2020-09-28, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mali09
Vad fint att du valde att hänga upp dig på just prinsessrum. Om du har missat det har ju några i tråden envist hävdat att hon har haft det sååå hemskt hos familjehemmet.

Att mamman får lida framöver får vi Hopoas, då hon inte visar någon ånger. Hade hon gjort det hade jag kunnat känna en helt annan känsla gentemot henne. Det kan jag inte nu.

Ja, det finns en anledning till varför jag hänger upp mig på just det. För att rummet hon fick hos fostermamman har ingenting att göra med huruvida hon har haft det bra där eller inte. Ett fint inrett barnrum är en indikator för intresse i heminredning, inte så mycket mer än så. Jag tycker att det finns en laddning kring just detta rum som jag har stört mig på från dag ett. Att det skulle räcka med att titta på ytan för att avgöra vad som är bäst för ett barn. Lite så som socialtjänsten generellt tycks jobba med sina ärenden. Jag vet om familjer som har fått på sig otaliga berättigade orosanmälningar men som har alla lagts ner efter att socialsekreteraren tittade in i det ”fina hemmet.” Jag förstår nu att du tog upp det som svar till de i tråden som påstår att E hade det dåligt i sitt familjehem. Så har jag inte förstått deras inlägg. Det de menar är nog snarare att ett familjehem i många fall inte är en ideal plats för ett barn att växa upp i. Oavsett barnrum så är jag övertygad om att E hade haft det betydligt bättre i sitt familjehem så jag vet inte heller vad denna envisa diskussion tillför just denna tråd. Det finns kanske de som är rädda för att Melinda och det rosa rummet blir något slags symbol för familjehem i stort vilket leder till att dessa inte kommer att granskas tillräckligt mycket i framtiden. Att debatten om omhändertagna barn kommer att vara färgad av berättelsen om den goda fen Melinda och den onda häxan Rebecka. Och det kan jag förstå. För i de allra flesta fallen är verkligheten mycket mer nyanserad. Man ska inte underskatta symbolernas och berättelsernas makt. Och ja, det är synd att biomamman inte kan ta ansvar, det håller jag med om.
Citera
2020-09-28, 20:34
Medlem
coffin-mds avatar
Citat:
Du kallar mig för Stålis men blir förvånad över att jag kallar dig smart ass tillbaka. Intressant.

Du kan fortsätta slänga alla fina uttryck omkring dig och tro att du är ståndaktig och objektiv- när du endast försvarar mamman. Så där försvinner ditt försvar.

Jag tycker mest du är tramsig som du håller på. Du väljer vilken typ av människa du vill vara. Tycker du att en människas beteende baseras på VAD hon åker dit för istället på all fakta om vad hon faktiskt har gjort så får det stå för dig. Jag väljer att inte lägga mer energi på dig då jag inte anser att du tillför något vettigt överhuvudtaget. Som du märker håller ingen annan med dig heller. Se det som ett tecken om du vill (eller behöver jag göra en vetenskaplig undersökning åt dig?).

Jag var iallafall respektfull nog att kalla dig Stålis med stort S.

Det är icke av vikt vem som får flest anhängare eller medhåll. Det är av större vikt vad ens talan har för innehåll.

Återigen slänger du dig med härskartekniker light och personangrepp light med ditt nedlåtande sätt att uttrycka dig.
Återigen 2, säger det mer om dig, än om mig.
Återigen 3, ingenting av detta är av vikt i detta ärende.
Citera
2020-09-28, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ApfelBirne
Ja, det finns en anledning till varför jag hänger upp mig på just det. För att rummet hon fick hos fostermamman har ingenting att göra med huruvida hon har haft det bra där eller inte. Ett fint inrett barnrum är en indikator för intresse i heminredning, inte så mycket mer än så. Jag tycker att det finns en laddning kring just detta rum som jag har stört mig på från dag ett. Att det skulle räcka med att titta på ytan för att avgöra vad som är bäst för ett barn. Lite så som socialtjänsten generellt tycks jobba med sina ärenden. Jag vet om familjer som har fått på sig otaliga berättigade orosanmälningar men som har alla lagts ner efter att socialsekreteraren tittade in i det ”fina hemmet.” Jag förstår nu att du tog upp det som svar till de i tråden som påstår att E hade det dåligt i sitt familjehem. Så har jag inte förstått deras inlägg. Det de menar är nog snarare att ett familjehem i många fall inte är en ideal plats för ett barn att växa upp i. Oavsett barnrum så är jag övertygad om att E hade haft det betydligt bättre i sitt familjehem så jag vet inte heller vad denna envisa diskussion tillför just denna tråd. Det finns kanske de som är rädda för att Melinda och det rosa rummet blir något slags symbol för familjehem i stort vilket leder till att dessa inte kommer att granskas tillräckligt mycket i framtiden. Att debatten om omhändertagna barn kommer att vara färgad av berättelsen om den goda fen Melinda och den onda häxan Rebecka. Och det kan jag förstå. För i de allra flesta fallen är verkligheten mycket mer nyanserad. Man ska inte underskatta symbolernas och berättelsernas makt. Och ja, det är synd att biomamman inte kan ta ansvar, det håller jag med om.

