2020-09-30, 07:56
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det handlar om att majoriteten förstår hur viktig roll skolplikten spelar i samhället. För att folkhälsan och socioekonomin ska upprätthållas, och för att samhällsviktiga funktioner ska fungera.

Fast ni har ju alltid en "lösning", som att "den andra föräldern kan väl vara hemma", eller "min sjuåring lagar minsann mat, övar läsförståelse och klarar sig själv i flera veckor".

I verkligheten är många föräldrar ensamstående eller jobbar svart, och deras barn går med i gäng när de är sju år.

Jag tror du överdriver lärares förmåga att organisera katederundervisning åt 30 elever samtidigt och ge de barn som är i behov av stöd den hjälp de behöver. Du underskattar samtidigt föräldras förmåga att med hjälp av läromedel och läroplan tillhandahålla ett substitut. Grundskolan är ingen rocketscience. Över 50% av dagens föräldrar har idag högskoleutbildning och minst 95% har i alla fall gymnasieexamen. Man skulle i vart fall kunna prova detta för de som vill. Det skulle tunna ut i klassrummen och minska smittrisken.
Citera
2020-09-30, 08:15
Avstängd
Har det diskuterats hur Kina på något sätt ska få betala för detta slarv de begått??
Förutom alla som dött och som blivit sjuka är ju kostnaderna för Covid-19 enorma.
Slarvet de begick måste ju på något sätt beivras.
Självklart kan inte de som fått sätta livet till göras ogjort, men omvärlden måste sätta ner foten och tala om för Kineserna att man inte accepterar detta.
Citera
2020-09-30, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redshift
Är vältränad och snabb som fan på motorcykel. Håller hastigheten hög på inhägnat område med en ambulans redo i depån.

Du blandar ihop något potentiellt farligt med något som är garanterat skadligt. Fast jag förstår att det inte är så enkelt för en med stockholmssyndrom att begripa skillnaden.
Det låter väldigt farligt enligt mig, ja. Cross och speedway är också väldigt farligt.

För män under femtio är motorcyklar farligare än en coronapandemi varje år. För mig säger det en del.

Innan någon säger "man skadar bara sig själv" vill jag påminna om att de anhöriga skadas mycket allvarligt av de dödsfall och invalidiseringar det leder till. Dessutom bidrar man till att upprätthålla intresset för den här kulturella företeelsen, vilket ger ett indirekt ansvar för att nästa generationer också kör ihjäl sig för skojs skull.

Nu tycker jag självklart inte att det ska förbjudas, men det tjänar som en referensram för den här pandemin, och de drastiska åtgärder man tar till, som inte sällan tar sikte på smittspridning bland barn och människor i yrkesverksam ålder. Man vill slå sönder hela samhällsväven för en engångshändelse vars skadeverkan i de här grupperna motsvarar ett normalår av motorcykelåkning och hästridning.
Citera
2020-09-30, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
De enda europeiska länderna som det inte registrerats några "new cases" på idag är Bulgarien och Sverige.

Det är konstigt eftersom det de första två månaderna regustrerades varje dag för Sverige.

Du har helt enkelt fel eller har missförstått.

Jag antar att du vill se en stapel på worldometers igår på 1545 nya fall men det skulle ju betyda att staplarna för lördag, söndag och måndag skulle vara 0 nya fall och så gör inget land på worldometer.

Sen kanske du tror att andra länder rapporterar på annat sätt men sanningen är att de rapporterar liknande.

Worldometers fall per dag och covidstatistik.se stämmer ju exakt.

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/

https://covidstatistik.se/

Idag klockan 14.00 så släpps det nya siffror och dessa kommer inkludera fall fram till och med 29:e September 23:59.

De skulle kunna släppa denna siffra direkt vid midnatt men då skulle många fall inte komma med och det skulle bara bli förskjutningar.

Om man är intresserad av hur många fall som hittas i Sverige så är covidstatistik.se bästa stället för där ser man NÄR fallen hittades - inte när de rapporteras.
Citera
2020-09-30, 08:32
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
En annan stor lögn är att skolor/dagis/barn inte smittar. Det är dessa som driver smittan. Regeringen måste i samråd med FHM valt att mörka det så regeringen är ytterst ansvarig. Blir det långsiktiga organskador dessutom hos vissa yngre friska strider Sveriges strategi mot all etik. Den pallativa vården som gavs de gamla är redan ett fruktansvärt etiskt brott. Detta vill jag se på bordet hos domstolen i Haag.

