2020-09-29, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbrunk
Ni som begärde ut FUP, begär ut slasken med.

Brukar vara mycket intressant läsning där

Någon som gjort det?

Snälla skicka till någon moderator som kan ladda upp.

Ytterligare en pusselbit i att försöka förstå hur Esmeralda hade det....
Citera
2020-09-29, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teevee
Någon som gjort det?

Snälla skicka till någon moderator som kan ladda upp.

Ytterligare en pusselbit i att försöka förstå hur Esmeralda hade det....

Det är CharlieR som begärt ut FUP och delat här om jag inte minns fel.
Citera
2020-09-29, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eao2017
Det är CharlieR som begärt ut FUP och delat här om jag inte minns fel.

Jo men det jag syftade på var en del som kallas ”slasken” det som INTE hamnat i FUP.

Inte tungt nog bevis för FUP, men mycket information som kan ge en större klarhet i det hela.
Citera
2020-09-29, 15:22
Medlem
Citat:
Jo men det jag syftade på var en del som kallas ”slasken” det som INTE hamnat i FUP.

Inte tungt nog bevis för FUP, men mycket information som kan ge en större klarhet i det hela.

Ja jag förstod dig, men du (eller nån annan) undrade om den som begärt ut FUP även kunde få fram slasken. Jag tycker också att det vore väldigt intressant att läsa den. Om inte CharlieR kan så kanske någon av oss andra i tråden kan?
Citera
2020-09-29, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eao2017
Ja jag förstod dig, men du (eller nån annan) undrade om den som begärt ut FUP även kunde få fram slasken. Jag tycker också att det vore väldigt intressant att läsa den. Om inte CharlieR kan så kanske någon av oss andra i tråden kan?

Vad är slasken för något? För oss som inte har koll..
Citera
2020-09-29, 20:57
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palmlejonet
Vad är slasken för något? För oss som inte har koll..
Slasken är det materialet som finns i en polisutredning som anses inte relevant. Det kan vara andra spår, misstänkta som avskrivs, förhör som inte gav något etc.

Personligen har jag svårt att tro att något jätte intressant finns i denna slask tyvärr. Jag vet inte heller hur lätt det är att få ut slasken. Det verkade inte helt självklart när jag googlade på det.

Det finns säkert fler ljudfiler att beställa ut fler ljudfiler på förhör från rättegången. Det var ju intressant att höra mammans förhör. Hur selektiv hennes minnesförlust är, hur hon minns allt som är till hennes fördel, men inget som är till hennes nackdel. Hur hon ändrar åklagarens lustgas till syrgas när de pratar om Esmeraldas födelse. Hur hon när åklagaren pressar lite hon slipat byter ämne genom att säga ”men du, jag tänkte på något du sa igår”.
Citera
2020-09-29, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Jaha säger du det eller? Dom hade bra löner och bra sjukpenning, så ledsen inte ditt smuts går hem heller så sett. Vi kan däremot tala om fostermamman och hur mycket hon får per barn? Ja, just det där kan man däremot öppna bolag och få en hyfsad inkomst om man tar många fosterbarn. Om du ändå vill påstå något om pengarnas värde här så återkom med underlag och om inte så är jag knappast intresserad av gissningarna. Jag talar om inkomsterna innan E flyttade hem alltså inte då E bodde där vilket är stor skillnad om ditt sk motiv då skall hålla. Inkomstuppgifterna ligger i FU.

Det vet vi inte alls. Däremot finns det en stor rättighet att visa upp vilken bild man vill av sitt eget barn. Vad tänkte du egentligen? Att det är förbjudet? Nej, vi får se mer än vad Melinda och socialtjänsten har berättat. Begravningen ägs av familjen alltså mamman och släktingar samt syskon inte någon kontrakterad fostermamma.