Ja jag är en person som brinner för barns rättigheter och det här fallet drog verkligen med mig. Och jag erkänner att jag blev lite för upptrissad av några provocerande konton här i tråden. Det är en enormt tragisk historia och jag är mkt medveten om att det naturligtvis finns barn som far illa i Familjehem också. Vilket är mer än sorgligt. Dock tycker jag det är synd att biologiska föräldrars rättigheter ska gå föra barnens rättigheter. Det kan aldrig, i mina ögon bli rätt. Tyvärr måste man ibland kanske ta bort föräldrarnas rättighet till barnen (men med begränsat umgänge på barnets vilkor) så länge våld inte finns med i bilden. Och i det här fallet hade ju faderns ilska bevittnats och dokumenterats i flertalet fall. När droger finns med i bilden går tyvärr vettet ut.
Citera
2020-09-28, 21:02
Medlem
Citat:
Ja jag är en person som brinner för barns rättigheter och det här fallet drog verkligen med mig. Och jag erkänner att jag blev lite för upptrissad av några provocerande konton här i tråden. Det är en enormt tragisk historia och jag är mkt medveten om att det naturligtvis finns barn som far illa i Familjehem också. Vilket är mer än sorgligt. Dock tycker jag det är synd att biologiska föräldrars rättigheter ska gå föra barnens rättigheter. Det kan aldrig, i mina ögon bli rätt. Tyvärr måste man ibland kanske ta bort föräldrarnas rättighet till barnen (men med begränsat umgänge på barnets vilkor) så länge våld inte finns med i bilden. Och i det här fallet hade ju faderns ilska bevittnats och dokumenterats i flertalet fall. När droger finns med i bilden går tyvärr vettet ut.

’Brinner för barns rättigheter...’?
Det finns barn och ungdomar som läser vad ni skriver om flickans mor.
Det är inte att brinna för barns rättigheter när man tar bort vissa barns rättigheter att få tänka och känna fritt.
Citera
2020-09-28, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coffin-md
Kära Folkdomstol och Pöbel,
För kännedom;
Är ni verkligen helt insatta i hur en FUP fungerar?
I de fall en åklagare är förundersökningsledare,
vilket så är i detta fallet,
så är det åklagaren som väljer ut de delar som passar åklagarens åtal,
och lämnar då således resten utanför.

Tänkvärt i avseende subjektivitet kontra objektivitet.

Vi kan alltså därmed konstatera faktumet att det saknas en del pusselbitar i detta ärende.
Det lär troligen visa sig i överklagan till HR.
Du som är så smart borde ju veta att man kan begära ut slasken.
Citera
2020-09-28, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissRees
’Brinner för barns rättigheter...’?
Det finns barn och ungdomar som läser vad ni skriver om flickans mor.
Det är inte att brinna för barns rättigheter när man tar bort vissa barns rättigheter att få tänka och känna fritt.

Om man är en bra och ansvarstagande förälder låter man inte "barn" sitta och läsa på Flashback. Vidare förvånas jag över att du påstår att man tar bort vissa barns rättigheter att få tänka och känna fritt pga vad som skrivs om flickans moder?

Mordern tog sina egna barns rättigheter ifrån dom och dömde dom till ett liv med ångest och död. Vad tror du dom barnen känner när dom får veta att deras döda lillasyster låg inplastad och gömd under en säng?