Det vore väldigt oetiskt att inte bedriva palliativ vård för att dämpa anhörigas ångest. Det är inte etiskt försvarbart att förlänga lidandet i det skedet för patienten.
Citera
2020-09-30, 08:46
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Det vore väldigt oetiskt att inte bedriva palliativ vård för att dämpa anhörigas ångest. Det är inte etiskt försvarbart att förlänga lidandet i det skedet för patienten.
Jag har den uppfattningen tillsammans med en del av mina läkarbekanta att hanteringen av just detta var ett olycksfall i arbetet uttryckt milt.

Man drar inte upp palliativa vårdplaner centralt för en viss patientgrupp i förväg helt enkelt.

Och läs gärna meningen här ovan flera gånger. Det var precis det man gjorde.
Citera
2020-09-30, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag tror du överdriver lärares förmåga att organisera katederundervisning åt 30 elever samtidigt och ge de barn som är i behov av stöd den hjälp de behöver. Du underskattar samtidigt föräldras förmåga att med hjälp av läromedel och läroplan tillhandahålla ett substitut. Grundskolan är ingen rocketscience. Över 50% av dagens föräldrar har idag högskoleutbildning och minst 95% har i alla fall gymnasieexamen. Man skulle i vart fall kunna prova detta för de som vill. Det skulle tunna ut i klassrummen och minska smittrisken.
Det där var ett bottenargument. Menar du att lärarkvaliteten är så låg att barnen får sämre chans i livet om de går i skolan, än om de springer ärenden för dödspatrullen på Fittja torg hela dagarna, samtidigt som mamma jobbar svart som städare på andra sidan stan?

Det skulle knappast vara frid och fröjd om varannat barn var hemma. Det skulle ta en halvdag, sen skulle DN posta ett snyftreportage om alla stackars fattigmansbarn som tvingas gå i skolan under pandemin och utsättas för smitta, när deras kompisar får vara hemma med sina rika hemarbetande föräldrar. Mammor skulle säga upp sig från jobbet för att slippa skämmas och shame:as över att just deras barn går i skolan "bland smittan".

Dessutom kan du inte bedriva klassrumsundervisning och hemundervisning samtidigt. Man skulle behöva slå ihop klassrumsbarnen och hemmabarnen i separata klasser med olika lärare. Så det blir ändå lika trångt mellan barnen i klassrummet. Dessutom skyfflar man runt de barnen mellan nya umgängeskretsar. Det är otroligt ogenomtänkt.
Citera
2020-09-30, 09:25
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag har den uppfattningen tillsammans med en del av mina läkarbekanta att hanteringen av just detta var ett olycksfall i arbetet uttryckt milt.

Man drar inte upp palliativa vårdplaner centralt för en viss patientgrupp i förväg helt enkelt.

Absolut inte insatt i den centrala vårdplanen. Så vad tror du att syftet var med den planen ? Att fokusera resurser på de man bedömer kunna ha störst chans att kunna räddas och få drägligt liv? För att inte vården skall kollapsa?
Citera
2020-09-30, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet

Vem beordrade palliativ vård för äldre på vårdboenden? Var det FHM eller läkare på boenden?
Citera
2020-09-30, 09:44
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Absolut inte insatt i den centrala vårdplanen. Så vad tror du att syftet var med den planen ? Att fokusera resurser på de man bedömer kunna ha störst chans att kunna räddas och få drägligt liv? För att inte vården skall kollapsa?
Så här. Man gör inte upp en central plan där man i förväg bestämmer vilka som ska få vård eller inte. Om du inte fattar det så tror jag att jag har svårt att få dig att se det stora moralisk och etiska problemet med detta.

Men det är också symtomatiskt för dagens statsförvaltning i Sverige. Vi har inte bara tappat kompetens utan även saker som vanlig anständighet bland de som har att administrera landet.

Och det är en av alla saker som genomsyrar Sveriges coronastrategi. Man har försökt ta genvägar vilket man inte kan göra. För då har man misskött sina ämbeten och ska ta konsekvenserna av detta och avträda sina uppdrag. Det gäller politiker såväl som ämbetsmän.
Citera
2020-09-30, 09:45
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmoreller
Vem beordrade palliativ vård för äldre på vårdboenden? Var det FHM eller läkare på boenden?
Det var väl Socialstyrelsen som gjorde det.
Citera
2020-09-30, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN

Med tanke på vart smittan bland barn primärt verkar överföras så borde man dra ner på fritidsaktiviteterna istället.
Självklart skulle man kunna försöka hitta något system där vissa har skola hemma och andra i skolan, men det känns om ett jävligt märkligt upplägg..
Att många vuxna klarar av att undervisa sina barn kortsiktigt är det väl ingen tvivel om, men som sagt kan jag inte riktigt se hur upplägget skulle se ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in