2020-09-30, 10:01
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det var väl Socialstyrelsen som gjorde det.

Är det så illa, att det var Socialstyrelsen? Finns det några offentliga handlingar eller andra uppgifter som styrker det? Jag hade för mig, att det var vissa enskilda regioner som beordrade det (alltså på landstingsnivå). För det förekom väl inte i hela landet?
Citera
2020-09-30, 10:05
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag tror du överdriver lärares förmåga att organisera katederundervisning åt 30 elever samtidigt och ge de barn som är i behov av stöd den hjälp de behöver. Du underskattar samtidigt föräldras förmåga att med hjälp av läromedel och läroplan tillhandahålla ett substitut. Grundskolan är ingen rocketscience. Över 50% av dagens föräldrar har idag högskoleutbildning och minst 95% har i alla fall gymnasieexamen. Man skulle i vart fall kunna prova detta för de som vill. Det skulle tunna ut i klassrummen och minska smittrisken.

Ja, här håller jag med. Det har märkts så tydligt under den här coronatiden, när hemskolning har diskuterats, att många har en övertro på både lärarna och på skolan som institution. I själva verket är det allmänt kaos på de flesta ställen, och många barn och tonåringar mår dåligt av att behöva vistas i skolan. De skulle må bättre av att få vara hemma och plugga själva i lugn och ro, och slippa alla problem med grupptryck, hierarkier, mobbning, krav på att ha vissa modekläder och statusprylar, Klassens Kung och Drottning o.s.v..

Jag tror att vi skulle finna, att de allra flesta skulle få bättre studieresultat på det sättet. Och för de som det inte fungerar för, skulle man kunna ha en speciallösning så att de fick vara i skolan - och då också fick vara i en lugnare miljö med färre barn och fler vuxna. Win-win för alla!
Citera
2020-09-30, 10:05
Medlem
Citat:
Jag har den uppfattningen tillsammans med en del av mina läkarbekanta att hanteringen av just detta var ett olycksfall i arbetet uttryckt milt.

Man drar inte upp palliativa vårdplaner centralt för en viss patientgrupp i förväg helt enkelt.

Och läs gärna meningen här ovan flera gånger. Det var precis det man gjorde.

Nu var kanske inte palliativ vård fel för de flesta som fick den, men det är ett beslut som skall fattas på individuell basis och inte centralt. Sedan har jag via flera andra vägar fått en uppfattning att många läkare lite för lätt ger fel sorts palliativ vård, man är så mån om att minska lidande med smärtstillande och annat att man i praktiken inte kan se om den sjuke håller på att tillfriskna. Om man i det läget inte ger sondmatning och/eller näringsdropp, jag då är det ju aktiv dödshjälp. Just detta med att vissa läkare slutar tillföra näring när hjärnan fortfarande har aktivitet är ju aktiv dödshjälp!

Sedan kan man ha en diskussion om aktiv dödshjälp, men det var inte det jag ville dra igång här.
Citera
2020-09-30, 10:07
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Så här. Man gör inte upp en central plan där man i förväg bestämmer vilka som ska få vård eller inte. Om du inte fattar det så tror jag att jag har svårt att få dig att se det stora moralisk och etiska problemet med detta.

Men det är också symtomatiskt för dagens statsförvaltning i Sverige. Vi har inte bara tappat kompetens utan även saker som vanlig anständighet bland de som har att administrera landet.

Och det är en av alla saker som genomsyrar Sveriges coronastrategi. Man har försökt ta genvägar vilket man inte kan göra. För då har man misskött sina ämbeten och ska ta konsekvenserna av detta och avträda sina uppdrag. Det gäller politiker såväl som ämbetsmän.

Denna pdf du syftar på?

https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/dokument-webb/ovrigt/lakemedelsbehandling-livets-slutskede-covid19.pdf
Citera
2020-09-30, 10:09
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Jag har den uppfattningen tillsammans med en del av mina läkarbekanta att hanteringen av just detta var ett olycksfall i arbetet uttryckt milt.

Man drar inte upp palliativa vårdplaner centralt för en viss patientgrupp i förväg helt enkelt.

Och läs gärna meningen här ovan flera gånger. Det var precis det man gjorde.

Ja, på regionerna var man ju rädda för att IVA-platserna inte skulle räcka. Det var någon överläkare som yttrade sig anonymt i DN i mars eller april, att "tänk om vi lägger en 70-åring i respirator, och sedan kommer det in en 30-åring. Då måste vi avsluta vården för 70-åringen. I sådana fall är det bättre om 70-åringen aldrig kommer in till sjukhuset från början". (Eller words to that effect.)

