2020-09-30, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Men han måste väl veta om han såg ett hål på undersidan eller inte?
Såvitt jag har förstått var styrbordsidans vattenlinje nere i bottenleran 1994-1995, så hur skulle han ha sett det ”nya” hålet?

Svårt för mig att svara på. Han har genom åren alltid hävdat att det finns ett hål som kan förklarat att det gick så fort. Fick sparken och behandlades allmänt illa pga detta. Nu när det nya materialet presenterades så backtrackar han lite och reserverar sig. Han menade även då på den tiden att det hål han såg antydde att nånting sprängts från insidan. Nya hålet visar på "yttre" åverkan, dvs att orsaken kom utifrån
Citera
2020-09-30, 08:36
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbohaler666
Det finns uppgifter om att det blivit slagsida två gånger. Första gången då skeppet rätar upp sig. Andra gången strax efter vilket får skeppet att sjunka.
Det stämmer, men om du läser 3:e maskinistens vittnesmål så framgår det att detta hände tätt inpå varandra. 3:e M satt vid kontrollpanelen med ansvar bl.a. för trimtankarna. Att han skulle suttit overksam i >10 minuter efter att den första slagsidan på 2-3 grader inträffade är inte rimligt.

Se s. 63 i http://www.estoniasamlingen.se/textfiles/JAIC-haverirapport.pdf

Not.: Jag skrev i ett tidigare inlägg att fartygets hastighet var 12-14 knop. Maskinisten uppger 15 knop. Jag tror fortfarande på 14 knop, men hittar inte källan/beräkningen nu (kan ha varit radarplottar?)
Citera
2020-09-30, 08:38
Medlem
Zebrauts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bladstall
Nä. Hade de velat häva slagsidan enkom med giren hade man girat åt styrbord (samma håll som fartyget lutar). Fartyg kränger med överbyggnaden utåt i giren (i det här fallet skulle fartyget rätat sig åt vänster vid en högergir). Man girade istället barbord.
Anledningen till en barbordsgir när man har vind och vågor över barbords bog är att man alltid vill gå upp rakt mot vindriktningen om man är osäker på stabiliteten. Man vill under inga omständigheter hamna med sidan mot vinden (nu hamnade man slutligen där ändå men först efter en stund och då istället med styrbordssidan mot vinden). Hade man på bryggan vetat att hela bogen saknades hade man dock troligen girat just styrbord istället för att slutligen hamna med aktern mot sjön.

"ok" rattade du båten? 😂
Du fattar väl att det var kört redan direkt, det gick för fan inte ens att jämna ut stabiliteten från början.

Estonia gick ut med 1 grads slagsida åt styrbord, trots att babords ballasttank var full och styrbords tom. Det gick alltså inte att räta upp henne. Vinden från babord gav henne sedan 3-4 graders slagsida i öppen sjö. Det har förmodats att hon varit felaktigt lastad. Fylld babordstank (och tom styrbords) kompenserar för 8 grader, ändå återstod 1 grads slagsida. Sammanlagt gör det 9 grader. Det fanns alltså bortemot 200 ton för mycket på styrbords sida. Det är inte teoretiskt möjligt att lasta 1000 ton trailers och lastbilar på ett fyllt bildäck så illa. Dessa 200 ton fanns någon annanstans, sannolikt i form av vatten. Ett eller flera tomma utrymmen längst ner i fartyget var vattenfyllda vid avgången (och hade så varit en tid). Estonia var således inte i sjövärdigt skick när hon lämnade Tallinn.
Senast redigerad av Zebraut 2020-09-30 kl. 08:42.
Citera
2020-09-30, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebraut
"ok" rattade du båten? 😂
Nej men det säger sig självt. Det är yrkesmän vi talar om. Inte 08or som hyrt en segelbåt.

Det var kört när de tappade barbords huvudmaskiner. Kanske redan innan dess. Men det är ingen omöjlighet att man kunnat undvika eller åtminstone fördröja katastrofen om man varit medveten om att bogen saknades i ett lite tidigare skede.
Klart spekulativt såklart. Men om man girat styrbord direkt (om man vetat att bogvisiret var väck) och gått med vind och vågor från akter istället för mot borde en stor del av vattnet på bildäck runnit tillbaka ut i havet istället vilket kanske kanske givit dem tid att häva slagsidan något innan ytterligare problem uppstod.
Men det är som sagt väldigt många om och men.
Senast redigerad av Bladstall 2020-09-30 kl. 08:50.
Citera
2020-09-30, 08:43
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crustymolfis
Det är väl där meningarna går isär lite. Chalmers menar ju att den tiden passar bättre in men insamlade vittnesuppgifter. Den internationella rapporten har som jag förstår det skalat bort en del som inte passat in på deras händelseförlopp.
Visst. Men de ca 10 minuter de handlar om ändrar inget väsentligt vad jag kan se. Det faktum att man inte slog larm eller skickade Mayday förrän 01:20-01:24 visar att det hela gick mycket fort. Om vakthavande matrosen uppgift om att han såg gösstaken i fören ca 01:00 stämmer så tog det mindre än 20 minuter från att visiret lossnade tills dess att fartyget hade 30 grader slagsida och var dödsdömt. Förmodligen tog det mindre än så. Jag tror på 3:e M som ser vatten komma in vid rampen 01:15, och då var det bara 6-8 minuter.

