2020-09-30, 18:53
Medlem
Raggdoll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JayDee78
Borde finnas en post alla måste läsa innan dom får skriva själva.

Den främsta anledningen till att Estonias (Viking Sally) bogvisir lossnande är att hon var byggd för kustnära trafik.
Mellan 1980-1991 gick hon Stockholm-Mariehamn-Åbo. 1991-1993 mellan Umeå-Vasa.

1993-1994 Stockholm-Tallin (ej kustnära = mer än 20nm till land)

Att finnarna gav en dispens från SOLAS regler, som ej var nertecknat i hennes papper, gjorde att hon gick en rutt hon inte var byggd för.

Vore dock väldigt intressant att se hur HELA den sidan av skrovet ser ut inifrån, borde kunna ge svar på frågor om det finns ytterligare hål, då det var två kraftiga smällar nära varandra i tid.
Vad tror du om att en kollision släppte in vatten och belastning på bogvisiret ökade så det brast?
Citera
2020-09-30, 18:54
Medlem
FetFulElaks avatar
Ok. Vem.är det jävla aset som körde Ale när Peter var där innan lagen trädde i kraft. Träd fram och berätta sanningen din medlöpare och politruk!
Citera
2020-09-30, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Visst, dåna på med versaler du.

Då syns det tydligare hur okunnig du är.

Monitorn som visade insidan av stäven/ombordkörningsrampen satt i maskinkontrollrummet
som i sin tur ligger ungefär så långt från bryggan man kan komma på en sådan båt.

Nej min kunskap är det inget fel på. Din LÄSKUNNIGHET däremot - den lämnar en del övrigt att önska.

Men jag ger dig ett försökt till:
Citat:
Utformningen av båten var sådan att man inte kunde se fören i kontrollrummet, där man styr så att säga eller vad det nu heter. Allt hände ju snabbt också, om det var några arbetare på däck så kanske dom inte hann meddela kaptenen osv för det forsa in vatten.
(min fetning)
och nu är det som så att det rummet på en båt - där man styr båten - det heter faktist kommandobrygga. Oavsett vad du "läst" i dina bilderböcker.
Citera
2020-09-30, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Nej min kunskap är det inget fel på. Din LÄSKUNNIGHET däremot - den lämnar en del övrigt att önska.

Men jag ger dig ett försökt till:

(min fetning)
och nu är det som så att det rummet på en båt - där man styr båten - det heter faktist kommandobrygga. Oavsett vad du "läst" i dina bilderböcker.

Japp, jag hade fel. Redan upptäckt och raderat.

Jag ber om ursäkt!
Citera
2020-09-30, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knastras
Det är ju inte omöjligt att dykare/plundrare gjort åverkan på båten genom åren, men en dykare borde väl gjort hålet med en sprängladdning och inte 500-600 tons tryck? Otympligt att ta med en 500-600ton slägga att svinga nere på havsbotten.

Av tillgänglig info så verkar det inte förekomma några stenar på botten. Hade varit intressant med en liten kartläggning av botten i närområdet för att se om det är så att det förekommer sten eller om det bara finns en massa mjuk lera.

Har alla i tråden konsekvent skolkat från fysiklektionerna? Massa, kraft och tryck är inte samma sak! Fullständigt gallimattias.
Hela Östersjöns botten består av (stenhård) sten, sedan ligger det mjukare sediment i varierande tjocklek ovanpå.
Citera
2020-09-30, 19:03
Medlem
Skulle händelsen kunnat inträffa såhär.

Först lossnade bogvisiren pga. dom stora vågorna som bankade mot bogvisiren. Efter det sjönk skeppet.

Efter det så skönk den i botten och träffade någon sorts vass sten/berg eller nåt. Som orsakade hålet på sidan av skeppet. Sen efter det så vände skeppet i botten.
Citera
2020-09-30, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Har alla i tråden konsekvent skolkat från fysiklektionerna? Massa, kraft och tryck är inte samma sak! Fullständigt gallimattias.
Hela Östersjöns botten består av (stenhård) sten, sedan ligger det mjukare sediment i varierande tjocklek ovanpå.