Dessutom gällde rekommendationen att inte skicka in folk till sjukhuset, inte bara äldreboenden utan även LSS-boenden - alltså huvudsakligen begåvningshandikappade men fysiskt friska människor i alla åldrar, även unga. Och urvalet skulle ske på hur pass allvarligt begåvningshandikappet var. Enligt ett dokument i en region, som läckte, så skulle gränsen dras vid om de kunde duscha själva. Kunde de inte det, så skulle de inte skickas till sjukhuset utan få självdö hemma på boendet. T.o.m. Hitler skulle ha varit stolt över det triaget!

Det läskigaste med detta var väl, att det gick så fort att få så många människor - på olika nivåer i vården och i den tillhörande politiken - att acceptera de här idéerna. Det som hade varit helt otänkbart i januari var helt normalt i mars.
Senast redigerad av Merwinna 2020-09-30 kl. 10:14.
Citera
2020-09-30, 10:19
Medlem
Merwinnas avatar
Från Aftonbladets coronablogg nu. Det här är också så otroligt fult, i det här allvarliga läget också, men tur att vissa - som myndigheterna hittar - kommer att få betala tillbaka i alla fall:

Cirka 2000 företag kan bli skyldiga att betala tillbaka sina permitteringsstöd till Tillväxtverket. Det efter att de gjort otillåtna aktieutdelningar eller koncernbidrag, skriver DN.

– Det är företag som har fastnat i våra kontroller som görs mot andra myndigheters register, Skatteverket bland annat. Där ser man att en aktieutdelning har gjorts och då skickar vi ut ett övervägande om återkrav till de företagen, säger Laura Brandell Tham, chef för affärsutveckling på Tillväxtverket.

Dessutom har 1000 tips om fusk kommit in till myndigheten, varav ett 30-tal har lett till polisanmälan. Vilka företag det gäller vill myndigheten inte gå ut med.

Totalt har 28 miljarder kronor delats ut i permitteringsstöd till företag som drabbats av coronakrisen.
Citera
2020-09-30, 10:29
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, på regionerna var man ju rädda för att IVA-platserna inte skulle räcka. Det var någon överläkare som yttrade sig anonymt i DN i mars eller april, att "tänk om vi lägger en 70-åring i respirator, och sedan kommer det in en 30-åring. Då måste vi avsluta vården för 70-åringen. I sådana fall är det bättre om 70-åringen aldrig kommer in till sjukhuset från början". (Eller words to that effect.)

Dessutom gällde rekommendationen att inte skicka in folk till sjukhuset, inte bara äldreboenden utan även LSS-boenden - alltså huvudsakligen begåvningshandikappade men fysiskt friska människor i alla åldrar, även unga. Och urvalet skulle ske på hur pass allvarligt begåvningshandikappet var. Enligt ett dokument i en region, som läckte, så skulle gränsen dras vid om de kunde duscha själva. Kunde de inte det, så skulle de inte skickas till sjukhuset utan få självdö hemma på boendet. T.o.m. Hitler skulle ha varit stolt över det triaget!

Det läskigaste med detta var väl, att det gick så fort att få så många människor - på olika nivåer i vården och i den tillhörande politiken - att acceptera de här idéerna. Det som hade varit helt otänkbart i januari var helt normalt i mars.

https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/dokument-webb/ovrigt/lakemedelsbehandling-livets-slutskede-covid19.pdf
Citera
2020-09-30, 10:29
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmoreller
Vem beordrade palliativ vård för äldre på vårdboenden? Var det FHM eller läkare på boenden?

Citat:
Det var väl Socialstyrelsen som gjorde det.
Ja, det var Socialstyrelsen.

https://www.vardfokus.se/webbnyheter/2020/mars/Nu-finns-etiska-riktlinjer-for-prioriteringar-vid-covid-19/
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-09-30 kl. 10:36.
Citera
2020-09-30, 10:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det låter väldigt farligt enligt mig, ja. Cross och speedway är också väldigt farligt.

För män under femtio är motorcyklar farligare än en coronapandemi varje år. För mig säger det en del.

Innan någon säger "man skadar bara sig själv" vill jag påminna om att de anhöriga skadas mycket allvarligt av de dödsfall och invalidiseringar det leder till. Dessutom bidrar man till att upprätthålla intresset för den här kulturella företeelsen, vilket ger ett indirekt ansvar för att nästa generationer också kör ihjäl sig för skojs skull.

Nu tycker jag självklart inte att det ska förbjudas, men det tjänar som en referensram för den här pandemin, och de drastiska åtgärder man tar till, som inte sällan tar sikte på smittspridning bland barn och människor i yrkesverksam ålder. Man vill slå sönder hela samhällsväven för en engångshändelse vars skadeverkan i de här grupperna motsvarar ett normalår av motorcykelåkning och hästridning.

Logiska fallgropar och ”whatsboutism” är usel argumentationsteknik.

Om X är farligt innebär det inte att Y, som är skadligt, kan användas som motivation för sin fortsatta existens.

Dessutom har jag aldrig varit för någon värdelös lockdown.