Snacka inte om barns rättigheter och annat skit då du bara tänker på vad som finns att läsa om modern som lät det ske! En p7 vore på sin plats eller stora sinnesundersökningen.
Senast redigerad av Gubbrunk 2020-09-28 kl. 21:23.
Citera
2020-09-28, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Jo du jag vet, man borde inte enns komentera med det är svårt att låta bli.

Attans vilken hyvens prick du är. Har avhållt dig från att skriva något på ganska många år. Men så plötsligt slås du av det moraliska förfallet på flachback och sätter igång att försvara just denna mamma.

Personligen har jag sagt och skrivet mycket värre saker om dessa föräldrar i verkliga livet och med mitt riktiga namn, än vad jag gjort här.

Så den skulden får du rikta åt annat håll.
En fråga bara, har du läst domar och fup? Det vill säga det materialet som finns att tillgå som vi ändå måste enas om är ganska sant och opartiskt?

Domar och fup? Fup - opartiskt?
Det är underlagen som är det väsentliga.
Alla underlag, inte bara det som åklagaren vill lägga fram.
Alla!
Men nu förstår jag varför ni inte förstår
Citera
2020-09-28, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbrunk
Om man är en bra och ansvarstagande förälder låter man inte "barn" sitta och läsa på Flashback. Vidare förvånas jag över att man tar bort vissa barns rättigheter att få tänka och känna fritt pga vad som skrivs om flickans moder?

Mordern tog sina egna barns rättigheter ifrån dom och dömnde dom till ett liv med ångest och död. Vad tror du dom barnen känner när som får veta att deras döda lillasyster låg inplastad och gömd under en säng?

Snacka inte om barns rättigheter och annat skit då du bara tänker på vad som finns att läsa om modern som lät det ske! En p7 vore på sin plats eller stora sinnesundersökningen.

Jag tar dig inte på allvar när du inte kan stava ordentligt.
Citera
2020-09-28, 21:21
Medlem
Citat:
Jag tar dig inte på allvar när du inte kan stava ordentligt.
Du är inte viktig ,förstår du det ? Men förstår att det svider när man får läsa sanningen.
Citera
2020-09-28, 21:31
Medlem
Ni som begärde ut FUP, begär ut slasken med.

Brukar vara mycket intressant läsning där
Citera
2020-09-28, 21:32
Medlem
Jag kan hålla med om att FUP'en visar en del av sanningen. Exempelvis så får vi ju inte läsa alla sms där föräldrarna uttrycker sig kärleksfullt om Esmeralda. Där de kallar henne gör smaragd eller guldklock. Vi ser inte heller hur många de "snälla" smsen är i förhållande till de nedvärderande.

Men de sms man ser, som troligtvis är de värsta de skrev, är inte bra. Det med källaren exempelvis är det värsta enligt min mening. Att skriva Göthel intill Esmeraldas personnummer visar även det på förakt. Att googla tvångströja är sjukt osv.

Att låta sin dotter dö behöver jag inte ens räkna upp här.
Men förhoppningsvis så var 90 % av smsen kärleksfulla och Esmeralda hade det förmodligen lite bättre än det vi kan utläsa i FUP'en.
Citera
2020-09-28, 21:36
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Domar och fup? Fup - opartiskt?
Det är underlagen som är det väsentliga.
Alla underlag, inte bara det som åklagaren vill lägga fram.
Alla!
Men nu förstår jag varför ni inte förstår
Jamen du, jag är ju inte paranoid. Eller menar du att de mixtrar med mammans sms, mail och googlesökningar. Eller att rättsläkarna ljuger om skadorna på Esmeraldas kropp. Eller om hennes viktnedgång? Eller på vilka preparat som fanns i hennes kropp? Eller tänker du att den som vittnar om att Esmeralda verkade drogad på julafton ljuger? Eller att polisen ljuger när Rebecka blir gripen straxt efter Esmeraldas födelse? Eller hade inte Patrik egen lustgas med sig till BB? Påstod inte paret att storebrodern hade ett avikande sexuellt beteende när de bad att få honom placerad?

Jag kan inte för mitt liv tänka vad det skulle vara de undanhöll som gjorde att överstående nämnda saker plötsligt skulle vara okey.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in