2020-09-30, 19:16
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OvissFramtid
Denna fråga tog jag också upp tidigare idag, men enligt en skribent i tråden så ska det tydligen vara rena falsarier. Att räckena sågats av strax efter haveriet alltså.

Förövrigt tycker jag också att det är helt jävla fel om en statlig svensk myndighet tar på sig att undersöka vraket på nytt, det är som att låta en mördare undersöka en mordplats och den skyldige mördaren är undersökningsledare. Vill se en oberoende utredning om detta!

Egentligen är hålet till viss grad irrelevant, det kvittar vem det var eller vad som orsakade hålet. Men varför först hålla käft om att det bedrivits vapensmuggling i 10 år och sen hålla käft i 26 år om att det finns ett hål i skrovet? Varför? Ingen har fortfarande kunnat förklara det. Bara att hålet finns och att man hållit tyst om det är en skandal i sig. Tror knappast hålet orsakats av något på havsbotten.

Och vad säger att någon vetat om detta hål. I 26 år? Absolut ingenting.
Citera
2020-09-30, 19:17
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OvissFramtid
Denna fråga tog jag också upp tidigare idag, men enligt en skribent i tråden så ska det tydligen vara rena falsarier. Att räckena sågats av strax efter haveriet alltså.

Förövrigt tycker jag också att det är helt jävla fel om en statlig svensk myndighet tar på sig att undersöka vraket på nytt, det är som att låta en mördare undersöka en mordplats och den skyldige mördaren är undersökningsledare. Vill se en oberoende utredning om detta!

Egentligen är hålet till viss grad irrelevant, det kvittar vem det var eller vad som orsakade hålet. Men varför först hålla käft om att det bedrivits vapensmuggling i 10 år och sen hålla käft i 26 år om att det finns ett hål i skrovet? Varför? Ingen har fortfarande kunnat förklara det. Bara att hålet finns och att man hållit tyst om det är en skandal i sig. Tror knappast hålet orsakats av något på havsbotten.

Räckena är avsågade och avlägsnade från
Färjan ! Detta finns bevis på
Citera
2020-09-30, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dekorima
Okej så enligt dig så är det din bifogade bild på en torpedträff som gäller i alla sammanhang? Det finns inga andra typer av torpeder eller förhållanden?

Jo visst, båtarna som kom till undsättning tog stora risker men var betydligt mindre rustade för hård sjö, och ändå var det bara Estonia som förliste. Med de nya uppgifterna tror jag att det var en yttre åverkan som sänkte Estonia ja, och det var inte vatten.

Area 51 heter det dessutom.

Area 55 är en klubb för anonyma alkolister i USA. Sannolikheten att Estonia blev sänkt jämställer jag alltså med att anonyma alkolister i klubb 55 dissekerar utomjordingar.

Självklart inte, men skadan på Estonia påminner ingenting om en explosionsskada. Det har ju även experter uttalat sig om.

Nej tvärt om, båtarna som kom till undsättning var bättre rustade än Estonia att klara hårt väder. Estonia var väl knappt klassad för att gå så långt ut på öppet hav.

Det mest troliga, enligt min sannolikhetslära i kombination med de experter man lyssnat på senaste dagarna, är att Estonia slog i sten på botten som orsakade skadan.
Citera
2020-09-30, 19:20
Medlem
Hörni, kan vi inte diskutera varför de ville göra vraket olagligt att närma sig och täcka över skiten med betong?
Är politiker konsekventa i den här bemärkelsen, brukar de vilja täcka över bilvrak med betong efter en olycka? Skämt åsido, men jag tycker det hela är lite konstigt. Finns det presedenser med olyckor, eller specifikt sjöfartsolyckor om det så krävs, där man täckt över allt i betong? Är det vanligt att man förbjuder folk från att undersöka saker på internationellt vatten?
Fattar ni hur jag menar. Jejejingens agerande kanske är fullt normalt för sådana här olyckor. Vi måste hitta sätt att rentvå vår finfina jejejing! Och slå hål på alla dessa konspirationsteorioer.
Citera
2020-09-30, 19:21
Medlem
mjohan84s avatar
Något jag stör mig på är att ”s:et” man ser i filmen från rov:en ligger vid skadan

När man sedan visar vart skadan är placerad så ser man att den är till höger om ett E

Man säger att texten har flyttats från tid till tid

Men hur länge ägde Estland färjan ? Varför skulle de ha flyttat texten flera gånger ?
Citera
2020-09-30, 19:24
Medlem
mjohan84s avatar
I dokumentären ser vi rockwaters ingångar... ligger en av ingångarna i samma mått som hålet på
Motsvarande sida? Rockwater entrade Barbord och skadan ligger styrbord...

