger avskurna på havsbottnen slängda en bit bort från fartyget vilket dokumenterats på film. När ombordkörningsrampen fälls ut faller också räcken på rampens sidor ut. Om rampen är skadad, vilket den var, så fastnar räckena i infattningen när den stängs. De som stängde rampen valde att skära av räckena. Varför öppnar man en tio ton tung ilramp in till fartygets bildäck? Varför stänger man den efter sig? Varför förtiger haverikommissionen att någon varit inne på bildäcket?

”militär sekretess kring den civila Estoniakatastrofen
Interpellation 2004/05:686 av Ångström, Lars (mp)”: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/interpellation/militar-sekretess-kring-den-civila_GS10686
Citera
2020-09-30, 19:50
Medlem
JayDee78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSvensson
Kolla upp lite bunkrar på youtube osv, rätt häftigt att kolla på folk som går igenom bunkrar från 60 talet och liknande.
Off topic men aja.

för övrigt.

Morän botten = fullt möjligt med större stenar.
Båt som väger säkert 5000 ton som sjunker relativt snabbt som faller på en större sten.

Det enda som behöver hända egentligen är att båten sjunker ned på en stor sten, stenen och båten sjunker djupare ned i botten tills stenen tillslut fastnar (t.ex i andra stenar) vilket punkterar båten och sedan dras båten djupare = en reva uppstår.

Eller har ni bestämt att ryska spioner har sprängt ett hål i båten, för att sedan dyka ut genom hålet för att sedan fly i en ubåt som väntar på dem?
Man blir ju mörkrädd, hoppas verkligen inte att ni är majoritet ute i verkligheten.

Blir det inte rätt många stenar som är max 60cm stora (det är vad moränlera MAX innehåller) som ska göra ett 4meter 1 meter stort hål utan att det blir djupa repor runtom hålet (vilket inte ser ut att finnas) på dom bilder vi nu har?

En tanke bara...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in