2020-09-30, 14:40
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Ni greppar verkligen efter halmstrån för att bekräfta era tokteorier. Läser ni ens vad ni länkar till?

Får se vad ni kommer fram till nu, kanske var Mossad med på ett hörn också?

Du medger alltså att Estonia fraktade militärmateriel ett par dagar före förlisningen, men ser det som en totalt orimlig foliehattsteori att det skulle kunna ske även under olyckskvällen ett par dagar senare. Trots att det finns överlevare som vittnar om exempelvis militära lastbilar från en avstängd del av estniska hamnen. Vad skulle skillnaden mellan dagarna vara? Går det att smuggla på en torsdag men inte på en onsdag?
Citera
2020-09-30, 14:42
Medlem
Opilus5500s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Varför undersöktes inte bildäcket av haverikommissionen?

Varför filmades inte hela båten när dem var nere och filmade? jag såg en dokumentär om den här haverikommissionen, kan tyvärr inte hitta den just nu, men i den dokumentären säger en av dem som ledde att "Estonia kanske krockade med en stor val Som du säkert förstår var inte bästa utredarna som fick undersöka de här, och därför de kommit fram väldigt mycket frågor som ännu inte besvarade. Tack och lov att dem gick ner trots förbudet att filma, äntligen hittade dem hålet som vi som länge tvivlat om historien om bogviseret kunde äntligen pusta ut att de var någonting mer där nere som försökte döljas.
Citera
2020-09-30, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportisen
Ja. Det var flera hål i vraket bland annat såna som sågats upp när båten redan var nere på botten. Jag kände också en dykare (bortgången sedan många år nu tyvärr) som också var nere och dök vid vraket bara något dygn senare för att dokumentera saker åt sjöfartsmyndigheten. Då var han inte ensam där om man säger så. Flera (typ 10-15) ryska dykare var där och gjorde upp hål i skrovet och plockade upp grejer. Bland annat såg han hur de baxade upp flera föremål, bland annat en kassa-apparat från taxfree eller någon bar eller så och även lite andra föremål som de lade i säckar som klockor, halsband, plånböcker och andra smycken troligen från avlidna passagerare. När min bekant närmade sig blev ryssarna hotfulla och började knuffa bort honom. Och framförallt så var de extra måna om att få ut någon stor svart låda som de höll på att böka med i kanske en halvtimme innan de lyckades få loss den. Bokstäverna på lådan som var intryckt på ena sidan som om den fått sig en smäll, var kyrilliska (alltså ryska).

Häpnadsväckande! Har detta hänt alltså? Hur tog man sig in?
Om man sprängde sig in kan det ju förklara alla hål som syns i slutet av denna video. Den ska ha spelats in ett år efter olyckan.

https://youtu.be/1aA_WGrU-as
Citera
2020-09-30, 14:46
Medlem
mb20guys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Varför undersöktes inte bildäcket av haverikommissionen?

Vad undersöktes överhuvudtaget? Sveriges största cover upp genom tiderna det är ett faktum. Ett land som inte har nåt att dölja och har förlorat över 500 medborgare i en katastrof utan dess like borde väl göra allt och lite till för att blottlägga ALLT.
Citera
2020-09-30, 14:47
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportisen
Ja. Det var flera hål i vraket bland annat såna som sågats upp när båten redan var nere på botten. Jag kände också en dykare (bortgången sedan många år nu tyvärr) som också var nere och dök vid vraket bara något dygn senare för att dokumentera saker åt sjöfartsmyndigheten. Då var han inte ensam där om man säger så. Flera (typ 10-15) ryska dykare var där och gjorde upp hål i skrovet och plockade upp grejer. Bland annat såg han hur de baxade upp flera föremål, bland annat en kassa-apparat från taxfree eller någon bar eller så och även lite andra föremål som de lade i säckar som klockor, halsband, plånböcker och andra smycken troligen från avlidna passagerare. När min bekant närmade sig blev ryssarna hotfulla och började knuffa bort honom. Och framförallt så var de extra måna om att få ut någon stor svart låda som de höll på att böka med i kanske en halvtimme innan de lyckades få loss den. Bokstäverna på lådan som var intryckt på ena sidan som om den fått sig en smäll, var kyrilliska (alltså ryska).

Och denna info är såklart endast återberättad av en numera avliden dykare. Inga dykloggar, inga bilder eller videoupptagning, Ingen dykkompis som lever.... Du förstår varför denna info är intrrssant men föga trovärdig va?
Citera
2020-09-30, 14:50
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av likewhatyoudont
Vattnet har såklart främst strömmat in på däck 0 (som ligger klart under vattenlinjen). Men senare när slagsidan tilltagit lär ju även dessa hytter och korridorer blivit vattenfyllda.

Nedan finns en recension av boken "Tysta leken", där man kan se skisser över fartyget, samt en möjlig förklaring till varför skotten du nämner inte var stängda. Innehåller även vittnesmålet om att vatten strömmade upp underifrån i trapphuset på däck 1.

http://heiwaco.com/tystaleken.htm
Jag menar inte att de vattentäta dörrarna var stängda vid olyckan, vad jag menar att de hade stängts så fort vatten kommit in på däck 1. Men när de överlevande märkte vatten där, då hade fartyget redan börjat kantra. Det är inte ett rimligt scenarionmed bara sektion # 5 eller #6 vattenfyllda på däck 0. Det är för liten volym.