Kan man ha dykt igenom 1994 från Barbord till styrbord för att se skadan?
Citera
2020-09-30, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mumsmums
Har någon expert kunnat ge en rimlig förklring ännu till hur fasiken en UBÅT skulle kunna orsaka ett hål så högt upp ovanför vattenytan? Framstår ju fullkomligt orimligt. Hade ubåten ett spikklubbeförsett persiskop på 100 meter?

Kanske med en nöduppstigning likt denna.

https://www.youtube.com/watch?v=eOqalX5FJ2c
Citera
2020-09-30, 19:28
Medlem
bosse.gote48s avatar
Att tappa bogvisiret borde ju ha försvagat hela skrovets struktur, samt att bogen borde sjunkit först.
När bogen slog i botten så vek sig skrovet. Därav sprickan.
Citera
2020-09-30, 19:29
Medlem
Låter fett flummigt detta, men tänk att 26 år passerat och där har hon legat i mörkret på botten fast i tiden medan livet ovanför vattnet fortsatt - somrar har kommit och gått, regeringar har bytts ut osv, men där nere är tiden fortfarande 1994. Finns det tydliga bilder/filmer på interiören av god kvalitet?
Citera
2020-09-30, 19:29
Medlem
mb20guys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felicie
Precis och om det framkommit att det var vapensmuggling ombord på Estonia kan vi säkert räkna med att både NATO och ryska ubåtar ville ha stenkoll och övervaka.

Hittade en artikel där en incident inträffat 1992 med svensk ubåt.

”En svensk korvett var under ubåtsjakt ytterst nära att sänkas av sin egen torped 1992, skriver Svensson. Torpeden låste sig på korvetten i stället för den ubåt som var målet. Korvetten undgick katastrofen tack vare att befälhavaren omedelbart efter avfyringen enligt bestämmelserna gjorde en skarp gir.”

https://www.allehanda.se/artikel/marinens-fafanga-ubatsjakt-var-lonlos

Möjligt scenario i det här fallet är att försvarsmakten upptäckt att ubåt rörde sig i vattnet runt Estonia och det blev ett skarpt läge och man avfyrar torped som är tänkt att träffa ubåten men istället låser sig på Estonia.

För mig är det ett scenario som jag har väldigt svårt se inte hände. Vet från lite familjeerfarenhet hur svenska militären såg ut på den tiden. Sverige hade en mkt väl fungerande militärmakt på många sätt och vi hade väldigt nära samarbete med tex usa och andra storbritannien. Om dom velat bevaka denna smuggling så tror jag absolut inte Sverige sagt emot. Inte efter lite övertalning iallafall. Ryssarna var ett gemensamt hot vi hade.

Känns alltså inte alls långsökt att tro att väst med sverige som fanbärare skickade ut ubåtar för att bevaka denna smuggling. Varför skulle de inte vilja bevaka dyra och av ryssarna hotade intressen?

Ska kolla in artikeln tack! Det kan mkt väl varit ett rent misstag av någon av ubåtarna att ramma eller sänka med torped (övningsmodell). Sköt man någonsin övningstorpeder mot varandra under kalla kriget tro?
Citera
2020-09-30, 19:30
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Area 55 är en klubb för anonyma alkolister i USA. Sannolikheten att Estonia blev sänkt jämställer jag alltså med att anonyma alkolister i klubb 55 dissekerar utomjordingar.

Självklart inte, men skadan på Estonia påminner ingenting om en explosionsskada. Det har ju även experter uttalat sig om.

Nej tvärt om, båtarna som kom till undsättning var bättre rustade än Estonia att klara hårt väder. Estonia var väl knappt klassad för att gå så långt ut på öppet hav.

Det mest troliga, enligt min sannolikhetslära i kombination med de experter man lyssnat på senaste dagarna, är att Estonia slog i sten på botten som orsakade skadan.

Glädjer mig att Estland tar täten för att gräva i denna surdeg. Gott så.. Hon seglade trots allt under Estnisk flagg.
Att Svenska höjdare jobbar hårt för att dölja sanningen för medborgarna är verkligen inget nytt.

Politisk bluffstopp hela vägen sedan WW2, när såsseriet samarbetade med Hitler.
Citera
2020-09-30, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Sluta! du förstör deras våta dröm om att Ryssland i konspiration med Calle och Ingvar sprängde Estonia med en bazooka avfirad från en ubåt

Förlåt. Tänkte inte på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in