2020-09-30, 16:37
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toblo
https://unt.se/nyheter/tierp/fa-kvinnor-overlevde-3370595.aspx

Någon som vet, eller har en bra förklaring varför det var 70 anställda vid Polisen i Stockholms län ombord på estonia ?

Claes Hedberg, författaren som har skrivit en bok om att Olof Palme inte mördades utan flydde landet pga. personliga skäl, har skrivit att det fanns många Palmemords utredare ombord på båten och att flera av dessa hade en mycket kritiskt syn på i vilken riktning mordutredningen hade förts.

Att sabotera en båt med så många dödsoffer samt medborgare från andra länder är nog lite för långsökt för att riktigt gå hem hos mig. Det fanns ju heller inga garantier att alla skulle avlida, risk skulle finnas att några eller alla skulle kunna räddas.
Citera
2020-09-30, 16:38
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snaidisten
Det enda ljud som hördes var ett metalliskt ”klonk”. Detta orsakades av bogvisiret som slets loss och slog i bulben.

Har bulben undersökts och märken kan bekräfta något fallit in i den som självaste bogvisiret?

Citat:
Ursprungligen postat av Snaidisten
Estonia var dödsdömd sekunden efter att bogvisiret lossnade och slet med sig den inre rampen.

Varför säger dykaren på Swebtv, han den militära dykaren, att den inre rampen var stängd, så när som på en tunnare springa, när han var där och dök? Han dök där några dagar efter förlisningen.

Edit: Jag menar din förklaring till vad som hände är allra mest förtroendeingivande. Jag tror inte på att Estonia träffades av en ubåt.
Senast redigerad av Hegamon 2020-09-30 kl. 16:41.
Citera
2020-09-30, 16:41
Medlem
Citat:

Någon som vet, eller har en bra förklaring varför det var 70 anställda vid Polisen i Stockholms län ombord på estonia ?

Var det verkligen 70?
Har hört att det skulle vara 15, varav många jobbade med palmeutredningen.
Citera
2020-09-30, 16:44
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Varför smugglar militären topphemlig utrustning med att passagerarfartyg? Det hade väl funnits ett antal andra sätt som var mer ändamålsenliga. Till exempel flyg.
SAS vägrar och privatflyg är för klent.

Det blir båt. Men transport med militär eller lastfartyg hotades att attackeras. Genom att lassa godset på en passagerarfärja räknade man med att slippa angrepp. Mänskliga sköldar alltså. Sedan small det ändå. Så nu är frågan. Skedde sänkningen medvetet - som i fallet med något passagerarplan som utnyttjades för spionage - eller genom ett misstag begånget under nationers katt och råtta lek under vatttnytan?
Senast redigerad av Mr.Sweden 2020-09-30 kl. 16:49.
Citera
2020-09-30, 16:44
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulitzer
Det finns så många osäkerhetsmoment med en sådan plan att ingen vid sina sinnens fulla bruk skulle försöka sänka fartyget genom att ramma det med en ubåt och dessutom räkna med att det skulle förbli oupptäckt.

Sannolikheten för att någon skulle ha verkställt en sådan operation torde vara så nära noll att det kan uteslutas.

Ska vi isåfall anta att det var en olycka ? Om det nu var en ubåt... vad kan annars ha orsakat skadan?
Citera
2020-09-30, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Har bulben undersökts och märken kan bekräfta något fallit in i den som självaste bogvisiret?

Varför säger dykaren på Swebtv, han den militära dykaren, att den inre rampen var stängd, så när som på en tunnare springa, när han var där och dök? Han dök där några dagar efter förlisningen.

Edit: Jag menar din förklaring till vad som hände är allra mest förtroendeingivande. Jag tror inte på att Estonia träffades av en ubåt.

På själva visiret syns en mycket tydlig skada som med största sannolikhet har inträffat när den föll och träffade bulben. Om det finns någon skada på bulben är jag osäker på men jag har läst några som påstår det. Den skulle i så fall vara mer på den motsatta sidan till hålet i skrovet.

Varför rampen var stängd vet jag inte. I haverirapporten står det att den har varit öppen då visiret häll på att lossna, men att den sedan har fallit ner igen.
Citera
2020-09-30, 16:48
Medlem
Hegamons avatar
Citat:

Polisen har/hade som tradition att lägga möten som kryssningsresor. Som vilket företag som helst. Det stämmer att många polisanställda strök med, jag vet ej vilken tjänstegrad dom hade, om det var civilanställda eller riktiga poliser. En av dom överlevde och han berättar i intervjuer om vad som hände. Jag vet ej om flera än en person av polisgruppen överlevde.
Citera
2020-09-30, 16:48
Medlem
Citat:
Ja och det är dokumenterat och finns också med i haverirapporten.

Citat:
För att rampen inte gärna kunde ligga öppen när fartyget ligger med 120 graders slagsida på botten med alla lås och hydralik avsliten. Samma anledning som gjorde att rampen inte kunde varit stängd i slutet av olycksförloppet (dvs det fanns inga hela lås, vajrar eller hydraulik kvar) innebär att den inte kan vara öppen när fartyget ligger snett uppochner.
Citera
2020-09-30, 16:49
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Nu frågade jag inte efter vad JAIC inte tar upp, utan vad som faktiskt står där som du eventuellt accepterar?

T.ex. skulle man kunna tänka sig att du skulle bemöda dig att läsa de ca 10 sidorna om undersökningarna av bogvisiret och fästena på fartyget. Det skulle kunna ge dig underlag för kritik av vad som faktiskt står där och vad du tycker saknas.

Ett alternativ är att inte läsa på alls, förutsätta att alla som inte stödjer din tes ljuger eller mörklägger, och allmänt fortsätta fantisera fritt. Valet är ditt.

Du missar fortfarande en väsentlig detalj... Jag HAR INGEN TES. Hur många ggr behöver du höra det?]
Senast redigerad av Turphiee 2020-09-30 kl. 17:25.
Citera
2020-09-30, 16:51
Medlem
det var en svensk ubåt?
Citera
2020-09-30, 16:52
Medlem
Somatons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Varför rampen var stängd vet jag inte. I haverirapporten står det att den har varit öppen då visiret häll på att lossna, men att den sedan har fallit ner igen.

Va, säger haverirapporten så? Det måste ju vara tvärtom. Rampen kan inte fällas ner om inte visiret är helt uppfällt eller avlägsnat. Om rampen var öppen i ytläge så har det åkt upp igen när fartyget sjönk eller träffade botten.
Citera
2020-09-30, 16:55
Medlem
Dr.Brauns avatar
Vad heter dokumentären och hur kan man se den?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in