Det är dessa uppgifter som torped/ubåts-teoretikerna inte ens försöker passa in i sina fantasier.
Citera
2020-09-30, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skywiper
En gammal teori och länk som tydligen verkar aktuell idag. Det är nog några som har det lite svettigt i alla fall...

It is impossible that MV Estonias round-shaped bulb has done this damage, this is a straight object that has done this damage. This is like a fingerprint, there is only one object that fits the dent

http://www.itdemokrati.nu/msestoniaeng/page4.html

Fenstabilisatorn igen.

http://www.itdemokrati.nu/msestoniaeng/page7.html

Är klart intressant. Den/dom som godkände hela konstruktionen med fenstabilisator på ett ro-ro fartyg som ej var skapt för öppet vatten bör hållas ansvarig om detta skulle va slutsatsen imo.

En fråga jag får upp är dock om hålet är där fenstabilisatorn är/satt? Sitter fenan kvar? Slets den bort?
Citera
2020-09-30, 08:47
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catzizfantazticz
Svårt för mig att svara på. Han har genom åren alltid hävdat att det finns ett hål som kan förklarat att det gick så fort. Fick sparken och behandlades allmänt illa pga detta. Nu när det nya materialet presenterades så backtrackar han lite och reserverar sig. Han menade även då på den tiden att det hål han såg antydde att nånting sprängts från insidan. Nya hålet visar på "yttre" åverkan, dvs att orsaken kom utifrån
Låter som en bra ide att han sparkades då, såvida vi inte har ”hans” hål på ovansidan (babordsidan) och ett annat ”nytt” hål på den undre styrbordsidan. Märkligt också att det nya filmteamet inte hittar hans hål på ovansidan.

Rena Schweitzerosten, den där Estonia.
Citera
2020-09-30, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Du missar poängen, varför skulle hålet orsakats av en ubåt eller torped? Plötsligt är alla experter på ubåtskrigföring och svamlar om saker som de inte har en aning om.
Sannolikheten för det är nära nog noll och det finns inte ens några vaga indicier på att det skulle vara så.

Tja, poängen är väl att reda på hur hålet kom till, eller? Är väl befogat att ta reda på? Frågorna hopar sig genom nya upptäckten, är väl inte så konstigt? Finns ju ännu inget 100% svar på hur hålet kom till? Det är väl här man ska kunna ventilera sina tankar?
Citera
2020-09-30, 08:52
Medlem
Daves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bladstall
Bojar är bojar. Det var ju inte direkt så att man hade en boj som man skrivit Estonia på och en som man skrivit Bogvisir på. Det var Suunta som hittade Estonias exakta position medan det var Tursas som hittade visiret. Vilka bojar de respektive hade ombord vet jag inte om det är dokumenterat i några offentliga källor. Suunta gick ut och började leta dagen efter haveriet och fann Estonia dagen efter det och markerade platsen med en boj. Vilket typ av boj har jag ingen koll på men det är inte alls otroligt att man bytt bojar till mer lämpliga diton under de efterföljande dagarna eller veckorna. Jag tror eventuell förvirring kring bojarna har rent logistiska eller dokumentära orsaker snarare än att man flyttat specifika bojar mellan olika platser.
Det är ju i slutändan det utläggande fartyget och vilka bojar de har ombord som i slutändan resulterar i vilken boj som hamnar vid vilken plats.
Ponera att det var en blå på position A och en röd i position B. Efter ett par veckor ligger blå boj på pos B och den röda ligger nu på position C. En position som tidigare inte markerats. Jag tror inte på den versionen, men inget är omöjligt.
Citera
2020-09-30, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tinybits
Jag tror definitivt man övervakade skärmarna för att utreda vad som just hänt. Det var förmodligen ett koordinerat försök av kaptenen och de övriga befälen att rädda Estonia, så varför skulle alla i besättningen drabbas av panik i den mån att rädda sig själva utan att försöka? Nu ska man också komma ihåg att de svenska dykarna hittade rampen uppfälld, så att den aldrig åkte ner stämmer överens med vittnesmålen från de här i besättningen.
Luckan låg stängd pga av att båten låg nästan upp o ner, tyngdlagen vet du😀
Citera
2020-09-30, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av catzizfantazticz
Är klart intressant. Den/dom som godkände hela konstruktionen med fenstabilisator på ett ro-ro fartyg som ej var skapt för öppet vatten bör hållas ansvarig om detta skulle va slutsatsen imo.

En fråga jag får upp är dock om hålet är där fenstabilisatorn är/satt? Sitter fenan kvar? Slets den bort?

Finns ingen som kan säga om det var där fenan satt. Bara massa personer som säger sig vara "säkra" på att det är där fenan sitter.
Utan att undersöka båda sidor om Estonia kan man inte veta. Finns så många ritningar på skeppet så man vet väl inte
Citera
2020-09-30, 09:01
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det fungerar inte så och en befälhavare skulle givetvis stanna och försöka hjälpa till.
Värnpliktiga hade skvallrat för länge sedan.
Du har ingen aning om vad du talar om, och lägger inte upp ett enda argument för dina ståndpunkter som brukligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in