Sluta! du förstör deras våta dröm om att Ryssland i konspiration med Calle och Ingvar sprängde Estonia med en bazooka avfirad från en ubåt
Citera
2020-09-30, 19:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Haha ok det var en speciellt ubåt med små minitorpeder, gjorda för att göra minimal skada...

"Klart att hon blev sänkt", det är väl allt annat än klart. Bara för att du tycker att det skulle va en konspiratorisk och nervkittlande idé, så behöver det inte vara sant för det.

Skador som uppstått av detonationer ser heller inte ut som denna skada enligt Norska experten i dokumentären. (Som sagt, googla bilder på explosionsskador)

Va? Har du ens läst på något om Estonia-katastrofen? Samtliga skepp vittnade om extremt hårda förhållanden, och skeppen som deltog i räddningsaktionen tog stora risker.

Att Estonia blev sänkt ser jag som lika troligt att Area 55 pysslar med dissekering av utomjordingar.
Okej så enligt dig så är det din bifogade bild på en torpedträff som gäller i alla sammanhang? Det finns inga andra typer av torpeder eller förhållanden?

Jo visst, båtarna som kom till undsättning tog stora risker men var betydligt mindre rustade för hård sjö, och ändå var det bara Estonia som förliste. Med de nya uppgifterna tror jag att det var en yttre åverkan som sänkte Estonia ja, och det var inte vatten.

Area 51 heter det dessutom.
Senast redigerad av Dekorima 2020-09-30 kl. 19:09.
Citera
2020-09-30, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Självfallet handlar det om pengar.

Att folk ägnar sig åt gravskändning genom privatdykningar vid Estonia är ju inget nytt, och inte heller att konspirationsteoretiker sedan försöker tjäna pengar på det genom filmer och böcker.

Vi kanske skulle ha lagar som i USA som gör det möjligt att beslagta och förverka pengar som folk tjänar på filmer och böcker om brott.
Ja och det ligger as mycket pengar där nere i båten i alla kassorna i taxfree och så men iof de lär ej vara giltiga längre de pengarna!
Citera
2020-09-30, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HayabusaMannen
Skulle händelsen kunnat inträffa såhär.

Först lossnade bogvisiren pga. dom stora vågorna som bankade mot bogvisiren. Efter det sjönk skeppet.

Efter det så skönk den i botten och träffade någon sorts vass sten/berg eller nåt. Som orsakade hålet på sidan av skeppet. Sen efter det så vände skeppet i botten.

Min bet ligger på att skadan uppstod när Estonia slog i botten, ser inget annat realistiskt scenario än så.
Lyssnar på man experterna som ska veta något, så är det inte en skada som uppstått av någon typ av detonation.

En kollision är inte heller speciellt troligt, då det skulle krävas en väldigt hög hastighet med ett väldigt tungt skepp för att orsaka en sådan skada. En sådan kollision skulle ju skada en ev. ubåt enormt mycket.
Citera
2020-09-30, 19:13
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Vad tänker ni om de avsågade räckena ifrån rampen då ? Också rätt intressant... någon ska ha kapat dom inom tidsspannet 28 sept - 4 okt

Troligtvis för att Kunna komma in på bildäck

Låt säga att det var en ubåt som sänkte färjan... kan de ha varit så kyliga att de skickade ut dykare redan vid olyckan ?

Denna fråga tog jag också upp tidigare idag, men enligt en skribent i tråden så ska det tydligen vara rena falsarier. Att räckena sågats av strax efter haveriet alltså.

Förövrigt tycker jag också att det är helt jävla fel om en statlig svensk myndighet tar på sig att undersöka vraket på nytt, det är som att låta en mördare undersöka en mordplats och den skyldige mördaren är undersökningsledare. Vill se en oberoende utredning om detta!

Egentligen är hålet till viss grad irrelevant, det kvittar vem det var eller vad som orsakade hålet. Men varför först hålla käft om att det bedrivits vapensmuggling i 10 år och sen hålla käft i 26 år om att det finns ett hål i skrovet? Varför? Ingen har fortfarande kunnat förklara det. Bara att hålet finns och att man hållit tyst om det är en skandal i sig. Tror knappast hålet orsakats av något på havsbotten.
Citera
2020-09-30, 19:14
Medlem
NATO eller Ryskt U-båt ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här