2020-09-29, 18:33
Medlem
HanMedPinnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, "den största orsaken". "enskilt" behövs egentligen inte; det är bara en förstärkning.
Har det inte att göra med om andra orsaker tillsammans kan vara större eller inte?

Det är lättare med grupper. Om vi har grupper A, B, C, D, E och F med frekvenser säg 25%, 20%, 15%, 14%, 13% samt 13% så är A den enskilt största gruppen; vi ser på grupperna enskilt. Skulle man klumpa ihop två av de andra grupperna, och alltså inte se på dem enskilt, slutar A vara störst. Att bara säga att det är den största gruppen kan feltolkas som att det är en majoritet, så man lägger på ett enskilt för att förtydliga.

Det är så jag tolkar det i alla fall...

Eller är det precis tvärt om?
Citera
2020-09-30, 11:29
Medlem
Merwinnas avatar
"Detta avtal får endast användas i original med Kölns fastighets- och markägarförenings från 1888 sigill."

Är detta en korrekt mening (notera genitiv-s:et)? Eller bör jag skriva om det, t.ex. som "detta avtal får endast användas i original med sigill tillhörande Kölns fastighets- och markägarförening"?
Senast redigerad av Merwinna 2020-09-30 kl. 11:33.
Citera
2020-09-30, 12:34
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
"Detta avtal får endast användas i original med Kölns fastighets- och markägarförenings från 1888 sigill."

Är detta en korrekt mening (notera genitiv-s:et)? Eller bör jag skriva om det, t.ex. som "detta avtal får endast användas i original med sigill tillhörande Kölns fastighets- och markägarförening"?

Det är ju lite oklart i den första varianten om det är fastighets- och markägarföreningen eller bara sigillet som stammar från 1888. Ingår "från 1888" i det officiella namnet på föreningen? I så fall borde genitiv-s:et komma efter årtalet, vilket å andra sidan skulle se väldigt yxigt ut.
Citera
2020-09-30, 12:46
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Det är ju lite oklart i den första varianten om det är fastighets- och markägarföreningen eller bara sigillet som stammar från 1888. Ingår "från 1888" i det officiella namnet på föreningen? I så fall borde genitiv-s:et komma efter årtalet, vilket å andra sidan skulle se väldigt yxigt ut.

Svårt att veta, men de skriver alltid ut årtalet på det där sättet, så jag antar det. I så fall kan man kanske sätta kolon: "...från 1888:s...". Men det ser konstigt ut, ja.

Jag skriver om det, men andra får gärna svara ändå. Det är intressant principiellt!
Citera
2020-09-30, 12:52
Medlem
Citat:

"Detta avtal får endast användas i original med sigill anno 1888 tillhörande Kölns fastighets- och markägarförening."
eller
"Detta avtal får endast användas i original med sigill tillhörande Kölns fastighets- och markägarförening anno 1888."
beroende på om årtalet syftar på sigillet eller föreningen. Anno kanske låter gammaldags och högtravande men, tycker jag, låter vackert i denna text.
Citera
2020-09-30, 13:35
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kristensresa
"Detta avtal får endast användas i original med sigill anno 1888 tillhörande Kölns fastighets- och markägarförening."
eller
"Detta avtal får endast användas i original med sigill tillhörande Kölns fastighets- och markägarförening anno 1888."
beroende på om årtalet syftar på sigillet eller föreningen. Anno kanske låter gammaldags och högtravande men, tycker jag, låter vackert i denna text.

Anno ska det vara ja, inte från! Stort tack för det!
Citera
2020-09-30, 13:42
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:

Låter krystat. Lite som kungens av Sverige Porsche.

Bättre att låta en kompromiss mellan klangskönhet, grammatiskt rättshaveri och vanligt bonnförnuft råda: Detta avtal får endast användas i original med sigill tillhörigt Kölns fastighets- och markägarförening av år 1888.
Citera
2020-09-30, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Låter krystat. Lite som kungens av Sverige Porsche.

Bättre att låta en kompromiss mellan klangskönhet, grammatiskt rättshaveri och vanligt bonnförnuft råda: Detta avtal får endast användas i original med sigill tillhörigt Kölns fastighets- och markägarförening av år 1888.

Den slog mitt förslag tycker jag! Anno är vackert men kanske hör mer till historieböckerna till eller kontrakt som skrevs runt den tidsperioden, i slutet av 1800-talet?
Citera
2020-09-30, 16:47
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kristensresa
Den slog mitt förslag tycker jag! Anno är vackert men kanske hör mer till historieböckerna till eller kontrakt som skrevs runt den tidsperioden, i slutet av 1800-talet?

Jag levererade texten med "anno"! Tyskar är gammalmodiga av sig, så när det alls är relevant att man har funnits sedan 1888, så får det gärna låta lite föråldrat och högtidligt också!
Citera
2020-09-30, 20:40
Medlem
Citat:
Jag levererade texten med "anno"! Tyskar är gammalmodiga av sig, så när det alls är relevant att man har funnits sedan 1888, så får det gärna låta lite föråldrat och högtidligt också!

Vad bra att mitt förslag var till hjälp!
Citera
2020-10-02, 20:34
Medlem
Heter det centrum eller centra?

Goder afton alla mina medmänniskor!

Jag har grammatisk fråga angående det svenska språket. Ordet "centrum" kan i plural böjas som "centrum", "center" eller "centra". Jag försöker att ta reda på vilken av dessa böjningar som är vanligast. Vilken av dem brukar ni använda/höra i samhället?

- Magnus Lök
Citera
2020-10-02, 20:36
Medlem
Ett centrum, flera centrum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in