Edit: oklart om vattentäta dörrar på däck 0 var öppna. Jag har faktiskt också åkt med V. Sally på 80-talet och minns poolen, dock utan att bada i den!
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-09-30 kl. 14:54.
Citera
2020-09-30, 14:57
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Men jag har provat med en plastcylinder som först flöt och var svår att trycka ner i vattnet, alltså när inget vatten var i cylindern, och som sen stod stadigt på botten när jag hällde vatten i den.
Om den cylindern jag använde hade en densitet över vattnets, då borde den inte ha flutit alls även när inget vatten var där i. Så hur förklarar du det?

Jo det borde den:
"Om föremålet har lägre densitet än vätskan, blir lyftkraften så stor att föremålet flyter. Har det större densitet än vätskan, till exempel järn i vatten, kan det fås att flyta om formen anpassas så att föremålet exempelvis förvarar luft under omgärdande vätskeyta. I detta fall blir densiteten av "föremålet" som tränger undan vätskan ett medelvärde av järnets och luftens; medeldensiteten för föremålet blir lägre än vätskans densitet."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Arkimedes_princip

Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Kanske hade du för lite vatten i cylindern, för då flyter den upp.

Min flytande propylenbehållare var helt fylld med vatten.

Gå iväg till mataffären.
Leta reda på en burk med den här märkningen:
https://image.shutterstock.com/image-vector/recycling-symbols-number-5-pp-260nw-1083293384.jpg
Dvs "recycle"-triangel med en 5:a i.
Har den triangel-5:a är den gjord av propylen.
Smaska i dig allt innehåll.
Skölj ur ordentligt.
Försök att få den att sjunka genom att fylla den med vatten.
Citera
2020-09-30, 14:58
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rambo77
Syftade på att det gör det öppet för att annat ligger bakom till att bogvisiret lossnade

Men wow du använder JAIC:S Rapport som argument..... Du övertygade mig
På vilket sätt öppnar det för andra sätt för visiret att lossna när det senare står på land och har undersökts i varenda skrymsle?

Jag hoppas du inte fantiserar om att det skars bort efter förlisningen? Isf får du gärna berätta hur man skar av låsöglorna utan att skära hål i ytterplåten.

Till sist: JAIC skrevs av dussintalet medlemmar från 3 olika länder. Du tycks mena att ingenting i den skall gälla för fakta, förstår jag dig tätt? Eller finns det någon del som du accepterar?
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-09-30 kl. 15:11.
Citera
2020-09-30, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
Och denna info är såklart endast återberättad av en numera avliden dykare. Inga dykloggar, inga bilder eller videoupptagning, Ingen dykkompis som lever.... Du förstår varför denna info är intrrssant men föga trovärdig va?

Tror att det mesta han gjorde är omgärdat av sekretess av någon myndighet. Vet inte hur mycket han filmade och han berättade att han själv aldrig fick se materialet förrän det belades med sekretess och sparades undan. Betänk också att detta var 1994. Tekniken att dokumentera var fortfarande mest av VHS-kvalitet. Han var en god vän till min far (gammal lumparkompis) och man fick ju höra många sköna dykarstories han varit med om (vissa kanske lite kryddade mer än andra) varje gång han hälsade på eller vi hälsade på honom men varje gång han kom in på Estonia och det dyket blev han allvarlig. Han dog i cancer för 12 år sedan 58 år gammal. Önskar att jag kunnat fråga mer.
Citera
2020-09-30, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag menar inte att de vattentäta dörrarna var stängda vid olyckan, vad jag menar att de hade stängts så fort vatten kommit in på däck 1. Men när de överlevande märkte vatten där, då hade fartyget redan börjat kantra. Det är inte ett rimligt scenarionmed bara sektion # 5 eller #6 vattenfyllda på däck 0. Det är för liten volym.

Förhoppningsvis görs en ny undersökning som visar vilka skott som var stängda. Mycket tyder på att många skott var öppna.

Enligt min senaste länk kom vatten upp på däck 1 från bastuavdelningen på däck 0. Alltså denna länk:

http://heiwaco.com/tystaleken.htm
Citera
2020-09-30, 15:01
Medlem
mjohan84s avatar
Flera olika tankar har jag gällande detta

En av de överlevande (Carl-Eric ) Bor i en hytt under bildäck och ser vatten där... vatten ska inte kunna finnas där enligt experter om det inte finns ett hål under bildäck , men vittnena ser vatten under bildäck... de är samstämmiga med detta helt enkelt..

Är fartyget helt vattentätt nedåt ? Finns det ingen möjlighet att vatten ifrån bildäck kan ta sig nedåt ?

Om det nu var en ubåt som körde in i sidan så borde de som bodde längst ner hört detta tydligast och då reagerat snabbast.. eller ? Denne Carl-Eric sprang upp direkt och ut på däck och vid det laget var det helt folktomt där ute , vilket visar att han måste ha varit vid händelsens centrum..
Citera
2020-09-30, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taozen
Platsen där hålet är har aldrig haft kontakt med bottnen, släpp det där nu.
Hur vet du det? Smaka på ordet och fundera på vad kunskap är till skillnad från spekulationer och teorier.
Varför vill du tysta debatten förresten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in