Att lära sig av de bästa, som exempelvis Taiwan och implementera deras strategi och taktik anser jag vara rimligt.

Men icke, det ska köras in i kaklet med flocken. Mest troligt därför att galningarna Tegnell och Giesecke vill tjäna en hacka på äventyret.
Citera
2020-09-30, 10:32
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Är det så illa, att det var Socialstyrelsen? Finns det några offentliga handlingar eller andra uppgifter som styrker det? Jag hade för mig, att det var vissa enskilda regioner som beordrade det (alltså på landstingsnivå). För det förekom väl inte i hela landet?
Från den 17 mars:

https://www.socialstyrelsen.se/coronavirus-covid-19/stod-till-halso-och-sjukvard/

Utdrag, mitt fetade, detta gjordes inte utan man bestämde i förväg att de skulle få dö osv.

”Endast biologisk ålder
Tillgången ska prioriteras efter behov och patientnytta och inte ske utifrån patientens kronologiska ålder, understryker Socialstyrelsen genom en kursivering av ordet inte. Kronologisk ålder innebär hur många år någon levt, till skillnad mot biologisk ålder, som tar hänsyn till hur stor chans en person har att tillgodogöra sig en behandling och kunna leva vidare, se även Vårdfokus intervju med etikprofessor Lars Sandman som lett arbetet med riktlinjen.

Så här är prioritetsordningen:

Prioritet 1 En patient med svår sjukdom eller skada med förväntad överlevnad på mer än 12 månader ges högsta prioritet för intensivvård. Måste man prioritera också mellan patienter i den gruppen utgår man från förväntad återstående livslängd, alltså från biologisk ålder.

Prioritet 2 Gäller patienter som a) har en eller flera allvarliga systemsjukdomar med påtaglig funktionell begränsning och/eller b) har förväntad överlevnad 6–12 månader utifrån underliggande sjukdom.

Prioritet 3 Patient med förväntad låg sannolikhet att överleva redan från början och för vilken intensivvård normalt sätts in endast inför ny bedömning och samråd med närstående.
En patient som har högsta prioritet bör få behålla insatserna till dess prognosen försämras till lägre nivå och bör då omprövas, enligt riktlinjen. Finns det patienter med högre prioritet i kö, bör insatsen avbrytas.

Sådana beslut ska tas upp med patient, anhöriga och journalföras. Riktlinjen uttrycker förståelse för att en sådan dialog kan försvåras i det extraordinära läget i vården.

https://www.vardfokus.se/webbnyheter/2020/mars/Nu-finns-etiska-riktlinjer-for-prioriteringar-vid-covid-19/
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-09-30 kl. 10:41.
Citera
2020-09-30, 10:41
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Från den 17 mars:

https://www.socialstyrelsen.se/coronavirus-covid-19/stod-till-halso-och-sjukvard/

Utdrag:

”Endast biologisk ålder
Tillgången ska prioriteras efter behov och patientnytta och inte ske utifrån patientens kronologiska ålder, understryker Socialstyrelsen genom en kursivering av ordet inte. Kronologisk ålder innebär hur många år någon levt, till skillnad mot biologisk ålder, som tar hänsyn till hur stor chans en person har att tillgodogöra sig en behandling och kunna leva vidare, se även Vårdfokus intervju med etikprofessor Lars Sandman som lett arbetet med riktlinjen.

Så här är prioritetsordningen:

Prioritet 1 En patient med svår sjukdom eller skada med förväntad överlevnad på mer än 12 månader ges högsta prioritet för intensivvård. Måste man prioritera också mellan patienter i den gruppen utgår man från förväntad återstående livslängd, alltså från biologisk ålder.

Prioritet 2 Gäller patienter som a) har en eller flera allvarliga systemsjukdomar med påtaglig funktionell begränsning och/eller b) har förväntad överlevnad 6–12 månader utifrån underliggande sjukdom.

Prioritet 3 Patient med förväntad låg sannolikhet att överleva redan från början och för vilken intensivvård normalt sätts in endast inför ny bedömning och samråd med närstående.
En patient som har högsta prioritet bör få behålla insatserna till dess prognosen försämras till lägre nivå och bör då omprövas, enligt riktlinjen. Finns det patienter med högre prioritet i kö, bör insatsen avbrytas.

Sådana beslut ska tas upp med patient, anhöriga och journalföras. Riktlinjen uttrycker förståelse för att en sådan dialog kan försvåras i det extraordinära läget i vården.”

Är det något etiskt och omoraliskt i denna prioritering så alla ansvariga skall ställas inför rätta i Haag som vissa vill ?
Citera
2020-09-30, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
En annan stor lögn är att skolor/dagis/barn inte smittar. Det är dessa som driver smittan.

Evidens för ditt påstående?

https://pediatrics.aappublications.org/content/146/2/e2020004879.long
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in