Kontrakterad fostermamman?
Låt det sjunka in i dig att M*linda var E’s största trygghet och kärlek. Acceptera.
Bioföräldrarna förlorade alla sina rättigheter när de valde knark före barn.
Om biomamman har en liten bråkdel känsla för lilla E i sin kropp så borde hon vara så otroligt tacksam för att de gav E kärlek, tid, rutiner, värme och framförallt trygghet. Hon slapp vara rädd en alldeles för kort tid av sitt liv. Det finns fall där föräldrar adopterar sina barn med självinsikten att de inte klarar av att ge trygghet till sina barn, och även om det gör ont, gläds åt tanken att deras barn får vara lyckliga och får trygghet i ett varmt hem. Det kallas empati.

Att intala sig själv att allt inte var svart eller vitt, att E även hade fina stunder hos biofamiljen. Absolut.
Men: det märks att det är sättet du får livet att gå vidare.
Reality check: mamman och pappan bar ansvaret för E. Hon dog. Hon dog under deras uppsikt.

Och allt tyder på att flickan var i dåligt skick sin sista tid i livet. Det finns inget som du eller andra anhängare av mamman som kan förändra den faktan. Hon och pappan var/är ansvariga för att E längre inte är vid liv.
Senast redigerad av Palmlejonet 2020-09-29 kl. 21:46.
Citera
2020-09-29, 21:55
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Låt det sjunka in i dig att M*linda var E’s största trygghet och kärlek. Acceptera.
Om biomamman har en liten bråkdel känsla för lilla E i sin kropp så borde hon vara så otroligt tacksam för att de gav E kärlek, tid, rutiner, värme och framförallt trygghet. Hon slapp vara rädd en alldeles för kort tid av sitt liv. Det finns fall där föräldrar adopterar sina barn med självinsikten att de inte klarar av att ge trygghet till sina barn, och även om det gör ont, gläds åt tanken att deras barn får vara lyckliga och får trygghet i ett varmt hem. Det kallas empati.

Att intala sig själv att allt inte var svart eller vitt, att E även hade fina stunder hos biofamiljen. Absolut.
Reality check: mamman och pappan bar ansvaret för E. Hon dog. Hon dog under deras uppsikt.

Och allt tyder på att flickan var i dåligt skick sin sista tid i livet. Det finns inget som du eller andra anhängare av mamman som kan förändra den faktan. Hon och pappan var/är ansvariga för att E längre inte är vid liv.
Många Plus på den.

Det ända jag skulle vilja tillägga är att mamman och pappan bär det moraliska ansvaret för Esmeraldas död tillsammans. Vad än juridiken säger.
Citera
2020-09-29, 23:29
Medlem
Ja, vi kan konstatera en gång för alla att familjehemsmamman fick betalt och att hon gjorde ett bra jobb; hon gav ett barn en trygg, kärleksfull uppväxt där flickan aldrig fick känna sig som något annat än en del av familjen. Det är liksom den viktigaste delen av jobbet.
Citera
2020-09-30, 00:09
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:

Tror slasken kan vara intressant för advokaterna, sådant som inte kommit med som kan tala för sin klient.

Men knappast något väsentligt för målet.
Citera
2020-09-30, 00:16
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Vi kan däremot tala om fostermamman och hur mycket hon får per barn? Ja, just det där kan man däremot öppna bolag och få en hyfsad inkomst om man tar många fosterbarn. Om du ändå vill påstå något om pengarnas värde här så återkom med underlag och om inte så är jag knappast intresserad av gissningarna.
Ja hur mycket får ett familjehem, hur mycket fick Es familjehem. Vi kan tala om det, ni verkar veta.
Citera
2020-09-30, 00:35
Medlem
Citat:

Det är INTE samma sak att adoptera bort sitt barn som att tvingas lämna ifrån sig det. Att du ens jämför det gör mig ytterst förbannad.
När dessutom alla orosanmälningar, rykten (att E skulle ”fötts med abstinens till följd av mammans missbruk” när hon i själva verket var under abstinensbevakning pga av RG medicinförskrivning) och denna efterlevande häxjakten härstammar från MJ så kan jag tänka mig att sista unset respekt är borta. Inte för att försvara RG men hon är väl inte mer än människa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in